Gå til innhold

Hvordan redde morgensøvnen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt normalt at små barn begynner dagen på den tiden.

Dere får legge dere litt før sånn at dere får den søvnen dere trenger likevel.

Anonymous poster hash: b1fac...3f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dere blir så fortvilet og utslitt at dere glefser og angrer på at dere fikk gutten så legg dere litt tidligere.

Anonymous poster hash: 9d98a...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Som veldig mange andre sier, kl 6 er da helt normalt tidspunkt for et barn å stå opp? Hvis min toåring sover lengre enn 6 ser vi det som bonus. Mannen min og sikkert veldig mange andre står opp kl 6 hver dag for å dra på jobb. Så må si jeg ikke forstår helt. Man må jo bare legge seg tidlig nok til å få nok søvn og bytte på å stå opp...

Anonymous poster hash: 0908f...008

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel når dere legger dere?!

Anonymous poster hash: 7fc91...3c1

Skrevet

Spørsmålet dere må stille dere er: Hvorfor våkner han?

Er det fordi han er uthvilt? Hvis dette er tilfellet, kan dere legge han senere uten at han blir stuptrutt dagen etterpå?

Er det for lyst på rommet? Kjøp blendingsgardiner.

Kommer det lyd utenfra? Lukk vinduet.

Uansett så er jo ikke klokken seks spesielt tidlig for et barn i den alderen. Mitt forslag er at dere legger dere tidligere. Hvis dere er i seng klokken 2200, og sovner innen 22:30, så blir det 7,5 times søvn.

AnonymBruker
Skrevet

Seks er jo ikke ille i det hele tatt. Her starter dagen 05.00,og vi er begge B-mennesker. Legg dere tidlig så blir alt bedre. Vi må legge oss 21.30,kjipt, men det må til:)

Anonymous poster hash: 8709f...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Seks er jo ikke ille i det hele tatt. Her starter dagen 05.00,og vi er begge B-mennesker. Legg dere tidlig så blir alt bedre. Vi må legge oss 21.30,kjipt, men det må til:)

Anonymous poster hash: 8709f...3cc

Skrevet

1: ta dere sammen og vær glad dere i det hele tatt kan få barn.

2: jeg har stått opp mellom fire og fem hver natt det siste 1,5 året. Så hold kjeft!

Hilsen alenemor som takler hverdagen som den er, og er takknemmelig

For barna mine HVER eneste morgen!

Anonymous poster hash: f2ec2...b34

Alvorlig talt, det er ikke nødvendig å være ufin.

Skrevet

Foreldre må legge seg tidligere og tilpasse seg at dagen starter 06 en periode..

Gjest Lalalala59
Skrevet

Ingen vits å være ufin mot trådstarter, men synes nok at du beskriver et aldri så lite luksusproblem, med tanke på hvor lett det er å løse ved å bare legge seg tidligere. Rart dere ikke kom på selv å ta dere hver deres soveut-morgen slik at dere bytter på i helgen.

Verre med unger som våkner flere ganger om natten og har tidlig morgen, da er det ikke bare å legge seg tidligere når søvnen hele tiden blir forstyrret.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for svar!

Jeg legger meg kl 21 de kveldene jeg ikke jobber kveldsvakt, og når jeg jobber er det ikke mulig å legge seg før 23 desverre:(

Jeg sliter også med en sykdom, som gjør at kroppen min bruker lang tid på å "komme i gang" og jeg fungerer rett og slett ikke så tidlig om morgenen. (dette kom etter barnet)

Han har lystette gardiner ja, men det kommer allikevel inn bittelitt lys på sidene.

Vi har jo prøvd å legge han senere, men da våkner han gjerne i 5 tiden!! Og han er så trøtt på kvelden at vi offte må jobbe for å holde han våken...

Han virker våken og opplagt når han står opp, men begynner å gjespe/gni seg i øynene allerede før kl 9, og er da trøtt resten av dagen.

Huff ikke greit, spessielt siden han helt siden han var 8 uker har sovet til 7.30-8.00 og jeg ikke aner hva som er grunnen.

Men tror det er en blanding av klokkestillingen og lyse morgener....

Anonymous poster hash: e71a4...0a5
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for svar!

Jeg legger meg kl 21 de kveldene jeg ikke jobber kveldsvakt, og når jeg jobber er det ikke mulig å legge seg før 23 desverre:(

Jeg sliter også med en sykdom, som gjør at kroppen min bruker lang tid på å "komme i gang" og jeg fungerer rett og slett ikke så tidlig om morgenen. (dette kom etter barnet)

Han har lystette gardiner ja, men det kommer allikevel inn bittelitt lys på sidene.

Vi har jo prøvd å legge han senere, men da våkner han gjerne i 5 tiden!! Og han er så trøtt på kvelden at vi offte må jobbe for å holde han våken...

Han virker våken og opplagt når han står opp, men begynner å gjespe/gni seg i øynene allerede før kl 9, og er da trøtt resten av dagen.

Huff ikke greit, spessielt siden han helt siden han var 8 uker har sovet til 7.30-8.00 og jeg ikke aner hva som er grunnen.

Men tror det er en blanding av klokkestillingen og lyse morgener....

Anonymous poster hash: e71a4...0a5

Gjør det bekmørkt, kjøp lystett rullegardin i tillegg.

Prøv å innføre soving på dagen igjen, gjerne så tidlig som mulig, prøv dere frem med lengden. Og forsøk så å legge litt senere på kvelden.

Dette er mine råd og erfaring. Men ingen barn er like.

Anonymous poster hash: 42e50...751

Skrevet

Prøv å ha det helt mørkt, teip igjen vinduet med aluminiumsfolie så det er helt mørkt.

Skrevet

Ja, gjør det helt mørkt. Om våren og sommeren ruller jeg sammen et tynt dynetrekk og legger på toppen av den lystette gardinene, og så stapper jeg noe mellom gardinen, veggen og senger (har etasjeseng rett ved vinduet), slik at glipen tettes igjen. Det er helt nødvendig, selv her i sør/vest, ellers blir det for lyst.

Skrevet

Jeg ville kanskje prøvd å legge han tidligere, 18.30. Verdt å prøve.

Uansett, litt før 06 på morgenen er helt normalt. Legg storesøster også litt tidligere så hun også får søvnen hun trenger.

Skrevet

Jysk har greie lystette rullegardiner. Pass på å rulle de den veien slik at den er tettest inn mot vinduet. Skulle ikke det fungere, kanskje det går an å feste noe borrelås på siden eller noe. Gardiner i tillegg tykt på sidene skulle jo gjøre det ganske lystett, skulle jeg tro.

Hvis barnet våkner kl 6, og du trenger f.eks. en time på at kroppen skal fungere, så må du nesten sette på vekkeklokken til klokken 5. Bytt på å stå opp, og sov middag om dere har muligheten. Gjør det enkelt om morgenen. Dere trenger ikke superavansert frokost og underholdning. Lag enkel frokost, les en bok i sofaen og la barnet leke på gulvet og ha barneTV på i bakgrunnen til dere har våknet :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Det finnes en slik reiserullegardin, som festes med borrelås rundt hele vinduet.. Slik at det ikke blir noen glipper.. Vet ikke hvor, men husker jeg så reklame for det ett eller annet sted 😉

Skrevet (endret)

Hvis du har en sykdom som gjør morgenene vanskelige så må mannen din ta ansvaret. Jeg står opp 0550 hver dag, dusjer og ordner meg, så våkner barnet rundt 0615. Da stelles hun, vi lager og spiser frokost, og drar i barnehagen til den åpner. Vil tro dette er vanlig for ganske mange. Legger meg klokken 2200 for å være i form til dagen etter.

Endret av Patton

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...