Gå til innhold

Bytte bort et barn mot et annet

33 stemmer

1. 1. Barn mot barn?

• OK
      0
    • Ikke OK
      27
    • Det spørs på situasjonen
      6

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor viktig er det å beholde et fosterbarn man velger å ta i mot? Regnes man da som avlastningshjem, eller som nye foreldre? I denne saken er de biologiske foreldrene ute av stand til å ta vare på barn.

Et par som tidligere har vært sterile har nå blitt gravide, og de skal "gi tilbake" fosterbarnet. De har alltid ønsket seg egne barn, og er nå overlykkelige over å endelig kunne gjennomføre det.

Ok eller ikke? Etisk vil jeg kanskje si nei, men gjerne også ellers.. Er dette "vanlig" praksis? Har det skjedd før nå?

Jeg vil ikke si noe om tilstanden til barnet, da jeg syns dette er irrelevant.

Anonymous poster hash: 088df...9f3
Videoannonse
Annonse
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke ok. What the fuck

Det er fullt mulig å ha egne barn selvom man hr fosterbarn. Jeg synes hvertfall det er helt på trynet. Tenk hvor uønsket fosterbarnet må føle seg da? Å bli tatt vekk av barnevernet er en ting, men man velger ikke å bli fosterfamilie, for så å gi det tilbake, som om det er en ting.

Stakkars barn.

Skrevet

På generelt grunnlag tar man på seg å være fosterhjem uavhengig av egne barn eller ikke.

Men problematikken rundt fosterbarnet er selvfølgelig en viktig faktor, selv om du ikke ønsker å skrive noe om dette. Er dette et barn med omfattende problematikk, er det ikke sikkert at det er sikkerhetsmessig forenlig å ha et spedbarn i huset samtidig med fosterbarnet.

• Liker 5
Skrevet

Hvor viktig er det å beholde et fosterbarn man velger å ta i mot? Regnes man da som avlastningshjem, eller som nye foreldre? I denne saken er de biologiske foreldrene ute av stand til å ta vare på barn.

Et par som tidligere har vært sterile har nå blitt gravide, og de skal "gi tilbake" fosterbarnet. De har alltid ønsket seg egne barn, og er nå overlykkelige over å endelig kunne gjennomføre det.

Ok eller ikke? Etisk vil jeg kanskje si nei, men gjerne også ellers.. Er dette "vanlig" praksis? Har det skjedd før nå?

Jeg vil ikke si noe om tilstanden til barnet, da jeg syns dette er irrelevant.

Anonymous poster hash: 088df...9f3

Har man først tatt imot et fosterbarn er det jo viktig å ha det hos seg, og ta vare på barnet, så lenge det lar seg gjøre. Hvorfor velge å gi fra seg fosterbarnet fordi man venter et eget barn? Det er jo et poeng det zellica nevner, - at det kan være av sikkerhetsmessige årsaker at de sier fra seg fosterhjems-rollen.

Et fosterbarn kan risikere å bli en kasteball mellom barnehjem og fosterhjem, men når det kommer til et godt og stabilt fosterhjem så skal det jo kunne være der. Også selv om fosterforeldrene får et biologisk barn. Det må bare lære å godta det at det blir flere å dele oppmerksomheten med. Gode fosterforeldre ser på fosterbarna sine som sine egne barn, men i endel tilfeller kan det jo ligge an til at fosterbarna kommer tilbake til sine biologiske familier. Men det er en annen sak.

AnonymBruker
Skrevet

Hva??? Disse menneskene har åpenbart tatt imot et fosterbarn på fullstendig feil premisser. Ærlig talt, stakkars barn!

Vi har både egne og fosterbarn, og vi ville selvsagt ikke byttet bort noen av dem.

Anonymous poster hash: 8df8b...2fc
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På godt og vondt; som fosterhjem utfører man en jobb og man skriver en kontrakt på denne jobben. Så man har adgang til, som fosterforeldre, å si opp jobben og i praksis levere barnet tilbake. De fleste fosterforeldre gjør jo ikke det, fordi de er glade i barnet og vet at stabilitet og forutsigbarhet er viktig.

Anonymous poster hash: 4d76e...f50

Skrevet

Det er jo spesielt ikke greit, nettopp fordi disse barna som kommer til slike hjem er så sårbare. Tenk hvordan de føler seg når de ikke er bra nok for dem lenger...

Når man tar til seg et fosterbarn har man et ekstra ansvar, og man VET at disse barna ofte har opplevd vonde ting og/eller har ustabile foreldre.

• Liker 2
Skrevet

Hvis fosterforeldrene ikke bryr seg mer enn det, tenker jeg at barnet ikke vil være tjent med videre oppvekst i det hjemmet. "Foreldre" som kun er ute etter hva barnet kan gjøre for dem og ikke omvendt, er ikke noe catch.

AnonymBruker
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg denne saken, men det er ikke så svart/hvitt som noen vil ha det til.

I enkelte tilfeller er det ikke tillatt å ha yngre barn når man har fosterbarn, som oftest fordi fosterbarnet har særskilte behov, eller kan være en fare for det yngre barnet.

Hvis man da blir gravid mens man har et fosterbarn med slike restriksjoner har man bare to valg, enten ta abort og kanskje aldri få sjansen til å få biologiske barn, eller å si i fra seg jobben som fosterforeldre.

Det er ikke et enkelt valg, og spesielt ikke om ikke fosterbarnet er der på varig vedtak til fylte 18 år.

Jeg kjenner som sagt ikke denne saken, og uttaler meg derfor på generelt grunnlag, men jeg ville ikke vært så rask til å dømme uten å kjenne saken.

Anonymous poster hash: d5308...3d6
  • Liker 5
Skrevet

Nei....absolutt ikke greit. Tiden som fosterforeldre er nok både veldig givende og utfordrende. Jeg vet ikke for jeg er ikke fostermor - enda. Men har store planer om å bli det når livet er kommet dit hvor dette er mulig. Et fosterbarn må få føle seg like hjemme som dine egne barn. Alle barna i et hjem har rett på å føle seg elsket, ønsket og trygg. Klarer man ikke det burde man kanskje aldri blitt foreldre?

AnonymBruker
Skrevet

Nei....absolutt ikke greit. Tiden som fosterforeldre er nok både veldig givende og utfordrende. Jeg vet ikke for jeg er ikke fostermor - enda. Men har store planer om å bli det når livet er kommet dit hvor dette er mulig. Et fosterbarn må få føle seg like hjemme som dine egne barn. Alle barna i et hjem har rett på å føle seg elsket, ønsket og trygg. Klarer man ikke det burde man kanskje aldri blitt foreldre?

Tenk deg at du er fostermor, og vedtaket blir fornyet med 6 mnd av gangen.

Du tror at du aldri kan bli biologisk forelder, men plutselig blir du gravid, og det står i kontrakten din at du ikke kan ha yngre barn boende sammen med fosterbarnet.

Dette er kanskje din eneste sjanse til å bli mor.

Vil du da fornye kontrakten på 6 mnd grunnlag, ta abort, og samtidig vite at du om ett år kanskje sitter der uten eget barn, og uten fosterbarn?

Kan du svare med 100 % sikkerhet på dette nå, eller er dette noe du mest sannsynlig ikke kan svare på før du står midt oppe i situasjonen?

Skrevet

Som sagt, jeg vet ikke hvilke regler som gjelder for å være fostermor.

Jeg ville kjempet med nebb og klør for å få beholde fosterbarnet OG kunne føde mitt eget. Jeg er kanskje naiv som tror at verden fungerer slik......

Jeg personlig ville aldri ta abort, for det er ikke noe jeg synes er riktig for meg, så jeg hadde kjempet med nebb og klør og håpet i det lengste jeg kunne få det beste fra begge sider.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, jeg vet ikke hvilke regler som gjelder for å være fostermor.

Jeg ville kjempet med nebb og klør for å få beholde fosterbarnet OG kunne føde mitt eget. Jeg er kanskje naiv som tror at verden fungerer slik......

Jeg personlig ville aldri ta abort, for det er ikke noe jeg synes er riktig for meg, så jeg hadde kjempet med nebb og klør og håpet i det lengste jeg kunne få det beste fra begge sider.

Du har ingen "nebb og klør" å kjempe med når det gjelder å beholde fosterbarnet ditt, dessverre, uansett hvor lenge h*n har bodd hos deg eller om du mener at det er det beste for barnet å bli hos deg.

Anonymous poster hash: 4d76e...f50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne ikke ramle meg inn å ta abort for fosterbarnets skyld. Hadde jeg måttet velge, ville jeg gitt tilbake fosterbarnet uten å nøle.

Anonymous poster hash: b48ae...9b2
Skrevet

Om det var et fosterbarn med så krevende problematikk at det var uforenelig med småbarn i huset, så hadde jeg sagt opp avtalen med barnevernet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg da, at dersom man har hatt et fosterbarn over en periode som ikke har noen andre, og som har falt til ro og knyttet bånd med familien, så ser de som jobber i barnevernet dette også.

Du skrev ingenting i startinnlegget her at det var en klausul at man ikke kunne bli gravid selv....jeg ville i utgangspunktet aldri gått med på det nettopp for å forhindre at jeg plasserte meg selv i den situasjonen. Men nei, jeg ville jo ikke tatt abort.

AnonymBruker
Skrevet

Og ved å sørge for at du ikke lenger er kvalifisert til å være fosterfamilie for akkurat dette barnet (ved å få et yngre barn inn i familien) ville du indirekte gjort det du kritiserer andre for å gjøre,

Den eneste forskjellen er at du overlater den formelle avgjørelsen til barnevernet i stedet for å ta den selv.

Ser du hvor vanskelig dette i realiteten kan være?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skrev ingenting i startinnlegget her at det var en klausul at man ikke kunne bli gravid selv....jeg ville i utgangspunktet aldri gått med på det nettopp for å forhindre at jeg plasserte meg selv i den situasjonen. Men nei, jeg ville jo ikke tatt abort.

Jeg er ikke trådstarter, jeg er bare en som synes at folk er for raske til å dømme uten å vite bakgrunnen for avgjørelsen.

Skrevet

Såklart. Jeg skrev jo tidligere at jeg ikke vet hvordan regelverket i fosterverdenen er. Men i ditt startinnlegg skrev du aldri at dette var en del av pakka dems. Da hadde min første respons vært annerledes også.

Jeg så for meg en situasjon hvor noen har et fosterbarn også bare leverer de det tilbake fordi det plutselig ikke "passa seg sånn" for foreldrene å ta vare på barnet lengre.

Med den informasjonen du har gitt i etterkant så ser man jo at dette er en svært vanskelig situasjon, og jeg står ved det jeg skrev sist, at jeg ville aldri skrevet under på en sånn type avtale med kommunen, hvor jeg var pålagt å ta abort hvis jeg ville beholde fosterbarnet. Da hadde jeg valgt et annet barn i utgangspunktet som ville taklet å eventuelt få mindre barn inn i familien og blitt en storesøster eller storebror.

Skrevet

Jeg er ikke trådstarter, jeg er bare en som synes at folk er for raske til å dømme uten å vite bakgrunnen for avgjørelsen.

Er vanskelig å svare "korrekt" i en sak ikke alle fakta fremlegges med en gang. Man tar jo utgangspunkt i den informasjonen som legges til grunn og gir sin mening ut i fra det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...