Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på p-piller for første gang og legen ga meg cerazette. Har lest litt rundt og er litt skremt av bivirkningene, men skal gi det en sjanse. Men det jeg lurer på er hvor viktig det er at jeg tar det til samme tid hver dag. Leste at de har et slingringsmonnet på 12 timer, vil det si at jeg det ikke er krise om jeg ikke tar den til samme tid hver dag så lenge det er ikke er mer enn 12 timers forskjell fra dagen før?



Anonymous poster hash: 17611...08e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Cerazette er ikke p-piller, men mini-piller. De inneholder kun ètt hormon. Kombinasjonspiller inneholder to hormoner og er mer stabile mtp mellomblödninger osv.

Les pakningsvedlegget èn gang til, nöyere.

Du bör absolutt ta dem til ca samme tid HVER dag for å väre sikker. Ja, det er 12 timers slingringsmonn på dem, men konsentrasjonen i blodet bör holdes stabilt for at du skal väre så sikker som mulig.

Mange mister bortfallsblödinger helt ved bruk av Cerazette, andre har mye blödningsproblemer. Umulig å si hvordan du kommer til å reagere. Men bruk dem minst 6-8 mnd for å pröve ut skikkelig



Anonymous poster hash: 54881...3e5
Skrevet

Jeg går på cerazette og er kjempefornøyd! Jeg har ingen spesiell tid jeg tar det på. Men prøver å huske og ta pilla når jeg står opp. Jeg har aldri hatt noe problemer med det om jeg har tatt den en del timer senere en dag. Men hvis jeg har glemt pilla en dag og tar den dagen etter istedet - har det av og til ført til at jeg får små blødninger.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på cerazette og er kjempefornøyd! Jeg har ingen spesiell tid jeg tar det på. Men prøver å huske og ta pilla når jeg står opp. Jeg har aldri hatt noe problemer med det om jeg har tatt den en del timer senere en dag. Men hvis jeg har glemt pilla en dag og tar den dagen etter istedet - har det av og til ført til at jeg får små blødninger.

Så bra! Jeg tok første pilla mi idag kl. 11. Jeg sover aldri lenger enn det uansett hvilken dag det er så da slipper jeg å bekymre meg for å ikke være våken tidsnok til å ta den. Krysser fingrene for at jeg ikke får noen helt forferdelig bivirkninger.

Hvor små/store blødninger får du? Og hvor lenge varer de sånn ca? :)

Anonymous poster hash: 17611...08e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på de i 3 år, og har vel hatt en "mellomblødning" i året (når jeg har surret). Da er det som en veeeeldig mild mens, bruker bare truseinnlegg, og det varer i fire dager. Merker ingen forskjell, ingen bivirkninger. De er de "beste" pillene man kan ta, sånn sett, for de er ganske milde i forhold til andre piller der ute.

Husk en ting da; ikke gi opp. Ting stabiliserte seg for meg først etter 4-5 mnd, i starten var det endel blødninger, ikke at det fosset liksom, men noe var det. Men hvis du holder ut og lar det stabilisere seg så kan du bli like fornøyd som jeg er. Hvis du "vingler" og går av og på dem, så kan du få værre bivirkninger. Jeg vurderte å slutte, og snakket med legen min. Hun spurte om jeg hadde noen bivirkninger, og da jeg sa nei, så anbefalte hun meg å ikke slutte, for hvis jeg en dag vil begynne på dem igjen så ville jeg ikke nødvendigvis få samme "resultat".



Anonymous poster hash: 55a00...282
Skrevet

Så bra! Jeg tok første pilla mi idag kl. 11. Jeg sover aldri lenger enn det uansett hvilken dag det er så da slipper jeg å bekymre meg for å ikke være våken tidsnok til å ta den. Krysser fingrene for at jeg ikke får noen helt forferdelig bivirkninger.

Hvor små/store blødninger får du? Og hvor lenge varer de sånn ca? :)

Anonymous poster hash: 17611...08e

Jeg mister mensen helt når jeg går på de. Men det hender jeg får små blødninger hvis jeg er veldig treg med en pille. Da pleier jeg bare ha det i noen få dager. Kanskje rundt 4 dager. og det er så lite at det nesten ikke er vits å bruke bind en gang. Men det varierer litt. Noen ganger blør jeg litt mer enn andre. Men det er fremdeles langt ifra som vanlig mensen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på de i 3 år, og har vel hatt en "mellomblødning" i året (når jeg har surret). Da er det som en veeeeldig mild mens, bruker bare truseinnlegg, og det varer i fire dager. Merker ingen forskjell, ingen bivirkninger. De er de "beste" pillene man kan ta, sånn sett, for de er ganske milde i forhold til andre piller der ute.

Husk en ting da; ikke gi opp. Ting stabiliserte seg for meg først etter 4-5 mnd, i starten var det endel blødninger, ikke at det fosset liksom, men noe var det. Men hvis du holder ut og lar det stabilisere seg så kan du bli like fornøyd som jeg er. Hvis du "vingler" og går av og på dem, så kan du få værre bivirkninger. Jeg vurderte å slutte, og snakket med legen min. Hun spurte om jeg hadde noen bivirkninger, og da jeg sa nei, så anbefalte hun meg å ikke slutte, for hvis jeg en dag vil begynne på dem igjen så ville jeg ikke nødvendigvis få samme "resultat".

Anonymous poster hash: 55a00...282

Når folk sier blødninger så tenker jeg automatisk at det er masse blod. Vet at det sikkert er veldig forskjellig fra person til person hvor stor en blødning er, men de fleste jeg har snakket med har bare små blødninger som du sier.

Jeg fikk bare resept på en pakke med 3 brett av legen min, så da skal jeg nok prøve det i 3 mnd hvertfall. Jeg har en far som har hatt blodpropp så han turte ikke la meg få noe med østrogen før han hadde tatt noen blodprøver osv. Men hvis jeg ikke får noe problemer med cerazette kommer jeg nok til å fortsette med de istedenfor å gå over på noen med østrogen :)

Jeg mister mensen helt når jeg går på de. Men det hender jeg får små blødninger hvis jeg er veldig treg med en pille. Da pleier jeg bare ha det i noen få dager. Kanskje rundt 4 dager. og det er så lite at det nesten ikke er vits å bruke bind en gang. Men det varierer litt. Noen ganger blør jeg litt mer enn andre. Men det er fremdeles langt ifra som vanlig mensen.

Så deilig å ikke ha mensen! Hvis jeg mister min helt kommer jeg nok til å bli litt småpranoid.. hvertfall i begynnelsen, men det går seg vel til når en blir vandt til det. :laugh:

Anonymous poster hash: 17611...08e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blødde hele tiden på Cerazette - selv om jeg var nøye med når jeg tok de.



Anonymous poster hash: 5b522...233
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mensen md Cerazette. Med noen få unntak. Har hatt mensen 2 ganger i år. I fjor hadde jeg det en gang tror jeg.

Hvis jeg glemmer å ta plle/tar den for sent får jeg småblødninger i 2 dager.

FIkk en del kviser i begynnelsen.



Anonymous poster hash: 3377c...56e
Skrevet

Jeg har gått på Cerazette i flere år nå, og er veldig fornøyd :) Får mensen ca en gang i året. Hvis jeg glemmer en pille, så får jeg småblødninger. Tar den når jeg står opp, som er alt fra 6.30-10, og det funker bra for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Når folk sier blødninger så tenker jeg automatisk at det er masse blod. Vet at det sikkert er veldig forskjellig fra person til person hvor stor en blødning er, men de fleste jeg har snakket med har bare små blødninger som du sier.

Jeg fikk bare resept på en pakke med 3 brett av legen min, så da skal jeg nok prøve det i 3 mnd hvertfall. Jeg har en far som har hatt blodpropp så han turte ikke la meg få noe med østrogen før han hadde tatt noen blodprøver osv. Men hvis jeg ikke får noe problemer med cerazette kommer jeg nok til å fortsette med de istedenfor å gå over på noen med østrogen :)

Så deilig å ikke ha mensen! Hvis jeg mister min helt kommer jeg nok til å bli litt småpranoid.. hvertfall i begynnelsen, men det går seg vel til når en blir vandt til det. :laugh:

Anonymous poster hash: 17611...08e

Jeg vil anbefale deg å prøve enda litt lenger enn 3 mnd, altså, for det kan ta lenger tid. Men dra tilbake til legen etter 3 mnd, så vil han eller hun komme frem til hva som er best. Jeg fikk disse pillene fordi jeg har migrene, men har ikke hatt anfall en eneste gang siden jeg begynte på dem :) Så jeg føler meg trygg på de.

Jeg tenker forresten motsatt av deg, jeg, når jeg leser blødninger. Da tenker jeg at det bare er litt, og at det derfor ikke kan kalles mens fordi det er så lite :) I starten, som sagt, så kan du merke det er litt blødninger... Vil heller (isj det er litt ekkelt å snakke om!) sammenlikne det med "farget utflod" hvis det gir mer mening? Hos meg var det bare litt på morgenen i starten, men ikke på langt nær sånn at man "kjørte brannbil" under sex haha!

Anonymous poster hash: 55a00...282

Skrevet (endret)

Jeg går på Cerazette og er en av de som ikke har mensen. Det er ganske deilig, men det var ganske ustabilt i starten. Man må gjerne gå på det noen mnd før det stabiliserer seg, så det kan lønne seg å være tolmodig, som regle får man igjen for det på lang sikt. Innimellom spotter jeg litt (altså småblødninger), men det er ikke ofte. Merker det spesielt om jeg ikke tar det til ca samme tid hver dag, så det er lurt å prøve å ta det ca på samme tid. Altså, sånn på slaget er ikke viktig, men ja - ikke ta de sånn 7 timer etter du skulle tatt de.

Ellers har ikke noen bivirkninger som jeg er klar over. Ikke spesielt hormonell eller humorsvinginger og den slags. Jeg går også på denne minipillen fordi pappa fikk hjerteinfarkt i ung alder. Jeg synest p-piller med to hormoner er skumle.

Ang. det med småparanoia fordi man ikke får mensen. Husk at grunnen til at min ikke har mensen er at man ikke har eggløsning. Etter man har sluttet med pillene så tar det faktisk litt tid før man får eggløsning igjen. Så når man har gått på Cerazette lenge nok skal man i utgangspunktet ikke kunne bli gravid, rett og slett fordi man ikke har eggløsning. Det betyr selvsagt ikke at man skal ha sex og tenke det går bra om han glemmer en pille, men husker man og ta alle pillene så skal det altså godt gjøres at uteblitt mensen=graviditet.

Endret av lillsunshine
Skrevet

Man bør ta de til omtrent samme tid hver dag, men om du går et par timer over tiden går det fint. Det har i alle fall gått fint for min del. Men det aller beste er jo å ta den til samme tid, selvfølgelig. Glemmer du en pille bør du ta den så fort du husker den og den neste pillen til vanlig tid + bruke kondom/ikke ha sex i en uke framover.

Har gått på pillen i tre år og har ingen bivirkninger, sett bort i fra å ha mistet mensen helt. Men det er heeelt greit for meg, det :laugh: Jeg får humørsvingninger av østrogen, så derfor bruker jeg Cerazette.

Bivirkninger kan du få av alle piller. Det er veldig individuelt. Får du plagsomme bivirkninger av denne kan det være verdt å prøve en ny p-pille for å se om det blir bedre. Men er du like heldig som meg får du ikke noe særlig :)

:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på Cerazette og er en av de som ikke har mensen. Det er ganske deilig, men det var ganske ustabilt i starten. Man må gjerne gå på det noen mnd før det stabiliserer seg, så det kan lønne seg å være tolmodig, som regle får man igjen for det på lang sikt. Innimellom spotter jeg litt (altså småblødninger), men det er ikke ofte. Merker det spesielt om jeg ikke tar det til ca samme tid hver dag, så det er lurt å prøve å ta det ca på samme tid. Altså, sånn på slaget er ikke viktig, men ja - ikke ta de sånn 7 timer etter du skulle tatt de.

Ellers har ikke noen bivirkninger som jeg er klar over. Ikke spesielt hormonell eller humorsvinginger og den slags. Jeg går også på denne minipillen fordi pappa fikk hjerteinfarkt i ung alder. Jeg synest p-piller med to hormoner er skumle.

Ang. det med småparanoia fordi man ikke får mensen. Husk at grunnen til at min ikke har mensen er at man ikke har eggløsning. Etter man har sluttet med pillene så tar det faktisk litt tid før man får eggløsning igjen. Så når man har gått på Cerazette lenge nok skal man i utgangspunktet ikke kunne bli gravid, rett og slett fordi man ikke har eggløsning. Det betyr selvsagt ikke at man skal ha sex og tenke det går bra om han glemmer en pille, men husker man og ta alle pillene så skal det altså godt gjøres at uteblitt mensen=graviditet.

Er det fare for at jeg ikke kan bli gravid når jeg slutter på pillene mener du??

Anonymous poster hash: 3377c...56e

Skrevet (endret)

Er det fare for at jeg ikke kan bli gravid når jeg slutter på pillene mener du??

Anonymous poster hash: 3377c...56e

Nei, jeg mener at det tar tid fra en slutter å gå på pillene til en får en før eggløsning (altså mensen) igjen. Sist jeg sluttet tok det opp mot 2 mnd, men jeg har hørt at det også kan ta litt lenger tid.

Endret av lillsunshine
Skrevet

Jeg gikk på Cerazette før. Kunne ikke bruke noen andre på grunn av at jeg sliter med migrene. Migrenen ble derimot ikke bedre, men heller ikke verre av disse. Mistet mensen det første året, men etter at det var gått 1 år fikk jeg mensen ca hver 4.dag. Sluttet på dem og har ikke angret! Nå har jeg spiral (er på min andre) og kunne ikke blitt mer fornøyd. Anbefaler heller spiral enn piller.

Skrevet

Jeg går på Cerazette. Har flere ganger glemt å ta tabletten til når jeg skal, men har fortsatt ikke blitt gravid. (har tatt den innen 12 timer som det skal gjøres hvis den er glemt)

I begynnelsen sluttet jeg helt å blø når jeg gikk på den. Søstra mi derimot gikk med blødninger i flere uker så hun måtte slutte på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...