AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Synes dere det er for mye forlangt at 18-åringen lager middag til familien et par ganger i måneden, vasker klærne sine, og har ansvaret for å ta ut av oppvaskmaskinen? Hva gjør deres ungdommer som går på vgs? Baker de, lager de middag, støvsuger de? Må du fortelle dem hva de skal gjøre, eller ser de det selv? Hjelper de til når dere har besøk, med å ta av bordet etc? Anonymous poster hash: 63ed2...994
Fiolinisten Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Jeg syns det høres lite ut. Spesielt med å kun lage middag et par ganger i måneden. 3
Shai Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Hadde nok forventet middag et par ganger i uka, pluss å holde det ryddig og rent på sitt eget rom (inkludert støvsuging og vasking), og å delta med plikter ellers, som f.eks. vasking av gulv, å ta inn og ut av oppvaskmaskinen. Men som videregåendeelev er det veldig travelt, så som forelder synes jeg du skal ta hovedansvaret, og hvis barnet ditt ikke har tid til å lage middag en uke f.eks. pga. eksamensoppkjør, hadde jeg selv sett mellom fingrene på det. 1
Gjest celine Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Jeg har en 16-åring på vgs som gjør følgende: 2.hver uke - ansvar for søpletømming og evt vedfylling 2.hver uke - rydder av middagsbordet, skyller, setter inn i oppvaskmaskinen og setter evt på denne. Ansvar for middagslaging 1 gang per uke (jeg handler, så det er kun kokkelering) Støvsuge den ene etasjen - 1 gang per uke Vaske det ene badet (som h*n bruker selv) - 1 gang per uke Hente posten hver dag Holde eget rom ryddig og rent Periodiske oppgaver som hjulskift, raking, bilvask, klipping av hekk, maling og småreparasjoner er en selvfølge at alle tar del i - også 16-åringen. Hos oss er det en selvfølge at oppgavene blir gjort, så jeg slipper heldigvis å mase. Har vi gjester, tar alle del i opprydding/husarbeid i forkant og etterkant. Vi hjelper hverandre for at familien skal driftes så effektivt som mulig. Men når det er sagt - eksamensperioder og lignende er unntakstilstand! Da skyfles tenåringen avgårde for å gjøre det som er viktig i livet, nemlig skolearbeid Sånne ting må bare hensyntas. 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Det er kanskje litt seint å begynne å forvente noe av dem når de er så gamle? Høres lite ut det du nevner som oppgaver, men om de ikke har vært vant til det så skjønner jeg at de kanskje ikke har så lyst. Mulig en samtale om yte for å nyte hadde vært på sin plass? Får de ukelønn eller månedslønn?Anonymous poster hash: 7f3d4...2b4 3
Gjest Solstråla88 Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Da jeg var 18 år måtte jeg lage middag hver dag, sørge for at det var ryddig og rent på mine arealer og brette tøy.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #7 Skrevet 5. mai 2015 Da jeg var 18 gjorde jeg ingenting bortsett fra å rydde mitt eget rom Mamma vasket det da. Anonymous poster hash: 29832...1fa 1
melatonin Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 Fra jeg var ca 13 år tok jeg selv initiativ til å holde kjøkkenet ryddig, vaske badet 1 gang i uka, rydde av egen tallerken, vaske og rydde rommet mitt, skifte på seng osv. Mine foreldre var ikke veldig glad i husarbeid så jeg tok det selv. De likte heller ikke å lage hjemmelaget mat så var mest posemat og mikromat, lagde mat når jeg kunne. Fikk ikke skifte på senga oftere enn 1 gang i mnd forde mamma hata klesvask og jeg fikk ikke lov å bruke vaskemaskina forde hun mente jeg kunne ødelegge den. Var hjemme alene mens de dro på ferie fra jeg var 14 år og var herlig å ha det ryddig rundt meg!! Kanskje litt avsporing.. Synes ikke det du nevner er for mye for en 18åring.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #9 Skrevet 5. mai 2015 Enkelte av oss flytter hjemmefra ved 15-16 års alder, og har fra da av ansvar for alt av vask og mat på vår egen hybel. De aller fleste er også i stand til det Jeg synes det høres alt for lite ut. Gjør både deg selv, ungene dine og framtidige svigerbarn en kjempetjeneste, og lær ungene til å delta ordentlig i husarbeidet, og å sette krav til at ting er gjort ordentlig. En på 18 er myndig, og burde være i stand til å lage familiens middag et par dager i uka, vaske egne klær, holde egne områder (soverom og hva de nå har) rent samt delta på vask og rydding av fellesarealer. At de tar av bordet etter seg selv, og helst deltar på å rydde av alt, bør være en selvfølge fra de er 5. Anonymous poster hash: 79a57...d06 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 Jeg er 19 nå, bor hjemme pga vgs. Jeg lager middag av og til, tar utav oppvaskmaskinen når den er full (man må vel ikke be om dette???), støvsuger når det er skittent og vasker badet jeg og min bror deler en gang i uka. En 17-18 åring er da i stand til å se hva som må gjøres i et hus? Jeg personlig synes det er ganske flaut om huset er skittent og uryddig når jeg f.eks. får besøk, så jeg gjør det som må gjøres når jeg ser det. Mor er som regel hjemme før meg, da jeg ikke er hjemme fra skolen før halv fem så hun lager middag som oftest. Men hvis jeg er hjemme tidlig gjør jeg det. Anonymous poster hash: 338cb...e0c 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #11 Skrevet 5. mai 2015 Jeg går andreåret på vgs og hittil har jeg ansvaret for: -Å lage felles middag 2-3 ganger i uka + lage egen mat ellers -Støvsuge eget rom 1 gang i uka, støvsuge resten av hus + eget rom(en gang til) 1 gang i uken -Sette frem bosspann -Ta inn post når jeg kommer hjem -Vaske opp alt jeg har brukt til matlagning(selvsagt) + hjelpe til med oppvask daglig -Vaske eget tøy + hjelpe til med bretting og stryking av andres klær -Ta ut av full oppvaskmaskin dersom den er full -Klippe gress når det trengs om sommeren -Hjelpe søsken med skole dersom foreldre er utilgjengelige -Vaske bad og kjøkken dersom nødvendig(denne oppgaven deles det på) Oi sann hehe, var en del Anonymous poster hash: 58ad9...610
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #12 Skrevet 5. mai 2015 Da jeg var i den alderen gjorde jeg ingenting annet enn å vaske mitt eget rom hver/annenhver uke, i tillegg til veldig små ting som å hente posten (mest av egeninteresse), hente klærne mine som lå ferdig brettet på vaskerommet, etc. Flesteparten her vil sikkert riste på hodet over hvor liten innsats jeg gjorde, men det ble da folk av meg også Flyttet rett inn i en liten, egen (leid) leilighet for å studere rett etter fullført videregående, og vil påstå at jeg har det både ryddigere og renere enn de jeg studerer med, jeg lager ordentlig mat fra bunnen av, og har ingen problemer med vask av klær, innkjøp av varer, oppvask, brødbaking og alt det andre man gjør i en husstand. "Opplæringsargumentet" kjøper jeg altså ikke... Skjønner greia med at "alle bør bidra i hjemmet", men husarbeidet er jo omtrent det samme uansett om jeg og søsknene mine bor hjemme eller ikke. Det blir jo selvfølgelig litt mer klesvask med tenåringer i huset, litt mer middag å lage, det blir skittent litt raskere... men den forskjellen er såpass liten at foreldrene mine tydeligvis ikke gadd å mase om at jeg/vi måtte gjøre husarbeid. Så lenge jeg var blid, hyggelig, ydmyk og takknemlig, så var vel det nok - og det er jeg glad for i dag (uten at jeg egentlig tenker noe særlig over det). Anonymous poster hash: ab837...838 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #13 Skrevet 6. mai 2015 Da jeg var i den alderen gjorde jeg ingenting annet enn å vaske mitt eget rom hver/annenhver uke, i tillegg til veldig små ting som å hente posten (mest av egeninteresse), hente klærne mine som lå ferdig brettet på vaskerommet, etc. Flesteparten her vil sikkert riste på hodet over hvor liten innsats jeg gjorde, men det ble da folk av meg også Flyttet rett inn i en liten, egen (leid) leilighet for å studere rett etter fullført videregående, og vil påstå at jeg har det både ryddigere og renere enn de jeg studerer med, jeg lager ordentlig mat fra bunnen av, og har ingen problemer med vask av klær, innkjøp av varer, oppvask, brødbaking og alt det andre man gjør i en husstand. "Opplæringsargumentet" kjøper jeg altså ikke... Skjønner greia med at "alle bør bidra i hjemmet", men husarbeidet er jo omtrent det samme uansett om jeg og søsknene mine bor hjemme eller ikke. Det blir jo selvfølgelig litt mer klesvask med tenåringer i huset, litt mer middag å lage, det blir skittent litt raskere... men den forskjellen er såpass liten at foreldrene mine tydeligvis ikke gadd å mase om at jeg/vi måtte gjøre husarbeid. Så lenge jeg var blid, hyggelig, ydmyk og takknemlig, så var vel det nok - og det er jeg glad for i dag (uten at jeg egentlig tenker noe særlig over det).Anonymous poster hash: ab837...838 Da var du tydeligvis en veldig ryddig ungdom. Her blir det ekstremt mye mer rydding og vasking når tenåringene er her, enn om dem feks er borte en helg. Har inntrykk av at det et ganske vanlig. Så ja, de får grei beskjed om å hjelpe til, selv om de ikke engang gjør en brøkdel av "sin" andel.Anonymous poster hash: eb20e...e46
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #14 Skrevet 6. mai 2015 Synes dere det er for mye forlangt at 18-åringen lager middag til familien et par ganger i måneden, vasker klærne sine, og har ansvaret for å ta ut av oppvaskmaskinen? Hva gjør deres ungdommer som går på vgs? Baker de, lager de middag, støvsuger de? Må du fortelle dem hva de skal gjøre, eller ser de det selv? Hjelper de til når dere har besøk, med å ta av bordet etc? Anonymous poster hash: 63ed2...994 Her i huset er det et slit å spørre ungdommen om hjelp i huset. Og som utslitt mor med bla to tenåringer på vgs er det mange ganger mer fristende å gjøre ting selv enn å be om hjelp. Man vet jo innerst inne at man gjør dem en bjørnetjeneste, så innimellom psyker man seg opp og maser til det blir gjort. Som faste oppgaver har de kun, i tillegg til å holde rommet sitt "ryddig", å vaske bad og vaskerom en gang i uka. Dette gjøres gjerne med en liten harelabb og når mor tar inspeksjon, må det ofte gjøres på nytt. Ellers har de ingen faste plikter, men jeg ber dem innimellom å lage middag, dekke bordet, støvsuge, gå med søpla etc. Er det større oppgaver som for eksempel vaske kjøleskap, vaske vindu, tørke støv i fellesrom får de penger for det. I teorien skal de selvfølgelig sette kopper/fat i maskinen etter bruk, rydde etter seg når de har laget mat, legge skitne klær i skittentøyskurven etc. Men de trenger stadig påminning. Eget tøy kan de vaske selv, men vi kjører som regel fellesvask. Har de skiftet på senga klarer de å putte skittent sengetøy i maskinen, heller på pulver, sette den på riktig program og tromle det. De er også flinke til å lage mat, bare de har lyst. Som regel er det når vi skal ha noe godt til kvelds eller det skal bakes kaker. Anonymous poster hash: 56747...567
Sølvrosen Skrevet 6. mai 2015 #15 Skrevet 6. mai 2015 Da jeg var 18 måtte jeg: Vaske badene annenhver uke Skifte på senga mi og sette på vask med mitt sengetøy og det til lillebroren min Lage middag en gang i uka Holde mitt rom ryddig og rent Rydde mitt eget rot I tillegg var det forventet at jeg gjorde periodiske aktiviteter som vindusvask, storrengjøring og hagearbeid. Hver måned fikk jeg lommepenger, i tillegg betalte mamma for nødvendige klær (siden jeg hater shopping var det nesten alle) I eksamenstid var jeg fritatt fra alle tidkrevende oppgaver, men jeg måtte fremdeles rydde mitt eget rot og skifte på senga
asterix Skrevet 6. mai 2015 #16 Skrevet 6. mai 2015 Såpass gjør mine allerede fra de går på barneskolen.
Jade Skrevet 6. mai 2015 #17 Skrevet 6. mai 2015 Det er viktig at ungdom blir vant til å gjøre ting i huset (litt forskjellig, ikke bare et par ting). De skal jo lære seg det til de skal flytte for seg selv!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #18 Skrevet 6. mai 2015 Skjønner greia med at "alle bør bidra i hjemmet", men husarbeidet er jo omtrent det samme uansett om jeg og søsknene mine bor hjemme eller ikke. Det blir jo selvfølgelig litt mer klesvask med tenåringer i huset, litt mer middag å lage, det blir skittent litt raskere... men den forskjellen er såpass liten at foreldrene mine tydeligvis ikke gadd å mase om at jeg/vi måtte gjøre husarbeid. Så lenge jeg var blid, hyggelig, ydmyk og takknemlig, så var vel det nok - og det er jeg glad for i dag (uten at jeg egentlig tenker noe særlig over det).Anonymous poster hash: ab837...838 Da har du noe å glede deg til når du får egen familie, kan hende det da vil gå opp for deg hvor mye ekstra arbeid det faktisk blir med hver ekstra person i husholdningen....Anonymous poster hash: eb1c1...1a6 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #19 Skrevet 6. mai 2015 Da var du tydeligvis en veldig ryddig ungdom. Her blir det ekstremt mye mer rydding og vasking når tenåringene er her, enn om dem feks er borte en helg. Har inntrykk av at det et ganske vanlig. Så ja, de får grei beskjed om å hjelpe til, selv om de ikke engang gjør en brøkdel av "sin" andel.Anonymous poster hash: eb20e...e46 Det var aldri akseptert å rote hjemme hos oss. Det eneste som kunne være uryddig, var mitt eget rom. Ellers tar jeg det som en selvfølge at man setter inn kopper og fat i oppvaskmaskinen, legger skitne klær i skittentøyskurven, setter fra seg skoene på skohyllen osv - regner ikke det som noen innsats med tanke på husarbeid, heller mer som en del av normal oppdragelse. Og hvis det mangler, så synes jeg man skal begynne i den enden, heller enn å kreve at poden skal vaske hele huset to ganger i uka og lage middag til hele familien de andre dagene... Da har du noe å glede deg til når du får egen familie, kan hende det da vil gå opp for deg hvor mye ekstra arbeid det faktisk blir med hver ekstra person i husholdningen....Anonymous poster hash: eb1c1...1a6 Det kan godt være, men i så fall: null problem Ser fortsatt ikke hvorfor det skal bli så utrolig mye mer arbeid med en tenåring eller to ekstra i huset, alt grunnarbeidet er jo stort sett det samme - det skal bare gjøres litt mer av det. Virker som det spiller liten rolle for mine foreldre om vaskemaskinen er helt full eller halvfull når den settes på, og det krever jo ikke så veldig mye mer å lage to liter suppe i stedet for én til middag. Med små barn blir det jo mye mer rot, gris, skitne klær og annet som må fikses, men de er jo ikke i stand til å hjelpe med husarbeidet uansett Anonymous poster hash: ab837...838
Gjest hockeyfrue Skrevet 6. mai 2015 #20 Skrevet 6. mai 2015 Da jeg var i den alderen gjorde jeg ingenting annet enn å vaske mitt eget rom hver/annenhver uke, i tillegg til veldig små ting som å hente posten (mest av egeninteresse), hente klærne mine som lå ferdig brettet på vaskerommet, etc. Flesteparten her vil sikkert riste på hodet over hvor liten innsats jeg gjorde, men det ble da folk av meg også Flyttet rett inn i en liten, egen (leid) leilighet for å studere rett etter fullført videregående, og vil påstå at jeg har det både ryddigere og renere enn de jeg studerer med, jeg lager ordentlig mat fra bunnen av, og har ingen problemer med vask av klær, innkjøp av varer, oppvask, brødbaking og alt det andre man gjør i en husstand. "Opplæringsargumentet" kjøper jeg altså ikke... Skjønner greia med at "alle bør bidra i hjemmet", men husarbeidet er jo omtrent det samme uansett om jeg og søsknene mine bor hjemme eller ikke. Det blir jo selvfølgelig litt mer klesvask med tenåringer i huset, litt mer middag å lage, det blir skittent litt raskere... men den forskjellen er såpass liten at foreldrene mine tydeligvis ikke gadd å mase om at jeg/vi måtte gjøre husarbeid. Så lenge jeg var blid, hyggelig, ydmyk og takknemlig, så var vel det nok - og det er jeg glad for i dag (uten at jeg egentlig tenker noe særlig over det).Anonymous poster hash: ab837...838 Dette var som å lese om meg Jeg ryddet rommet mitt selv, ellers gjorde jeg ikke stort annet. Nå som jeg bor for meg selv er det rent og ryddig rundt meg til enhver tid og all mat lages fra bunn av. Jeg har aldri klippet gresset, måket snø eller skiftet dekk på bilen, men jeg finner nok ut av det også når den tid kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå