Gå til innhold

Kantine på ungdomsskolen?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

En ting forundrer meg.

Mange ungdomsskoler har i dag kantiner hvor elevene kan få kjøpt brus, skolebrød, boller, juice, yoghurt, rundstykker, epler m.m i matpausa.

Hvorfor i alle dager skal det være sånn?

Nå jobbes det iherdig med å tillegge skolebarna gode kostvaner og matpakkevett helt fra 1.klasse - ja, helt fra barnehagen. En del av læreplanen går jo også direkte på dette - og vi er vel alle enige om viktigheten av kunnskap om kosthold og livsstil.

Vi vet at overvekt er et økende problem blant befolkningen, også blant barn og unge, og fokuset på en sunnere livsstil og et variert kosthold har blitt større i skolen. Det drives frukt- og grøntordninger, melk- og youghurtordninger på mange skoler.

At man da ser ut til å glemme alle gode vaner og forsetter på ungdomsskolen skremmer meg - og jeg spør meg om det arbeidet vi gjør i småskolen i dag er totalt forgjeves?

Noen som har tanker og meninger rundt dette?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg gikk på ungdomskolen begynte de å selge yoghurt og melk i lunsjen. Helt greit, men vi stakk fortsatt av og kjøpte snop på butikken.

Jeg synes at kantine på ungdomskolen er en god idè (i utgangspunktet). Mange unge "glemmer" matpakka si og det er jo heller ikke bra.

Egentlig synes jeg at det er greit at man får kjøpt f.eks baguetter, frukt, yoghurt, juice og evt. skolebrød på skolen. Brus er det vel kanskje verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også kantine på u-skolen, med yoghurt, melk, milkshake og juice. Og det var jo helt topp. I tillegg stakk vi jo på kiosken og kjøpte snop.

Men nå syns jeg ikke det er så ålreit med kantine jeg - ungdommen får jo på en måte et påskudd til å "glemme" matpakka.

Og siden hvitt brød/skolebrød ikke er å foretrekke i et sunt kosthold, så vet jeg ikke om jeg syns det er så greit med baguetter/rundstykker på skolen, jeg.

En ting er jo kostholdet i seg selv; at det ikke er bra. En annen ting er jo alle pengene elevene bruker i kantina i løpet av en uke - penger de kanskje egentlig ikke har. Og enda en annen ting er jo at mat med stort sukkerinnhold gjør unge oppspilte og kanskje kan føre til unødvendig mye uro i klassene.

Bare kaster ut noen tanker...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå syns jeg ikke det er så ålreit med kantine jeg - ungdommen får jo på en måte et påskudd til å "glemme" matpakka.

Hvorfor skulle matpakke være bedre enn kantine? Så lenge de selger sunne ting til ålreite priser i kantina så må da det være mye bedre? Selv foretrekker jeg selvsagt en fersk baguette med masse friskt grønt på enn en tørr brødskive med svett ost som ble skjært opp 4-5 timer før. Og selvsagt unner jeg ungene mine det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle matpakke være bedre enn kantine? Så lenge de selger sunne ting til ålreite priser i kantina så må da det være mye bedre? Selv foretrekker jeg selvsagt en fersk baguette med masse friskt grønt på enn en tørr brødskive med svett ost som ble skjært opp 4-5 timer før. Og selvsagt unner jeg ungene mine det samme.

Nei, hvis maten i kantina tilsvarer det som anbefales å spise i løpet av en arbeidsdag ser heller ikke jeg på kantine som et dårligere alternativ (bortsett fra at unge læres til å kjøpe og ikke lage sin egen mat...)

Men syns du det er greit å selge brus, skolebrød og boller i ei kantine også?

Og så vidt jeg vet anbefales ikke baguetter og rundstykker til hverdags...

Jeg foretrekker sånt sjøl jeg, så det er ikke det - men når vi i skolen i 7 år oppfordrer barn til å spise grove bakevarer, drikke melk og juice, spise frukt og bruker masser av tid og energi på det...er ikke det litt bortkasta da, når de unge ikke tar med seg læringa videre?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på vgs, men ser på det som nesten det samme. i fjor hadde vi en egen kantine med vannkoker, mikrobølgeovn, utlån av servise mot oppvask og en stor kjøkkenbenk. bare det gjorde at flere tok med seg sunn mat eller laget sunn mat der inne i kantina. det ble derimot ikke solgt noe.

Nå som den er fjernet tyr fler og fler til en bollepose og cola, eller en potetgullpose i friminuttet.

Syns absolutt de skulle satset mye mer på kantine og salg av sunn kantine-mat. man kan selvfølgelig ikke komme unna at alle må få velge hva de vil spise selv, sunt eller usunt, og at ingen kan tvinges til å spise sunn mat og fem om dagen, men det kan i alle fall påvirke ungdom til å velge sunnere vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var en veldig god løsning! :D Og det er jo dessuten veldig sosialt da, å ordne i stand mat sammen! I steden for å kjøpe seg en potetgullpose, mener jeg.

Og som du sier - det er med på å oppfordre folk til sunnere alternativer!

Flott at finnes sånne tiltak! Synd at det er slutt på det for deres del da, men...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi kantine. Det var hver sin gang at klassene stod for innkjøp og salt, en uke hver.

Noen i klassen gikk da på butikken og kjøpte rundstykker, youghurt, frukt og andre sunne ting. Vi smørte på på skolen, og solgte i kantinen. Overskuddet gikk til klassen. Syns det var lurt jeg, men enig i at det bør være sunne ting da...

Fredager derimot solgte vi grandiosa...namnam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror skolen min er en av de få osloskolene som har en så bra kantine..vi har en stor og koselig kantine..MASSE MAT, baguetter med salat/div pålegg, frukt, vafler, boller, kaker, rundstykker, pålegg alene(hvis man har med brød hjemmeifra feks..)yogurt, juice..ja også brus..hehe..vi har brusautomater plassert litt her og litt der på skolen..vi har egne kantinefolk seff..

Synes kantine er bra..slipper vi å dra på rimi eller rema å kjøpe det enkleste(og ikke nødvendigvis det beste..): bollepose og coke!

JA til KANTINE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at dere som har tilbudet og benytter dere av kantinen syns at det er fint - det gjore jo også jeg når jeg gikk på skolen.

Men - nå som jeg selv er lærer og ser hvor mye tid vi skal bruke på å lære elever riktig kosthold, hvor mye av skoledagen som egentlig går med til skolemåltidet, så må jeg si at jeg blir litt irritert når dette ikke blir fulgt opp på ungdomsskolen.

Jeg føler at det vi holder på med på barnetrinnet ikke får noen betydning - og det er jo ikke gode signaler som sendes ut til barna.

Man kan lære om ressursbruk, gode kostvaner og en sunn livsstil i heimkunnskapstimene, mens man samtidig kan kjøpe brus og boller i kantina.

Det blir litt feil, syns jeg.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gratis varmlunch?

Hva med å innføre gratis varmlunch på ungdomsskolen og videregående skoler for elevene? Eventuelt for et lite, symbolsk årlig beløp?

Slik fungerer det i en rekke andre land. Elevene får regelmessige varme lunch-måltider og i tillegg bør man jo spise flere måltider enn bare en lunch. Derfor kan elevene ha med seg grove baguetter og frukt i tillegg.

Mat og vann spiller en stor rolle for konsentrasjonen, blodsukkeret og humøret.

Er det ikke på tide at noen tar det på alvor?

Clemet- hun er handlekraftig nok til å klare noe slikt- men dessverre er hun nok imot en offentlig sponsing av varm-lunch i skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...