Gå til innhold

Hvordan redde morgensøvnen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg trenger noen gode råd.

Minsten på 2,5 år har begynnt å stå opp før kl 6 om morgenen, og vekker hele huset! Storesøster blir sur for hun vil sove mer, men får det ikke til når hun først har våknet.

Jeg og mannen sliter også ekstremt med å stå opp så grusomt tidlig, så det ender egentig med at alle er sur og grinete, og at vi glefser litt for mye på ungene:(

Når dette hadde pågått noen uker, kuttet vi ut dagsovingen i håp om at han da skulle bli så trøtt at han sov lenger, men det har heller ikke virket. Han legges ca 19.15 og er stuptrøtt, men våkner alikevel før kl 6 og nå et vi rett og slett så fortvila at vi stadig angrer på at vi fikk barn, grusom følelse😢

Så noen som har noen tips til å få han til å sove lenger??? Legge senere går ikke, da våkner han enda tidligere... Og han er fryktelig klengete og grinete når han er trøtt, og det er han jo nå hele dagen...

Hjelp!!!

Anonymous poster hash: e71a4...0a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du og mannen må bytte på å stå opp med toåringen og bare skjerpe dere med glefsingen. Disse små har perioder der de er utfordrende på søvnfronten, men dere trenger ikke gjøre det verre for dere selv.

Dagsovingen til toåringen bør først kuttes når dere sliter med å få lagt ham på kvelden. Det er veldig vanlig at de har perioder der de står tidlig opp, men det hjelper ikke å kutte dagsovingen av den grunn, det kan heller gjøre det verre.

Anonymous poster hash: f00fe...d87

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bytt på å stå opp. Dette er en del av småbarnsforeldre sin hverdag. Og slutt med glefsinga. Ungen er bare seg selv...

Anonymous poster hash: a73d6...f92

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr før klokka 6? Rundt 6 mener jeg man må regne med at dagen er i gang med små barn. Legg dere tidligere selv slik at dere tåler å stå opp når han våkner.

Anonymous poster hash: 4afe1...9dc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være fordi det er lyst ute?

Det har vært noe av problemet her i huset. Å gjøre det helt mørkt på soverommet og rommene utenfor har hjulpet her.

Anonymous poster hash: 42e50...751
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være fordi det er lyst ute?

Det har vært noe av problemet her i huset. Å gjøre det helt mørkt på soverommet og rommene utenfor har hjulpet her.

Kan også legge til at når de legges kl 19 ikke er annet å vente at de våkner kl 6, de er rett og slett uthvilt.

• Liker 1
Skrevet

Enig i alt over her =)

Pluss at det er mange perioder, plutselig sover han lengre igjen ... Vi hadde en slitsom periode vesla måtte sove halve natta inne hos oss, men etter en stund sov hun hele natta på sitt rom igjen.

Utviklingssprang, perioder og det å bare møte de små sine behov ...

Det er jobben vår...

Litt skremmende at dere angrer på barn pga litt tidlig opp, er jo ikke unormalt å starte dagen kl 6 forøvrig heller....

Det vil jo komme hinsides mange andre prøvelser i tidene fremover......værre enn at det er dag kl6...

Skrevet (endret)

Kl. 6 eller halv 6 er jo ikke "grusomt tidlig" ;) Mange står opp da i hverdagen da de skal på jobb. Men jeg forstår jo at dere synes det er tidlig hvis dere er vant til å stå opp senere. Sørg for at han ikke vekker storesøster ved å ta ham ut av rommet straks han våkner, og bytt på å stå opp, dere foreldre. Det er nok en periode, kanskje fordi det er lyst. Har dere lystette gardiner?

Forresten er det ikke rart at han våkner rundt kl. 6 hvis han sovner 19:15. Da har han sovet lenge.

Endret av Harlekin
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt tilbake dagsovingen og godtatt tingenes tilstand. Mange står opp før seks når de skal på jobb, så dere får bare bytte på det så lenge det varer.

Vi har hatt noen slike perioder mellom 2-3 år, har alltid holdt dem ut og ikke kutta soving. Så var det normale søvnmøsteret kommet tilbake av seg selv.

Å legge seinere er et alternativ. Det virker ikke i løpet av noen få dager og han vil våkne normal tid, men etter ei uke bør man forvente noe seinere oppvåkning. Vi har lagt vår kl 19.30 fra litt over toårsalder pga tidlig oppvåkning.

Anonymous poster hash: c01f6...30e

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så tidlig? Prøv heller flere oppvåkninger i løpet av natten og morgen kl 5. Her i huset må alle i hverdagene stå opp 6 for jobb og barnehage. Dere bytter på å stå opp og er glad for at ungen deres våkner 6 og ikke 4/5 som andre kan gjøre. Så går dere ut og gjør aktiviteter med ungene og legger dere tidlig.

