Gjest oleoh Skrevet 10. mai 2015 #1 Skrevet 10. mai 2015 Jeg tror det hadde vert det aller beste for alle, kanskje ikke meg som har så mange damer etter meg, men for dere andre. Da hadde det blitt lettere for folk å stifte par og familier. Noe som gjør alt mye bedre fungerende og barna lykkeligere. Er arrangerte ektskap fremtiden, der foreldrene gifter folk bort?
Gjest Olivia Benson Skrevet 10. mai 2015 #2 Skrevet 10. mai 2015 Barn blir lykkelige ved å frarøve de fri vilje? Neppe. 2
absinthia Skrevet 10. mai 2015 #3 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Om du vil ha en fremtid der de som " blir valgt bort" og allerede sliter vil slite enda mer, så burde det funke greit. Jeg vet jo godt hvem jeg ikke ville valgt som partnere for mine barn, om jeg hadde dette ansvaret, så de som hadde utfordringer som kanskje ville utgjort et potensielt problem, ville blitt refusert, fordi jeg ville fått ansvaret for å tenke nøye over hvem de skulle tilbringe livet med. De som var født med gullskje i hånden, gode holdninger, var arbeidsføre, ikke hadde noen psykiske diagnoser eller fysiske utfordringer ville stått fremst i køen. - En med ryggplager eller migrene ville kommet langt bak, fordi jeg ville sett for meg at mitt barn måtte dekke opp områdene vedkommende ikke kunne bidra fullt ut på. Tror ikke at noen ville blitt lykkeligere og heldigvis er det ikke slik. Endret 10. mai 2015 av absinthia 2
Gjest oleoh Skrevet 10. mai 2015 #4 Skrevet 10. mai 2015 Om du vil ha en fremtid der de som " blir valgt bort" og allerede sliter vil slite enda mer, så burde det funke greit. Jeg vet jo godt hvem jeg ikke ville valgt som partnere for mine barn, om jeg hadde dette ansvaret, så de som hadde utfordringer som kanskje ville utgjort et potensielt problem, ville blitt refusert, fordi jeg ville fått ansvaret for å tenke nøye over hvem de skulle tilbringe livet med. De som var født med gullskje i hånden, gode holdninger, var arbeidsføre, ikke hadde noen psykiske diagnoser eller fysiske utfordringer ville stått fremst i køen. - En med ryggplager eller migrene ville kommet langt bak, fordi jeg ville sett for meg at mitt barn måtte dekke opp områdene vedkommende ikke kunne bidra fullt ut på. Tror ikke at noen ville blitt lykkeligere og heldigvis er det ikke slik. Om du tror foreldre er noe strengere enn de selv tar du nok grundig feil.
Gjest oleoh Skrevet 10. mai 2015 #5 Skrevet 10. mai 2015 Ønsker du muslimske tradisjoner i det norske samfunn? Er ikke du Frp'er, da? Svar: Nei, for all del. Det er en grunn til at vi ikke har det sånn lenger. Anonymous poster hash: 6b788...11e Alt er ikke ondt med islam, selv om jeg ikke er glad i religionen nei.
absinthia Skrevet 10. mai 2015 #6 Skrevet 10. mai 2015 Om du tror foreldre er noe strengere enn de selv tar du nok grundig feil. Og dette baserer du på hva: - At du har levd i langvarig partnerforhold med barn og har sett hva som er viktig for å få hverdagen til å gå rundt? - At du har barn som har hatt kjærester som ikke var bra for dem? - At du selv har tatt valg du ser ikke var så lure? Jeg vet med sikkerhet at min mor hadde vært fryktelig kresen, - kanskje ikke mest på utseende, men på alle andre ting - hun hadde sikkert gentestet ham også!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #7 Skrevet 10. mai 2015 Det er forskjell på arrangert ekteskap og tvangsekteskap. Den siste tiden med arrangerte ekteskap så hadde de unge voksne vetorett. Men foreldrene introduserte passende partnere og pushet på. Dette kaller vi innblanding i dag og biter hodet av våre mødre og våre kanskje kommende svigermødre dersom de prøver seg. Fenomenet er ganske likt spleising, bare at foreldrene til de to utkårede var enig om at det burde spleises og la forholdene til rette, samt press. Er det dette du mener, eller vil du ha tvangsekteskap der partene må lite på sine foreldre (evt at kun mannen har vetorett)? Anonymous poster hash: 4e33c...264 1
sjonkelrolf Skrevet 10. mai 2015 #8 Skrevet 10. mai 2015 Jeg tror det hadde vert det aller beste for alle, kanskje ikke meg som har så mange damer etter meg, men for dere andre. Da hadde det blitt lettere for folk å stifte par og familier. Noe som gjør alt mye bedre fungerende og barna lykkeligere. Er arrangerte ektskap fremtiden, der foreldrene gifter folk bort? Nei, pokker heller. Ønsker du muslimske tradisjoner i det norske samfunn? Er ikke du Frp'er, da? Svar: Nei, for all del. Det er en grunn til at vi ikke har det sånn lenger. Anonymous poster hash: 6b788...11e Det var sånn i Norge for et par hundre år siden også.
wintergirl Skrevet 10. mai 2015 #9 Skrevet 10. mai 2015 Aldri i livet om jeg hadde klart å gifte meg og ligge med en jeg ikke elsker. Arrangerte ekteskap høres fælt ut. Sikkert noe menn som begynner å dra på åra og sliter med draget ville stemt på.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #10 Skrevet 10. mai 2015 Jeg tror ikke på tvangsekteskap, som mange her tror at det er det TS tar opp. Men arrangert ekteskap kan vel passe til de som ønsker å gifte seg (av uvisse grunner) og da har jeg faktisk troa på at man kan outsource dette. At man rett og slett kan kjøpe en tjeneste av samlivseksperter og be disse om å finne en partner til seg. Man står hele tiden fritt til å gifte seg eller ei, men man går inn for å få finne seg en livspartner. Da får du rett og slett utdelt en partner av en "proff". Ikke be sine foreldre om å finne en partner. Foreldre er ikke rasjonelle når det gjelder å finne en partner for sitt barn. Anonymous poster hash: fe148...69d 1
frøkna Skrevet 10. mai 2015 #11 Skrevet 10. mai 2015 Jeg mener det er en grunn til at vi føler oss mer tiltrukket til noen mennesker enn andre. Basert på utseende, lukt og kjemi. Jeg mener at genene til to mennesker som er svært tiltrukket av hverandre er mer kompatible enn det ville vært med "mannen i gata". Derfor så mener jeg at, nei, arrangert ekteskap bør vi ikke begynne med. Arrangerte ekteskap er i mye større grad to mennesker som aksepterer og respekterer hverandre, uten den viktige tiltrekningen.
King in the North Skrevet 10. mai 2015 #12 Skrevet 10. mai 2015 Mener å ha lest at mennesker i arrangerte ekteskap er lykkeligere enn i "vanlige" ekteskap. Food for thought.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #13 Skrevet 10. mai 2015 For noen kunne det vært en god løsning å gått inn i forhold der de ikke var følelser fra før av, men der de utviklet gjensidig respekt og tillit og fikk samtidig noen å ha nær. Det kunne godt ha eksistert en slags matchingtjeneste for folk som ikke hadde tro eller som hadde gitt opp kjærligheten, men savnet noen ha noen som kunne bry seg og ha intimitet med. Anonymous poster hash: 29f7c...1af 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #14 Skrevet 10. mai 2015 " Ikke jeg som har mange damer etter meg " Anonymous poster hash: f65a3...9d1 1
sjonkelrolf Skrevet 10. mai 2015 #15 Skrevet 10. mai 2015 TS har ingenting med å komme med påstander om hva som ville vært best for alle (unntatt ham selv, selvfølgelig, han som har så mange damer etter seg, yeah right, pøh). Folk er forskjellige og det er en grunn til at såkalte "arrangerte ekteskap", eller rettere sagt tvangsekteskap hører fortiden og underutviklede kulturer til. Selv om jeg ikke har hatt hellet med meg på datingmarkedet vil jeg overhodet ikke få et ekteskap dyttet på meg over hodet. Nei, folk får velge selv hvem de skal gifte seg med, uten at andre skal bestemme. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #16 Skrevet 10. mai 2015 Jeg tror arrangerte ekteskap kan ha positive og negative sider ved seg. Folk i tråden blander tvangs og arrangert ekteskap. I tvangsekteskap må man gifte seg med den foreldrene velger for deg. I arrangerte ekteskap finner foreldrene potensielle partnere til deg, og du står fritt til å velge en av de. Liker du ingen av de, så fortsetter de å lete for deg. På en måte er det jo greit da, man får jo hjelp i å finne en god partner. Jeg er inder og nesten alle i generasjonen til foreldrene mine eller eldre har vært med i arrangerte ekteskap. Foreldrene mine var faktisk et unntak, fordi de møtets på et brylllup og forelsket seg i hverandre. Hvordan mamma kunne forelske seg i pappa som hadde på seg gyldne tettsittende bukser på 70 tallet, samt en bart som hadde fått tom selleck til å besvime, det skjønner jeg ikke. Men det skjedde uansett. De har i etterkant fortalt meg hvordan denne prosessen er og tanker rundt hvordan arrangerte ekteskap fungerer. Søstra mi kom aldri så langt som at hun kom inn i denne prosessen, hun fant en fyr på egenhånd og idag er de gifte. For min del så blir jeg jo introdusert til fine jenter på arrangement siden mamma kjenner mange familier som har søte jenter, men for min del så må jeg jo like de og. Om det er bra med arrangerte ekteskap? Tja. En jeg kjenner er født og oppvokst i Norge, men er i et arrangert ekteskap med en annen som også er født og oppvokst i Norge. Hun flørter hemningsløst med meg, snakker om alle elskerne sine, og sier at hun ikke har hatt sex med mannen på 2 år. For hun følre hun ikke tennner på ham, og at hun følte seg tvunget selv om hun stod fritt til å velge. Og så har du de som holder ut hele livet. For tanken bak arrangerte ekteskap er at man finner og bygger kjærligheten for hverandre over tid, med fornuft som hovedgrunn til å gifte seg. Det er som oftest en selektiv prosess hos far og mor for å sikre at datteren havner i en god og stabil familie. Mens i Norge og vesten gifter man seg kanskje som følge av forelskelse og kjærlighetsrus, men den er bare midlertidig. Sier ikke at folk som forelsker seg ikke kan leve lenge sammen i et ekteskap, men skilsmissestatistikken sier jo sitt. Så det finnes både positive og negative sider ved alle former for ekteskap og valg man tar. Til syvende og sist er det opp til hva en selv prioriterer her i livet. Anonymous poster hash: e69d4...29e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #17 Skrevet 10. mai 2015 Nei, folk klarer fint å bestemme selv om de vil gifte seg og ikke og evt med hvem. Anonymous poster hash: e15eb...eed
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #18 Skrevet 10. mai 2015 Jeg tror arrangerte ekteskap kan ha positive og negative sider ved seg. Folk i tråden blander tvangs og arrangert ekteskap. I tvangsekteskap må man gifte seg med den foreldrene velger for deg. I arrangerte ekteskap finner foreldrene potensielle partnere til deg, og du står fritt til å velge en av de. Liker du ingen av de, så fortsetter de å lete for deg. På en måte er det jo greit da, man får jo hjelp i å finne en god partner. Jeg er inder og nesten alle i generasjonen til foreldrene mine eller eldre har vært med i arrangerte ekteskap. Foreldrene mine var faktisk et unntak, fordi de møtets på et brylllup og forelsket seg i hverandre. Hvordan mamma kunne forelske seg i pappa som hadde på seg gyldne tettsittende bukser på 70 tallet, samt en bart som hadde fått tom selleck til å besvime, det skjønner jeg ikke. Men det skjedde uansett. De har i etterkant fortalt meg hvordan denne prosessen er og tanker rundt hvordan arrangerte ekteskap fungerer. Søstra mi kom aldri så langt som at hun kom inn i denne prosessen, hun fant en fyr på egenhånd og idag er de gifte. For min del så blir jeg jo introdusert til fine jenter på arrangement siden mamma kjenner mange familier som har søte jenter, men for min del så må jeg jo like de og. Om det er bra med arrangerte ekteskap? Tja. En jeg kjenner er født og oppvokst i Norge, men er i et arrangert ekteskap med en annen som også er født og oppvokst i Norge. Hun flørter hemningsløst med meg, snakker om alle elskerne sine, og sier at hun ikke har hatt sex med mannen på 2 år. For hun følre hun ikke tennner på ham, og at hun følte seg tvunget selv om hun stod fritt til å velge. Og så har du de som holder ut hele livet. For tanken bak arrangerte ekteskap er at man finner og bygger kjærligheten for hverandre over tid, med fornuft som hovedgrunn til å gifte seg. Det er som oftest en selektiv prosess hos far og mor for å sikre at datteren havner i en god og stabil familie. Mens i Norge og vesten gifter man seg kanskje som følge av forelskelse og kjærlighetsrus, men den er bare midlertidig. Sier ikke at folk som forelsker seg ikke kan leve lenge sammen i et ekteskap, men skilsmissestatistikken sier jo sitt. Så det finnes både positive og negative sider ved alle former for ekteskap og valg man tar. Til syvende og sist er det opp til hva en selv prioriterer her i livet. Anonymous poster hash: e69d4...29e Arrangert ekteskap er i SVÆRT mange tilfeller det samme som tvangsekteskap. Anonymous poster hash: e15eb...eed
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #19 Skrevet 10. mai 2015 Arrangert ekteskap er i SVÆRT mange tilfeller det samme som tvangsekteskap. Anonymous poster hash: e15eb...eed Ikke alltid. Nå kommer jeg fra familier og kjenner folk so har vært i arrangerte ekteskap. Det blir for dumt å påstå at de fleste av de som giftet seg gjorde det under tvang. Tro meg, damene og gutta blir stadig mer kresne. Det blir stadig vekk vanskligere å arrangere ekteskap for tiden. Men det betyr ikke at det ikke skjer, og at de ikke kan være positivt. Sånn som ved alt så finnes det negative og positive sider. Anonymous poster hash: e69d4...29e
sjonkelrolf Skrevet 10. mai 2015 #20 Skrevet 10. mai 2015 "Arrangerte ekteskap" var noe nordmenn drev med for 200 år siden. Det har nordmenn stort sett gått bort i fra. Og det er det gode grunner til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå