nyher Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Jeg skal legge frem bacheloren min om noen uker og sliter veldig med å stå foran mennesker og snakke. Vurdere å dra til legen å forhøre meg om beroligende, men ønsker tips til hva som fungerer best. Jeg tar ingen medisiner til vanlig og er veldig skeptisk til det, men jeg får helt hjerneteppe og begynner å skjelve og stamme når jeg må fremføre. Er redd for å ødelegge hele fremføringen pga dette. Ønsker bare at hjertet holder seg rolig og at jeg ikke snøvler eller noe pga beroligende. Også må den ut av systemet så fort som mulig helst :D
Version 2.0 Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 Jeg drakk alkohol da jeg skulle fremføre bacheloroppgaven. Jeg og partneren min hadde med oss en flaske vin og drakk fra plastkopper på toalettet i pausene. Vi skulle fremføre ca midt på dagen, så vi hadde tid til å drikke oss litt opp. Det er jo i grunnen helt latterlig og patetisk, men vi var begge to hypernervøse og jeg fikser heller ikke å stå foran folk på den måten. Det hjalp! 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Snakk med legen din Anonymous poster hash: b5ad1...e0f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Jeg skal legge frem bacheloren min om noen uker og sliter veldig med å stå foran mennesker og snakke. Vurdere å dra til legen å forhøre meg om beroligende, men ønsker tips til hva som fungerer best. Jeg tar ingen medisiner til vanlig og er veldig skeptisk til det, men jeg får helt hjerneteppe og begynner å skjelve og stamme når jeg må fremføre. Er redd for å ødelegge hele fremføringen pga dette. Ønsker bare at hjertet holder seg rolig og at jeg ikke snøvler eller noe pga beroligende. Også må den ut av systemet så fort som mulig helst :D Medikamenter løser ingen verdens ting. Du må lære deg å bli fortrolig med situasjonen. Endret 8. mai 2015 av Bond
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #5 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Medikamenter kan absolutt løse ting på kort sikt, når det er angst for en enkeltsituasjon, så man ikke blir helt satt ut av angsten. Om det er kronisk angst, derimot, så bør man heller søke hjelp av en psykolog e.l.Anonymous poster hash: 13ce4...0b8 Endret 8. mai 2015 av Bond 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Medikamenter kan absolutt løse ting på kort sikt, når det er angst for en enkeltsituasjon, så man ikke blir helt satt ut av angsten. Om det er kronisk angst, derimot, så bør man heller søke hjelp av en psykolog e.l.Anonymous poster hash: 13ce4...0b8 Det kan dempe angstsymptomene, ja - men det løser ingen verdens ting fordi det ikke gjør noe med det som skaper angsten. Det er mye bedre å mestre angsten gjennom eksponering. Det har permanent effekt. Det eneste man oppnår gjennom medisinering er å skape et behov for å medisineres igjen ved neste anledning. Dette er eksempler på helt unødvendig bruk av medikamenter.Anonymous poster hash: 9df78...416 Endret 8. mai 2015 av Bond
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #7 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Dette løser ikke roten til angstproblemet nei.Men så lenge man ikke holder foredrag hver eneste uke er det greit å ty til en slik løsning synes jeg. Anonymous poster hash: 94b36...303 Endret 8. mai 2015 av Bond 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #8 Skrevet 7. mai 2015 Ikke finn på å ta noe reseptbelagt, du vil bare snøvle og stokke om ord og fremstå rusa eller som en som har fått slag foran de andre. Det skumle her at du føler deg helt klar selv og tror du oppfører deg vnalig og snakker helt normalt. Anonymous poster hash: c0095...3d1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2015 #9 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Det kan dempe angstsymptomene, ja - men det løser ingen verdens ting fordi det ikke gjør noe med det som skaper angsten. Det er mye bedre å mestre angsten gjennom eksponering. Det har permanent effekt. Det eneste man oppnår gjennom medisinering er å skape et behov for å medisineres igjen ved neste anledning. Dette er eksempler på helt unødvendig bruk av medikamenter.Anonymous poster hash: 9df78...416 De fleste er fullstendig klar over at det ikke løser et kronisk angstproblem, men det kan hjelpe en ved helt spesielle anledninger, så man presterer slik man er ment å prestere, og ikke er handikappet av angsten.Anonymous poster hash: 13ce4...0b8 Endret 8. mai 2015 av Bond 3
Tabris Skrevet 7. mai 2015 #10 Skrevet 7. mai 2015 (endret) Jeg synes det er galskap at man anbefaler reseptbelagt medisin til fremmede på den måten. (Eller til noen i det hele tatt). Man vet ingenting om deres helsetilstand, og for alt man vet kan vedkommende ha et hjerteproblem hun selv ikke vet noe om. Tråden er rapportert. Endret 8. mai 2015 av Bond 1
frøkna Skrevet 7. mai 2015 #11 Skrevet 7. mai 2015 Hvis du bestemmer deg for å ta noe for å roe nervene, så ikke ta det for første gang når du skal forsvare bacheloren! Skaff det en stund før og test hvordan du reagerer på det.. Kjedelig om du skulle reagere på det og virke sløv eller rusa på denne viktige dagen! Lykke til 1
skruf Skrevet 8. mai 2015 #12 Skrevet 8. mai 2015 Dette bør du ta opp med legen din. Det finnes medikamenter som roer deg ned, uten at du snøvler og blir helt susete. Jeg er ganske sikker på at legen vil skrive ut noen få tabletter til deg. Men, prøv ut hjemme ei stund før fremføring sånn at du kan kjenne på kroppen hvordan du reagerer på det. Dette er en engangshendelse som er veldig viktig for deg, så jeg skjønner at du trenger litt hjelp. Men fremover så bør du jobbe med deg selv og panikkangsten din, ved eksponering som noen andre også nevner. Be også legen om henvisning til psykolog så kan du få verktøyene du trenger av en profesjonell. Lykke til
Gjest Vevila Skrevet 8. mai 2015 #13 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Det lureste er nok å høre med legen. Sikkert lurt å prøve det ut en gang eller to først så du vet hvordan du reagerer. Endret 8. mai 2015 av Vevila
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #14 Skrevet 8. mai 2015 (endret) Det lureste er nok å høre med legen. Sikkert lurt å prøve det ut en gang eller to først så du vet hvordan du reagerer. Helt enig. Så enkelt kan det skrives Anonymous poster hash: 13ce4...0b8 Endret 8. mai 2015 av Bond
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #15 Skrevet 8. mai 2015 Jeg hadde selv en presentasjon for noen måneder siden som jeg brukte mye tid på å grue meg til. Løsningen ble noe beroligende før presantasjonen. Jeg var ikke nervøs - men det gikk utover det jeg skulle huske og jeg var ikke helt fornøyd med egen innsats selv om det gikk bra. Dog kom jeg meg igjennom det. Men jeg tror jeg hadde lært mer av å eksponere meg for ubehaget uten å være medisinert. Uten å rette noen moralsk pekefinger vil jeg bare advare mot bruken av beroligende. Vil jeg bare advare mot de eventuelle bivirkningene som måtte komme OM man skulle bli avhengig. Videre har disse pillene et enorm avhengighetspotensiale da det fjerner angsten på null komma niks. Men igjen man lærer seg ikke å takle noe som helst. Det å skulle slutte med disse pillene etter lengre tids bruk har for min egen del vært veldig slitsomt - jeg la alt for mye vekt på å måtte ha de med meg over alt, pluss at jeg var skjelven langt inne i kroppen (ubeskrivelig) i nesten et halvt år etter at jeg slutta. Jeg tør ikke tenke på hvordan dette hadde vært hvis jeg hadde vært en tung misbruker av disse pillene. Når det er sagt. Så ser jeg ingen problem med å bruke dette for å komme seg gjennom noen presentasjoner etc. Og mye heller dette enn alkohol. Hvis man er en person som har kontroll. Samtidig så kan det være verdt å nevne at det er et poeng å føle litt på nervøsitet i slike situasjoner hvis man skal lære seg å mestre dem. Anonymous poster hash: f352e...da4
Gjest Bond Skrevet 8. mai 2015 #16 Skrevet 8. mai 2015 Hei TS, Når det gjelder slike spørsmål er det viktig at du får et profesjonelt svar, og det vil man få ved å ta kontakt med en lege. Minner også om retningslinjene på Kropp og Helse forumet: Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer etc. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere om menneskene bak innleggene faktisk sitter med kompetansen de gir uttrykk for å ha, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående. Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Tråden er ryddet i henhold til begge overnevnte punkten, og stenges. Mvh, Bond, forumansvarlig.
Fremhevede innlegg