Anonymous poster hash: e72bf...4db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge jeg ser det lyser 5.xx på klokka er jeg fornøyd. Husk på at dette er en veldig kort tid av livet og det er ganske ekstremt å angre på barn på grunn av dette. Dere må snakke sammen og bli enige im å GODTA situasjonen slik den er, og det hjelper sikkert ikke å kutte dagsøvn. Om noe hadde skjedd og du ikke lenger hadde barna hadde du gitt faen i om du måtte stått opp tidlig, så lenge du har de.

Anonymous poster hash: d9015...ed0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ham, før 6 er da ganske vanlig tid å stå opp på. Jeg har alltid vært oppe halv 6 for å rekke jobben. Guttungen her sto opp 04.30 de tre første leveårene, det er tidlig

Anonymous poster hash: d8c3d...fa5

• Liker 2
Skrevet

Rett før kl 6 er ikke så tidlig egentlig.. Sover barnet natten igjennom? I så fall vil jeg påstå dere er heldige. Da er løsningen veldig enkelt at dere legger dere tidlig, og bytter på å få sove ut.

Vi har hatt store utfordringer med søvn i snart 3 år, så jeg vet hva det vil si å være trøtt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minsten på 2,5 år har begynnt å stå opp før kl 6 om morgenen, og vekker hele huset! Storesøster blir sur for hun vil sove mer, men får det ikke til når hun først har våknet.

Jeg og mannen sliter også ekstremt med å stå opp så grusomt tidlig, så det ender egentig med at alle er sur og grinete, og at vi glefser litt for mye på ungene:(

Når dette hadde pågått noen uker, kuttet vi ut dagsovingen i håp om at han da skulle bli så trøtt at han sov lenger, men det har heller ikke virket. Han legges ca 19.15 og er stuptrøtt, men våkner alikevel før kl 6 og nå et vi rett og slett så fortvila at vi stadig angrer på at vi fikk barn, grusom følelse😢

Så noen som har noen tips til å få han til å sove lenger??? Legge senere går ikke, da våkner han enda tidligere... Og han er fryktelig klengete og grinete når han er trøtt, og det er han jo nå hele dagen...

Hjelp!!!

Hvis han er uthvilt da så er det bare sånn. Sånn er det med disse små. Enten må dere bytte på å stå opp med han, annenhver dag i helga? Eller så må dere rett og slett legge dere tidligere hvis dere sliter sånn med å stå opp. For Guds skyld, slutt med glefsing. Stakkars. Han gjør jo ingenting galt.. Det kan sitte godt i hukommelsen hos barna om det forsetter å være dårlig stemning rundt i morgentimene. Kl 6 er ikke grytidlig.

Anonymous poster hash: 47168...574

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp!!!

1: ta dere sammen og vær glad dere i det hele tatt kan få barn.

2: jeg har stått opp mellom fire og fem hver natt det siste 1,5 året. Så hold kjeft!

Hilsen alenemor som takler hverdagen som den er, og er takknemmelig

For barna mine HVER eneste morgen!

Anonymous poster hash: f2ec2...b34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt normalt ut. Legg dere tidligere, så ordner det seg.

Anonymous poster hash: 2841f...37b

Gjest Godjente
Skrevet

Her må jeg stå opp hver dag kl 6 og da ungene var små var det helt vanlig at dagen begynte kl 5. Slik er det med små barn.

Forsøk å henge et teppe over vinduet for å unngå at lys slipper inn så tidlig om morgenen. Dette hjalp litt hos mine da de var små :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Om han er stuptrett, hvorfor legges han ikke før?

Her er noen ganger toåringen stuptrett kl 18:15. Da legger vi han da.

Ellers så er det bare å bytte på å stå opp, og legge dere tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden var til trøst for oss. Barnet vårt på 2 år har stått opp i syv-tiden i evigheter og plutselig var det morgen 05. Det var litt av en overgang. Hjalp å gjøre rommet bekmørkt og lukke vinduet når vi legger oss pga intens fuglekvitter utenfor soverommene våres. Han sover som regel til 06 nå og jeg har innsett at det er normalen for en periode. Det går sikkert tilbake til 07 når det blir høst. Legger meg sånn 22:30 fordi jeg vet det er tidlig morgen. Mitt beste råd: godta og gjør grep for å sikre nok søvn på voksne. Legg deg i rimelig tid og bytt på å stå opp :)

Anonymous poster hash: 49d43...0b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...