AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #1 Skrevet 1. mai 2015 Var i narkose i 6 timer. Vet dere om det er vanlig å sette kateter da? Noen som har peiling? Jeg hadde så vanskelig for å tisse etterpå og det var vanskelig over en dag etterpå. Måtte trykke skikkelig for å få ut noe. Da jeg var i narkose i 1 time for en stund siden var det ikke vanskelig å tisse etterpå. Det er derfor jeg lurer. Eller gir de medisiner så jeg ikke skal tisse på meg? Hadde sterk menstruasjon under operasjonen og synes derfor det er synd i den stakkaren som eventuelt da satt kateter.. Anonymous poster hash: 54907...4fe
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #2 Skrevet 1. mai 2015 Var i narkose i 6 timer. Vet dere om det er vanlig å sette kateter da? Noen som har peiling? Jeg hadde så vanskelig for å tisse etterpå og det var vanskelig over en dag etterpå. Måtte trykke skikkelig for å få ut noe. Da jeg var i narkose i 1 time for en stund siden var det ikke vanskelig å tisse etterpå. Det er derfor jeg lurer. Eller gir de medisiner så jeg ikke skal tisse på meg? Hadde sterk menstruasjon under operasjonen og synes derfor det er synd i den stakkaren som eventuelt da satt kateter.. Anonymous poster hash: 54907...4fe Hvorfor spør du ikke heller de som opererte?Anonymous poster hash: 14a1e...0e9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #3 Skrevet 1. mai 2015 Hvorfor spør du ikke heller de som opererte?Anonymous poster hash: 14a1e...0e9 Fordi. Jeg spør her om noen vet hva som er vanlig. Anonymous poster hash: 54907...4fe
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #4 Skrevet 1. mai 2015 Var i narkose i 6 timer. Vet dere om det er vanlig å sette kateter da? Noen som har peiling? Jeg hadde så vanskelig for å tisse etterpå og det var vanskelig over en dag etterpå. Måtte trykke skikkelig for å få ut noe. Da jeg var i narkose i 1 time for en stund siden var det ikke vanskelig å tisse etterpå. Det er derfor jeg lurer. Eller gir de medisiner så jeg ikke skal tisse på meg? Hadde sterk menstruasjon under operasjonen og synes derfor det er synd i den stakkaren som eventuelt da satt kateter.. Anonymous poster hash: 54907...4fe Det er vanlig å sette urinkateter hvis man vet at operasjonen har varighet på mer enn 4 timer. Angående menstruasjon så skal du ikke tenke på dette, det er operasjonssykepleieren som legger inn urinkateteret og de har sett ekstremt mye mer blod, slim og gørr enn de aller, aller fleste Anonymous poster hash: 38d1e...89a 2 1
Bluegreen Skrevet 1. mai 2015 #5 Skrevet 1. mai 2015 Fordi. Jeg spør her om noen vet hva som er vanlig. Anonymous poster hash: 54907...4fe Jeg vet ikke hva som er vanlig. Jeg var i narkose i 8 timer, og fikk beskjed etterpå om at de hadde satt kateter fordi de hadde "sett" at jeg hadde mye urin i blæra. Det sjekket de visst med noe ultralyd-lignende. Så om de satte kateter eller ikke kommer vel an på hvor mye urin du produserte på de 6 timene. Jeg kjente forøvrig ikke noe til at det hadde vært noe kateter der. Ikke tenkt på om det eventuelt var hæslig for den som skulle sette det, det er jobben deres, og de er godt vante
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #6 Skrevet 1. mai 2015 Var i narkose i 6 timer. Vet dere om det er vanlig å sette kateter da? Noen som har peiling? Jeg hadde så vanskelig for å tisse etterpå og det var vanskelig over en dag etterpå. Måtte trykke skikkelig for å få ut noe. Da jeg var i narkose i 1 time for en stund siden var det ikke vanskelig å tisse etterpå. Det er derfor jeg lurer. Eller gir de medisiner så jeg ikke skal tisse på meg? Hadde sterk menstruasjon under operasjonen og synes derfor det er synd i den stakkaren som eventuelt da satt kateter.. Anonymous poster hash: 54907...4fe De gir for øvrig ikke medisiner for at pasienten skal tisse på seg underveis men de er svært tilbakeholdne med å gi væske intravenøst for å unngå at urinblæren fyller seg opp. Det er vanlig å scanne urinblæren underveis under inngrepet/evt kateterisere underveis dersom blæra fyller seg for mye (over 3-4 dl sånn cirka men ulike sykehus har jo ulike rutiner). Anonymous poster hash: 38d1e...89a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #7 Skrevet 1. mai 2015 De gir for øvrig ikke medisiner for at pasienten skal tisse på seg underveis men de er svært tilbakeholdne med å gi væske intravenøst for å unngå at urinblæren fyller seg opp. Det er vanlig å scanne urinblæren underveis under inngrepet/evt kateterisere underveis dersom blæra fyller seg for mye (over 3-4 dl sånn cirka men ulike sykehus har jo ulike rutiner). Anonymous poster hash: 38d1e...89a For at de IKKE skal tisse på seg underveis mener jeg! Anonymous poster hash: 38d1e...89a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #8 Skrevet 1. mai 2015 Ja, det er vel stor sannsynlighet for det, men mensblod har de sett før, så det er ikke noe å bekymre seg for. Anonymous poster hash: 58b12...528
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #9 Skrevet 1. mai 2015 Jeg tror du fikk. Jeg fikk det under keisersnitt og syntes det var annerledes å tisse etterpå. Anonymous poster hash: ab4cd...109
Maleficenta Skrevet 1. mai 2015 #10 Skrevet 1. mai 2015 Var i narkose i 6 timer. Vet dere om det er vanlig å sette kateter da? Noen som har peiling? Jeg hadde så vanskelig for å tisse etterpå og det var vanskelig over en dag etterpå. Måtte trykke skikkelig for å få ut noe. Da jeg var i narkose i 1 time for en stund siden var det ikke vanskelig å tisse etterpå. Det er derfor jeg lurer. Eller gir de medisiner så jeg ikke skal tisse på meg? Hadde sterk menstruasjon under operasjonen og synes derfor det er synd i den stakkaren som eventuelt da satt kateter.. Anonymous poster hash: 54907...4fe Kommer an på hvor langvarig inngrepet er om blæra er full er det nok vanlig. Du får jo ikke tissa mens du sover
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #11 Skrevet 1. mai 2015 Tror det er standard prosedyre ved operasjoner over x-antall timer. Har satt masse kateter, også på kvinner med mensen, og jeg synes ikke det er ekkelt, så ikke bekymre deg for det TS:) Når en gjør slike oppgaver tenker man egentlig veldig teknisk, anatomisk og hygienisk, og ikke så mye på at man faktisk stirrer oppi dåsa på noen:P Anonymous poster hash: bba12...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #12 Skrevet 1. mai 2015 Var i narkose i 6 timer. Vet dere om det er vanlig å sette kateter da? Noen som har peiling? Jeg hadde så vanskelig for å tisse etterpå og det var vanskelig over en dag etterpå. Måtte trykke skikkelig for å få ut noe. Da jeg var i narkose i 1 time for en stund siden var det ikke vanskelig å tisse etterpå. Det er derfor jeg lurer. Eller gir de medisiner så jeg ikke skal tisse på meg? Hadde sterk menstruasjon under operasjonen og synes derfor det er synd i den stakkaren som eventuelt da satt kateter.. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 549079f6e23a70b6ea402e90947a54fe"] 54907...4fe Spørs litt på hvor du har blitt operert. Setter de rørst inn kateter lar de det gjerne stå til du våkner opp igjen. Hovedregelen er at kateter ikke brukes der det kan unngåes, på grunn av faren for infeksjon i urinveiene øker betydelig etter kateterisering. Ved narkose så gjør nakrnosemidlene kroppen "annerledes" og det er nok til at det å bruke muskulaturen til å late urin, etterpå, kjenner sannerledes/kan bli vanskeligere. Anonymous poster hash: e4aa2...e36
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #13 Skrevet 1. mai 2015 Spørs litt på hvor du har blitt operert. Setter de rørst inn kateter lar de det gjerne stå til du våkner opp igjen. Hovedregelen er at kateter ikke brukes der det kan unngåes, på grunn av faren for infeksjon i urinveiene øker betydelig etter kateterisering. Ved narkose så gjør nakrnosemidlene kroppen "annerledes" og det er nok til at det å bruke muskulaturen til å late urin, etterpå, kjenner sannerledes/kan bli vanskeligere.Anonymous poster hash: e4aa2...e36 Der hvor jeg jobber så legger vi inn kateteret etter at pasienten har sovnet og vi fjerner det igjen før de våkner. Dette er relativt "enkle" inngrep på friske mennesker da, hvor de forventes å gå ut av senga for egen maskin i løpet av en times tid postoperativt. Anonymous poster hash: 38d1e...89a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #14 Skrevet 1. mai 2015 Der hvor jeg jobber så legger vi inn kateteret etter at pasienten har sovnet og vi fjerner det igjen før de våkner. Dette er relativt "enkle" inngrep på friske mennesker da, hvor de forventes å gå ut av senga for egen maskin i løpet av en times tid postoperativt. Anonymous poster hash: 38d1e...89a Tillegg: dette er inngrep med forventet operasjonstid på over 4 timer, for eksempel omfattende nese- eller ørekirurgi osv. Anonymous poster hash: 38d1e...89a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #15 Skrevet 1. mai 2015 For at de IKKE skal tisse på seg underveis mener jeg! Anonymous poster hash: 38d1e...89a Skjønner. Jeg kom jo fastende også ang vann og hadde tisset alt jeg kunne på forhånd. Jeg opererte rundt kl 18 om kvelden og det eneste jeg hadde drukket da på 18 timer var en slik post-op drikk som jeg fikk. Tisset masse da jeg var ferdig med operasjon -TS Anonymous poster hash: 54907...4fe
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #16 Skrevet 1. mai 2015 Tillegg: dette er inngrep med forventet operasjonstid på over 4 timer, for eksempel omfattende nese- eller ørekirurgi osv. Anonymous poster hash: 38d1e...89a Som skrevet over, dette varierer fra type operasjon til operasjon, sykehus til sykehus. Finnes ingen fasittsvar. Retningslinjene sier at det skal unngåes der det er mulig, pga. Infeksjonsfare!Anonymous poster hash: e4aa2...e36
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #17 Skrevet 1. mai 2015 Der hvor jeg jobber så legger vi inn kateteret etter at pasienten har sovnet og vi fjerner det igjen før de våkner. Dette er relativt "enkle" inngrep på friske mennesker da, hvor de forventes å gå ut av senga for egen maskin i løpet av en times tid postoperativt. Anonymous poster hash: 38d1e...89a Jeg var oppe og gikk på do bare en halvtimes tid etter jeg våknet. Men inngrepet jeg hadde var ikke enkelt, men kunne jo gå etterpå likevel -TS Anonymous poster hash: 54907...4fe
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #18 Skrevet 1. mai 2015 De gir for øvrig ikke medisiner for at pasienten skal tisse på seg underveis men de er svært tilbakeholdne med å gi væske intravenøst for å unngå at urinblæren fyller seg opp. Det er vanlig å scanne urinblæren underveis under inngrepet/evt kateterisere underveis dersom blæra fyller seg for mye (over 3-4 dl sånn cirka men ulike sykehus har jo ulike rutiner). Anonymous poster hash: 38d1e...89a De er da slett ikke tilbakeholdne med å gi iv-væske for å opprettholde et normalt blortrykk. For dem er det et godt tegn at det produseres urin. Og blir blæra full, vil de sette kateter, ja.Anonymous poster hash: 84c20...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #19 Skrevet 1. mai 2015 Synes det er utrolig ekkelt jeg. Må egentlig operere mandlene, men jeg tørr rett og slett ikke. Opererte ørene for 2 år siden, operasjonen tok 6 timer men var ute igjen samme dag. Jeg våknet med buksen kneppet opp og bokseren krøllet halvveis på. Jeg hadde tisset litt på meg, og hadde null kontroll på blæren i ettertid, fikk ikke til å tisse (vanskelig slik som til deg) men til gjengjeld så kunne det renne ut uten at jeg hadde noe form for kontroll. Jeg har angst for å bli tatt på, dette viste legen som skulle operere. Følte meg ekkel og mishandlet på en måte, tørr ikke å operere igjen. Vil heller gå rundt å ikke få til å spise, på grunn av kvelningsfornemmelse, enn å gå igjennom det en gang til. Fikk panikk da jeg oppdaget undertøyet og buksen, fikk ikke puste å ble helt gal, tre stk måtte tviholde meg og ga meg beroligende uten min samtykke - noe som gjorde det hele enda verre. På kvelden ble jeg sendt hjem, fordi jeg klarte ikke å være der. Eller jeg skrev meg selv ut. Ble livredd så fort noen kom inn døren, klarte bare ikke å ha de folkene rundt meg. Anonymous poster hash: 17814...787
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #20 Skrevet 1. mai 2015 De er da slett ikke tilbakeholdne med å gi iv-væske for å opprettholde et normalt blortrykk. For dem er det et godt tegn at det produseres urin. Og blir blæra full, vil de sette kateter, ja.Anonymous poster hash: 84c20...7f8 På relativt korte inngrep er det bedre å være tilbakeholdne med væske enn å risikere infeksjon eller andre skader ved innleggelse av et urinkateter. Og et lavt BT på ca 90/60 er å foretrekke under operasjonen, da et normalt/høyt blodtrykk vil gi større blødninger underveis i inngrepet, noe som b la kan forlenge operasjonstiden. Anonymous poster hash: 38d1e...89a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå