AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #1 Skrevet 1. mai 2015 Jeg har hatt lappen et par år. Tok den i et annet land (er selv norsk), men har kjørt her en stund så burde ikke være et problem lengre. I dag lå jeg bak en annen bil på vei inn i en rundkjøring. Rundkjøringen er ganske ny, og har to felt inn, men bare ett felt ut i alle de mulige avkjørslene (totalt 3 avkjørsler, ikke inkludert veien en selv kommer fra). Bildet sier det meste. Som den blå bilen skulle jeg også ta 3-avkjørsel, og så plutselig en bil i speilet i høyre felt også. Det er jo helt greit, men denne bilen kjørte hverken av på 1-avkjørsel eller 2-avkjørsel som jeg trodde (og fortsatt tror) er riktig siden han valgte feltet som er merket som enten rett frem eller til høyre. Føreren i den rosa bilen tutet da han måtte bremse for å komme seg ut 3-avkjørsel, og jeg som lå bak ham så tydelig at han ble irritert og ristet på hode. Det var litt vanskelig å tegne pilen som er i venstre felt, i virkeligheten kan det nesten se ut som om den peker hele veien rundt rundkjøringen, altså at slik at noen kan tro at det feltet er ment for felt som skal helt rundt og snu i rundkjøringen, altså lenger enn 3-avkjørsel. For ordens skyld går 2-avkjørsel direkte ned i et kjøpesenters parkeringsplass, men det er likefullt en avkjørsel i mine øyne... og i de fleste andres øyne. De aller fleste tar venstrefelt når de skal helt til 3-avkjørsel. Jeg tror det finnes et par som tenker at "Åh, siden høyrefeltet har merking med "rett frem", og jeg tross alt skal i den avkjørselen direkte på andre siden av rundkjøringen, så skal vel jeg også "rett frem". Jeg skjønner at folk kan bli forvirret, men denne føreren i den rosa bilen kjørte ganske raskt og på en måte som bare tilsa at han er kjent i området - i alle fall at han hadde kjørt der før. Jeg er egentlig ganske sikker på at både jeg og den blå bilen valgte riktig felt. Problemet oppsto etterpå, da jeg snakket med en annen jeg kjenner om dette her. Han sa at han trodde at uansett om det var merket i veibanen, så måtte teknisk sett den blå bilen vike for den rosa på vei ut av rundkjøringen (3-avkjørsel) - siden det var han som byttet felt. Så da spurte jeg, hvordan hadde dette da blitt om de to hadde kræsjet? Hvem hadde fått skylden? Trolig den blå bilen, han byttet jo felt. Jeg føler meg egentlig ganske oppgitt, for jeg føler jo selv at jeg kjører "riktig". Jeg vet det er ganske mangelfull lovgivning for rundkjøringer, og denne er en del av problemet... Men jeg risikerer altså her å bli ansvarlig for kollisjoner med førere som velger høyrefeltet inn i denne rundkjøringen, og vi begge skal til 3-avkjørsel? Jeg kjører denne rundkjøringen flere ganger daglig, og ble oppriktig irritert og forbannet over at jeg eventuelt faktisk kan bli ansvarlig for folk som i mitt hode "kjører i meg" og som ikke følger merkingen i veibanen... Denne rundkjøringen er jo ikke ulik fra andre - den har 4-armer som de fleste andre - det som nok forvirrer folk er at utkjørsel 2- og 3- er såpass nærme hverandre, og "til høyre" at de ikke ser på avkjørseln nummer 3 som å være "rett frem" - men det er det jo! Hjelp hjelp hjelp? Anonymous poster hash: 82403...2f6 Anonymous poster hash: 82403...2f6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #2 Skrevet 1. mai 2015 Den blå bilen skulle ha byttet felt lenge før avkjøringen. Den blå bilen har vikeplikt for the rosa, Anonymous poster hash: 17809...061 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #3 Skrevet 1. mai 2015 "Lenge" = rett før.. altså omtrent ved den forrige avkjøringen. Anonymous poster hash: 17809...061
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #4 Skrevet 1. mai 2015 TS her, "feltene" i rundkjøringen er ikke merket. Men så langt jeg vet; så lenge det er plass til to biler, regnes rundkjøringen for å ha nettopp to felt (uheldigvis). Om du mener den blå har vikeplikt for den rosa, har ikke da merkingen i veien noe som helst å si? Hva faen er poenget da med å ha svære piler i veibanen om den i høyrefelt likevel bare kan ture frem som han vil? Anonymous poster hash: 82403...2f6 2
pressplay Skrevet 1. mai 2015 #5 Skrevet 1. mai 2015 Skiltingen i veibanen er avgjørende, men jeg forstår ikke hvor den blå skal kjøre av. I følge skissen din er det ingen utvei som passer. Det er anbefalt at den rosa bilen bruker høyre feltet til avkjøring mot høyre i dette tilfellet, men det er ikke imot loven å kjøre rett fram. Når den bilen så gjør det og dere er på kollisjonskurs så er det du som har vikeplikt fordi du skifter felt selv om den rosa bilen tar et uklokt valg. 1
Fionnuala Skrevet 1. mai 2015 #6 Skrevet 1. mai 2015 Det er riktig at den bilen i innerste feil har vikeplikt for den ytterste, når han da bytter felt. Så om de hadde krasjet så hadde den blå bilen fått skylden. Og den rosa bilen legger seg jo riktig i forhold til pilene i veien, i hans felt så peker pilen rett frem - og det er jo det han skal. Hvis det venstre har slik pil som du beskriver så kan det jo være at det feltet skal brukes utelukkende når man skal helt rundt og tilbake? Ikke så vanlig, men kan jo hende. Jeg er enig i at det mest naturlige i en slik rundkjøring er å legge seg innerst når man skal av i tredje avkjørsel, men akkurat her så virker det som at pilene er avgjørende og forteller at det blir feil.
Tomoya Skrevet 1. mai 2015 #7 Skrevet 1. mai 2015 Hei, Tok selv lappen for 3 uker siden, og i følge teorien og som jeg selv har skjønt det er den første veien til høyre, altså høyre og utkjøring "nummer 3" rett fram, og det som egentlig er rett fram er venstre... du møter på slike rundkjøringer av og til, blant annet i krysset ved vinterbro i Akershus.......
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #8 Skrevet 1. mai 2015 Skiltingen i veibanen er avgjørende, men jeg forstår ikke hvor den blå skal kjøre av. I følge skissen din er det ingen utvei som passer. Det er anbefalt at den rosa bilen bruker høyre feltet til avkjøring mot høyre i dette tilfellet, men det er ikke imot loven å kjøre rett fram. Når den bilen så gjør det og dere er på kollisjonskurs så er det du som har vikeplikt fordi du skifter felt selv om den rosa bilen tar et uklokt valg. Forstår ikke hva du mener selv jeg, ingen utvei som passer? Den blå skal av samme sted som den rosa, men det er bare ett felt ut. Ikke to. Rundkjøringen er såpass brei hele veien rundt at det er plass til to biler, men i avkjørlser 2-, 3-, og 4- er det kun ett felt ut. Det er riktig at den bilen i innerste feil har vikeplikt for den ytterste, når han da bytter felt. Så om de hadde krasjet så hadde den blå bilen fått skylden. Og den rosa bilen legger seg jo riktig i forhold til pilene i veien, i hans felt så peker pilen rett frem - og det er jo det han skal. Hvis det venstre har slik pil som du beskriver så kan det jo være at det feltet skal brukes utelukkende når man skal helt rundt og tilbake? Ikke så vanlig, men kan jo hende. Jeg er enig i at det mest naturlige i en slik rundkjøring er å legge seg innerst når man skal av i tredje avkjørsel, men akkurat her så virker det som at pilene er avgjørende og forteller at det blir feil. Den rosa bilen legger seg ikke riktig. Årsaken til at folk sier at "om du skal til høyre eller rett frem, skal du legge deg i høyre felt", er jo fordi de aller fleste rundkjøringer har en mer "normal" form, altså slik; http://blogg.lassedahl.com/bilder2/rundkjoring_2.jpg. Når en da i denne rundkjøringen på bildet jeg nettopp postet skal "rett frem", tar en 2-avkjørsel. På bildet jeg har laget for å illustrere mitt tilfelle, er andre avkjørsel 3-avkjørsel. Det er da å regne som "rett frem" i dette tilfellet. Anonymous poster hash: 82403...2f6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #9 Skrevet 1. mai 2015 Hei, Tok selv lappen for 3 uker siden, og i følge teorien og som jeg selv har skjønt det er den første veien til høyre, altså høyre og utkjøring "nummer 3" rett fram, og det som egentlig er rett fram er venstre... du møter på slike rundkjøringer av og til, blant annet i krysset ved vinterbro i Akershus....... TS her, ja, jeg er egentlig ikke i tvil om at blå bil valgte riktig felt, og det gjorde ikke rosa bil - jeg er bare irritert over at blå bil tydligvis hadde blitt ansvarlig dersom rosa hadde kjørt i ham... Selv om det virker som om det faktisk er slik (syk regel). Anonymous poster hash: 82403...2f6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #10 Skrevet 1. mai 2015 Det er riktig at den bilen i innerste feil har vikeplikt for den ytterste, når han da bytter felt. Så om de hadde krasjet så hadde den blå bilen fått skylden. Og den rosa bilen legger seg jo riktig i forhold til pilene i veien, i hans felt så peker pilen rett frem - og det er jo det han skal. Hvis det venstre har slik pil som du beskriver så kan det jo være at det feltet skal brukes utelukkende når man skal helt rundt og tilbake? Ikke så vanlig, men kan jo hende. Jeg er enig i at det mest naturlige i en slik rundkjøring er å legge seg innerst når man skal av i tredje avkjørsel, men akkurat her så virker det som at pilene er avgjørende og forteller at det blir feil. Gir deg et svar til jeg; dersom venstrefelt utelukkende skulle bli brukt til å snu, gir det ikke mening at høyrefelt kun har to "pilmerkinger", i så fall burde det hatt tre, siden det er tre avkjørsler. Burde nesten gått ned dit, og tatt et bilde av hele sulamitten.. Anonymous poster hash: 82403...2f6
Fionnuala Skrevet 1. mai 2015 #11 Skrevet 1. mai 2015 Den rosa bilen legger seg ikke riktig. Årsaken til at folk sier at "om du skal til høyre eller rett frem, skal du legge deg i høyre felt", er jo fordi de aller fleste rundkjøringer har en mer "normal" form, altså slik; http://blogg.lassedahl.com/bilder2/rundkjoring_2.jpg. Når en da i denne rundkjøringen på bildet jeg nettopp postet skal "rett frem", tar en 2-avkjørsel. På bildet jeg har laget for å illustrere mitt tilfelle, er andre avkjørsel 3-avkjørsel. Det er da å regne som "rett frem" i dette tilfellet. Anonymous poster hash: 82403...2f6 Du har kanskje rett der ja, forvirrende med piler og veier som ikke samstemmer. Men at det stemmer at den blå bilen får vikeplikt når han skal bytte felt fra innerst til ytterst vet jeg at er riktig. For meg er det egentlig bare logisk, pluss at jeg husker det fra opplæringen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #12 Skrevet 1. mai 2015 Du har kanskje rett der ja, forvirrende med piler og veier som ikke samstemmer. Men at det stemmer at den blå bilen får vikeplikt når han skal bytte felt fra innerst til ytterst vet jeg at er riktig. For meg er det egentlig bare logisk, pluss at jeg husker det fra opplæringen. Ja, jeg er helt enig med deg altså, men irriterende er det. I så fall kan jo bare en velge høyrefelt, og bare ture frem som en selv ønsker. Ekstra irriterende er det her siden det ikke er oppmerket som to felt inne i rundkjøringen. Ser de fleste ligger "i midten" uansett, altså det er ikke mange som holder siden sin i denne rundkjøringen - de kjører i midten (jeg gjør egentlig det samme). Dette er egentlig en ganske liten rundkjøring, men vet at den ser stor ut på bildet. (På tide å legge seg nå). Anonymous poster hash: 82403...2f6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #13 Skrevet 2. mai 2015 Bilen i det innerste feltet har vikeplikt uansett. Derfor er det lurt å legge seg ut i høyre felt allerede før man skal kjøre ut. Anonymous poster hash: 17809...061 1
tdm900 Skrevet 2. mai 2015 #14 Skrevet 2. mai 2015 Etter hva jeg forstår av skissen til TS, er merkingen meget forvirrende! For å sende trafikken rett fram i begge inngående felter, og det er ett felt ut, blir helt på trynet feil. Det er kun det venstre feltet som skulle hatt pil rett frem, og det til høyre skulle hatt pil kun ut til høyre. Da hadde det fungert bedre. Men når det er sagt, så er det ei rundkjøring sør i Østerdalen som er merket korrekt med tanke på hvor kjøretøyene skal plassere seg ihh til retningen de skal videre. Men det er det ikke alle som får med seg!! Har selv kunnet bli inneklemt mellom en SUV med hestehenger, som la seg slik at den skulle svingt ut til høyre, men bare fortsatte rundt og ut utkjøring nr.2!!! Foretok meg ingenting av noe som helst av irritasjon overfor sjåføren i SUV'en, men blir litt oppgitt når de ikke følger merking....
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #15 Skrevet 2. mai 2015 Gir deg et svar til jeg; dersom venstrefelt utelukkende skulle bli brukt til å snu, gir det ikke mening at høyrefelt kun har to "pilmerkinger", i så fall burde det hatt tre, siden det er tre avkjørsler. Burde nesten gått ned dit, og tatt et bilde av hele sulamitten.. Anonymous poster hash: 82403...2f6 Google maps street view. Anonymous poster hash: 6d142...e01 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #16 Skrevet 2. mai 2015 Skal du unngå skyld i Norge så bør TS ideelt sett legge seg i ytterst felt alltid uansett hvor du skal.. Den som har skiftet felt som ender i en kræsj vil alltid få skylden i Norge. Slik er det i molbolandet Norge. Selv om det er det eneste rette kjøremønsteret for å få trafikkflyt er ts sin tankegang. Enten må myndighetene få ut fingeren og forandre lovverket, eller unngå å lage for mange rundkjøringer hvor det ikke er like mange felt i selve rundkjøring som ut av den. Samt manglende merking i veibanen. Anonymous poster hash: 7e273...5be
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #17 Skrevet 2. mai 2015 Den blå bilen burde ha ligget til høyre, siden den tydeligvis skal rett fram, altså slik som den rosa har plassert seg. Anonymous poster hash: 9a22a...479
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #18 Skrevet 2. mai 2015 Den blå bilen burde ha ligget til høyre, siden den tydeligvis skal rett fram, altså slik som den rosa har plassert seg. Anonymous poster hash: 9a22a...479 Den blå skal ikke rekk frem, den skal "til venstre" - altså 3. avkjørsel (merket som nummer 4 på bildet). Det skal også den rosa. Høyrefeltet er for de som skal ta enten første eller andre avkjørsel (merket som nummer to eller tre på bildet). Jeg er ikke i tvil om at det blå valgte RIKTIG felt, det som er problemet er st blå også hadde fått skylden om rosa bil hadde kjørt i ham her. Anonymous poster hash: 82403...2f6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #19 Skrevet 3. mai 2015 Den blå skal ikke rekk frem, den skal "til venstre" - altså 3. avkjørsel (merket som nummer 4 på bildet). Det skal også den rosa. Høyrefeltet er for de som skal ta enten første eller andre avkjørsel (merket som nummer to eller tre på bildet). Jeg er ikke i tvil om at det blå valgte RIKTIG felt, det som er problemet er st blå også hadde fått skylden om rosa bil hadde kjørt i ham her. Anonymous poster hash: 82403...2f6 Problenet her er vel at merkingen i veibanen er særdeles forvirrende. Hadde ikke pilene vært der, ville jeg tro de fleste ville ha valgt som den blå bilen. Anonymous poster hash: e169d...a4d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #20 Skrevet 3. mai 2015 Rosa velger feil felt, men blå har uansett vikeplikt ved feltskift. Anonymous poster hash: 31c8c...c97 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå