Gå til innhold

Tips til veldig sterk allergimedisin for sommeren?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har veldig sterk allergi og har tidligere brukt telfast, men måtte alltid ta 3 tabletter (skal bare ta 1 for dag) for at det i det hele tatt skal fungere. Er hele tiden helt nedsyltet og øynene er bare gelè og folk skal hele tiden trøste meg da de tror jeg gråter...

Den nye legen min var overrasket over at jeg gikk på telfast og at de enda var i produksjon... Så han har skrevet ut resept på noe jeg tror het Aerius eller noe...

Anonymous poster hash: ae95f...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spør legen din.

(Legen din har jo plikt til å gi deg den infoen du trenger, om behandlingen din. :) )

Endret av Tøytigern
Skrevet

Ja, du kan få kortison og "vaksine". Anbefaler deg å snakke med legen din.

  • Liker 1
Skrevet

Har du prøvd aerius?

Ellers kan jeg anbefale kenacort (kortison som settes som sprøyte) og nesespray og øyedråper.

AnonymBruker
Skrevet

Hva som er sterkt kommer utelukkende an på hvordan DIN kropp reagerer

Anonymous poster hash: b8ebd...eb6

AnonymBruker
Skrevet

Aerius har gitt meg et helt nytt liv som pollenallergiker, så det er kjempebra at legen din skrev ut de til deg. De er en helt annen og nyere generasjon antihistamin og jeg har enda ikke møtt noen som ikke har blitt kjempefornøyd. Husk å begynne med dem i god tid før pollensesongen starter. Har du øyedråper også? Jeg bruker Zaditen, og det hjelper godt på "gråtingen". Ellers bruker jeg neseskyllehorn med saltvann for å roe ned og klare opp slimhinnene i nesa.

Anonymous poster hash: 9b741...d38

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en legevurdering. Hva som fungerer for andre har ingen verdi for deg.

Det må vurderes fra DIN situasjon og anamnese.

Snakk med legen din.

Anonymous poster hash: 84ceb...8c6

AnonymBruker
Skrevet

Allergimedisiner finnes ikke i ekstra sterk variant.

Styrken er tilpasset barn/voksne. Men allergitabletter har litt ulik virkestoff og virkningsmekanisme derfor kan Aerius virke bedre enn Telfast, men detvet du ikke før du har prøvd i minst 3 uker.

Å medisinere seg selv med tredobbel dose Telfast er å spille russisk rullett med egen helse! Telfast har vært av og på fordi de har uønskede bivirkninger, bl.a. "feilfunksjoner i hjerterytmen", så allergimedisiner skal taes slik legen foreskriver dem!

Du kan få ulike øyedrååper, og nesesprayer i tillegg til tabletter.

Er du mann, kan du få en kraftig kortisonsprøyte som virker i omlag 4 uker. Men heller ikke den er uten bivirkninger, særlig for kvinner i fertil alder.

Allergivaksine som noen kaller det, er krevende prosjekt som går over uker og år, men kanvære en løsning. Snakk med legen din.

Du bør og melde deg inn i Astma og allergiforbundet for å få tips oghjelp til å leve med allergien din. Mye handler om å tilpasse livsførselen sin og å akseptere sykdommen, særlig når man driver med egenmedisinering på den måten ts beskriver i hi.

Anonymous poster hash: f5f9f...e36

AnonymBruker
Skrevet

Aerius er relativt nytt og virker bra på mange allergikere. I tillegg kan du prøve ut nesespray og øyedråper.



Anonymous poster hash: fcd38...9f3
Skrevet

Jeg er allergisk mot gress, har fått kortisonsprøyte de siste 2 årene i tillegg til aerius. Det eneste som fungerer for min del.

AnonymBruker
Skrevet

For meg fungerte ikke aerius i det hele tatt. Jeg tar loratadin, og de årene jeg blir ekstra rammet (min allergi varierer veldig fra år til år) tar jeg kortisonsprøyte® i tillegg.



Anonymous poster hash: fec9c...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...