AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #21 Skrevet 11. mai 2015 Jeg gjør det slik at jeg budsjetterer fra måned til måned. Setter alltid av til faste utgifter og feks ekstrautgifter den ene mnd. I mai feks er det garnsalg som jeg kommer til å benytte meg av og legger inn i budsjettet. Det har jeg da selvsagt ikke hver måned. Ellers har jeg et budsjett med minimumsutgifter som mal. Postene er noe sånt som: +Lønn -Husleie -Lån -Strøm -Forsikring -Telefon/media -Transport -Mat/husholdning -Fritid Om jeg en måned tjener mer enn minimumsbudsjettet kan jeg sette av til andre utgifter som -Sparing -Klær -Gaver -Ferie Om jeg planlegger å bruke mer enn inntekt så er det spesifisert som overskudd fra tidligere måned. Jeg prøver å følge opp med et regnskap som viser hva jeg faktisk har brukt siden jeg er impulsiv som deg. Da får jeg en oversikt over hva jeg må jobbe med. Også har jeg funnet ut at man må ha fritid som en utgiftspost. Å ikke sette av litt penger til litt pusterom og gøy vil få budsjettet til å ryke med en gang. Trenger ikke være mer enn til et par kopper kaffe i byen med ei venninne så lenge det er realistisk. Anonymous poster hash: 7dbc8...35b Dette så smart ut! Litt færre poster enn mine. Jeg har gjort det slik en stund (litt sånn "luksusfellen"-tavla, men med to-tre ekstraposter), men føler at pengene allikevel forsvant i et sort hull. Nå ønsker jeg å få stålkontroll på hvor pengene blir av. Jeg har også gitt meg selv penger til kaffe ute, kos på jobb etc. Forskjellen er at det nå er KOS å kjøpe seg en brus på jobb, før var det HVER dag. Så gleder meg til å merke innstrammingen! Anonymous poster hash: c35ca...1e4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #22 Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes RumpeRusk sitt regnskap så veldig fint ut. Det er viktig å ikke ha for mange kategorier. Poenget er å få en følelse av hvor de store pengeslukene er, ikke nødvendigvis hvor eneste krone er blitt av. Jeg hadde ca ti kategorier og skrev bare inn summene hver måned. Var det en post jeg følte at ble for stor delte jeg den opp for å se mer nøyaktig hvor pengene ble av. F.eks hvis du har en post som heter sminke og klær som du synes er for stor, uten at du helt skjønner hvorfor kan du dele den opp i: klær, sko og vesker, og sminke og hudpleie, så ser du hvilken av postene som egentlig drar avgårde, og kutte akkurat der. Min fritidskonto ble f.eks splittet opp i: byturer, hobby, og bøker og blader. Som sagt, ha de postene du føler du trenger, men ha så få poster at du får oversikt. Kan være enig i at det er greit å ha færre poster. Problemet mitt er at jeg da ikke skjønner hvor de store pengene blir av.... Det er derfor jeg nå har delt det i flere poster. Jeg er fortsatt bare i prøvemodus, finner vel fort ut om dette fungerer eller ikke. Føler jeg har oversikt nå, og nå har jeg til og med blitt mer obs på når jeg trekker kortet. Tusen takk for svar, alle sammen! I morgen får jeg lønn. Hadde ikke all verdens igjen på konto akkurat, men kom på noe smart: Jeg skal ikke bruke noe penger før i morgen uansett, så satte over restene på brukskonto over på sparekontoen. Det var jo litt, da. Hadde jeg latt det stå hadde det bænkers "blitt borte" i lønna når den kom. I tillegg har jeg opprettet superspar, hvor det trekkes 150 kr (det verste er at jeg ikke merker de blir borte en gang...) til en konto som ikke finnes i nettbanken. (ikke bare skjult den selv i egne kontoinnstillinger, jeg har tatt kontakt med DNB og sagt at jeg ikke vil vite om kontoen i det hele tatt Planen er å glemme kontoen og komme på den igjen i 2020 - og se hvor mange deilige penger det står der inne og venter på meg! :D Anonymous poster hash: c35ca...1e4
RompeRusk Skrevet 11. mai 2015 #23 Skrevet 11. mai 2015 Kan være enig i at det er greit å ha færre poster. Problemet mitt er at jeg da ikke skjønner hvor de store pengene blir av.... Det er derfor jeg nå har delt det i flere poster. Jeg er fortsatt bare i prøvemodus, finner vel fort ut om dette fungerer eller ikke. Føler jeg har oversikt nå, og nå har jeg til og med blitt mer obs på når jeg trekker kortet. Tusen takk for svar, alle sammen! I morgen får jeg lønn. Hadde ikke all verdens igjen på konto akkurat, men kom på noe smart: Jeg skal ikke bruke noe penger før i morgen uansett, så satte over restene på brukskonto over på sparekontoen. Det var jo litt, da. Hadde jeg latt det stå hadde det bænkers "blitt borte" i lønna når den kom. I tillegg har jeg opprettet superspar, hvor det trekkes 150 kr (det verste er at jeg ikke merker de blir borte en gang...) til en konto som ikke finnes i nettbanken. (ikke bare skjult den selv i egne kontoinnstillinger, jeg har tatt kontakt med DNB og sagt at jeg ikke vil vite om kontoen i det hele tatt Planen er å glemme kontoen og komme på den igjen i 2020 - og se hvor mange deilige penger det står der inne og venter på meg! :D Anonymous poster hash: c35ca...1e4 Du vil fort innse at alle de små beløpene, der er DER de store pengene forsvinner Jeg fikk meg en real aha-opplevelse, da jeg trodde at jeg brukte rundt 1000 kr i mnd på klær, og rundt 2000 på fritid... Etter jeg begynte å føre regnskap, innså jeg at sannheten var 3-5000 på klær og 4-5000 på fritid..
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #24 Skrevet 11. mai 2015 Tror det skal gå om du bruker "full editor" Slik ser gjerne regnskapet mitt ut halvveis i mnd.. Går du over 4000 i minus hver måned? Anonymous poster hash: f60ef...9d7
RompeRusk Skrevet 11. mai 2015 #25 Skrevet 11. mai 2015 Går du over 4000 i minus hver måned?Anonymous poster hash: f60ef...9d7 Dette var bare et eksempel. Jeg har aldri gått i minus
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2015 #26 Skrevet 11. mai 2015 Dette var bare et eksempel. Jeg har aldri gått i minus Bra! Kjente jeg ble litt bekymret for deg, når "du" var 4000 kroner i minus allerede halvveis i måneden. Godt å høre at det kun var et eksempel. Anonymous poster hash: f60ef...9d7
RompeRusk Skrevet 11. mai 2015 #27 Skrevet 11. mai 2015 Bra! Kjente jeg ble litt bekymret for deg, når "du" var 4000 kroner i minus allerede halvveis i måneden. Godt å høre at det kun var et eksempel. Anonymous poster hash: f60ef...9d7 Jeg kan være "i minus" halvveis i mnd, da jeg bruker kredittkort til alt jeg handler pga cashback, og inntektene mine kommer inn til forskjellige datoer. Men jeg bruker aldri mer enn jeg har, og har full oversikt over kommende inntekter og utgifter! Når alt av inntekter og utgifter er ført inn i slutten av mnd, er jeg aldri i minus Sparer også noen tusenlapper hver mnd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå