Gå til innhold

Til flere trussler, til tidligere kommer puberteten

Fremhevede innlegg

Gjest oleoh
Skrevet (endret)

I følge artikkler som denne: http://www.theguardian.com/politics/2013/nov/04/why-is-puberty-starting-younger-precocious

Havner barn tidligere og tidligere i puberteten. Jentenes forandringer virker å være mest drastisk. I 1860 kom jenter først i puberten når de var 16,6 år. I 1920 var det 14,6. I 1950, 13,1. I 1980, 12,5 og i 2010 var den 10,5.

Enten har det ikke vert like mange undersøkelser av gutter. Men i følge tallene kommer gutter i puberteten rundt 11,5. Den har gått litt nedover de senere årene, med omtrent et 1 år.

Det er en del forskjeller mellom etniske grupper, f.eks. er Afrikanerne tidligst i puberteten. Det kan ha en viss effekt.

Men i denne videoen forteller en mann noe interessant:

Se fra 57 minutter og utover.

Han sier at trussler og at mor ikke hat en partner, samt stress, gjør at kroppen til barnet blir programert til å gå i en biologisk forsvarsmekanisme. Kroppen ønsker å vokse så fort som mulig og reprodusere, på grunn av trusslene i fremtiden. I artikkelen jeg viste til står det kun stress, men jeg kan tenke meg det blir noe lignende med redsel og.

Det har en rekke negative konsekvenser, eksempelvis mer kreft hos jenter i bryst ol. Kanskje det samme gjelder for gutter. Det er uten tvil negative konsekvenser mtp resultat også.

I følge denne Stefan Molyneux utskiller fedre "pheromones", signalstoff. Dette ser ut til å sinke puberteten til jenter. Mens "pheromones" av menn som ikke er faren hennes, ser ut til å øke hastigheten. Til flere eldre brødre ei jente har, til senere kommer puberteten.

For gutter ser det ut til å ha en helt annen effekt. Nemlig at de kommer senere i puberten om de ikke har en far. Muligens fordi en gutt som blir tidligere utviklet (og kanskje med flere bieffekter) tidligere måtte forlate mor.

Endret av oleoh
Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg tror det er samme grunn som at vi blir høyere og høyere. Vi får i oss nok næringsstoffer.

AnonymBruker
Skrevet

I Norge i dag er det ikke et problem å vokse opp med en forelder!!

Anonymous poster hash: feaea...6b0
AnonymBruker
Skrevet

Ikke "til flere trusler..", men "jo flere trusler"

Kom med noe som faktisk kan anerkjennes som forskning, er du snill, ikke YT-sprøyt fra en fyr som tilpasser kartet etter terrenget.

Anonymous poster hash: 7d3a2...4b9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er samme grunn som at vi blir høyere og høyere. Vi får i oss nok næringsstoffer.

Det har nok sin del i seksuell seleksjon, samtidig som at vi får i oss flere hormoner fra mat. Maten på 60tallet og 70 tallet var ikke så mye mindre næringsrik enn den vi spiser nå, men alikevel har høyden bare økt de siste årene.

Jeg tror forøvrig seksuell seleksjon spiller en større rolle enn man aner. Damer velger jo kun høyere menn, og da blir de som er lave sittende igjen uten barn.

Anonymous poster hash: 9fae3...af8

Gjest oleoh
Skrevet

I Norge i dag er det ikke et problem å vokse opp med en forelder!!

Anonymous poster hash: feaea...6b0

Vel, kanskje ikke. Men ikke for evig. I fremtiden kan det være annerledes og da er det godt med to foreldre. Disse mekanismene slår ut uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...