AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #1 Skrevet 2. mai 2015 Slik jeg har forstått det så fokuserer moderne kristne på NT og ser bort ifra GT, men likevel mener flere kristne at djevelen og et helvete eksisterer. Satan/djevelen kommer tross alt fra GT og var hovedsaklig en fallen engel. Jeg har bestandig hatt den forestillingen om at det var katolikker og andre retninger innen kristendommen (som har GT i sentrum), som tror på engler og helgener. Den norske statskirke er tross alt protestantisk(?) og ser bort ifra GT, men hvorfor tror da så mange kristne på djevelen? Mulig jeg har noen vrangforestillinger eller feilaktige fakta, men synes det er et interessant spørsmål. Anonymous poster hash: 9e4fc...c01
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #3 Skrevet 2. mai 2015 Jeg har inntrykk at kristne tar til seg det de har bruk for. Jeg bor midt i bibelbelte og her tilpasser de troen etter eget behov, det gjelder satan, helvete, skilsmisser, homofili eller bruk av rusmidler osv. Anonymous poster hash: 4a131...96d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #4 Skrevet 2. mai 2015 Helvete eksisterer ikke. Uten Gud eksisterer intet. Det er det som er helvete, de som ønsker seg bort fra Gud vil få sitt ønske oppfylt. Ikke som straff, men fordi det er rett og slett slik at deres hjerter fører dem vekk fra Gud. De vil ikke føle seg hjemme hos Gud. Helvete er rett og slett ingenting. Ikke et sted hvor en pines og plages av små djevler med gafler i 100.000 år, men rett og slett ingenting. Det er det de fleste kristne jeg har pratet med tror på. Anonymous poster hash: 31bd9...429
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #5 Skrevet 2. mai 2015 Flere innspill? Anonymous poster hash: 9e4fc...c01
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #6 Skrevet 2. mai 2015 Vi ser ikk ebort i fra GT, men baserer oss først og fremt på NT. Anonymous poster hash: ea12a...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #7 Skrevet 2. mai 2015 Hmm.. vanskelig. Men skal prøve å svare deg. Den protestantiske kirken de fleste norske kristne hører til ser ikke bort fra GT. Ja, du skal følge Jesus og det er det som er viktig, men tiden før Jesus er også sånn sett viktig. Så derfor ser man ikke bort fra GT og derfor tror man gjerne også på Djevelen. Mange kristne tror det er djevelen som gjør at vi har fristelser i hverdagen som ikke er bra for oss. Djevelen er som sagt over en fallen engel, men etter Jesus kom og døde på korset for å bøte (eller er det det det heter?) for alle syndene våre så ble Djevelen og helvete sin makt knust for alltid. Lyset vinner over mørket på en måte, men mørket vil alltid eksistere, bare at når Jesus kommer igjen for å dømme levende og døde så vil mørket og lyset skille seg. Alle de som blir frelst drar til det stedet der alt er godt, og alle de som ikke blir frelst blir fortapt for alltid. Jeg er selv kristen, og har et ganske avslappet forhold til alt dette her for å si det sånn. Det er ikke så viktig egentlig. Jeg tror mest at når du dør og blir fortapt så blir bare alt svart for alltid. Som når du er i narkose. Når du våkner igjen så vet du ikke hvor lenge du har vært borte. Men du våkner selvsagt ikke da fra denne narkosen om du skjønner. Det viktigste ved å være kristen er ikke å ta en stilling til helvete og alt det der. Det viktige er å tro på Gud (Joel 2:31 og 2:32: Solen skal omskiftes til mørke, og månen til blod, før Herrens dag kommer, den store og forferdelige. 32Og det skal skje: Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.) og å tro på Jesus og at Gud vekket han fra de døde. Det er det aller, aller viktigste ved å være kristen er min mening. Anonymous poster hash: 6ab2f...667
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #8 Skrevet 2. mai 2015 Nå står det vel både i bibelen og koranen at jorden er djevelens planet, så sånn sett lever vi jo i helvete nå. Om kristne frykter å komme til "ingenting" ville jeg se på det som himmelen og ikke helvete. Bare få flyte fritt rundt i absolutt ingenting, tenk så deilig! Anonymous poster hash: 3733b...ff8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #9 Skrevet 2. mai 2015 Nå står det vel både i bibelen og koranen at jorden er djevelens planet, så sånn sett lever vi jo i helvete nå. Om kristne frykter å komme til "ingenting" ville jeg se på det som himmelen og ikke helvete. Bare få flyte fritt rundt i absolutt ingenting, tenk så deilig! Anonymous poster hash: 3733b...ff8 Du vil ikke merke at du flyter og det vil ikke føles deilig. Uansett. Livet etter døden vil ikke være sånn at du bare lever, sover spiser osv i all evighet. Det er bare her tid eksisterer, så dit du evt kommer når du kommer til himmelen der eksisterer ikke tiden. Du kan ikke gå fra A til B og så vil det ta så og så mange sekund. Alt vil skje på en gang. Men vi mennesker kan ikke forstå det fordi hjernen vår er en slags klokke. Anonymous poster hash: 6ab2f...667
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #10 Skrevet 2. mai 2015 Helvetet kom i nye testamentet....Anonymous poster hash: 796e2...21d 3
Mann 42 Skrevet 2. mai 2015 #11 Skrevet 2. mai 2015 Helvete eksisterer ikke. Uten Gud eksisterer intet. Det er det som er helvete, de som ønsker seg bort fra Gud vil få sitt ønske oppfylt. Ikke som straff, men fordi det er rett og slett slik at deres hjerter fører dem vekk fra Gud. De vil ikke føle seg hjemme hos Gud. Helvete er rett og slett ingenting. Ikke et sted hvor en pines og plages av små djevler med gafler i 100.000 år, men rett og slett ingenting. Det er det de fleste kristne jeg har pratet med tror på. Anonymous poster hash: 31bd9...429 En milliard katolikker sier seg uenig med deg i denne beskrivelsen av innholdet i den kristne troen. De tror i aller høyeste grad på helvete, djevelen og et større antall demoner og smådjevler. Jødene tror ikke på helvete. Og det er retninger innen kristendommen som legger seg tettere opp til den jødiske troen. Men i all hovedsak så er helvete og djevelen ansett for å være virkelige av de fleste kristne.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #12 Skrevet 2. mai 2015 Først og fremst ser kristne på ingen måte bort fra GT. Bibelen er en historie, fra skapelsen, til Gud valgte seg ut sitt folk, og fram mot Jesus. Hele GT peker fram mot Jesus, og sånn sett er det umulig å se bort fra GT. Det man ser bort fra, er den gamle pakten, med loven og omskjærelsen For øvrig eksisterer djevelen i NT også, der han frister Jesus i ørkenen, og gjennom demoner som Jesus og hans disipler driver ut. Man tror at djevelen ble overvunnet ved Jesu død på korset, men at han fortsatt eksisterer, og derfor står bak det onde i verden. Anonymous poster hash: 6d43e...a02
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #13 Skrevet 2. mai 2015 Først og fremst ser kristne på ingen måte bort fra GT. Bibelen er en historie, fra skapelsen, til Gud valgte seg ut sitt folk, og fram mot Jesus. Hele GT peker fram mot Jesus, og sånn sett er det umulig å se bort fra GT. Det man ser bort fra, er den gamle pakten, med loven og omskjærelsen For øvrig eksisterer djevelen i NT også, der han frister Jesus i ørkenen, og gjennom demoner som Jesus og hans disipler driver ut. Man tror at djevelen ble overvunnet ved Jesu død på korset, men at han fortsatt eksisterer, og derfor står bak det onde i verden.Anonymous poster hash: 6d43e...a02 Siden gud skapte djevelen kan han vel bare kvitte seg med ham? Eller blir det for mye bry???Anonymous poster hash: 796e2...21d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #14 Skrevet 2. mai 2015 Siden gud skapte djevelen kan han vel bare kvitte seg med ham? Eller blir det for mye bry???Anonymous poster hash: 796e2...21d En dag skal Gud kvitte seg med djevelen. Fram til den dagen har vi, i Jesu navn, makt til å stå imot. Anonymous poster hash: 6d43e...a02
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #15 Skrevet 3. mai 2015 I satans navn, man skal fanden meg lese helvetes mye før øra detter av. Anonymous poster hash: a32e9...91c 2
Tøytigern Skrevet 3. mai 2015 #16 Skrevet 3. mai 2015 Slik jeg har forstått det så fokuserer moderne kristne på NT og ser bort ifra GT, men likevel mener flere kristne at djevelen og et helvete eksisterer. Satan/djevelen kommer tross alt fra GT og var hovedsaklig en fallen engel. Jeg har bestandig hatt den forestillingen om at det var katolikker og andre retninger innen kristendommen (som har GT i sentrum), som tror på engler og helgener. Den norske statskirke er tross alt protestantisk(?) og ser bort ifra GT, men hvorfor tror da så mange kristne på djevelen? Mulig jeg har noen vrangforestillinger eller feilaktige fakta, men synes det er et interessant spørsmål. Anonymous poster hash: 9e4fc...c01 Dette kan du nok revurdere, for det er feil. 1
OPIgirl Skrevet 3. mai 2015 #17 Skrevet 3. mai 2015 Stakkars elendige hedninger dere er. Nei, jeg er ikke spesielt kristen, men jeg har min tro.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #18 Skrevet 3. mai 2015 En dag skal Gud kvitte seg med djevelen. Fram til den dagen har vi, i Jesu navn, makt til å stå imot.Anonymous poster hash: 6d43e...a02 Så enten kan han ikke(fordi han ikke finnes eller er pinglete) eller så vil han ikke(noe som gjør han ond). Hvilken er det?Anonymous poster hash: 796e2...21d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #19 Skrevet 3. mai 2015 Så enten kan han ikke(fordi han ikke finnes eller er pinglete) eller så vil han ikke(noe som gjør han ond). Hvilken er det?Anonymous poster hash: 796e2...21d http://www.enhet.no/csg01152.php Kan du ikke bare google? Det tar mindre tid. Anonymous poster hash: 6ab2f...667
Florence Skrevet 3. mai 2015 #20 Skrevet 3. mai 2015 http://www.enhet.no/csg01152.php Kan du ikke bare google? Det tar mindre tid. Anonymous poster hash: 6ab2f...667 Det nytter ikke å google når du viser til Enhetsbevegelsen med under 500 medlemmer i Norge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå