Gå til innhold

Feminister: Er hijab og niqab greit?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil neppe kalle meg en feminist, av dagens betydning, men jeg kvinners rettigheter er fortsatt viktig for meg. Noe jeg reagerer på er hvorfor ikke flere feminister reagerer på bruk av hijab og niqab i Norge, og spesielt blant barn.

Betydningen av hijaben, den er ganske selvoppklarende. Den symboliserer en slags underkastelse og nedgradering av kvinner, det kommer også til utrykk i hvor disse plaggene er mest brukt, da spesielt niqab og også burka.

- Er det greit at små barn langt ned i barneskolealder skal gå med hijab på skolen?

- Er det greit med bruk av niqab i det offentlige?

- Hva kan gjøres for å endre på utviklingen?

niqab_2671539b.jpg

Er dette en ok retning?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk må få kle seg som de selv vil. Nekter man kvinner å få bruke hijab, så er man ikke noe bedre enn dem som vil tvinge dem til å bruke det.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Folk får tro hva de vil, å ta på seg hva de vil, men at barn i barneskole alderen må gå med disse plaggene er IKKE greit, de blir hjernevasket(tvunget til å ta på seg dette) og skiller seg ut fra det norske samfunnet...

Jeg synes jo at det er litt skremmende at jeg ikke kan se personen jeg snakker med eller personen som sitter der, for eksempel på bildet.

Dette her er ikke en ok retning, og spesielt ikke her i Norge, det som kan gjøres er jo vell mer integrering...

hilsen

en ex-muslim

Endret av Tomoya
  • Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av kjærligbåttur
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke greit i det hele tatt. Undertrykkende til de grader.

Anonymous poster hash: 20c39...a60

• Liker 10
Skrevet (endret)

.

Endret av kjærligbåttur
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

niqab_2671539b.jpg

Er dette en ok retning?

Reagerte mer på niqabdame nr 2. Eier hun ikke stil? Med de joggeskoene ser hun helt latterlig ut. Det går faktisk an å gå i niqab med mer stil. Hun kunne spandert på seg et mer stilfullt skotøy som matchet niqaben. Har reist endel i Dubai feks, og der går de i det minste med stil. Med stilfullt skotøy.

Anonymous poster hash: 346df...d98

Skrevet

"niqabdame nr 2" er en mann...... ren spekulering ut fra kroppsfasong og skoene...

Skrevet (endret)

Folk må få kle seg som de selv vil. Nekter man kvinner å få bruke hijab, så er man ikke noe bedre enn dem som vil tvinge dem til å bruke det.

Folk skal selvfølgelig få lov til å kle seg som de vil. Og når du lurer på om du skal velge rød eller gul seilerjakke, er det uproblematisk.

Problemet oppstår når en kultur innen vårt samfunn legger sterke forventninger på kvinner til at de skal kle seg på en måte som signaliserer at de underkaster seg mannen.

Når disse kvinnene "vil" kle seg sånn, er det nærliggende å mistenkte at det kan ha sammenheng med de sosiale sanksjonene de vil bli utsatt for om de ikke gjør det.

Jeg synes det er underlig at vestlige feminister ikke er mer interessert i hvorfor så mange av våre nye landskvinner "vil" underkaste seg et ekstremt mannekssdominert regime.

Endret av 1030.25
  • Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av kjærligbåttur
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reagerte mer på niqabdame nr 2. Eier hun ikke stil? Med de joggeskoene ser hun helt latterlig ut. Det går faktisk an å gå i niqab med mer stil. Hun kunne spandert på seg et mer stilfullt skotøy som matchet niqaben. Har reist endel i Dubai feks, og der går de i det minste med stil. Med stilfullt skotøy. Anonymous poster hash: 346df...d98

Ja, ett par louboutins hadde virkelig satt prikken over i'en der...

Anonymous poster hash: 20c39...a60

• Liker 1
Skrevet

Er dette en ok retning?

Ja, at folk kler seg som de vil er akkurat slik det bør være i et fritt samfunn. Om noen bruker det som følge av tvang eller dårlig integrering så er vel dette det man bør forsøke å gjøre noe med, ikke nekte noen å gå med det om de ønsker det selv :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner må få kle seg i hva de vil. I noen kulturer er det naturlig for kvinner å kle seg i niqab. Da må de få lov til det. Forbud mot Niqab er undertrykkende.

Anonymous poster hash: 08765...948
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muslimske jentebarn må få lov til å kle seg i niqab. Det er ikke din oppgave å oppdra andre barn. Religionsfrihet er en kjerneverdi i Norge.

Skrevet

Kvinner må få kle seg i hva de vil. I noen kulturer er det naturlig for kvinner å kle seg i niqab. Da må de få lov til det. Forbud mot Niqab er undertrykkende.

Forbudet mot slaveri var også undertrykkende.

• Liker 2
Skrevet

Er dette et problem i Norge. Jeg har vært i Oslo en del og har aldri sett enn kvinne i verken niqab eller burka.

• Liker 2
Skrevet

Er det sånn at barn ned i 8-årsalderen velger å gå i hijab selv? Til tross for at ingen av deres klassevenninner bruker det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbudet mot slaveri var også undertrykkende.

Niqab og slaveri... Unvalid comparison.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at barn ned i 8-årsalderen velger å gå i hijab selv? Til tross for at ingen av deres klassevenninner bruker det?

Foreldrene velger det. De kan sende barna sine til muslimske skoler hvis de er redd for mobbing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...