AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #21 Skrevet 8. mai 2015 Sykehuslegen min sa på spøk at en halv time i sola ga like mye d-vitaminer som en halv flaske tran. Poenget mitt er at nå når vi nærmer oss sommeren så vil det vel hjelpe å sørge for at man får mere sol på kroppen? Det er jo ikke spøk? Du trenger ikke mer enn 15 minutter med sollys på huden for å dekke dagsbehovet for d-vitamin. Anonymous poster hash: a10f5...ce3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #22 Skrevet 8. mai 2015 Det er jo ikke spøk? Du trenger ikke mer enn 15 minutter med sollys på huden for å dekke dagsbehovet for d-vitamin. Anonymous poster hash: a10f5...ce3 Hvor stort hudområde er det snakk om da? En bar arm, eller bikini? Anonymous poster hash: 2f28e...bd7
Serafina. Skrevet 8. mai 2015 #23 Skrevet 8. mai 2015 En halvtime i solen før du tar på solkrem vil gi rikelig tilskudd av D-vitamin.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #24 Skrevet 8. mai 2015 Hvor stort hudområde er det snakk om da? En bar arm, eller bikini?Anonymous poster hash: 2f28e...bd7 Ansiktet og hendene, tror jeg.Anonymous poster hash: a10f5...ce3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #25 Skrevet 8. mai 2015 D-vitaminet blir også lagret i kroppen, slik at du har et lager til "tøffere tider". Anonymous poster hash: a10f5...ce3
Thradredi Skrevet 8. mai 2015 Forfatter #26 Skrevet 8. mai 2015 Helt klart.. Skal ligge å steke meg selv ute xD
Gjest imperio Skrevet 8. mai 2015 #27 Skrevet 8. mai 2015 Sol er absolutt den beste kilden til d-vitamin. Mat har også en god del, husker ikke eksakt hva, appelsin og brokkoli blant annet (trur jeg).
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #28 Skrevet 8. mai 2015 Sol er absolutt den beste kilden til d-vitamin. Mat har også en god del, husker ikke eksakt hva, appelsin og brokkoli blant annet (trur jeg). Fet fisk og tran er hovedkildene til d-vitamin gjennom kosten. Det er også tilsatt d-vitamin i enkelte melkeprodukter. Appelsin (og sitrusfrukter) har mye C-vitamin. Anonymous poster hash: a10f5...ce3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #29 Skrevet 8. mai 2015 Jeg har hatt vitamin d nivå : 16 I nesten 2 år. FASTLEGEN REAGERTE IKKE! Var en turnuslege som var vicar for legen som reagerte på hvorfor jeg ikke tok tilskudd... Tok dette opp med fastlegen og hun sa at det var ikke så farlig med d vitamin..men jeg kunne ta 2 tabletter av divisun daglig. Tok ny prøve for noen mnd siden..hadde ikke gått opp noe særlig. Men legen min mener det er ok og at det ikke er så farlig. Jeg mister store mengder hår, vondt I hele kroppen, føler meg deprimert, sterke allergiplager året rundt, utviklet eksem, svimmel, kraftig migrene...og jeg er ikke gammel. Vet ikke om det har noe sammenheng med vitamin d, men legen min tror ikke så mye på det. Anonymous poster hash: 45792...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #30 Skrevet 8. mai 2015 Jeg har hatt vitamin d nivå : 16 I nesten 2 år. FASTLEGEN REAGERTE IKKE! Var en turnuslege som var vicar for legen som reagerte på hvorfor jeg ikke tok tilskudd... Tok dette opp med fastlegen og hun sa at det var ikke så farlig med d vitamin..men jeg kunne ta 2 tabletter av divisun daglig. Tok ny prøve for noen mnd siden..hadde ikke gått opp noe særlig. Men legen min mener det er ok og at det ikke er så farlig. Jeg mister store mengder hår, vondt I hele kroppen, føler meg deprimert, sterke allergiplager året rundt, utviklet eksem, svimmel, kraftig migrene...og jeg er ikke gammel. Vet ikke om det har noe sammenheng med vitamin d, men legen min tror ikke så mye på det. Anonymous poster hash: 45792...6b6 Jeg oppdaget at det var noe galt, på grunn av at jeg mistet sykt mye hår, vondter over alt, svimmel, depresjon (men det var der før mangelen, men ble forverret) og var sykt trøtt. Fikk påvist alvorlig d-vitamin mangel og ble bedre da jeg startet på divisun (3 tabletter daglig), nå har jeg gått uten piller i 3 måneder og plagene er tilbake. Skal ta ny blodprøve neste måned, så får se om det har falt igjen. Anonymous poster hash: 22c57...85a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #31 Skrevet 8. mai 2015 Fet fisk og tran er hovedkildene til d-vitamin gjennom kosten. Det er også tilsatt d-vitamin i enkelte melkeprodukter. Appelsin (og sitrusfrukter) har mye C-vitamin. Anonymous poster hash: a10f5...ce3 Jeg blander C og D hele tiden, gikk rundt å sa "jeg har alvorlig C vitamin mangel" i et halvår! Men nå husker jeg at det er D-vitamin og ikke C, på grunn av Divisun (Det begynner på D begge to) Anonymous poster hash: 22c57...85a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #32 Skrevet 8. mai 2015 Jeg oppdaget at det var noe galt, på grunn av at jeg mistet sykt mye hår, vondter over alt, svimmel, depresjon (men det var der før mangelen, men ble forverret) og var sykt trøtt. Fikk påvist alvorlig d-vitamin mangel og ble bedre da jeg startet på divisun (3 tabletter daglig), nå har jeg gått uten piller i 3 måneder og plagene er tilbake. Skal ta ny blodprøve neste måned, så får se om det har falt igjen. Anonymous poster hash: 22c57...85a Ja, jeg tar tilskudd nå jeg også men er redd det er for lav dose til å rykke opp. Har blitt anbefalt etter mye masing på legen om at jeg kan ta 2 tabl om dagen. Som sagt har ikke legen min så mye tro på vitamin d mangel og at det har så mye å si for hvordan vi fungerer ellers. Anonymous poster hash: 45792...6b6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #33 Skrevet 8. mai 2015 Ja, jeg tar tilskudd nå jeg også men er redd det er for lav dose til å rykke opp. Har blitt anbefalt etter mye masing på legen om at jeg kan ta 2 tabl om dagen. Som sagt har ikke legen min så mye tro på vitamin d mangel og at det har så mye å si for hvordan vi fungerer ellers. Anonymous poster hash: 45792...6b6 Er du sikker på at legen din har en utdanning? Anonymous poster hash: 2f28e...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #34 Skrevet 8. mai 2015 Begynner jo å lure...for h*n gjør fatale feil. Men ja, h*n har utdanning. Men ser på legelisten at det er flere som er misfornøyde. Jeg hadde ikke gjort så mye med det om jeg ikke var syk og ikke trengte behandling. Men nå som det har kommet frem at jeg faktisk vil trenge behandling så vil man jo ha en lege som følger en opp og leser blodprøveresultater osv. Anonymous poster hash: 45792...6b6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #35 Skrevet 8. mai 2015 Men tar dere ikke tran? En stor spiseskje tran daglig i alle måneder med 'R'. Og lettmelk tilsatt vitamin d. Får man alvorlig d-vitamin mangel da, må det vel skyldes andre ting/sykdom? Ta tran.Anonymous poster hash: d89bc...0a1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #36 Skrevet 8. mai 2015 Men tar dere ikke tran? En stor spiseskje tran daglig i alle måneder med 'R'. Og lettmelk tilsatt vitamin d. Får man alvorlig d-vitamin mangel da, må det vel skyldes andre ting/sykdom? Ta tran.Anonymous poster hash: d89bc...0a1 Nei, desverre. Jeg som hadde 17 har ikke vært flink nok til å ta tran. Drikker heller ikke melk. Har legene deres stor tiltro til vitamin d forskningen? Anonymous poster hash: 45792...6b6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #37 Skrevet 8. mai 2015 Men tar dere ikke tran? En stor spiseskje tran daglig i alle måneder med 'R'. Og lettmelk tilsatt vitamin d. Får man alvorlig d-vitamin mangel da, må det vel skyldes andre ting/sykdom? Ta tran.Anonymous poster hash: d89bc...0a1 Jeg blir uvell av Tran så tar ikke det nei. Tror jeg skal ringe lege senteret og høre hva verdien min faktisk var, Har en del små plager som svimmelhet, utrolig trøtt og diverse. Mtp at noen ikke ble tatt alvorlig her tror jeg at jeg skal sjekke det hvertfall. Gjerne min lege også bare avviser det. Vet ikke om det er tatt en gang, men klagde for tretthet og svimmelhet hvertfall. Måtte faktisk klage meg til blodprøve. Anonymous poster hash: dbf33...481
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #38 Skrevet 8. mai 2015 Det er generelt anbefalt for nordmenn å ta litt d-vitamin om vinteren. Anonymous poster hash: 2f28e...bd7
Serafina. Skrevet 8. mai 2015 #39 Skrevet 8. mai 2015 Begynner jo å lure...for h*n gjør fatale feil.Men ja, h*n har utdanning. Men ser på legelisten at det er flere som er misfornøyde. Jeg hadde ikke gjort så mye med det om jeg ikke var syk og ikke trengte behandling. Men nå som det har kommet frem at jeg faktisk vil trenge behandling så vil man jo ha en lege som følger en opp og leser blodprøveresultater osv. Anonymous poster hash: 45792...6b6 Du kan bytte fastlege når som helst. Har du vurdert det? Når du har så mange plager og en lege som ikke tar deg på alvor ville jeg sterkt vurdert det. Hvis det var du som hadde D-vitaminnivå på 16 er det fryktelig lavt og du bør sannsynligvis ta store doser (foreskrevet av lege) for å komme opp på et bra nivå. Minst 75 sier de nå og det er ikke negativt om det er noe høyere enn det.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #40 Skrevet 8. mai 2015 Du kan bytte fastlege når som helst. Har du vurdert det? Når du har så mange plager og en lege som ikke tar deg på alvor ville jeg sterkt vurdert det. Hvis det var du som hadde D-vitaminnivå på 16 er det fryktelig lavt og du bør sannsynligvis ta store doser (foreskrevet av lege) for å komme opp på et bra nivå. Minst 75 sier de nå og det er ikke negativt om det er noe høyere enn det. Ja, jeg holder på..Turnuslegen som var vicar for legen min som gjorde meg obs på at jeg hadde lave verdier mente jeg burde ligge mellom 25-30. Er meg som har opprettet den andre tråden så send gjerne tips! :-) Anonymous poster hash: 45792...6b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå