Gjest gjest1 Skrevet 27. august 2004 #1 Skrevet 27. august 2004 Vi spiser laks eller ørret ca to ganger i uka. Nå begynner jeg å gå tom for ideer. Har prøvd div. varianter av ovnsbakt, både med og uten grønnsaker. Hva er din favorittoppskrift.
Gjest Étoile Skrevet 27. august 2004 #2 Skrevet 27. august 2004 Jeg synes det er kjempegodt med stekte eplebåter til stekt laks (ovnssteker den helst pga lukt). Surrer skrelte eplebåter i stekepanne med noen ss smør og litt sukker til de blir litt karamelliserte på utsiden, og så har jeg dampet broccoli og rømme/kesam til. En annen favoritt er ovnsstekt laks med masse sitronsaft, estragon og en dæsj hvitvin. Lager fløtesaus v/ å koke inn fløte og tilsette kraften fra fisken, litt fisk&vin kraft fra Knorr og kanskje litt ekstra sitronsaft. Serveres med kokte poteter og agurksalat. Kalde lakserester synes jeg det er godt å ha i salat, gjene en pastasalat med rømmedressing.
Arkana Skrevet 27. august 2004 #3 Skrevet 27. august 2004 Foliebakt laks med grønn urtemajones (8 pers.) 1,8 kg hel fersk laks 50 g smør 1 liten løk, i tynne skiver 3 laurbærblad 4 stilker estragon salt/pepper 2 egg 2 ts sennepspulver 1 hvitløksfedd 2,75 dl peanøttolje 2 ss hvitvinseddik 75 g friske spinatblader 40 g friske karseblader 40 g bladpersille 2 ss hakket frisk estragon 1 ss klippet gressløk 1 ss sitronsaft salt/pepper Lag majonesen først. Knekk eggene i en foodprocessor, tilsett sennep, hvitløk og 1 ts salt. Slå på maskinen og hell oljen i med en tynn stråle. Tilsett eddik til slutt, og smak så til med salt og pepper. Varm spinat, karse og persille over svak varme, under omrøring, til de synker sammen. Skyll under kaldt vann og klem ut overflødig veske. Hell dem i mikseren sammen med majonesen, estragon og gressløk og kjør sammen. Smak til med sitronsaft, og mer salt og pepper. Legg fisken på et godt smurt folieark. Legg halvparten av smøret, løk, laurbærblader, estragon, salt og pepper inni fisken. Smør resten av smøret på toppen. Pakk folien rundt og stek ved 130 grader i 2 ½ time. Ta ut av ovnen, la folien være lukket, og la laksen avkjøles helt. Server kald med urtemajones, grønn salat, og gjerne kokte poteter eller potetsalat. Gratinert laks (2 pers.) 250 g laksefilet 2 ss sitronsaft 50 g smør 3 skiver smuldret brød 3 ss hakket persille 1 finhakket sjalottløk 1 ss hvitvinseddik 1,5 dl fiskebuljong Legg laksen i en liten smurt ildfast form og drypp sitronsaften over. Rør sammen brød, hakket løk og persille. Krydr med salt og pepper. Smør blandingen på oversiden av fisken. Hell fiskebuljong og hvitvinseddik ved siden av og stek først ved 250 grader i 10 minutter og så 5 minutter ved 200 grader. Server med tomatsalat og lune smørristede rundstykker. Laks i wok med lime og koriander (4 pers.) ca 700 g laksefilet 1 gul paprika 1-3 vårløk 2 lime ½-1 rød chili 1 ss revet ingefær 2 dl koriander salt/pepper Skjær laksefileten i biter. Rens og skjær paprika og vårløk i strimler/biter. Skrell lime og skjær i båter, finhakk chili. Surr grønnsakene i litt olje noen minutter. Tilsett laksebiter og la trekke med i 2-3 min. Smak til med salt og pepper og dryss over frisk koriander. Server med nykokt jasminris og soyasaus. Laks med thai ris-salat (4 pers.) 1 ½ kopp langkornet ris 3 ss limesaft 3 ss fiskesaus 2 ss olje 3 ½ ts sukker en klype cayennepepper 1 agurk, skrellet, delt i to på langs, uten frø, delt i terninger 3 revne gulrøtter 4 vårløk, grovhakkede 6 ss hakket cilantro eller persille 1 kg laksefilet uten skinn, delt i fire biter ¼ ts salt ¼ ts pepper Kok risen nesten ferdig, skyll i kaldt vann og la renne godt av seg. Bland limesaft, fiskesaus, 1 ss olje, sukker og cayennepepper og la stå 5 minutter. Rør inn risen, agurk, gulrot, vårløk og cilantro/persille. Smør fisken med litt olje og strø på salt og pepper. Grill/stek til den er akkurat ferdig, ca 5 minutter for en 2,5 cm tykk filet. Server på en seng av rissalat.
Arkana Skrevet 27. august 2004 #4 Skrevet 27. august 2004 Ørret med syrlig eplesaus og urterisotto (4 porsj.) 800 g ørretfilet salt/pepper 3 dl eplemost 2 epler 200 g crème fraîche salt/pepper 1 ts sukker syltet gresskar ½ løk 2 finhakkede vårløk 1,5 dl rundkornet ris 5 dl fiskebuljong 2 ss smør 4 ss revet parmesan 4 ss finhakkede urter (estragon, persile, timian eller dill) salt/pepper Begynn med sausen. Kok opp eplemosten, tilsett eple i terninger og la eplebitene trekke i eplemosten i 1-2 min til de er knapt møre .Ta opp epleterningene og kok eplemosten inn til det halve. Tilsett crème fraîche og kok til sausen tykner. Skjær ørretfileten opp i skiver, og grill eller stek med skinnsiden ned til skinnet er sprøtt og brunstekt og ørreten er gjennomstekt. Dryss på salt og pepper. Tilsett de kokte epleterningene i sausen sammen med syltet gresskar rett før servering . Smak til med salt, pepper og sukker. Urterisotto: Surr finhakket løk og vårløk/purre i olje. Tilsett ris og rør til risen er blank. Spe med varm buljong i flere omganger. La buljongen koke helt inn før ny tilsettes. Rør om slik at risen ikke setter seg fast. Forsett med speingen til risen er mør og har konsistens som en litt tykk grøt. Trekk kasserollen vekk fra platen og tilsett smør, parmesan og finhakkede urter. Smak til med salt og pepper. Ørretpakker (8 stk) 4-500 g renset filet av ørret 2 ss grovt salt 2 ss soltørkede tomater 1 pakke filodeig (eller butterdeig) 50 g smeltet smør småsalat av ønsket slag soyasaus tabasco Skjær fisken i 2-3 cm tykke strimler, vend i salt og la trekke i kjøleskap en times tid. Klem fisken "tørr". Pakk ut filodeig. Ta et lag deig, pensle med smør. Gjenta to ganger med filodeig. Del deigen i fire på langs, så på tvers. Dekk med litt salat og tomater. Fordel fisken over. Så ørlite soyasaus og tabasco. Pakk sammen. Pensle med smør og stek ved 200-225 grader i 15-20 minutter. Urtedampet ørret (4 pers.) 1 kilo rund ørret 2 dl tørr hvitvin 2 sjalottløk 1 timian kvast salt/pepper 3 dl kremfløte 1 bunt gressløk 1 ss usaltet smør 1 liten purre 2 små gulrøtter 1 liten selleirot Vask fisken og skjær ut filetene. Fjern alle bena. Skyll filetene, tørk godt og legg i smurt ildfast form. Dryss over hakket sjalottløk og hell over vinen. Bryt opp timian og ha det over. Dryss over salt og pepper. Dekk formen med folie og stek ved 180 grader i ca 15 minutter. Skjær grønnsakene i tykke biter og kok møre i saltet vann. Slå av vannet og damp dem sammen med en klump smør. Ta formen ut av formen og hell kraften i en kjele. La det koke inn sammen med kremfløte til det tykner. Tilsett rikelig med gressløk før servering. Fordel saus på varme tallerkener, legg på et stykke skinn og grønnsaker oppå.
Gjest Diddl Skrevet 28. august 2004 #5 Skrevet 28. august 2004 Min favoritt er også ovnsbakt laks.. Har på salt, pepper, dill, sitronpepper, en dæsj sitronsaft, hvitvin (når jeg har), smør og vårløk. Inn i ovnen i 30min- på 170 grader! MMMMM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå