AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #41 Skrevet 5. mai 2015 Går ut fra at dette er en stund siden, det har kommet nye regler for dekning av tannbehandling. Hvis du snakker med din tannlege kan det hende at du får mere i støtte nå enn før. Nei, det er ikke lenge siden. Og jeg snakket med tannlegen senest for to mnd siden. Anonymous poster hash: 23871...53a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #42 Skrevet 5. mai 2015 Nå ønsker FrP å gjøre tenner til en del av kroppen, slik at alle kan få dekket tannlegebehandlingen sin. Støtt FrP det eneste partiet som er handlekraftig ønsker hele det norske folket god helse! Anonymous poster hash: b70f5...fbd Ja for de kan man jo stole på. De må først bevise for meg at de kan holde det de lover. Hvis ikke betyr det null og niks. Anonymous poster hash: 23871...53a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #43 Skrevet 5. mai 2015 Jeg har vært hos mange tannleger. Jeg har vært hos privat, offentlig, spesialister,, til og med på tannlegehøyskolen har jeg vært. Og jo jeg har søkt opp til flere ganger ordentlig hos helfo. Det er veldig strengt har jeg fått vite på mine avslag. Du må ha en spesifikk sykdom som ligger ute på helfo sine sider i form av en liste. Det er derfor jeg ikke kan forstå hvorfor noen får som hevder de bare får på grunnlag av at de har litt vondt. Det henger ikke på grep for meg. Anonymous poster hash: 23871...53a Du kan likevel ikke ha vært hos de rette personene, for kommer du til riktig tannlege, er det tannlegen som bestemmer hva du ev skal få dekket. Det er også tannlegen som sender søknad til Helfo, det skal ikke du gjøre. Sånn jeg har forstått det, har du lite få eller ingen av dine egne tenner igjen, og hvis du nylig har mistet dem så skal det vel heller mye til for at du ikke kommer innunder en av de gruppene med dekning. Du virker bitter over din egen situasjon, og det kan jeg forstå. Det er ille å miste tennene sine, og værre er det om man er nødt til å nøye seg med proteser og alt det negative det fører med seg, men jeg synes ikke det er greit at du bagatelliserer ts sine tannsmerter. Vi vet alle hvor vondt det kan være med skikkelig tannverk, noe av den verste smerten man kan ha. Også til ts, jeg håper du har funnet ut noe mer og at du har fått gjort noe med tannverken din. Anonymous poster hash: 23d9f...f29 2
Kontormus Skrevet 5. mai 2015 #44 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Nei, det er ikke lenge siden. Og jeg snakket med tannlegen senest for to mnd siden. Anonymous poster hash: 23871...53a Da kan det hende du bør snakke med en annen tannlege. Slik jeg har forstått det er det tannlegen som bestemmer om dine behandlinger kommer under bestemmelsene, og selv har jeg fått dekket mye under den paragrafen som omhandler forebyggende. Og tenner forran i munnen får en støtte til i økende grad (de fremste mest) hvis en har behov for erstatning. Også slike som festes i kjevebenet. Endret 5. mai 2015 av Kontormus
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #45 Skrevet 5. mai 2015 Du kan likevel ikke ha vært hos de rette personene, for kommer du til riktig tannlege, er det tannlegen som bestemmer hva du ev skal få dekket. Det er også tannlegen som sender søknad til Helfo, det skal ikke du gjøre. Sånn jeg har forstått det, har du lite få eller ingen av dine egne tenner igjen, og hvis du nylig har mistet dem så skal det vel heller mye til for at du ikke kommer innunder en av de gruppene med dekning. Du virker bitter over din egen situasjon, og det kan jeg forstå. Det er ille å miste tennene sine, og værre er det om man er nødt til å nøye seg med proteser og alt det negative det fører med seg, men jeg synes ikke det er greit at du bagatelliserer ts sine tannsmerter. Vi vet alle hvor vondt det kan være med skikkelig tannverk, noe av den verste smerten man kan ha. Også til ts, jeg håper du har funnet ut noe mer og at du har fått gjort noe med tannverken din. Anonymous poster hash: 23d9f...f29 Ble litt overrasket over at du mente jeg bagatelliserte ts sine smerter. ( det var ikke en gang ts som hadde fått dekket tannbehandling) Jeg bare belyste noe jeg mener er en urettferdig ordning. At noen får, og andre ikke. Tannsmerter kan uansett ikke måles. Og jeg gjentar. Jeg har vært hos mange tannleger, både i det offentlige, og spesialister og til og med tannlegehøyskolen. Og ja det er tannlegen som bestemmer, men du må fremdeles kunne dokumentere sykdom. Og trenger du tenner,( implantat) kan du få dekket det hvis du er helt uten tenner. han du noen igjen, da må du betale selv. Om jeg så trålet norges land på tvers etter tannleger får jeg fremdeles ikke dekket en krone. Jeg har snakket med mange nok av dem til å vite det. Anonymous poster hash: 23871...53a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #46 Skrevet 6. mai 2015 Da kan det hende du bør snakke med en annen tannlege. Slik jeg har forstått det er det tannlegen som bestemmer om dine behandlinger kommer under bestemmelsene, og selv har jeg fått dekket mye under den paragrafen som omhandler forebyggende. Og tenner forran i munnen får en støtte til i økende grad (de fremste mest) hvis en har behov for erstatning. Også slike som festes i kjevebenet Jeg forstår ikke hvorfor noen får dekket behandling og andre ikke hvis det ikke foreligger en sykdom som gir rett på støtte. Det ligger en liste lett tilgjengelig på nett og NAV sine sider om hvilke disse sykdommene er. Jeg har selvfølgelig vært hos flere tannleger for å høre hva de sier om saken. Det er faktisk ikke bare å bytte tannlege og få de til å begynne en behandling som skal dekkes av staten. De kjenner ikke til historien bak mine tanntap og må gå ut i fra det de ser i i dag, eller innhente opplysninger fra tannlegen som behandlet meg når jeg måtte trekke tennene. Og man trenger selvfølgelig dokumentasjon på disse sykdommene som tannlegen sender med en eventuell søknad. Det er riktig at tannlegen selv kan avgjøre om du trenger behandling og har krav på støtte, men tannlegen må fremdeles legge ved dokumentasjon på hvorfor. Jeg kan ikke gå til tannlegen og si jeg har sjøgren for eksempel, ( en sykdom som gir rett på støtte) og han ville ta mitt ord på det og innlede en behandling som gir støtte fra staten. Han må selvfølgelig ha dokumentasjon for din egen del og som han sender med for å legitimere kravet om tannbehandling dekket av staten HVis jeg for eksempel sliter med munntørrhet fordi jeg går på medisiner som kan gi dette, kan jeg få dekket karries på tennene,( reaparering av hull), rotfylling osv noe jeg sjelden aller aldri har slitt med fordi jeg har tatt godt vare på tennene mine. Altså kan jeg ikke få erstattet tenner som ikke kan forklares mistet på annet grunnlag enn de ulidelige smertene jeg hadde i tennene som fikk meg til å trekke de i desperasjon. Jeg har søkt helfo om støtte flere ganger, men de henviser til listen av sykdommer som gir støtte. Tannlegene sier jeg ikke har krav på dekning, helfo sier jeg ikke har det. Det florerer av artikler både på facebook og andre steder hvor det så fint står at staten stadig vekk tar mer av regningen for tennene dine. Det er riktig og et skritt i riktig retning, men det gjelder fremdeles bare de som tidligere hadde krav på støtte, vi andre må dekke utgiftene selv. De som tidligere kun fikk dekket proteser, kan i dag få dekket til implantater. Og har man mistet alle tennene kan man få dekket behandling til dette. Har du har noen tenner igjen, må du selv dekke utgiftene. Jeg synes dette er en urettferdig ordning, det spiller vel liten rolle for den det gjelder av hvilken grunn tennene er borte. Er de borte trenger alle å få de erstattet. Anonymous poster hash: 23871...53a
Kontormus Skrevet 6. mai 2015 #47 Skrevet 6. mai 2015 Jeg forstår ikke hvorfor noen får dekket behandling og andre ikke hvis det ikke foreligger en sykdom som gir rett på støtte. Det ligger en liste lett tilgjengelig på nett og NAV sine sider om hvilke disse sykdommene er. Jeg har selvfølgelig vært hos flere tannleger for å høre hva de sier om saken. Det er faktisk ikke bare å bytte tannlege og få de til å begynne en behandling som skal dekkes av staten. De kjenner ikke til historien bak mine tanntap og må gå ut i fra det de ser i i dag, eller innhente opplysninger fra tannlegen som behandlet meg når jeg måtte trekke tennene. Og man trenger selvfølgelig dokumentasjon på disse sykdommene som tannlegen sender med en eventuell søknad. Det er riktig at tannlegen selv kan avgjøre om du trenger behandling og har krav på støtte, men tannlegen må fremdeles legge ved dokumentasjon på hvorfor. Jeg kan ikke gå til tannlegen og si jeg har sjøgren for eksempel, ( en sykdom som gir rett på støtte) og han ville ta mitt ord på det og innlede en behandling som gir støtte fra staten. Han må selvfølgelig ha dokumentasjon for din egen del og som han sender med for å legitimere kravet om tannbehandling dekket av staten HVis jeg for eksempel sliter med munntørrhet fordi jeg går på medisiner som kan gi dette, kan jeg få dekket karries på tennene,( reaparering av hull), rotfylling osv noe jeg sjelden aller aldri har slitt med fordi jeg har tatt godt vare på tennene mine. Altså kan jeg ikke få erstattet tenner som ikke kan forklares mistet på annet grunnlag enn de ulidelige smertene jeg hadde i tennene som fikk meg til å trekke de i desperasjon. Jeg har søkt helfo om støtte flere ganger, men de henviser til listen av sykdommer som gir støtte. Tannlegene sier jeg ikke har krav på dekning, helfo sier jeg ikke har det. Det florerer av artikler både på facebook og andre steder hvor det så fint står at staten stadig vekk tar mer av regningen for tennene dine. Det er riktig og et skritt i riktig retning, men det gjelder fremdeles bare de som tidligere hadde krav på støtte, vi andre må dekke utgiftene selv. De som tidligere kun fikk dekket proteser, kan i dag få dekket til implantater. Og har man mistet alle tennene kan man få dekket behandling til dette. Har du har noen tenner igjen, må du selv dekke utgiftene. Jeg synes dette er en urettferdig ordning, det spiller vel liten rolle for den det gjelder av hvilken grunn tennene er borte. Er de borte trenger alle å få de erstattet. Anonymous poster hash: 23871...53a Slik jeg har forstått det, så får ALLE som mangler tenner fra nabotanna til hjørnetanna bak og fremover (altså fra tann nr 4 og forover) varierende grad støtte til implantater. Man får da mest for de to fremste. Har du Periodontitt? Altså, tannkjøttbetennelse?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #48 Skrevet 6. mai 2015 Om du f.eks har Sjøgrens så får du vel en erklæring fra legen på dette. Det samme gjelder vel munntørrhet pga medisiner. Har du tannlegeskrekk og har vært ute av stand til å ivareta tannhelsen i over 1 år, så innfrir du kravet for dekning, men det er vel ikke det som er problemet ditt. At du en gang valgte å trekke friske tenner, må du nok stå for egen regning for - selv om jeg skjønner at du valgte det pga smerter. Anonymous poster hash: 23d9f...f29
SiMa Skrevet 6. mai 2015 #49 Skrevet 6. mai 2015 Dere diskuterer to forskjellige ting. Det ene er refusjon av utgifter til tannbehandling fordi sykdom har gjort at du har høyere utgifter enn normalt. Det andre er å få dekket utgifter til tannbehandling fordi du har alt for lav inntekt til å kunne betale for det selv.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #50 Skrevet 6. mai 2015 Dere diskuterer to forskjellige ting. Det ene er refusjon av utgifter til tannbehandling fordi sykdom har gjort at du har høyere utgifter enn normalt. Det andre er å få dekket utgifter til tannbehandling fordi du har alt for lav inntekt til å kunne betale for det selv. Enig, å denne tråden handler om ts problem der h*n ikke har penger til å gå til tannlege å få fikset akutt tannverk. Du som skriver om dine problemer med å få dekket tannbehandling pga uforklarlige problemer, bør starte en egen tråd om dette. Forhåpentligvis så har ts vært hos tannlegen nå å blitt kvitt tannverken. Anonymous poster hash: 23d9f...f29
SiMa Skrevet 6. mai 2015 #51 Skrevet 6. mai 2015 Enig, å denne tråden handler om ts problem der h*n ikke har penger til å gå til tannlege å få fikset akutt tannverk. Du som skriver om dine problemer med å få dekket tannbehandling pga uforklarlige problemer, bør starte en egen tråd om dette. Forhåpentligvis så har ts vært hos tannlegen nå å blitt kvitt tannverken. Anonymous poster hash: 23d9f...f29 Enig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå