Gå til innhold

jordbær i butikkene..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er de tilsatt eller sprøytet noe, siden de er så røde?

Anonymous poster hash: 15002...a65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er sprøyta for å ikke få larver og lignende på seg. Så det i seg selv er ikke særlig bra. Men jordbær generelt er veldig røde fra naturens side

Anonymous poster hash: 7eef8...7ae
AnonymBruker
Skrevet

De er i alle fall ikke Norske. Sikkert ikke dyrket utenfor drivhus heller.

Anonymous poster hash: a02bb...963

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er de tilsatt eller sprøytet noe, siden de er så røde?

Anonymous poster hash: 15002...a65

Rødfargen skyldes jevne solforhold (dyrket i veksthus?) og ikke sprøytemidler.

Når det er sagt, så gjøres det hyppig funn av plantevernmidler (sprøytemidler/pesticider) i nettopp jordbær, og det gjøres mer funn i utenlandske bær enn i de norske.

Selv spiser jeg ikke utenlandske jordbær - men holder meg til de norske, i sesongen.

Les mer her om plantevernmidler i norske og importerte jordbær her. Man finner i snitt 3-4 ulike plantevernmidler i 95% av alle jordbærprøvene som blir analysert. Konsentrasjonene er imidlertid lave og under de tillatte grenseverdiene. Men det er likevel ikke noe hyggelig å spise bær du vet inneholder masse ulike soppmidler. I 2013 fant man at et parti jordbær fra Belgia inneholdt 11 ulike plantevernmidler.

Anonymous poster hash: 93154...d03

AnonymBruker
Skrevet

Er disse sprøytemidlene bakteriedrepende? Jeg måtte nylig bæsje på toalettet i et kjøpesenter. Glemte å vaske hendene og etterpå kjøpte jeg jordbær på KiWi. Flyttet litt på bærene med fingrene. Kan evt tarmbakterier jeg overførte ha blitt drept av sprøytemidlene?

Anonymous poster hash: defd3...922

AnonymBruker
Skrevet

Er disse sprøytemidlene bakteriedrepende? Jeg måtte nylig bæsje på toalettet i et kjøpesenter. Glemte å vaske hendene og etterpå kjøpte jeg jordbær på KiWi. Flyttet litt på bærene med fingrene. Kan evt tarmbakterier jeg overførte ha blitt drept av sprøytemidlene?

Nåja, soppmidler hemmer sopp i å vokse, ikke bakterier - selv om de kanskje kan ha litt effekt på bakterier også. Uansett, medmindre du fikk avføring på hendene så er vel risikoen veldig liten for at du overførte bakterier, tror du ikke?

Anonymous poster hash: 93154...d03

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Tror ikke det var bæsj på fingrene. Men de luktet litt promp?

Gjest Elseby13
Skrevet (endret)

Slapp av du, Ab med bæsj på fingrene.

Alle jordbær er dekket av bæsj. Dette fordi jordbær-plukkere generelt arbeider under elendige sanitære forhold. Selv i strenge og hygieniske Norge, tilbyr ikke alltid bonden et toalett eller mulighet for å vaske hender.

Det er forkastelig, men mange norske arbeidsgivere tror de kan behandle utenlandsk arbeidskraft (polakker, litauere) som dritt.

Du kan gå forbi hvilken som helst jordbæråker om sommeren og se mengder av brukt dopapir som ligger overalt.

For tiden er jordnærene fra Belgia. Tror du arbeidsforhold er bedre der?

Endret av Elseby13
Skrevet

De jordbærne jeg har kjøpt i det siste er fra Spania og Nederland. Sistnevnte har konsistens som om de har vært frosset :(

Skrevet

Her hadde de fra Mexico i vinter, da er det bedre å kjøpe belgiske.

Skrevet

De jordbærne jeg har kjøpt i det siste er fra Spania og Nederland. Sistnevnte har konsistens som om de har vært frosset :(

De kan ha vært frosset under transport, kanskje når butikken fikk varer. De laster både kjøl,frys,tørrvarer og frukt i samme bil. Å hvis frukten blir stående for nært veggen til frysedelen, så kan frukten fryse og bli ødelagt. Jeg har jobbet i butikk, så har opplevd det en del ganger. Vi fikk inn en gang sharonfrukt som hadde stått for kaldt, innsiden av den hadde blitt til slush. Ville ha klaget
AnonymBruker
Skrevet

Heller tvert imot. De rødeste jordbær jeg ser er de jeg plukker selv i min lille, nordnorske hageflekk. Bærene i butikkene er mye lysere inni.

Anonymous poster hash: a8df3...7dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...