oeas Skrevet 9. mai 2015 #21 Skrevet 9. mai 2015 Joda. Det er det. Nei, det har det aldri vært. Med en gang noen bare antyder at det også finnes rasisme andre veien, er det mange som skifter fokus over på rasisme utført av hvite mot sorte. Det er nesten som en ryggmargsrefleks.
Gjest Vampen Skrevet 9. mai 2015 #22 Skrevet 9. mai 2015 Hva er svart rasisme og omvendt rasisme for noen tullete uttrykk? 3
Ramona Skrevet 9. mai 2015 #23 Skrevet 9. mai 2015 Hva er svart rasisme og omvendt rasisme for noen tullete uttrykk? Haha, jeg vet. Trodde rasisme bare var rasisme, jeg. But no. 2
Gjest Walden Skrevet 10. mai 2015 #24 Skrevet 10. mai 2015 (endret) Omtrent alle sexual assualt mot kvinner i USA er begått av svarte menn mot hvite kvinner. Hvite menn som begår overgrep mot svarte kvinner er nærmest ikke-eksisterende. Det er så mange som 80.000 overgrep mot hvite kvinner i USA årlig. 5% av alle svarte er i fengsel, mot 0,7% av alle hvite. En del av disse kan selvsagt forklares med rasisme, men helt sannsynlig ikke alle. Et annet poeng er, på 50 og 60-tallet var så mange som 75% av alle svarte menn i arbeid. I dag er cirka 50% i arbeid. Er det fordi hvite plutselig på 80-90-tallet ble mye mer rasistiske, eller er det kanskej andre årsaker? Jeg tør tippe det kan være pga en innvandring til USA som overgår alt vi har sett i Europa. Pga subsidier i landbruket i California og Arizona (og andre stater), primært maisproduksjon som også er en av de viktigste eksportariklene fra Mexico, så har det blitt billigere å produsere mais i USA enn i Mexico. Mexicanere drar derfor til USA for å jobbe på farms. 80% er ulovlige innvandrere, og det antas være over 30 millioner av dem. Disse tar antakelig endel jobber fra svarte. "Derka deeerb" Jeg vet..men dette er fakta. ("fun fact; Det er jo også derfor california nå er i ferd med å bli tørrere enn sahara. Når man prøver å lage jordbruksland av en ørken...vel..lykke til) Så mener jo noen at det kan være genetiske variasjoner i intelligens også, men det er ikke lov å diskutere for da er man rasist og nazist. Lavere intelligens kan gi utslag i dårligere impulskontroll osv. Endret 10. mai 2015 av Walden
Ulick Skrevet 11. mai 2015 Forfatter #25 Skrevet 11. mai 2015 Hva er svart rasisme og omvendt rasisme for noen tullete uttrykk? Hensikten med å skrive om "svart rasisme" var jo å påpeke at også svarte kan være rasister, ikke bare hvite, slik man får inntrykk av i norsk debatt.
nordpedant Skrevet 11. mai 2015 #26 Skrevet 11. mai 2015 Nei, det har det aldri vært. Med en gang noen bare antyder at det også finnes rasisme andre veien, er det mange som skifter fokus over på rasisme utført av hvite mot sorte. Det er nesten som en ryggmargsrefleks. Det er en virkelighetsoppfatning. En annen, og i mine øyne ikke helt virkelighetsfjern en, er at det er en ryggmargsrefleks å vise til rasisme fra folk med mørk hud om rasisme fra eurasere mot andre etniske grupper nevnes. Dessuten er det gjerne en ryggmargrefleks å frenetisk benekte at det finnes rasisme, enten man snakker om samfunnet som sådan, eller et nettforum eller kommentarfelt. Dessuten finnes det ikke "hvit rasisme" eller "svart rasisme", det finnes rasisme. Hensikten med å skrive om "svart rasisme" var jo å påpeke at også svarte kan være rasister, ikke bare hvite, slik man får inntrykk av i norsk debatt. Det er ikke inntrykket man får i norsk debatt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå