Gå til innhold

Hvor lang sykemelding ved "utbrenthet"?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er helt tom for energi nå. Går på aktiv sykemelding, men føler ikke at jeg fungerer i det hele tatt på jobben. En jobb som jeg tidligere mestret og trivdes med gjør meg nå utslitt og usikker. Klarer ikke å konsentrere meg. Sover nesten ikke natten før jobb. Våkner midt på natten (ofte pga mareritt) og gruer meg så til jobben at jeg får vondt i magen og blir kvalm. Blir også veldig sliten etter jobb. Muskelspenninger gir hodepine. Årsakene til mine symptomer er først og fremst knyttet til privatlivet. Får behandling for PTSD 1-2 ganger i uken + en del praktiske ting som MÅ gjøres selv om jeg har mest lyst til å melde meg helt ut. Vet at jeg burde trene, men orker ikke det heller nå.

Hvor lang tid kan dette ta? Er det vanlig å være 100% (ikke aktiv) sykemeldt for utbrenthet over lang tid? Noen som har tips om hvordan jeg kan få tilbake motivasjonen og energien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg! Har vært der selv. Forferdelig situasjon, ettersom det ikke kan påvises hverken gjennom blodprøver eller noe annet. Jeg følte at legen min ikke trodde meg, jeg var vel borte fra jobben 1,5 måneder tilsammen. Mine plager var jobbrelaterte, ettersom jeg var(og er...) lykkelig privat. Plagene jeg hadde som følge av jobben begynte å "spise seg inn" i privatlivet, jeg ble asosial og lite trivelig.

Jeg gikk til en alternativ behandler(sjaman, inkamedisin, homeopat). Høres "rart ut, men på uforklarligvis fikk jeg gnisten tilbake! Jobben er fortsatt likens, men jeg har fått noe i meg slik at jeg takler det bedre, blitt sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi sliter med utbrenthet og har vært sjukemeldt i fem måneder nå og skal muligens begynne med aktiv sjukemelding nå... Det kan ta lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det legen din som anbefalte aktiv sykemelding?

Hvordan legger dere opp opplegget på jobben når du har aktiv sykemelding?

har ikke vært der du er, men hadde psykiske problemer som gjorde at det å være på jobb var helt uutholdelig i en periode... satt innelukket på kontoret og gråt og hadde vondt bare jeg hørte skritt på gangen.. :-( Det var helt jævlig.

Jeg ba selv om aktiv sykemelding jeg da, hadde glatt fått 100% av legen min om jeg hadde ment jeg trengte det!

også ordningen på jobben i den aktive sykemeldinga var viktig for meg, så vi satt oss ned og snakket om hvordan vi skulle gjøre det til beste for meg og dem.

det endte med at jeg skulle prøve å være en liten prosent tid på jobb, men når jeg kom på dagen og når jeg gikk var helt opp til meg.

Om jeg ikke orker å gå på jobb, så lot jeg det være. Var jeg derimot i form til å prøve litt, så gikk jeg. Gikk det galt så gikk jeg bare hjem igjen.

det ble en veldig "trygg" løsning, som gjorde at det var fullt og helt opp til meg om jeg ville gå på jobb eller ikke.

Hva sier legen din om 100% sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar. Oppmuntrende å lese at dere eller folk dere kjenner har kommet videre.

Har vært delvis sykemeldt siden februar (50%). Deretter en periode med aktiv. Møtte veggen helt i juni. Fikk 100% sykemelding inntil ferien i juli. Aktiv sykemelding etter ferien. Legen mener at jeg snart bør forsøke gradert sykemelding igjen. At jeg f eks jobber hele dagen en dag i uken, med vanlige arbeidsoppgaver. Jeg vet at jeg ikke vil klare det. Klarer jo nesten ikke aktiv sykemelding engang. Jobber som sykepleier så jeg har en krevende jobb. Ofte har jeg bare blitt kastet ut i det selv om jeg går på aktiv. Vanskelig å sette grenser når pasientene trenger meg. Er bare så vondt å ikke føle meg kompetent. Er så redd for å gjøre feil fordi jeg er så ukonsentrert. Våger derfor ikke å ha ansvar for medisiner eller andre oppgaver som krever full konsentrasjon nå. Er også veldig lite sosial nå, må derfor sette på meg en blid "maske" overfor pasientene. Tror ikke de merker det, men jeg blir veldig sliten av det selv.

Psykologen mener at jeg blir bedre av å mestre ting, og dårligere hvis jeg føler at jeg ikke strekker til. Samtidig er både han og legen enige om at jeg må presse meg litt, for å bevise overfor meg selv at jeg mestrer. For lang sykemelding gjør det vanskeligere å komme tilbake i jobb. Jeg vil jo tilbake. Føler bare ikke at jeg er klar. Føler at jeg fortsatt har en lang vei å gå. Har hørt at andre utbrente får beskjed om at de er klare når de får lyst til å delta i aktiviteter igjen. Jeg har ikke en gang orket å dra på en rolig hyttetur i sommer. Til og med å være sammen med gode venner en kveld er for slitsomt. KG er det eneste "sosiale" jeg orker. KG er terapi.

Legen må også tenke på de nye sykemeldingsreglene. Uflaks for meg at de ble innført akkurat nå. Jeg som bare har vært sykemeldt 3 uker tidligere i mitt liv og som nesten aldri har brukt egenmelding.

Takknemmelig for flere erfaringer og gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Hadde en periode i vinter/vår hvor jeg gruet for å gå på jobb. Lå og kjente etter om jeg var syk før jeg stod opp, sleit på privaten, og taklet ikke alt stresset på jobb i tillegg. Jeg gråt hjemme, ville bare bort. Men turde ikke for det er sånn møtepress på jobb at jeg følte jeg måtte gå, og jeg var usikker på om jeg fikk fortsette. Så jeg gikk. Heldigvis ordnet det seg her hjemme privat, og jeg fikk mer overskudd og greide komme på beina igjen på jobb også. Men nå er det på vei tilbake. Har dager hvor jeg bare har lyst å løpe fra alt. Bli sykemeldt, komme meg unna, slippe jobben, få orden på ting rundt meg. Førler for å grave meg ned og grine- Men foreløpig biter jeg tennene sammen. Tør ikke. Er redd for hva som skal tenkes om meg om ikke jeg takler presset som også de andre er under. For om de greier det så må jo jeg greie det også. Så lenge alt er rolig og trygt på hjemmebane så takler jeg det meste. Men blir det usikkert her, og jeg får mye å tenke på, så tapper jobben meg for krefter med en gang. Jeg er også i et yrke med mye tett kontakt, og hvor man må ha et profesjonelt smil om munnen hele dagen. Det er ikke alle dager det smilet er like naturlig, eller tilstede i det heletatt.

Håper det ordner seg for deg. Det er vondt å ha det slik. De nye sykemeldingsreglene sier vel at man må tilbake på jobb etter 6 uker. Jeg er redd for at det kan ødelegge for mange som ikke er klar for det og som presses til noe de ikke greier. Får håpe politikerene innser dette også og endrer på loven igjen.

Lykke til iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hva med å skifte jobb?

Jeg var vel egentlig utbrent, men ville ikke sykmelde meg. Løsningen ble da å ta en annen jobb. Det er ikke det jeg har tatt 5 års utdannelse til, i grunnen hadde jeg vel ikke strengt tatt trengt noen form for høyere utdanning til denne jobben, men det er andre arbeidsoppgaver, og dermed har jeg reddet meg inn igjen..

Jeg mener det er alt for mange som er sykmeldte over lengre tid pga utbrenthet. Folk burde bli flinkere til å kunne innrømme at jobben ikke passer så godt til dem, og se seg om etter noe annet. Vi er ikke alle supermennesker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjah, men det er ikke så lett å skifte jobb er det vel? hvis man er "spesialutdannet" og føler at man ikke kan "noe annet" ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom ikke så lett å bare skifte jobb heller. For det er ikke sikkert at det er så lett å finne stillinger innen det man er utdannet til.

Det er heller ikke sikkert at man har kreftene som skal til for å begynne å lete, sende søknader, stille på intervjuer. Jeg har tenkt tanken, men når jeg er langt nok nede, så makter jeg bare ikke å begynne med dette. Intervjuene er noe jeg gruer meg til, og det å gå i nervøs spenning og vente og vente på svar. Og når man er helt nede, så trenger iallefall jeg kreftene mine til å i det heletatt greie å spise, og prøve å la være å gråte for mye. Og jobbsøking har jeg ikke greid å kombinere med dette.

Når ting er bedre, eller før jeg havner sånn på bunnen, så kan jeg seriøst overveie det. Men det har ikke blitt ennå iallefall.

Men, det er klart. Man bør jo heller prøve å finne noe annet, enn å gå år ut og år inn et sted man ikke trives, og så bli utbrent og måtte sykemeldes. Dette er jo ikke bra i lengden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Godt mulig at jeg skifter jobb en gang i fremtiden ja. Men i mitt tilfelle er det privatliivet som er hovedårsaken til at jeg fungerer så dårlig. Privatlivet smittet over på jobben. Den kombinasjonen gjorde at jeg møtte veggen. Mitt håp er å en gang komme tilbake, og fungere, i den jobben som jeg alltid tidligere har mestret og trivdes i. Ser også at dette hadde vært et dårlig tidspunkt å skifte jobb. Er fortsatt for langt nede til å klare å begynne i ny jobb. Glemmer til og med hvor jeg parkerer bilen og hvilken vei jeg skal kjøre i rundkjøringen. har mareritt nesten hver natt. Og søvnproblemer. I en ny jobb ville jeg nok blitt stemplet som "dement". Der jeg jobber nå forstår de hvorfor jeg er ukonsentrert og vet at jeg vanligvis er en pliktoppfyllende person.

Jeg tror at løsningen for meg er å bygge meg opp igjen og bli ferdig med mine private problemer. At jeg bruker den lille energien jeg har på å "rydde opp" i privatlivet mitt. Når det er gjort tror og håper jeg at det vil virke positivt på jobben også. Jeg har aldri fått ladet batteriene helt. Så fort jeg har følt meg litt bedre har jeg blitt "kastet ut" i alle oppgaven igjen og økt antall timer på aktiv sykemelding eller gradert sykemelding. Derfor skal det så lite til før batteriene blir flate igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er ideell behandling av utbrenthet er helt individuelt. Vi mennesker er ulikt disponert for stress og stressrelaterte tilstander, i tillegg er personligheten og allmenn helsetilstand med på å bestemme hva som er den beste måten å bli frisk igjen på.

Likevel, en tommelfingerregel når det gjelder å komme seg på beina igjen: Det tar tid, og du vil føle det på deg når du er klar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva gjør man nå etter den nye sykelønnsordnongen da? innen 8 uker skal det være et opplegg. om det ike er medisinsk begrunnet at du er borte

kreft og herteinnfarkt er vist are det som gir s.m nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man nå etter den nye sykelønnsordnongen da? innen 8 uker skal det være et opplegg. om det ike er medisinsk begrunnet at du er borte

kreft og herteinnfarkt er vist are det som gir s.m nå.

Det stemmer ikke. Kan man ikke jobbe, så kan man ikke jobbe. Jeg vet om flere som har vært sykemeldt i månedsvis for helt andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det stemmer ikke. Kan man ikke jobbe, så kan man ikke jobbe. Jeg vet om flere som har vært sykemeldt i månedsvis for helt andre grunner.

bak på sm.skjemaet står det at opplegg mellom arb.taker/arb.giver skal være gjort innen 8 uker. Arb.taker kan miste retten til sykepenger om han takker nei. Gør ikke arb.giver/lege noe kan de bli anmeldt.

Det skal være medisinsk begrunnelse for at du er borte over 8 uker.

Jeg har vert sykemeldt 100% i 8 uker, kom meg mye, men det er mye igjen. Siden jeg kan gjøre litt, så skal jeg i jobb.

Problemet at min jobb er bare tung, og jeg skal ikke gjøre noe tungt. Så da får jeg hjelp til det. Antagelig får jeg ikke gjort noe. Aner ikke. antageligvis vil tilstanden forverre seg.

Det er få sykdomer som er "lovlig" med 100% fravær.

Da jeg bor på anlegg kommer jeg meg ikke til behandling heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Hvilken leger i Oslo er det som er flinke til å gi sykemelding????



Anonymous poster hash: 4313b...aa1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken leger i Oslo er det som er flinke til å gi sykemelding???? Anonymous poster hash: 4313b...aa1

Jeg vet at Syke Meldesen og Jukse Sykesen er flinke til å gi sykemelding.

Anonymous poster hash: 66d9a...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...