Gå til innhold

Yrkessjåførutdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt denne? Hvor lang tid tar det og er den teoretiske prøven vanskelig? Hvor får du eventuelt tatt dette kurset? Hvor mye koster det?



Anonymous poster hash: 4417d...ddf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må spesifisere litt mer hva du tenker på for at vi skal kunne gi noe ordentlig svar.

Tenker du på førerkort for tunge kjøretøy CE, yrkessjåførkompetansekurset eller utdanning på videregående?

De to første tar du på en trafikkskole som tilbyr undervisning på tunge kjøretøy.

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mann eller kvinne? Tror ikke kvinner blir behandlet så bra i den bransjen dessverre :(



Anonymous poster hash: 39986...726
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mann eller kvinne? Tror ikke kvinner blir behandlet så bra i den bransjen dessverre :(Anonymous poster hash: 39986...726

Hvordan kan du påstå det? Har du egen erfaring?

Jeg er kvinne og kjører et av disse beryktede "monstervogntogene" og har aldri blitt behandlet annet enn bra. Tvert i mot!

Jeg tror mange ganger jeg har det lettere som kvinne. Skjer det noe så kommer folk for å hjelpe med det samme og stiller jeg et "litt dumt" spørsmål så er det ingen som ser ned på meg av den grunn.

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du påstå det? Har du egen erfaring?

Jeg er kvinne og kjører et av disse beryktede "monstervogntogene" og har aldri blitt behandlet annet enn bra. Tvert i mot!

Jeg tror mange ganger jeg har det lettere som kvinne. Skjer det noe så kommer folk for å hjelpe med det samme og stiller jeg et "litt dumt" spørsmål så er det ingen som ser ned på meg av den grunn.

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Hvor gammel er du da? Jeg har bekjente som jobber i transportbransjen og de synes ikke det er noe sted for kvinner. De eneste kvinnene som passer inn er typisk traktorlesber. Er du av den typen, kort hår og manneklær?

Anonymous poster hash: 39986...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du da? Jeg har bekjente som jobber i transportbransjen og de synes ikke det er noe sted for kvinner. De eneste kvinnene som passer inn er typisk traktorlesber. Er du av den typen, kort hår og manneklær? Anonymous poster hash: 39986...726

Jeg er 36 år og er nok ingen typisk traktorlesbe. Har halvlang hår, sminker meg, bruker selvfølgelig såkalte manneklær på jobb da det er påbudt med refleksklær og vernesko der jeg lesser og losser, men dusjer og hopper inn i litt mer feminine klær etter jobb. Har mann og to barn.

Og flertallet av de damene jeg kjenner som kjører trailer er faktisk ikke trailerlesber, men normalt pene og sjarmerende damer.

Er dine bekjente litt halvgamle mannfolk med kulemage og hentesveis :ler:, fulle av fordommer mot damer i trailere. Det fins nemlig veldig mange av de med slike meninger :).

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 36 år og er nok ingen typisk traktorlesbe. Har halvlang hår, sminker meg, bruker selvfølgelig såkalte manneklær på jobb da det er påbudt med refleksklær og vernesko der jeg lesser og losser, men dusjer og hopper inn i litt mer feminine klær etter jobb. Har mann og to barn.

Og flertallet av de damene jeg kjenner som kjører trailer er faktisk ikke trailerlesber, men normalt pene og sjarmerende damer.

Er dine bekjente litt halvgamle mannfolk med kulemage og hentesveis :ler:, fulle av fordommer mot damer i trailere. Det fins nemlig veldig mange av de med slike meninger :).

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Hehe, ja de jeg kjenner er akkurat sånn :) De kjører selv trailer, har kulemage og lite hår igjen på hodet :P Noen tanker om hvorfor de har noe i mot kvinner? Har du selv opplevd å bli trakassert? Er det kamp om jobbene sånn at du tror at det at du skilte deg ut som kvinne gjorde at du lettere fikk jobb?

Anonymous poster hash: 39986...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du da? Jeg har bekjente som jobber i transportbransjen og de synes ikke det er noe sted for kvinner. De eneste kvinnene som passer inn er typisk traktorlesber. Er du av den typen, kort hår og manneklær?

Anonymous poster hash: 39986...726

Trenger da for f.... ikke å ha kort hår og være traktorlesbe for å kjøre vogntog???

Slike utsagn kan ikke komme fra annet enn jypling som knapt noe er tørr bak øra, eller så er du godt opp i 50åra og hater kvinner som gjør en mannsjobb like bra som de sjøl gjør!!

Stå på du som kjører vogntog, i innlegg nr4 :) Skulle hatt flere slike!

PS: Jeg jobber ikke i transportbransjen, men vi har bruk for de for at jeg skal få gjort jobben min ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja de jeg kjenner er akkurat sånn :) De kjører selv trailer, har kulemage og lite hår igjen på hodet :P Noen tanker om hvorfor de har noe i mot kvinner? Har du selv opplevd å bli trakassert? Er det kamp om jobbene sånn at du tror at det at du skilte deg ut som kvinne gjorde at du lettere fikk jobb? Anonymous poster hash: 39986...726

Jeg vet ikke hvorfor mange av de har slike fordommer, men det er dessverre sånn at mange av trailersjåførene i den alderen har lite eller ingen utdannelse og derfor føler seg truet når verden faktisk går fremover og damer kan utføre den jobben de har hatt monopol på i mange år like bra, eller bedre enn dem.

Jeg har nok opplevd forsøk på trakassering men har møtt den ganske kontant og med et smil og nå er det flere år siden sist.

Vi driver vårt eget transportselskap og jeg er sånn sett gift med sjefen, men det er ikke vanskelig å få jobb som kvinne i bransjen. Vi har to andre kvinnelige sjåfører og vi har bl.a lavere forsikringspremie på de bilene de er faste sjåfører på. Dette fordi kvinner har en vesentlig lavere ulykkesrisiko enn menn i samme bransje.

Vi har også et generelt lavt dieselforbruk på bilene med kvinnelige sjåfører. Noe som skyldes at de kjører mer forutsigbart og er mer tålmodige og ikke så harde på gassen.

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger da for f.... ikke å ha kort hår og være traktorlesbe for å kjøre vogntog???

Slike utsagn kan ikke komme fra annet enn jypling som knapt noe er tørr bak øra, eller så er du godt opp i 50åra og hater kvinner som gjør en mannsjobb like bra som de sjøl gjør!!

Stå på du som kjører vogntog, i innlegg nr4 :) Skulle hatt flere slike!

PS: Jeg jobber ikke i transportbransjen, men vi har bruk for de for at jeg skal få gjort jobben min ;)

Enig med deg! Og takk for støtten!

Transportbransjen trenger flere kvinner!

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg! Og takk for støtten!

Transportbransjen trenger flere kvinner!

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Bare hyggelig :)

Men, du sier det er et monstervogntog du kjører, er det de på 25meter du håndterer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfft, du traktorlesba? Bevis at du kan dette. Fortell oss hva LTP er på en trippelboggie når lasten er på 52.5 tonn. Enkel sak!



Anonymous poster hash: e10e6...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

Men, du sier det er et monstervogntog du kjører, er det de på 25meter du håndterer? :)

Ja, jeg kjører 25,25 m :)

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, frøken 25,25m, trippelboggie, 52.5 tonn. LTP?



Anonymous poster hash: e10e6...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjører 25,25 m :)

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Godt gjort å ta seg fram med de, synes jeg. Men det er vel heller ikke alle veistrekninger de kan kjøres på, etter hva jeg har hørt lest om ;)

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger da for f.... ikke å ha kort hår og være traktorlesbe for å kjøre vogntog???

Slike utsagn kan ikke komme fra annet enn jypling som knapt noe er tørr bak øra, eller så er du godt opp i 50åra og hater kvinner som gjør en mannsjobb like bra som de sjøl gjør!!

Stå på du som kjører vogntog, i innlegg nr4 :) Skulle hatt flere slike!

PS: Jeg jobber ikke i transportbransjen, men vi har bruk for de for at jeg skal få gjort jobben min ;)

Det er jo ikke jeg som sier det, men mine bekjente. Les posten litt bedre før du kommenterer

Anonymous poster hash: 39986...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pfft, du traktorlesba? Bevis at du kan dette. Fortell oss hva LTP er på en trippelboggie når lasten er på 52.5 tonn. Enkel sak! Anonymous poster hash: e10e6...bec

Jeg registrere med et smil at du sannsynlig er en av disse tidligere omtalte som er fulle av fordommer :ler:

Lastens tyngdepunkt (LTP) avhenger av akselavstanden og den har du ikke skrevet noe om, derfor kan jeg ikke gi deg noe klart svar på det dessverre.

Men uansett om du har trippelboggi på bilen, så kan du ikke ha mer enn 32 tonn totalvekt på den, så derfor er spørsmålet ditt litt off topic, så sant du ikke kjører en grusvogn med trippelboggi på slepet. Men kan uansett ikke vite ltp uten å vite akselavstanden. Det trodde jeg du visste ;).

Jeg kjører selv en Scania R730 med tandem og femakslet henger.

Ha en fortsatt fin og fordomsfri kveld :ler:.

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg! Og takk for støtten!

Transportbransjen trenger flere kvinner!

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Kult at du kjører 25,25 meter. Er det ikke vanskelig å rygge en sånn? Du kjører mest veier med lite trafikk og som er oversiktlige da, ikke noe særlig by? Hvor stor andel kvinner er det? Over 20 %?

Anonymous poster hash: 39986...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, frøken 25,25m, trippelboggie, 52.5 tonn. LTP? Anonymous poster hash: e10e6...bec

Jeg er forøvrig ingen frøken, men en godt gift frue med to barn :ler:.

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrere med et smil at du sannsynlig er en av disse tidligere omtalte som er fulle av fordommer :ler:

Lastens tyngdepunkt (LTP) avhenger av akselavstanden og den har du ikke skrevet noe om, derfor kan jeg ikke gi deg noe klart svar på det dessverre.

Men uansett om du har trippelboggi på bilen, så kan du ikke ha mer enn 32 tonn totalvekt på den, så derfor er spørsmålet ditt litt off topic, så sant du ikke kjører en grusvogn med trippelboggi på slepet. Men kan uansett ikke vite ltp uten å vite akselavstanden. Det trodde jeg du visste ;).

Jeg kjører selv en Scania R730 med tandem og femakslet henger.

Ha en fortsatt fin og fordomsfri kveld :ler:.

Anonymous poster hash: 618fe...3d3

Hva er forskjellen på de monstervogntogene som har drager og semi foran og toakslet henger bak og de som har bil foran og femakslet bak? Har du kjørt begge? Kjører du tømmer?

Anonymous poster hash: 39986...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...