Gå til innhold

"Vanlige" hallusinasjoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en slags hallusinasjon så lenge jeg kan huske. Det gikk plutselig opp for meg her en dag at det kanskje ikke er vanlig slik som jeg alltid har trodd.

Jeg opplever av og til at ting rundt meg plutselig virker kjempe langt borte. Selv det jeg holder i hendene blir plutselig milevis borte. Hendene føles også store og klumsete når dette skjer.

Jeg har hatt denne hallusinasjonen så lenge jeg kan huske og har trodd at det er helt normalt, men det er kanskje ikke det? Mannen min har ihvertfall aldri opplevd det.

Anonymous poster hash: ce6f1...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det høres normalt ut, men kan jo bare sammenligne med meg selv og om hva jeg har hørt før.

Endret av Petter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en slags hallusinasjon så lenge jeg kan huske. Det gikk plutselig opp for meg her en dag at det kanskje ikke er vanlig slik som jeg alltid har trodd.

Jeg opplever av og til at ting rundt meg plutselig virker kjempe langt borte. Selv det jeg holder i hendene blir plutselig milevis borte. Hendene føles også store og klumsete når dette skjer.

Jeg har hatt denne hallusinasjonen så lenge jeg kan huske og har trodd at det er helt normalt, men det er kanskje ikke det? Mannen min har ihvertfall aldri opplevd det.

Anonymous poster hash: ce6f1...601

Hadde det mye som barn. Nå skjer det mindre enn en gang i året.

Anonymous poster hash: 8c4bf...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være migrene, jeg har også slike hallusinasjoner. Det ene beinet kan føles dobbelt så stort som det andre. Merker du noen ganger når du skal sove at et lys kommer mot deg i voldsom fart? Det kan også være en del av det.

Jeg har en sjelden type migrene uten smerter, men med lukthallusinasjoner og disse følelseshallusinasjoner. Har aura, men ingen smerter, ihvertfall veldig sjelden det kommer smerter med.

Gå til fastlegen og be om en henvisning til nevrolog :)



Anonymous poster hash: b2797...c4c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det du beskriver når jeg var liten. Ikke så ofte, men husker det var veldig ekkelt. Plutselig var alt veldig langt unna. Husker jeg snakket med mamma og følte veldig for å ta på henne for å vite avstanden, visste jo såklart at hun stod rett ved siden av meg:p var også veldig ekkelt å skulle sove, var såpass lyst at jeg så lampa i taket, føltes ut som en stjerne du ser på himmelen, alt for langt borte :P men har ikke hatt problemer med det nå da og vet ikke hva det kom av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som det man definerer som en hallusinasjon, mere som en slags ut av kroppen opplevelse der synet ditt blir "dratt ut av hodet". Så lenge det ikke skaper stor frustrasjon eller farlige situasjoner for deg så syns jeg ikke det er noe å gå videre med. Tar du opp dette med en psykolog vil du bare bli definert som schizofren og bli påtvingt medisiner som ødlegger hjernen din helt.



Anonymous poster hash: 93352...15f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er migrene. Jeg har hatt det slik som dette så lenge jeg kan huske. I perioder skjer det oftere. Det er en ganske ekkel følelse. Det føles akkurat slik som dere som opplevde det som barn beskriver.

Kanskje jeg skal høre med legen neste gang jeg skal dit om hva det kan være.

Anonymous poster hash: 72eff...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye av slik du beskriver som barn/ungdom. Som voksne har jeg ikke hatt det.



Anonymous poster hash: 7c6ce...41e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det som barn. Fikk påvist at det var små epilepsianfall. Fikk medisiner og med tiden forsvant det.

Anonymous poster hash: 973d3...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkolepsi? Der er det vanlig med hallusinasjoner

Narkolepsi betyr jo at man sovner tilfeldig og spontant midt i aktivitet. En hallusinasjon er ikke narkolepsi, selvom de som sovner med narkolepsi kan oppleve hallusinasjonlignende drømmer.

Anonymous poster hash: 93352...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det ofte rundt leggetid som barn og har hatt mange episoder av det når eksen slo seg vrang, spesielt når jeg nettopp hadde vært utsatt for eller like før jeg ble utsatt for vold fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ikke ut som det man definerer som en hallusinasjon, mere som en slags ut av kroppen opplevelse der synet ditt blir "dratt ut av hodet". Så lenge det ikke skaper stor frustrasjon eller farlige situasjoner for deg så syns jeg ikke det er noe å gå videre med. Tar du opp dette med en psykolog vil du bare bli definert som schizofren og bli påtvingt medisiner som ødlegger hjernen din helt.

Anonymous poster hash: 93352...15f

Må korrigere deg der, TS vil garantert ikke få schizofrenidiagnose om hun tar opp dette med en lege/psykolog. Det er MANGE andre kriterier man må oppfylle for å bli diagnostisert med en psykoselidelse.

Hvis jeg forstår innlegget ditt riktig høres det egentlig ikke ut som om dette plager deg noe særlig i hverdagen, annet enn at du naturlig nok lurer på hva det kan være. I såfall kunne du jo tatt det opp med fastlegen din neste gang du er der.

Anonymous poster hash: 6c8a7...900

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkolepsi? Der er det vanlig med hallusinasjoner

Jeg er bevisst og kan styre kroppen/gå osv. Så det er ikke sansynlig at det er det.

Jeg hadde det som barn. Fikk påvist at det var små epilepsianfall. Fikk medisiner og med tiden forsvant det.

Anonymous poster hash: 973d3...a2e

Dette kan kanskje være mere sansynnelig. Jeg har hatt ett epilepsianfall som voksen, men har aldri blitt utedet noe.

Er ikke vanlig nei. Plager de deg?

Plager og plager, det er ganske ubehagelig når det står på i de periodene det kommer hyppig, men det hemmer meg ikke i hverdagen liksom.

Anonymous poster hash: 72eff...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bevisst og kan styre kroppen/gå osv. Så det er ikke sansynlig at det er det. Dette kan kanskje være mere sansynnelig. Jeg har hatt ett epilepsianfall som voksen, men har aldri blitt utedet noe. Plager og plager, det er ganske ubehagelig når det står på i de periodene det kommer hyppig, men det hemmer meg ikke i hverdagen liksom. Anonymous poster hash: 72eff...f0e

Du beskriver det i hvert fall akkurat likt som anfallene jeg hadde. Det kan lett avklares om det er små epilepsi anfall ved å ta en EEG test. Ville absolutt gjort det hvis jeg var deg.

Anonymous poster hash: 973d3...a2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville tatt en skjekk hos lege, med mindre du lider av søvnmangel?

Jeg opplever dette på nattevakt, særlig om det er flere på rad. Har problemer med å sove etter nattevakt, og det blir bare verre og verre for hver nattevakt på rad. En gang hoppa jeg himmelhøyt fordi jeg var sikker på at jeg så noen nærmest gå på meg rundt svingen, men det var jo bare i hodet mitt. Har også nesten svingt av veien etter nattevakt pga jeg så ting som plutselig kom ut i veien, er heldigvis få biler som er ute å kjører på disse tidspunktene da! Men gid så skummelt! Prøv å se om du finner noen gjentagelser som får dette til å skje med deg

Anonymous poster hash: b40c7...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Høres ut som en av disse lidelsene, som er vanlig i svake øyeblikk og gjennom livet. Hos noen er de konstante. Enkelte kommer fra traumatiske opplevelser.

Les litt om depersonalisering og derelarisering, dissosiativ lidelse.

Men høres ut som du bare i en svak grad har en følelse av å gå ut av kroppen opplevelse, noe som ofte opptrer i ungdommen, skifte av miljø osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...