Gjest Sjokkert! Skrevet 25. august 2004 #1 Skrevet 25. august 2004 Idag hadde jeg legetime og kom inn i venterommet og satte meg ned og venta. I resepsjonen like ved, med glassvegger, satt det tre sekretærer som satt og skravla om alt mulig og fniste og lo. Så ut som at de hadde for lite å gjøre. Så spurte de meg hva navnet mitt var, jeg svarte, og de henta frem journalen min på dataen. Så begynte de å lese på den og fniste og pekte og lo og sånn, mens jeg så på. (fordi det var glassvegger) Fikk nesten lyst til å bare gå... Ydmykende og ekkelt... :-? :oops: Begynner å lure på om de har utdannelse i det hele tatt - de hadde iallefall ikke dannelse... Har selv jobbet i helsesektoren før, og vi hadde full respekt for pasientene våre. P ådet legekontoret der skal jeg aldri mer, selv om legen var veldig flink. Ønsker aldri å bli ydmyket på den måten igjen. Flere som har opplevd lignende?
Tusenfryd Skrevet 26. august 2004 #2 Skrevet 26. august 2004 Nei, heldigvis har jeg vært forskånet fra sånt (klesbutikker unntatt!). Men jeg synes definitivt du skal skrive et brev til de som driver senteret eller legene. Og sørge for at de virkelig får det brevet - eller om du ringer til de, de må få vite hva slags folk de har i resepsjonen! Og de kommer aldri til å bli bedre hvis ingen forteller dem det!
Quinden Skrevet 26. august 2004 #3 Skrevet 26. august 2004 Ja, du må virkelig gi beskjed til legen eller noe, for sånn oppførsel går rett og slett ikke an. Håper noen tar affære! Synd du måtte oppleve det!
Gjest Madam Felle Skrevet 26. august 2004 #4 Skrevet 26. august 2004 Nei, heldigvis har jeg vært forskånet fra sånt (klesbutikker unntatt!). Men jeg synes definitivt du skal skrive et brev til de som driver senteret eller legene. Og sørge for at de virkelig får det brevet - eller om du ringer til de, de må få vite hva slags folk de har i resepsjonen! Og de kommer aldri til å bli bedre hvis ingen forteller dem det! Signerer på dette
*Lene* Skrevet 26. august 2004 #6 Skrevet 26. august 2004 Fy fa.. Er det virkelig mulig! Jeg hadde sagt i fra til legen jeg var hos..Garantert!!
Marianne Skrevet 26. august 2004 #7 Skrevet 26. august 2004 Ja du må sifra, dette er overhode ikke akseptabelt.
Gjest Poirot Skrevet 26. august 2004 #8 Skrevet 26. august 2004 Ille! Du bør klage. En venninde av meg har en meget kristen familie, men begynte på p-piller da hun var 17. Har felles lege mer moren. De skulle innom samtidig en gang, og legesekretæren spurte høyt da de kom: "Hvordan går det forresten med p-pillene du begynte på, Irene?" Moren ble ganske sint, for å si det sånn....
*Lene* Skrevet 26. august 2004 #10 Skrevet 26. august 2004 Ille! Du bør klage. En venninde av meg har en meget kristen familie, men begynte på p-piller da hun var 17. Har felles lege mer moren. De skulle innom samtidig en gang, og legesekretæren spurte høyt da de kom: "Hvordan går det forresten med p-pillene du begynte på, Irene?" Moren ble ganske sint, for å si det sånn.... :o Her har hun jo groteskt overtrampet taushetsplikten sin!!!
punkyB Skrevet 26. august 2004 #11 Skrevet 26. august 2004 Vet du at det var din journal de lo av da? Kunne du se at den var fremme på skjermen ? Såfall er det ganske barnslig gjort ja.
Gjest Myumi Skrevet 26. august 2004 #12 Skrevet 26. august 2004 Vet du at det var din journal de lo av da? Kunne du se at den var fremme på skjermen ? Såfall er det ganske barnslig gjort ja. Dette lurte jeg også på, hvordan kan du vite at det var din journal de så på? Hvis maskinen var koblet opp til internett kan det jo være at de lo av noe der.
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #13 Skrevet 26. august 2004 Uansett hva de ler av , så burde de ha såpass mye innsikt i at pasienter kan føle det litt ubehagelig at de knekker sammen i latter rett etter de har vært ved skranken
Gjest Myumi Skrevet 26. august 2004 #14 Skrevet 26. august 2004 Uansett hva de ler av ' date=' så burde de ha såpass mye innsikt i at pasienter kan føle det litt ubehagelig at de knekker sammen i latter rett etter de har vært ved skranken[/quote'] Det er jeg helt enig i!
bluebird Skrevet 26. august 2004 #15 Skrevet 26. august 2004 Det første som slo meg var at de sannsynligvis bare har sett på en morsom mail el. liknende. Pasienters journaler har de nok sett ørten ganger før, og din er sikkert ikke særlig morsom.
Diva Skrevet 26. august 2004 #16 Skrevet 26. august 2004 Idag hadde jeg legetime og kom inn i venterommet og satte meg ned og venta. I resepsjonen like ved' date=' med glassvegger, satt det tre sekretærer som satt og skravla om alt mulig og fniste og lo. Så ut som at de hadde for lite å gjøre. Så spurte de meg hva navnet mitt var, jeg svarte, og de henta frem journalen min på dataen. Så begynte de å lese på den og fniste og pekte og lo og sånn, mens jeg så på. (fordi det var glassvegger) Fikk nesten lyst til å bare gå... Ydmykende og ekkelt... :-? :oops: Begynner å lure på om de har utdannelse i det hele tatt - de hadde iallefall ikke dannelse... Har selv jobbet i helsesektoren før, og vi hadde full respekt for pasientene våre. P ådet legekontoret der skal jeg aldri mer, selv om legen var veldig flink. Ønsker aldri å bli ydmyket på den måten igjen. Flere som har opplevd lignende?[/quote'] Jeg er selv helsesekretær og synes det du opplevde høres hårreisende ut. Om du føler dette fornærmende, så synes jeg absolutt du bør si ifra! MEN : hvordan synes du det så ut som om de hadde for lite å gjøre ? Hverdagen på et legekontor er faktisk svært stressende og det er ofte lite dautid. Det kan jo hende du så sekretærene i det de hadde en liten "luke" og kunne spøke litt. Så du forresten at det var din journal de lo av ? Jeg synes dette går mot alle prinsipper og om de oppførte seg dumt mot deg, så er det selvfølgelig utrolig uproft! En kan jo si at helsesekretærer, som andre yrkesgrupper kan variere. Jeg vil tro de fleste av dem ville tatt deg imot på en fin og omsorgsfull måte, men det er like stor forskjell på dem som personer i andre yrkesgrupper, og det er noen av dem som absolutt er i feil yrke. Synes dog det er litt søkt å sette spørsmålstegn ved om de har utdannelse i det hele tatt. Det trenger ikke ha noe å si om en er utdannet eller ikke, for å oppføre seg som tufser ? Det er også svært sjelden de har (helse)sekretærer som ikke har utdanning arbeidende på legekontor/sykehus. Jeg håper du uansett sier fra til legen din om dette, og evt vurderer å bytte legekontor om du har mulighet. En skal jo trives der en går!
Gjest Trådstarteren. Skrevet 26. august 2004 #17 Skrevet 26. august 2004 Grunnen til at jeg vet at det var min journal de leste fra og lo av, var pga at de spurte meg hva navnet mitt var, og da satte de tre seg nærmere dataen, og så hentet hun ene frem journalen og de begynte å lese og småfnise. Har jeg rett til innsyn i journalen min så jeg evt selv kan se hva som var så morsomt? Jeg hadde ikke tatt meg nær av dette, om jeg ikke var helt sikker på om det var journalen min eller annet de lo av. Jeg syns også at det var rart de hadde så lite å gjøre, dette er et privat legekontor i Trondheim. Men de satt i 20 minutter og skravla om alt mulig, privatlivet sitt osv. Kanskje tror de at når det er glassvegger, så høres de ikke, men jeg hørte alt de sa... Jeg vurderer å ringe og be om å få snakke med legen, og be om innsyn i journalen, og evt få den fjernet derfra med denne hendelsen som grunn. Skal iallefall ikke dit mer. Hun jeg snakka med var frekk og nedlatende. :-?
Gjest Poirot Skrevet 27. august 2004 #18 Skrevet 27. august 2004 Ja, du har krav på innsyn i journal, men det hender det koster 70 kr hvis du vil ha kopi (noe man som oftest får). Bare å kreve det skriftlig, så skal du få det. SÅ du dataskjermen, eller kan det hende de var inne på nett samtidig? Uansett burde de ikke gjøre som, for pasienter føler seg sårbare når det kan virke som det er dem de ler av.
Gjest Anonymous Skrevet 27. august 2004 #19 Skrevet 27. august 2004 Idag hadde jeg legetime og kom inn i venterommet og satte meg ned og venta. I resepsjonen like ved, med glassvegger, satt det tre sekretærer som satt og skravla om alt mulig og fniste og lo. Så ut som at de hadde for lite å gjøre. Så spurte de meg hva navnet mitt var, jeg svarte, og de henta frem journalen min på dataen. Så begynte de å lese på den og fniste og pekte og lo og sånn, mens jeg så på. (fordi det var glassvegger) Fikk nesten lyst til å bare gå... Ydmykende og ekkelt... :-? :oops: Begynner å lure på om de har utdannelse i det hele tatt - de hadde iallefall ikke dannelse... Har selv jobbet i helsesektoren før, og vi hadde full respekt for pasientene våre. P ådet legekontoret der skal jeg aldri mer, selv om legen var veldig flink. Ønsker aldri å bli ydmyket på den måten igjen. Flere som har opplevd lignende? fleiper du nå? kunne det være noe annet enn journalen din de lo av? Så du at det var din journal på skjermen?
Gjest Syvvi Skrevet 27. august 2004 #20 Skrevet 27. august 2004 Dette er ikke bra! Jeg blir skamfull på mine kollegers vegne. :evil: Har selv jobbet på legesenter i mange år og det viktigste med jobben vår er pasientene og at de skal føle seg trygge når de er hos oss. Det at legesekretærene/legene seg i mellom har en god tone smitter som oftest postivit over på pasientene. Men en god tone er ikke å sitte å le over pasientens journal, eller at pasienten tolker det på den måten at det er dem de ler av. Stygg sak, stygg sak. Tror ikke utdannelsen har noe å si i denne saken, det finnes dårlige holdninger i alle samfunnslag, desverre. Håper du slipper å oppleve noe lignende igjen :cry: Hilsen en snill legesekretær som trives i jobben
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå