Ingeborg Skrevet 27. august 2004 #21 Skrevet 27. august 2004 Er det vanlig at det bare er herrenes antrekk som står som kleskode? Ja, herrenes antrekk fungerer også som en pekepinn for damenes antrekk.
Gjest Pet Skrevet 27. august 2004 #22 Skrevet 27. august 2004 Ja, herrenes antrekk fungerer også som en pekepinn for damenes antrekk. Og hva er reglene?
Måne Skrevet 27. august 2004 #23 Skrevet 27. august 2004 Tror de fleste setter kleskode for å hjelpe gjestene litt på vei - ikke for å "tvinge" gjestene til å ha på noe de selv ikke ønsker - ikke for å gjøre invitasjonen "mere viktig" - ikke for at brudeparet ikke stoler på gjestenes valg. Jepp. Helt enig med deg Lullu. :enig_animasjon: HATER å kommer overpynta eller omvendt...
Leo Skrevet 27. august 2004 #24 Skrevet 27. august 2004 Jeg reagerer på at enkelte har kleskode på invitasjonen. Er det for å virke mer viktig' date=' enn man egentlig er?[/quote'] Absolutt ikke! Det er faktisk vanlig skikk og bruk. For meg er det i hvert fall stor forskjell på det som kalles "dagligantrekk" (Som slett ikke betyr jeans og t-skjorte, men som gjerne brukes i formiddagsbryllup på tinghuset) og "smoking". Setter stor pris på å, på en diskret måte, bli fortalt hvilken stil vertskapet har tenkt seg. Kjedelig å stille i lang kjole og hansker når bruden selv kommer i drakt synes nå jeg da...
Gjest Pet Skrevet 27. august 2004 #25 Skrevet 27. august 2004 Blir man ikke stort sett invitert i bryllup til folk man kjenner? :o I andre formelle selskaper er det ok å få et hint.
Måne Skrevet 27. august 2004 #26 Skrevet 27. august 2004 Blir man ikke stort sett invitert i bryllup til folk man kjenner? :o I andre formelle selskaper er det ok å få et hint. Joooo, men det er ikke alltid man kjenner f.eks kusiner og fettere like godt. Jeg var hvertfall kjempeglad for kleskode på invitasjonen fra min kjærestes kusine.
Gjest Myumi Skrevet 27. august 2004 #27 Skrevet 27. august 2004 Blir man ikke stort sett invitert i bryllup til folk man kjenner? Aledeles ikke. Hvis man er invitert med som noens partner er det ikke alltid man kjenner brudeparet og deres familie og venner. Når det gjelder om nordmenn flest kan kle seg til bryllup så er svaret nei. Folk dukker opp i de mest upassende antrekk og enkelte ser ut som om de kommer rett fra jobb eller skole.
Gjest Pet Skrevet 27. august 2004 #28 Skrevet 27. august 2004 Aledeles ikke. Hvis man er invitert med som noens partner er det ikke alltid man kjenner brudeparet og deres familie og venner. Når det gjelder om nordmenn flest kan kle seg til bryllup så er svaret nei. Folk dukker opp i de mest upassende antrekk og enkelte ser ut som om de kommer rett fra jobb eller skole. Jøss! :o Har aldri jeg sett!
Gjest Myumi Skrevet 27. august 2004 #29 Skrevet 27. august 2004 Jøss! :o Har aldri jeg sett! Noen ser det de vil se.
lene24 Skrevet 27. august 2004 #30 Skrevet 27. august 2004 jeg synes også det er unødvendig å skrive hva den inviterte bør ha på seg i bryllupet... Jeg fikk en invitasjon der det sto dress og lang kjole, det synes jeg ble for teit, ihvertfall det med at damene måtte ha lang kjole, ikke alle som liker å gå i kjole, som heller foretrekker en drakt, el et skjørt m overdel... I tillegg synes jeg det ble litt dumt at en ikke kunne gå i sommerkjoler når årstiden tilsa det.... i mitt bryllup skal hver enkelt kle seg slik de ønsker, alle har jo hver sin smak :-)
Gjest Poirot Skrevet 27. august 2004 #31 Skrevet 27. august 2004 Termen "mørk dress" sier både noe om hvordan man forventer at menn og kvinner er kledd. Selv liker jeg ikke å komme i gallakjole i silke hvis andre har på seg fancy moderne minikjoler eller sommerkjoler (som også kan være flotte). Jeg har vært i bryllup der folk har gått i alt fra bunad, gallakjole til skjorte med genser oppå uten slips, og olabukser når det ikke har stått kode. Hva som er pent for Ellen er ikke nødvendigvis pent for meg. Å skrive "pent" holder derfor ikke. I nesten alle bryllup vi har vært i har det stått kleskode, uavhnegig hva slaks sosialt nivå brudeparet ligger på, om de er leger, bilmekanikere eller lagerarbeider - om de bor i bygd eller by. Har ikke inntrykk av at de gjør dette for å virke finere enn det de er, det er rett og slett en praktisk opplysning, som jeg selv setter stor pris på å få. Jeg har sett bryllupsinvitasjoner med alt fra galla til sommerantrekk. Det sier jo mye om hvordan brudeparet ønsker å legge opp festen vel så mye som maten, drikken og alt annet som betyr noe den dagen for rammen rundt det hele. Ønsker man en uhøytidelig morsom kjempefest, er kanskej galla og tiara litt stivt og stølt. Ønsker man hvite duker og etikette, er kanskje genser og bukse det som hever festen til dette nivået.
Gjest Poirot Skrevet 27. august 2004 #32 Skrevet 27. august 2004 Blir man ikke stort sett invitert i bryllup til folk man kjenner? :o I andre formelle selskaper er det ok å få et hint. Jeg kjenner ikke familien til mine venners kjærester godt, ei heller vennegjengen til min fetter og familien til hans kone. Heller ikke onkler, tanter og familien til venner jeg har fra studietiden. Alt i alt setter jeg mao pris på kleskode.
Diva Skrevet 27. august 2004 #33 Skrevet 27. august 2004 Enig med Myumi og Poirot. Jeg synes faktisk det er lurt å skrive antrekk på invitasjonen. Det er IKKE for å være "viktig" som noen tror. Noen synes sikkert jeg er sær nå, men jeg hadde fått ganske bra hakeslepp om noen hadde dukket opp i mitt "potensielle" (galla)bryllup, kledd i lite pyntet/vanlig tøy/olabukse og flanellsskjorte :o Jeg liker å pynte meg, og jeg liker også at gjestene gidder å gjøre litt flid når det er en så spesiell anledning. Jeg synes det er like viktig å følge en "dresscode" som tilsier kort kjole og lys dress (eller hva det nå er). Det er faktisk brudeparet som setter standarden for festlighetene, og jeg synes det har litt med respekt å gjøre å komme riktig kledd. Om en ikke liker å gå i lang kjole, er det ikke mulig å løse på tøylene littegrann ? Det er bare for en kveld, og jeg tror faktisk en har ganske godt spillerom selv om en har en pekepinn på antrekk, om en bare orker å tenke litt lengre. Har man selv fest/bryllup, så kan man selv "bestemme" / hinte til ønsket antrekk, ikke sant ? Bryllup er forskjellige, på forskjellige tidspunkter og er på forskjellige årstider. Jeg trodde ærlig talt å merke invitasjonen med antrekk var ganske vanlig - og akseptert. Om man som brud synes at å sette antrekk er fryktelig teit, så er det vel bare å la være å gjøre det selv ? Verre er det ikke Folk må gjøre som de selv vil for min del, men jeg skjønner at folk setter ønsket antrekk i invitasjonen. Det er dessuten (som noen tidligere nevnte) greit for gjestene å vite hva pyntefaktoren ligger på.
magnhild Skrevet 27. august 2004 #34 Skrevet 27. august 2004 Har aldri tenkt over at det ikke er greit å skrive antrekk i invitasjonen. Vi kommer til å gjøre det fordi vi skal ha to fester. En fest med alle venner der jeg kommer i brudestasen og mannen i bunad. Så da kommer vi til å skrive dress/bunad. Og på lørdagen så skal vi ha festmiddagen med familien og da har jeg planer om en lett vår/sommerkjole og vil jo at andre skal kune gå behagelig kledt også. Så da blir det nok noe sånt som 'pent' eller noe slikt. Synes selv det er greit å kunne ha en pekepinn på hvordan antrekket ønskes i et bryllup. TEit å komme i bunad på en uformell fest synes jeg da...
diddi Skrevet 27. august 2004 #35 Skrevet 27. august 2004 "Pent" er for meg en mindre stæsja kjole enn jeg ellers bruker i bryllup. Mannen min ville antagelig da ikke stilt i mørk dress, men i skjorte og slips. Svorger'n min stilte i lys dress i en barndåp (midt på sommeren, så det var jo egentlig helt greit.) Men han følte seg midre pyntet enn de andre mennene som alle stilte i mørk dress, og var pottesur på moren sin som hadde sagt at det var helt ok å gå i den lyse. (Han hater å skille seg ut.) Selv glemte vi å skrive kleskode på invitasjonen, så jeg tipset tanten min om at jeg gjerne så hennes mann og sønn i smoking (som jeg visste at de hadde). Hun var veldig glad for det. Det samme sa jeg til andre venner, der jeg visste at de kunne "dresse seg for enhver stil", og ba dem børste støvet av smokingen. I min søsters bryllup skrev dem "pent". Og der kom folk i alt fra ballkjole med slep til olabukser!!! Jeg kjente absolutt ikke alle i bryllupet vårt. Partere til kusiner o.l. som jeg aldri hadde møtt, eller kun møtt så vidt et par ganger. De kunne aldri ha noen forutsetninger om å vite hvordan mennesker vi er.
Bridesilly Skrevet 27. august 2004 #36 Skrevet 27. august 2004 Vi hadde grillfest fredag og bryllupsfest lørdag. Til fredagen hadde vi ikke angitt kleskode da en del ting rundt denne kvelden var usikkert på det tidspunkt invitasjonene gikk ut. Resultatet var at alle gjestene tok kontakt for å spørre om nettopp dette! Min oppfatning er at angitt kleskode er utfra respekt for andre, her gjestene, samt et supert verktøy for de som står for arrangementet til å legge føringen ang dette. Jeg kjenner ingen som noen gang har gått i et bryllup i JEANS, og har aldri hørt om det heller! Er det virkelig sant, eller brukes det bare som eksempel her for å sette ting på spissen?? :o
diddi Skrevet 27. august 2004 #37 Skrevet 27. august 2004 Nei det er sant. En venn av min søster stilte opp i jeans. Hun var bare glad for at han kom, og visste at han "ikke liker å pynte seg". Så han stilte i jeans. (De var ihvertfall hele og rene) Nå var han riktignok kaffegjest. Ei jente kom i jeansskjørt til knærne og boots!!!! (Men hun er normalt bosatt i Spania og har kanskje aldri vært i norsk bryllup før??? Men hun er norsk og bor i Norge hele sommeren. Hmmm.. jeg aner ikke. Men det var sterk kontrast til hun som stilte i burgunder skjole med slep. (Litt rart å måtte passe på å ikke tråkke på slepet til gjestene, det er nok å følge med på bruden!!)
maki Skrevet 27. august 2004 #38 Skrevet 27. august 2004 vi kommer ikke til å skrive no angående kles kode, regner med at folk vet at de skal kle seg pent til bryllup... i alle fall de vi kommer til å be
Gjest Tex Skrevet 28. august 2004 #39 Skrevet 28. august 2004 Vi har ofte små og store middagsselskaper, og hver gang vi inviterer blir vi spurt om kleskode for sammenkomsten. Da vi skulle gifte oss var det aldri opp til diskusjon om det skulle benevnes antrekk eller ikke. Vi skrev mørk dress, fordi vi ønsket en viss standard på antrekkene. Jeg liker ikke lyse dresser, kan ikke fordra det faktisk, og mørk dress har en høyere klasse. Skriver man noe så enkelt som mørk dress kan damene pynte seg mye, eller ikke fullt så mye. Vi valgte derfor å ha denne rettledningen, fremfor å få hundre og femti telefoner fra folk i ukene før bryllupet. Når vi blir invitert i selskapeligheter fex til minn manns venner, syns jeg det er greit å vite hva disse vennenes koner har tenkt å ha på seg. Det det må være virkelig kjedelig å komme feil pyntet.
majan Skrevet 28. august 2004 #40 Skrevet 28. august 2004 synes det er helt greit jeg og ha dresskode, var i et bryllup her og da kom en av gjestene i sin gamle brudekjole :o :o :o den var champagnefarget, men man kunne jo fort tatt feil av bruden og gjesten . Hadde jeg vært brud trur jeg at jeg hadde blitt litt skuffet jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå