Gå til innhold

I forhold til trafikklys

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, i Oslo er det et stort kryss ved Sagene m trafikklys, hvor det ene er pil mot høyre (altså ikke bare vanlig grønt lys) men når piken ikke lyser grønt til høyre lyser den heller ikke rødt, men da blir det bare helt svart i stedet. Deretter lyser det grønt for de som skal kjøre rett frem, når det lyser grønt - kan man likevel kjøre selvom Polen til høyre ikke er grønn. Alltid tenkt at så lenge pilen ik lyser/er rød kan man ikke kjøre i den retningen pilen peker, så jeg sto å ventet på at pule. Skulle bli grønn imens, samtidig som de som skulle rett frem hadde grønt. Ble tutet på av en bil bak meg som mente jeg måtte kjøre tydeligvis, selvom ikke pilen lyste grønt. Aldri lært noe om hva som er tilfelle når det blir helt svart i stedet for rødt(etter det er gult). Noen?

Anonymous poster hash: 18aed...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner ikke dette kryssets lys.

Men vanligvis betyr grønt lys grønt lys, når der er pil i tillegg betyr grønn pil at du kjører "alene". Det vil si infen andre verken kjørende, syklende eller gående har grønt lys SAMTIDIG som deg, i motsetning til når det bare er grønt rundt lys.

Anonymous poster hash: b0795...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her sto det litt av hvert i hovedinnlegget. :fnise:

Anonymous poster hash: d040a...b43
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her sto det litt av hvert i hovedinnlegget. :fnise:

Anonymous poster hash: d040a...b43

Vanskelig å forklare, så ble litt innvikla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner ikke dette kryssets lys.

Men vanligvis betyr grønt lys grønt lys, når der er pil i tillegg betyr grønn pil at du kjører "alene". Det vil si infen andre verken kjørende, syklende eller gående har grønt lys SAMTIDIG som deg, i motsetning til når det bare er grønt rundt lys.

Anonymous poster hash: b0795...cd5 [/]

Ja, tenker det samme men virker så poengløst med den grønne pila om man likevel kan kjøre til høyre når det er vanlig grønt lys :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"I forhold til trafikklys" - trafikklys sammenlignet med hva? :fnise:

Anonymous poster hash: 62b16...beb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"I forhold til trafikklys" - trafikklys sammenlignet med hva? :fnise:

Jeg skulle skrive i forbindelse. Er på mobil. Hold deg til tema eller la være å skrive er du snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle skrive i forbindelse. Er på mobil. Hold deg til tema eller la være å skrive er du snitt.

Vel, tok meg åpenbart den friheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, tok meg åpenbart den friheten.

Få deg noen fritidsinteresser. Er unødvendig å komme med unødvendige svar på et ganske viktig spørsmål. En liten feil i trafikken kan få store konsekvenser, derfor jeg spør.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få deg noen fritidsinteresser. Er unødvendig å komme med unødvendige svar på et ganske viktig spørsmål. En liten feil i trafikken kan få store konsekvenser, derfor jeg spør.

Ts

Lær deg å kjøpe bil, surpomp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn pil betyr at du kan kjøre til høyre uten å trenge å vike for noen. Vanlig grønt lys betyr at du har vanlig vikeplikt (for både motgående trafikk og evt. fotgjengere) når du skal kjøre til høyre. Dvs. du kan kjøre til høyre når det bare er vanlig grønt også, så lenge det ikke er rød pil til høyre.

Endret av magicpie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lær deg å kjøpe bil, surpomp.

Kan kjøre bil jeg. Men aldri hørt hvordan man skal forholde seg til det når den grønne pilen går fra grønn til svart og ikke grønn til rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grønn pil betyr at du kan kjøre til høyre uten å trenge å vike for noen. Vanlig grønt lys betyr at du har vanlig vikeplikt (for både motgående trafikk og evt. fotgjengere) når du skal kjøre til høyre.

Jupp det vet jeg. Men kan jeg likevel kjøre selvom jeg egentlig skal forholde meg til pilen, når den er svart (ikke lyser) men det vanlige lyset er grønt:)?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jupp det vet jeg. Men kan jeg likevel kjøre selvom jeg egentlig skal forholde meg til pilen, når den er svart (ikke lyser) men det vanlige lyset er grønt:)?

Ts

Ja, så lenge det ikke er rød pil den veien så kan du kjøre. (Er ikke kjent i lyskrysset du snakker om, men har vært borti flere sånne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det slik at du har et hovedlys (den vanlige sirkelen) i rødt, gult og grønt, og i tillegg et "påheng" med bare en gul og en grønn pil? Og situasjonen du snakker om er når hverken gul eller grønn pil mot venstre lyser, mens hovedlyset lyser grønt og ikke rødt?

I så fall betyr grønt lys og ingen pil at du skal forholde deg som om det ikke er noen piler i dette krysset. Du kan kjøre på grønt, men du har vikeplikt for fotgjengere og motgående trafikk. Som i alle lyskryss uten pilsignaler. Hvis ingen pil lyser, da følger du hovedlyset. Er det rødt i hovedlyset stopper du, er det grønt i hovedlyset og tomt i pilene kjører du med vikeplikt i veibanen og fotgjengerovergangen som krysses

Når den grønne pilen lyser, derimot, betyr det at hverken motgående trafikk eller fotgjengere i veien du skal svinge inn på har grønt lys. Det betyr med andre ord at du ikke har vikeplikt for noen (selv om man selvsagt alltid bør passe på likevel). Det er det som er forskjellen på grønn pil og grønt lys. I veier med mye trafikk er det ofte vanskelig å svinge til venstre, fordi det er en konstant strøm av motgående trafikk, og derfor brukes grønne piler for å gi noen sekunder med fri ferdsel for de som skal svinge til venstre.

Så: Grønn pil = Kjør, og du har ikke vikeplikt.
Grønt lys og ingen pil = Kjør, men du har vikeplikt som i andre kryss.
Rødt lys og ingen pil = Stans.

Hvis det mot formodning er snakk om at du har et helt eget lyssignal med piler i alle tre farger, og det bare er tomt øverst, da er forklaringen antagelig bare at den røde pilen er i ustand. Hvis det finnes piler i alle tre farger skal alltid en av dem lyse.

Anonymous poster hash: 6036e...6e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det slik at du har et hovedlys (den vanlige sirkelen) i rødt, gult og grønt, og i tillegg et "påheng" med bare en gul og en grønn pil? Og situasjonen du snakker om er når hverken gul eller grønn pil mot venstre lyser, mens hovedlyset lyser grønt og ikke rødt?

I så fall betyr grønt lys og ingen pil at du skal forholde deg som om det ikke er noen piler i dette krysset. Du kan kjøre på grønt, men du har vikeplikt for fotgjengere og motgående trafikk. Som i alle lyskryss uten pilsignaler. Hvis ingen pil lyser, da følger du hovedlyset. Er det rødt i hovedlyset stopper du, er det grønt i hovedlyset og tomt i pilene kjører du med vikeplikt i veibanen og fotgjengerovergangen som krysses

Når den grønne pilen lyser, derimot, betyr det at hverken motgående trafikk eller fotgjengere i veien du skal svinge inn på har grønt lys. Det betyr med andre ord at du ikke har vikeplikt for noen (selv om man selvsagt alltid bør passe på likevel). Det er det som er forskjellen på grønn pil og grønt lys. I veier med mye trafikk er det ofte vanskelig å svinge til venstre, fordi det er en konstant strøm av motgående trafikk, og derfor brukes grønne piler for å gi noen sekunder med fri ferdsel for de som skal svinge til venstre.

Så: Grønn pil = Kjør, og du har ikke vikeplikt.

Grønt lys og ingen pil = Kjør, men du har vikeplikt som i andre kryss.

Rødt lys og ingen pil = Stans.

Hvis det mot formodning er snakk om at du har et helt eget lyssignal med piler i alle tre farger, og det bare er tomt øverst, da er forklaringen antagelig bare at den røde pilen er i ustand. Hvis det finnes piler i alle tre farger skal alltid en av dem lyse.

Anonymous poster hash: 6036e...6e7

TUUUUSEN TAKK! Da fikk jeg svar på det jeg lurte på! :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...