AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Hei. Har en sjæfar bikja som prøver å dominere, av og til må jeg sette bikja på plass med å ta den i nakken. Har fått negative kritikk fra andre folk, mange av disse folkene eier små rotter som chiwawa eller andre små rotter hunder. Spør deg, synes du det er rett å sette bikjen på plass når bikja feks; Jokker på mennesker, knurre om man tar maten fra bikjen, aggrisiv mot andre dyr osv? Straff; ta i nakken (liten rist) ikke slå/sparke eller annet vold! bare vise hvem som er sjefen (alpha rollen) Min bikje treng heldigvis ikke å setttes på plass så ofte, bare jokking (hunden er i tennåringen) ofte kåt/skal dominere, noen har blitt litt sur da jeg tar hunden i nakken. Bikja mi får ikke lov å jokke på andre, i allefall foran meg! da blir jeg sur! Anonymous poster hash: 87749...4d2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Hunden skal naturligvis ikke få lov til å jukke på hverken folk eller dyr, men den har absolutt ikke begrep om alfarolle og den slags tull. De teoriene er avleggs og motbevist for lengst. Jeg har en stor dobermannhann, og naturligvis har det vært noen utfordringer oppigjennom puberteten, men jeg har aldri trengt å bruke vold for å endre hundens adferd. Vold avler vold, og en hund som straffes vil ofte enten bli passivisert eller ha større sjanse for å velge aggressiv reaksjon selv (siden det er det den har lært av mennesket sitt). Hunden jukker fordi den ikke vet bedre, og nei, den har ikke skjønt hva du mener hvis den fortsetter å gjøre det. Det du må gjøre er å tenke "Hva vil jeg at hunden skal gjøre?" og så lærer du inn den alternative adferden som ikke er kompatibel med å jukke - f.eks. å sitte pent og gi kontakt. Det er det jeg har gjort med dobbisen. Vi har trent mye på dekk og bli, sitt og bli, kontakt, beina på bakken etc. Med mange belønninger i starten for å bygge en solid, korrekt adferd, og siden kraftig nedjustering av belønningene etterhvert som adferden sitter. Vil anbefale å gå et kurs hos en instruktør som er flink på adferd og hverdagslydighet. Anonymous poster hash: 03014...c62 10
Kragebein Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Nei, det er ikke greit. Dominanseteorien har blitt motbevist gang på gang, hunden din prøver ikke å dominere og det er null poeng i å prøve å gå inn i en alfa-rolle. Ting som jukking, knurring og aggressiv atferd må trenes bort på en ordentlig måte, og å være aggressiv tilbake eller påføre hunden ubehag eller smerte vil ikke hjelpe. Jeg vil anbefale å lese et par bøker om oppdragelse av hunder, og helst ta kontakt med en hundetrener eller atferdspesialist som kan hjelpe deg med å oppdra hunden din på en god og positiv måte. 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Som mangeårig schæfereier sier jeg: Avverg (selvfølgelig) direkte farlige situasjoner, men bruk positiv forsterkning i stedet for "straff" for alt mulig rart, og du får en herlig, trygg og stabil hund. Anonymous poster hash: 04616...6cc 11
Tabris Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Som andre har sagt så er det ikke greit. Den måten å tenke hund på (alfaroll, vise hvem som er sjefen, ta i nakken osv) er motbevist for en god stund siden. Det er en måte å tenke på som baserte seg på en feilaktig forståelse av hvordan ulveflokker er. (Kan gjerne gå mer i detaljer om hvorfor og hvordan hvis du er interessert). Det eneste du oppnår med å behandle hunden slik er å gjøre den utrygg på deg. Du ødelegger deres tillitsforhold. Dominans er et ord som er svært misforstått, og jukking har lite med dominans å gjøre. Jukking kommer som regel av stress, og ved å ta hunden slik du gjør så øker du stressnivået. For å unngå jukking så er det bedre å jobbe med hundens stressnivå. Vinn dens tillit, få en god kontakt og ro ned hunden. Dette er ikke "chihuahua-dressur", dette er moderne hundetrening basert på hva vi vet om hund i dag. Jeg kjenner både bruksschäfer og malle som blir trent etter dette, og det fungerer helt fint. 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 For øvrig heter rasen schäfer eller schäferhund. Jeg skjønner at du ikke kan stave chihuahua siden du ikke har den rasen selv, men din egen rase bør du da kunne stave? Anonymous poster hash: 03014...c62 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #7 Skrevet 5. mai 2015 Ta deg en tur på dressurkurs. Anonymous poster hash: bad62...60d 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 For øvrig heter rasen schäfer eller schäferhund. Jeg skjønner at du ikke kan stave chihuahua siden du ikke har den rasen selv, men din egen rase bør du da kunne stave? Anonymous poster hash: 03014...c62 Så rart....først gir du et grepa godt råd, for så å gå tilbake i tråden for å rette opp skrivefeil? Anonymous poster hash: 04616...6cc 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #9 Skrevet 5. mai 2015 dobbisen Er det korrekt? Anonymous poster hash: bad62...60d
Rainbow Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 Jeg gjetter på at du skriver dette kun for å provosere siden du skriver omtrent ALT folk her inne reagerer kraftig på, bortsett fra å skrive at du har hunden i bur store deler av døgnet! Hvis ikke: Hunden jokker når den er stressa. Om den får straff for det blir det helt meningsløst for hunden. Du kan heller instruere folk om å snu ryggen til og gå unna. Eventuelt kan det kombineres med et rolig "gå ned" (som hverken trenger brøles, hveses eller skrikes høyt, det kan sies med helt rolig stemme, og når du samtidig snur ryggen til hunden mens den jokker vil den miste grepet og etter hvert forbinde "kommandoen" med å slutte. Ros når den slutter. Les deg opp på moderne forskning. Og tenk logisk. Du bestemmer når hunden får mat, får tisse og hva som skjer i livet hans. Troooor han har fått med seg at han ikke er sjefen. Hunden har nemlig ikke behov for å sjefe. Den har behov for trygge rammer. Positiv trening er ikke fjasetulletrening der hunden får gjøre akkurat som den vil og så får ros når den slutter å bite. Det er å lese hundens språk, være i forkant og belønne positiv adferd. Les om dempende signaler (som hunden gir lenge før den knurrer) for eksempel her: https://adferdstrening.wordpress.com/trening/ 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #12 Skrevet 6. mai 2015 Som andre har sagt så er det ikke greit. Den måten å tenke hund på (alfaroll, vise hvem som er sjefen, ta i nakken osv) er motbevist for en god stund siden. Det er en måte å tenke på som baserte seg på en feilaktig forståelse av hvordan ulveflokker er. (Kan gjerne gå mer i detaljer om hvorfor og hvordan hvis du er interessert). Det eneste du oppnår med å behandle hunden slik er å gjøre den utrygg på deg. Du ødelegger deres tillitsforhold. Dominans er et ord som er svært misforstått, og jukking har lite med dominans å gjøre. Jukking kommer som regel av stress, og ved å ta hunden slik du gjør så øker du stressnivået. For å unngå jukking så er det bedre å jobbe med hundens stressnivå. Vinn dens tillit, få en god kontakt og ro ned hunden. Dette er ikke "chihuahua-dressur", dette er moderne hundetrening basert på hva vi vet om hund i dag. Jeg kjenner både bruksschäfer og malle som blir trent etter dette, og det fungerer helt fint. Jeg er ikke ts, men jeg ble veldig nysgjerrig på det du skriver om alpharoller osv. Jeg har liten erfaring med hund, men har en kompis som prater mye om dette med at han er alphalederen for hans 2 hunder. Gidder du å fortelle mer om den avkreftelsen dere skriver om?Anonymous poster hash: a292a...364
Hectine Skrevet 6. mai 2015 #13 Skrevet 6. mai 2015 Det har kommet nye lover, og det er FORBUDT å ta hunden i nakken. Du kan faktisk bli anmeldt for å gjøre dette. Anbefaler dog å lese "100 % positiv hverdagslydighet", den viser deg alternative måter å trene hunden på, som hunden liker 3
Tabris Skrevet 6. mai 2015 #14 Skrevet 6. mai 2015 Jeg er ikke ts, men jeg ble veldig nysgjerrig på det du skriver om alpharoller osv. Jeg har liten erfaring med hund, men har en kompis som prater mye om dette med at han er alphalederen for hans 2 hunder. Gidder du å fortelle mer om den avkreftelsen dere skriver om?Anonymous poster hash: a292a...364 Gjerne. For flere tiår siden ville de studere ulver. Det er svært vanskelig å studere naturlige ulveflokker fordi de er så sky, man får sjelden sett hvordan de samhandler i "hverdagen". Så forskere fanget flere voksne ulver og satte dem sammen i en stor innhegning for å få mer kontroll over studiet. Her observerte de kraftige sammenstøt for å etablere rang, hvor ulvene slåss og demonstrerte seg i mellom for å finne ut hvem som var sjefen og hvem som skulle bli lederen. Herfra kom konseptet "Alfahann", "Alfahunn" og "Alfaparet". Dette spredte seg til hundelitteraturen. Hunden ble ansett omtrent som en "tam ulv" sosialt sett, og man fokuserte på viktigheten av å vise hvem som var sjefen. Siden dette hadde gått forholdsvis hardt for seg i ulvestudiene så var det helt greit med å få hunden på rygg (alfarull), klype den i øret, riste den i nakken osv. Dette var, mente man, hundenes og ulvenes eget språk, og var slik hunden ville forstå at du var sjefen. Dette spredte seg til at man måtte gå først ut døren, at hunden skulle adlyde kommandoer fordi vi var sjefen og ulydighet betydde at man måtte vise igjen hvem som var sjef osv. Det meste av hundens oppførsel ble forklart med at hunden forsøkte å dominere og klatre på rangstigen. Men så kom nyere forskning. Man klarte å forske på naturlige ulveflokker. Man fikk fanget et foreldrepar, de fikk ulvevalper som omgikk mennesker fra de var små. Det gjorde dem ikke akkurat tamme, men tamme nok til at forskerne kunne observere og filme. Og da kom det frem et helt annet bilde. Fordi en naturlig ulveflokk består som regel av foreldreparet, deres årsgamle avkom og årets valpekull. Ja, paret er ledere, men de er et i kraft av å være foreldre. Valpene har aldri visst om annet, og har deres forhold til foreldrene med seg fra de var født. Det går mye fredeligere for seg enn man trodde. Fordi i de første studiene så tok man voksne ulver som var fremmede for hverandre og tvang dem sammen. Og DA ble det naturligvis bråk og kamp om rang. Her er en video hvor forskeren som lanserte begrepet "alfa" til å begynne med sier dette: Det skal også sies at i de tilfeller hvor en ulv underkaster seg en annen ulv, så er det den underkastende som velger å gjøre det. Den blir aldri tvunget til en "alfarull" av den dominerende ulven, det skjer ikke. I tillegg viser også nyere forskning at hunder oppfører seg ikke lenger bare som tamme ulver. Observasjoner av ville hunder som lever i andre deler av verden viser at de ofte lever i løse gruppestrukturer uten noe strengt hierarki. Dette har som oftest å gjøre med mattilgang. Disse hundene lever som regel rundt mennesker og lever av avfall og matrester hos mennesker. Det er nok til alle og de har derfor ikke noe behov for et strengt hierarki og heftig ressursforsvar. Dette kan leses mer om i boken "Dogs: A New Understanding of Canin Origin, Behaviour and Evolution" av Coppinger. Lederskap er svært lite relevant for forholdet mellom hund og eier, og det er mye viktigere med kunnskap om læringsteori, dempende signaler og hundens språk og behov generelt sett. For min del forholder jeg meg ikke til lederskap i det hele tatt når jeg trener og jobber med hund. Jeg har ikke behov for det. Dette ble langt nok, så tror jeg stopper her. Men kunne sikkert skrevet enda mer om dette. 6
Sugerøret Skrevet 6. mai 2015 #15 Skrevet 6. mai 2015 Ta den berømte avisen og smekk deg selv TS Tulletråd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå