Gå til innhold

Alvorlig D-vitaminmangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg holder på..Turnuslegen som var vicar for legen min som gjorde meg obs på at jeg hadde lave verdier mente jeg burde ligge mellom 25-30.Er meg som har opprettet den andre tråden så send gjerne tips! :-) Anonymous poster hash: 45792...6b6

Jeg har ikke sett noen annen tråd. Bra du skifter. Ifølge min fastlege bør det ligge på minst 75, mot tidligere 50 som minimum. Altså følger legevitenskapen etter forskningen og øker nivået for oss i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettopp vite at jeg har alvorlig D-vitamin mangel og har fått resept på D-vitaminer. Altså dette høres ganske ille ut.

Er det noen som har hatt dette før og hvor lang tid tok det å bli frisk igjen?

Har du D-vitamin mangel må du få mer fisk i kostholdet ditt, egg og også bra.

Torsk, sei, laks, ørret, makrell.

Peppermakrell er godt å spise.

Reker og krabbe er jo godt?

Anonymous poster hash: fd86a...5f9

Skrevet

Jeg spiser veldig mye fisk, og brokkoli.. Så jeg vet ikke hvordan jeg har kommet meg så langt ned :|

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser veldig mye fisk, og brokkoli.. Så jeg vet ikke hvordan jeg har kommet meg så langt ned :|

Du må spise STORE mengder mat som inneholder d-vitamin for å dekke dagsbehovet... D-vitaminmangel skyldes i nesten alle tilfeller at det er for lite sol i vinterhalvåret, og at man ikke tar tilskudd.

Anonymous poster hash: a10f5...ce3

• Liker 1
Skrevet

Du må spise STORE mengder mat som inneholder d-vitamin for å dekke dagsbehovet... D-vitaminmangel skyldes i nesten alle tilfeller at det er for lite sol i vinterhalvåret, og at man ikke tar tilskudd.

Anonymous poster hash: a10f5...ce3

Ja, men jeg ville ikke tru at det droppet helt ned til under 10 på den skala greien bare dette vinterhalvåret?

Det her må ha gått over flere år?

AnonymBruker
Skrevet

Er du mye ute i solen om sommeren, da? Eller sitter du inne på PC eller ser TV/ film?

Anonymous poster hash: 2f28e...bd7
Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg er VELDIG mye ute.. Men jeg er ikke unormalt mye inne heller. Jeg spilte jo en del tennis i fjord sommer. og solte meg litt osvosv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg målte D-vit nivået på vanlig blodprøve, og fikk svar at det lå litt under normalt, så jeg beg på piller.

(Hadde også jern-mangel)

Så dro jeg til Tyskland og tok masse prøver der (fordi legene her ikke finner ut hva som feiler meg) og da fikk jeg svar om at jeg hadde VELDIG lavt nivå D3.

Wtf?

Nå tar jeg masse vitaminer i pulverform som jeg blander i vann, fordi jeg har irritabel tarm, så jeg mistenker at jeg sliter med næringsopptaket i tarmene. Disse vitaminene er ferdig spaltet så man får alt rett i blodet, og nå har energien steget kraftig. (Fortsatt lang vei å gå)

Jeg har hatt irritabel tarm i 10 år, og da hjelper det visst ikke å pøse på med vitaminer hvis ikke tarmene tar de opp. Har jo hatt løs mage i 10 år. Syns det er skrekkelig at jeg har måttet bli så dårlig uten at legene finner ut hva som feiler, nå klarer jeg knapt gå på butikken 300 meter unna.

Anonymous poster hash: 89302...e38
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket for øvrig ingen effekt av D-vit piller, men av disse pulvervitaminene har jeg fått enorm effekt.

For noen uker siden klarte jeg ikke vaske opp engang, lå bare flat ut totalt tom for krefter.

Nå klarer jeg både vaske opp og gå på butikken, høre på musikk og se tv. Håper kroppen tilgir meg og blir bra igjen...

Gjest Silje1
Skrevet

Hvor stort hudområde er det snakk om da? En bar arm, eller bikini?

Anonymous poster hash: 2f28e...bd7

En arm. Google det

Gjest Freckle
Skrevet

Jeg merket for øvrig ingen effekt av D-vit piller, men av disse pulvervitaminene har jeg fått enorm effekt.

For noen uker siden klarte jeg ikke vaske opp engang, lå bare flat ut totalt tom for krefter.

Nå klarer jeg både vaske opp og gå på butikken, høre på musikk og se tv. Håper kroppen tilgir meg og blir bra igjen...

Hva heter dette vitaminpulveret? Hvor kjøper du det? Er det reseptpliktig?

Skrevet

Jeg får D-vitamin og kalsiumtiskudd på resept av legen. De heter Calicigran Forte, 500mg Kalsium og 400 IE (?) D-vitamin. Det ble oppdaget på rutineblodprøver av min psykiater. Depresjon og D-vitamin er ting som går hånd i hånd, og min behandler fortalte meg at det er en av de største årsakene til depresjon blant unge mennesker i tjueårene, men at de ikke vet hvorfor nivået stuper - og at de heller ikke vet hva som kommer først, depresjonen eller mangelen på vitaminer. Hva skaper hva, osv.

Jeg har fått mye bedre livskvalitet etter å ta Calicran iallefall. Nå kan jeg stå opp om morgenen uten å føle at det ligger et teppe av bly rundt meg, jeg er gladere i hverdagen og har langt mer energi. Såvidt jeg vet, da jeg var på det verste som anorektiker, hadde jeg ingen vitaminmangler i det hele tatt, men da jeg utviklet depresjon sank nivået veldig. Jeg vet ikke hvor lavt det var, men det var iallefall lavt nok til at jeg må spise to store hestepiller hver dag.

Skrevet

Jeg får D-vitamin og kalsiumtiskudd på resept av legen. De heter Calicigran Forte, 500mg Kalsium og 400 IE (?) D-vitamin. Det ble oppdaget på rutineblodprøver av min psykiater. Depresjon og D-vitamin er ting som går hånd i hånd, og min behandler fortalte meg at det er en av de største årsakene til depresjon blant unge mennesker i tjueårene, men at de ikke vet hvorfor nivået stuper - og at de heller ikke vet hva som kommer først, depresjonen eller mangelen på vitaminer. Hva skaper hva, osv.

Jeg har fått mye bedre livskvalitet etter å ta Calicran iallefall. Nå kan jeg stå opp om morgenen uten å føle at det ligger et teppe av bly rundt meg, jeg er gladere i hverdagen og har langt mer energi. Såvidt jeg vet, da jeg var på det verste som anorektiker, hadde jeg ingen vitaminmangler i det hele tatt, men da jeg utviklet depresjon sank nivået veldig. Jeg vet ikke hvor lavt det var, men det var iallefall lavt nok til at jeg må spise to store hestepiller hver dag.

Jeg har fått Divisun 800 IE når jeg leste på den så tilsvarer det 20mg D-vitamin elns.. Syns det virker litt lite jeg da :| menmen.

Jeg aner ikke hva som kom først, men jeg vil tru jeg fikk angst av at jeg hele tiden følte meg så dårlig

Skrevet

Jeg har fått Divisun 800 IE når jeg leste på den så tilsvarer det 20mg D-vitamin elns.. Syns det virker litt lite jeg da :| menmen.

Jeg aner ikke hva som kom først, men jeg vil tru jeg fikk angst av at jeg hele tiden følte meg så dårlig

Jeg og syns det var liten dose med 20mcg når jeg fikk beskjed om å begynne med tilskudd, derfor spurte jeg legen om det var greit om jeg kjøpte d-vit på 100mcg i Sverige, og det var det. D-vitamin økte fortere da. Tar 1 om dagen av de da.

Også er det forskjell på opptaket av d-vitamin har jeg skjønt. Divisun er vel bare vanlige tabletter? Og da tas dem best opp sammen med fet mat. Jeg selv bruker kapsler som inneholder olje for best mulig opptak at vitaminen.

Skrevet

Jeg og syns det var liten dose med 20mcg når jeg fikk beskjed om å begynne med tilskudd, derfor spurte jeg legen om det var greit om jeg kjøpte d-vit på 100mcg i Sverige, og det var det. D-vitamin økte fortere da. Tar 1 om dagen av de da.

Også er det forskjell på opptaket av d-vitamin har jeg skjønt. Divisun er vel bare vanlige tabletter? Og da tas dem best opp sammen med fet mat. Jeg selv bruker kapsler som inneholder olje for best mulig opptak at vitaminen.

Jeg skal til fastlegen 22/05 så skal spørre legen om mer råd da.

Skrevet

jeg hadde verdier på under 5. legen sa hun aldri hadde sett så lave D-vitamin nivåer på en norsk, lys person før (!!). fikk også resept på divisun 800IE som jeg skulle ta 3 ganger til dagen. gikk å tok blodprøver hver mnd for å sjekke nivået. tok vel 2-3 mnd før jeg følte meg oppegående igjen. fikk også beskjed om å ta D-vitamin tilskudd fra september-februar hvert år

Gjest Supersnella
Skrevet

En viktig ting er å la være å ta D-vitamin en uke før kontroll av verdiene, ellers kan man få et "falskt" resultat av verdiene. Dette gjelder forsåvidt all vitamintilskudd og blodprøver☺

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg lå på 16 fikk jeg resept på en skikkelig hestedose som skulle tas i 2 mnd.

Nå som jeg lå på ca 25 fikk jeg beskjed om å ta 20X3 mg hver dag fra feb-sommeren(de som kjøpes på apotek).

På 2 mnd gikk det fra 25-77.

Anonymous poster hash: ef0ba...848

Skrevet

En viktig ting er å la være å ta D-vitamin en uke før kontroll av verdiene, ellers kan man få et "falskt" resultat av verdiene. Dette gjelder forsåvidt all vitamintilskudd og blodprøver☺

Takk.. Skal huske på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...