Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har denne diagnosen, hvordan merket dere at dere hadde bipolar 2?

Jeg har slitt med tilbakevendende depresjoner i flere år nå og mine depresjoner virker noe annerledes enn de klassiske

- jeg sover dårligere, våkner tidligere om morgenen enn i de gode periodene

- jeg er irritabel og har mye aggresjon inni meg

- blir oversensitiv for hva andre tenker

- jeg blir veldig apatisk og føler ikke glede over noe som helst

Jeg klarer ikke konsentrere meg

- jeg isolerer meg

- depresjonen kan svinge i løpet av dagen, kveldene er ofte verst

- jeg snakker veldig lite

- har ikke øyekontakt med folk

- veldig dårlig selvfølelse

- føler meg veldig sliten i hodet og blir var for høye lyder (blir irritert av bråk)

- får et enormt sukkersug og har lyst på sjokolade og raske karbohydrater

- ingen sexlyst

- føler meg mer sliten i kroppen og ligger mye på sofaen

- lite tiltak

Men samtidig mens jeg er deprimert så klarer jeg å tvinge meg til å være på jobb (men får utrettet mye mindre enn vanlig), jeg klarer å ta meg sammen i korte perioder og jeg klarer å stille opp på viktige sosiale ting som en bursdag til en nær venninne etc. I tillegg tvinger jeg meg til å trene minst en time om dagen, og det er fordi jeg sliter med en spiseforstyrrelse i tillegg

I de gode periodene mine er jeg mer optimistisk, har lyst til å være sammen med andre, har bedre selvtillit og føler meg mye bedre med meg selv, jeg har mer energi og prater mer. Konsentrasjonen er bedre og jeg har mer ork i hverdagen. Jeg kan planlegge ting fremover og har mer motivasjon og livslyst. Men problemet er at det ikke er en toppet versjon, det er bare innenfor normalen. Jeg har ikke disse toppene, men svinger mellom depresjon og normal. Er dette da bipolar 2?

Anonymous poster hash: 9fc0b...5de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du mangler de hypomane toppene er det neppe noen form for bipolar lidelse.

Anonymous poster hash: d327f...f1a

• Liker 2
Skrevet

Hypomani kan innimellom være vanskelig å gjenkjenne for den sykdommen gjelder.

Har du fått diagnosen, eller er du mest nysgjerrig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til vurdering om jeg har bipolar 2. Jeg har jo perioder jeg er mer energisk, men det er jo ikke sånn at jeg er veldig toppet. Føler meg egentlig bare helt normal da! Men depresjonene er det mest av, men blir ikke så dypt deprimert at jeg bare ligger på sofaen og ikke dusjer eller fikser jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som tilbakevendende depressiv lidelse, siden du ikke har hypomani, kun normalt gode perioder innimellom. Det har mest å si i fht medisinering. Og så er jo hypomani noe en del anser som en positiv side av det å ha bipolar lidelse, så vi som kun har kjipe depresjoner (jeg har det selv), går glipp av dette aspektet.

Anonymous poster hash: 88c48...706

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tilbakevendene depressiv.

Anonymous poster hash: 1379e...cda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Depresjon kan arte seg forskjellig fra person til person - ser ulike kombinasjoner av symptomer hos forskjellige mennesker. Symptomer som du nevner (f.eks. apati, å våkne tidligere om morgenen, irritabilitet, dårlig selvfølelse, lite energi, at det er vanskelig å få ting gjort) er ganske vanlige tegn på depresjon.

Ved hypomani har man behov for mindre søvn enn det som betraktes som vanlig, mer energi, kan være impulsiv (f.eks. kjøre for fort, kjøpekick osv.), kan kjenne seg euforisk, veldig pratsom osv.

Anonymous poster hash: 88b37...156
Skrevet

Jeg har slitt med tilbakevendende depresjoner i flere år nå og mine depresjoner virker noe annerledes enn de klassiske

- jeg isolerer meg

- føler meg veldig sliten i hodet og blir var for høye lyder (blir irritert av bråk)

- ingen sexlyst

- lite tiltak

Men samtidig mens jeg er deprimert så klarer jeg å tvinge meg til å være på jobb (men får utrettet mye mindre enn vanlig), jeg klarer å ta meg sammen i korte perioder og jeg klarer å stille opp på viktige sosiale ting som en bursdag til en nær venninne etc. I tillegg tvinger jeg meg til å trene minst en time om dagen, og det er fordi jeg sliter med en spiseforstyrrelse i tillegg

I de gode periodene mine er jeg mer optimistisk, har lyst til å være sammen med andre, har bedre selvtillit og føler meg mye bedre med meg selv, jeg har mer energi og prater mer. Konsentrasjonen er bedre og jeg har mer ork i hverdagen. Jeg kan planlegge ting fremover og har mer motivasjon og livslyst. Men problemet er at det ikke er en toppet versjon, det er bare innenfor normalen. Jeg har ikke disse toppene, men svinger mellom depresjon og normal. Er dette da bipolar 2?

Har du forsøkt antidepressiva for depresjonene? Hvordan reagerte du i så fall på dem?

Mine depresjoner er kliss lik slik du beskriver dine. Jeg fikk antidepressiva i fjor og ble hypoman av dem. Aldri vært hypoman tidligere.

Skrevet

- jeg isolerer meg

- ingen sexlyst

- lite tiltak

Dette var som å lese om meg selv. Jeg er bipolar 2, men får gode medisiner som har gjort underverk for den psykiske stabiliteten min, men jeg har fremdeles en god del av de symptomene du nevner. Hvis du har mistanke om at du er bipolar. bør du ta deg en tur til legen og spørre om du kan få en henvisning til psykiatrien slik at de kan evaluere deg.

Skrevet

Sikker på at du ikke bare har lavt stoffskifte da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar 2. Først tenkte jeg vel egentlig at jeg bare var deprimert, men så begynte vennene mine å forsiktig ymte frampå at jeg kanskje var noe mer enn det...

Jeg syntes ikke det høres ut som om du har hypomane episoder, men derimot bare er "normal" i perioder. For min del blir jeg veldig seksuselt aktiv, bruker penger jeg ikke har, krangler og blir sint om noen påpeker at jeg tråkker over grensen, sover ikke, spiser ikke, tenker ikke. Jeg bare gjør alt som faller meg inn og tenker ikke konsekvenser.

For min del, tar jeg lamictal, fluoxetin og seroquel. Det har dempet både toppene og bunnene veldig for min del :)

Anonymous poster hash: 3dc3f...331
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke det høres ut som om du har bipolar 2. Du har (etter min totalt ikke-proffesjonelle mening) ikke noen tegn på hypomani, mani eller unormale oppstemte perioder. Det høres enkelt og greit ut som om du "bare" er glad av og til :)

Kanskje du skal be om en ny utredning?

Kanskje antidep hadde hjulpet deg, men man trenger ikke medisiner mot opstemthet så lenge man bare er glad og det ikke går ut over dømmekraften din eller livet ditt ellers... og så klart så lenge du ikke opplever de fine periodene som et problem :)

Anonymous poster hash: 3dc3f...331
Skrevet

Oj. Den rett over var fra meg :P Skulle ikke være AB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...