Gå til innhold

Svømmeskole for barn hos Ving. Erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bestilt en ukes opphold på Sunving ArguineguinSeafront i juni. Har en sønn på 7 år som gjerne skulle deltatt på svømmeskole i håp om å lære å svømme. Han elsker å oppholde seg i vannet og leker, herjer og styrer MASSE i bassenget. Per i dag bruker han armringer ved bading. Er usikker på hvorvidt han klarer å flyte noe uten armringer, men han svømmer definitivt ikke.

Ser Ving skiller mellomfølgende nivå 1 og nivå 2-3 på sine svømmeskoler. Har ringt Ving tre ganger og spurt ulike rådgivere til råds om hvilket nivå som blir riktig for sønnen min, men ingen vet noe om dette. De kan heller ikke gi meg kontaktinfo til aktuelle instruktører. Kunderådgiverne sier bare at hvis han ikke kan svømme må han starte på nivå 1. Jeg forsøker å høre hvorvidt nivå 1 hovedsaklig er for 4-åringer som har utgangspunkt i å føle seg trygge med hovedfokus på lek og andre øvelser. Det å flyte på rygg og mage uten flytemidler er jeg faktisk usikker på om jeg klarer selv uten å bevege armer og ben, så jeg forstår ikke helt hva som menes med dette som kompetansemål... Er så redd for å melde sønnen min på svømmeskole med kun yngre barn og med fokus på lek i vannet uten progresjon mot svømming, slik han ønsker. På den annen side synes nivå 2 uaktuelt dersom det forventes at barna på dette kurset allerede kan svømme noe på egenhånd. Jeg ser ikke noe sted at det er et krav at barn på nivå 2-3 allerede kan svømme for å lære nettopp å svømme... Dog ser jeg at kurset i stor grad nivådifferensieres, noe jeg ser på som høyst relevant. Synes ikke som at kunderådgiverne forstår problemstillingen relatert til hvilken svømmeskole han bør meldes på. De innrømmer selv at de ikke vet noe om dette, men mener likevel bestemt jeg bør melde på nivå 1 "for å være sikker". Saken er at jeg tenker en med innsikt i de ulike kursdeltakernes kompetansenivå raskt vil kunne fortelle meg hvilket nivå som er best egnet for min sønn. Det er jo ikke bare å bytte kursgruppe dersom han er påmeldt feil, tenker jeg. Og jeg vil ikke melde på nivå 1 "bare for å være sikker" dersom han risikerer å havne i gruppe med kun 4-åringer og ikke tilegner seg noe læringsutbytte relatert til svømming i det hele tatt.

Hva ville dere gjort?

Noen som har erfaring med Ving svømmeskole (arrangeres av Medley) og de ulike nivåene?

Nedenfor følger info om svømmeskolen slik det er lagt ut på Ving sine hjemmesider:

1.) Svømmeskole nivå 1, fra 4 år

En barneaktivitet fokusert på lekne og varierte øvelser som inspirerer barna til å bli trygge i vannet. Det kan være ulike vannleker, oppblåsbare leker og spennende oppgaver som barna kan delta i. Gruppedynamikken og leken kombinert med gode lærere, har en tendens til å føre til at alle barn, enten de har vannskrekk eller svømmehud mellom tærne, blir trygge i vannet og får en innføring i grunnleggende bryst- og ryggsvømming. Vi legger stor vekt på å lære barna å flyte på både mage og rygg uten flytehjelp, da dette er en forutsetning for den videre svømmelæringen.

Ferdighetskrav: Ingen ferdighetskrav
Lengde på kurs: 5 timer à 40 minutter

2.) Svømmeskole nivå 2-3, fra 5 år

En barneaktivitet for de som er trygge i vannet. Opplegget tilpasses ut ifra ferdighetene i gruppen. Barn på nivå 2 kan allerede kan flyte på mage og rygg uten flytehjelp (armringer eller liknende). Vi blander lek med gruppeøvelser og individuelle øvelser. Vi trener barna i ben- og armtak på en leken måte. Fokuset på bentakene er stort fordi de er grunnlaget for både bryst- og ryggsvømming. Når disse sitter legger vi til armtak, og vips så kan man svømme på «ordentlig». Når barnet kan svømme minst 10 meter bryst med hodet over vann og 10 meter rygg, er barnet klar for neste nivå.

For barn som allerede kan svømme 10 meter venter et spennende kurs der vi finpusser arm- og bentak, trener opp utholdenheten og motet til å svømme på dypt vann. Noen barn behøver også å trene på å få hodet under vannet og vi øver også på å hoppe fra kanten i dypt vann, komme opp til overflaten, snu og svømme tilbake til kanten. Når barnet kan svømme minst 50 meter bryst og 25 meter rygg med korrekte arm- og bentak er barnet klar for neste nivå.

Ferdighetskrav: Mestre målene i nivå 1 – dvs. trygg i vannet (uten armringer/flytemadrass) og kunne flyte på mage og rygg uten flytehjelp.
Lengde på kurs: 5 timer à 40 minutter

Anonymous poster hash: 9ee21...814
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen med erfaringer eller tanker rundt dette?

Dytter fordi jeg helst bør få meldt han på et av kursene rimelig raskt...

Skrevet

Jeg ville meldt han på nivået to og øvd masse i svømmehallen og på stranda frem til juni.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville meldt han på nivået to og øvd masse i svømmehallen og på stranda frem til juni.

Ja, har tenkt det samme, men vet jo ikke sikkert hvorvidt jeg får han helt "flytende" eller "svømmende" innen avreise :klo:

Tusen takk for svar - veldig godt å høre hva andre tenker om dette. Skjønner nå at det da ikke vil være "helt på jordet" å melde han på nivå 2...

Noen flere erfaringer og/eller tanker rundt dette?

Skrevet

Det du må finne ut, er om ditt barn kan flyte i vannet uten flytehjelp (armringer ol). Det vil være avgjørende for om han kvalifiserer seg til nivå 1 eller 2. Jeg ville meldt ham på nivå 1, og så trent med ham på ferien utenom kurset, på å svømme. Jeg aner ikke, men vil tro det er mulig å flytte barnet fra ett nivå til det neste, hvis det er påmeldt på feil nivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...