Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en norsk jente som flyttet til USA da jeg var 13 sammen med familien min. Jeg er naa i begynnelsen av tyveaarene, og flytter snart tilbake til Norge for aa studere i noen aar. Jeg er nysgjerrig paa hvordan dating og singelliv er i Norge, siden jeg foeler jeg gikk glipp av det iom at jeg var saa ung da jeg flyttet hit. Jeg har liksom bare erfart dating i America, og jeg tror ting er litt annerledes i Norge. Her er gutter veldig gentlemen og vil alltid kjoere jenter hjem, betale for alt etc. Det er egentlig en selvfoelge at guttene betaler for ting, selv om jeg alltid tilbyr meg selvfoelgelig! Jeg har paa foelelsen at dette ikke er saa vanlig i Norge, og vil gjerne vite hva jeg boer forberede meg paa. Er det noen som vil fortelle meg hvordan dating pleier aa foregaa i Norge? Jeg er litt nervoes for aa date i Norge, fordi her vet jeg liksom hva som er vanlig, mens i Norge aner jeg ikke. Etter aa ha lest litt her paa kvinneguiden hoeres det ut som man ikke dater saa mye og heller bare hooker up naar man er fulle paa fest? Jeg synes ikke det hoeres saa koselig ut egentlig.

Anonymous poster hash: c0252...f50
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal forholde deg til ting som du har gjort til nå. Kulturene er ikke SÅ forskjellige, og min erfaring er at slik mange norske kvinner holder på ikke fungerer så veldig bra for dem heller (bare se på en del av historiene her inne).

Jeg har også tilbragt mesteparten av mitt "datingliv" i utlandet og jeg har ikke "justert" noe etter at jeg flyttet hjem.

Anonymous poster hash: 06e5b...136
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig en selvfoelge at guttene betaler for ting, selv om jeg alltid tilbyr meg selvfoelgelig!

Ikke forvent det, eller legg så mye i det om en gutt foreslår å dele regningen. Jeg tilbød meg å betale de førte gangene jeg datet noen, fordi jeg trodde det var "riktig", men opplevde at noen jenter nærmest ble fornærmet, og insisterte på å dele regningen, så har latt det være standard siden. Betyr ikke at jeg er gniten.

En del norske jenter er selvstendige og ønsker ikke å bli "kjøpt", kanskje det ligger noe der.

Anonymous poster hash: 5cd66...b82

• Liker 6
Gjest Minesveiper
Skrevet

Er ikke uvanlig at damene deler regningen og eller spanderer..

AnonymBruker
Skrevet

Våg å ta initiativ og å gjøre deg tilgjengelig, noe norske damer regelrett suger på...

Anonymous poster hash: 4eeee...e7a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Våg å ta initiativ og å gjøre deg tilgjengelig, noe norske damer regelrett suger på...

De tar initiativ til kontakt når de vifter på håret, og de gjør seg tilgjengelige når de sitter seg tvers ovenfor deg.

Skjønner ikke åssen du kan klage over norske damer altså. Det er bare du som ikke ser de åpenbare hintene og måten de tar kontakt på!

Anonymous poster hash: dbdc8...b56

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Dette er for Sverige, men det samme gjelder i Norge også.

auto-9gag-1836480.jpeg

Gjest oleoh
Skrevet

Ikke forvent det, eller legg så mye i det om en gutt foreslår å dele regningen. Jeg tilbød meg å betale de førte gangene jeg datet noen, fordi jeg trodde det var "riktig", men opplevde at noen jenter nærmest ble fornærmet, og insisterte på å dele regningen, så har latt det være standard siden. Betyr ikke at jeg er gniten.

En del norske jenter er selvstendige og ønsker ikke å bli "kjøpt", kanskje det ligger noe der.

Anonymous poster hash: 5cd66...b82

Det er spørst hvor forelska han er, rik, sjele for kvinner eller desperat.

AnonymBruker
Skrevet

Eneste er at Norske jenter er ganske kresne på hvem de takker ja til å være med på date sånn i utgangspunktet.

Menn er jo dem her som alle andre plasser den parten som må ta initiativet - kan ikke forvente at man skal dele regningen for et fallskjermhopp o.l f.eks ...noe man selv tok initiativet til.

Anonymous poster hash: e31cd...9f2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av tingene jeg er redd for. Her er det vanlig at guttene er litt 'aggressive' paa den fronten, og jeg har aldri maatte bedt en gutt paa date eller ta noe saerlig initiativ. Ser for meg at jeg ikke kommer til aa date noen all den tiden jeg kommer til aa vaere i Norge, fordi jeg ville syntes det var veldig rart aa skulle ta initiativ til aa spoerre en gutt paa date. Jeg er ikke saerlig interessert i en one night stand heller, saa jeg blir vel bare singel de tre aarene jeg. Mistenker at norske gutter er litt pysete enn amerikanske gutter naar det gjelder aa spoerre noen ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av tingene jeg er redd for. Her er det vanlig at guttene er litt 'aggressive' paa den fronten, og jeg har aldri maatte bedt en gutt paa date eller ta noe saerlig initiativ. Ser for meg at jeg ikke kommer til aa date noen all den tiden jeg kommer til aa vaere i Norge, fordi jeg ville syntes det var veldig rart aa skulle ta initiativ til aa spoerre en gutt paa date. Jeg er ikke saerlig interessert i en one night stand heller, saa jeg blir vel bare singel de tre aarene jeg. Mistenker at norske gutter er litt pysete enn amerikanske gutter naar det gjelder aa spoerre noen ut.

Pysete, ja. Med mindre vi drikker litt. Norge er veldig feminisert i forhold til USA. Så du vil nok oppleve det slik som du beskriver.

• Liker 2
Skrevet

"Likestilling" er stikkordet...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at mennene er gentlemen her også, og kjører kvinnen hjem etter en date.
Men de vil som regel bli med inn, og det er en uting syntes jeg, så det hender faktisk at jeg sier neitakk til å bli kjørt hjem.
Det er nok færre menn her som drar ut stolen for en , men noen gjør det fortsatt, og holde dører er en selvfølge om mannen går "først" (men ikke at han skal løpe bort til døra først, om du går foran, for å lukke den opp).
Nordmenn er jo ellers ganske folkelige og avslappa, så selvom det er vanlig at mannen tilbyr seg å betale så er det ofte at man splitter regninga - eller betaler annenhver date annenhver gang.

Type date er også kanskje litt anderledes, det er (desverre) blitt uvanlig å gå på resturantdate med kjoler og dress eller i teater med flotte kjoler, synd for det er jo når man virkelig kan pynte seg at det er stas å date, og man kan ikke dukke opp i ballkjole oversminket på en cafedate i lunsjen, som er mere vanlig dating type her. Personlig tar jeg ikke sånne "treff" som date, vil han ha meg så får han legge en ordentlig innsats i det, ber han mer på cafe date så ser jeg på det som et venneforhold.

Anonymous poster hash: bbdf4...b45
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at mennene er gentlemen her også, og kjører kvinnen hjem etter en date.

Men de vil som regel bli med inn, og det er en uting syntes jeg, så det hender faktisk at jeg sier neitakk til å bli kjørt hjem.

Det er nok færre menn her som drar ut stolen for en , men noen gjør det fortsatt, og holde dører er en selvfølge om mannen går "først" (men ikke at han skal løpe bort til døra først, om du går foran, for å lukke den opp).

Nordmenn er jo ellers ganske folkelige og avslappa, så selvom det er vanlig at mannen tilbyr seg å betale så er det ofte at man splitter regninga - eller betaler annenhver date annenhver gang.

Type date er også kanskje litt anderledes, det er (desverre) blitt uvanlig å gå på resturantdate med kjoler og dress eller i teater med flotte kjoler, synd for det er jo når man virkelig kan pynte seg at det er stas å date, og man kan ikke dukke opp i ballkjole oversminket på en cafedate i lunsjen, som er mere vanlig dating type her. Personlig tar jeg ikke sånne "treff" som date, vil han ha meg så får han legge en ordentlig innsats i det, ber han mer på cafe date så ser jeg på det som et venneforhold.

Hvor mange (eller burde jeg spørre få, eller ingen?) kjærester har du fått med denne strategien da? Regmer med at likestilt som du er så spanderer du den dyre middagen eller "ballkjole anledningen" siden det faktisk er DU som har lyst til noe slik og sansynligvis tjener minst like mye som han?

AnonymBruker
Skrevet

Det er spørst hvor forelska han er, rik, sjele for kvinner eller desperat.

Hva er sjele for kvinner?

Anonymous poster hash: 4cae2...275

Gjest oleoh
Skrevet (endret)

Hva er sjele for kvinner?

Anonymous poster hash: 4cae2...275

Skjele, du sier ja uansett.

Endret av oleoh
AnonymBruker
Skrevet

Takk for et hjelpsomt innlegg. Godt aa hoere litt om datingforholdene i Norge. Bare en ting - hvis jeg gikk paa date med en mann, og han kjoerte meg hjem etterpaa, ville han da forvente aa bli med inn til meg? Det er jeg overhodet ikke forberedt paa. Hvis det er saann det skal vaere, faar jeg heller la vaere aa date mens jeg er i Norge!

Hilsen en lettere sjokkert TS.

Skrevet

Tja, ikke alle er sånn, at de forventer å bli med inn hvis de kjører deg hjem. Jeg husker jeg kjørte en jente hjem en gang, og da var det hun som lurte på om jeg ville være med inn. Forøvrig, hvis du bor sånn rimelig sentralt til er det jo mulig å komme seg hjem på egen hånd med kollektivtransport eller til nød taxi hvis det er en reell bekymring.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor i USA du bor TS? For fra hva jeg har lest så har datingkulturen i enkelte steder i USA mange likhetstrekk med den norske. Syns bare det var rart at du ble lettere sjokkert over tilstander, når det faktisk forekommer i USA også.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor i USA du bor TS? For fra hva jeg har lest så har datingkulturen i enkelte steder i USA mange likhetstrekk med den norske. Syns bare det var rart at du ble lettere sjokkert over tilstander, når det faktisk forekommer i USA også.

Enig. I Norge er det ikke slik at de fleste blir sammen etter å ha møttes på fest og hatt sex. Over halvparten av forhold begynner jo tross alt med en slags dating- eller bli kjent-fase, hvor man etter en stund kommer til sex.

Anonymous poster hash: 91fdd...18c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...