Gå til innhold

Nedlatende helsepersonell og leger


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fler som har opplevd dette? Idag følte jeg meg rett og slett dum, og kjenner jeg syntes det er ubehagelig å skulle ringe dit igjen. Håper ikke jeg er den eneste som har opplevd dette, isåfall føler jeg meg ennå teitere. Syntes man skal bli møtt med en vennlig tone uansett grunn til at man ringer (innen for rimlighetensgrense da selvfølgelig)

Anonymous poster hash: 80f69...bdb

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg møter alltid folk høflig, men jeg kan godt fortelle deg at de færreste pasienter har samme innstilling, folk er utrolig frekke. Og en del pasienter er rett og slett så uspiselige at grensen for å være høflig tilbake svinner fort, kanskje du er en av dem? En av de som har null forståelse for at det er venting, at andre er sykere enn deg, at det ikke er alt man kan gjøre noe med, i alle fall ikke der og da? Helt dagligdags. Klart helsepersonell skal møte folk høflig, men mange ganger pblir normale konsultasjoner sett på som uhøflige fordi folk ikke får viljen sin. Bare se på tråder her inne.

Anonymous poster hash: 2f234...92a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke en av dem. Jeg er veldig forsiktig av meg og har full forståelse for at jeg må vente i telefon kø, og at jeg ikke kan få time med en gang. Jobber selv i et service yrke, og vet hvordan man skal oppføre seg, derfor jeg reagerer på at en lege er så nedlatende og dømmende.

Anonymous poster hash: 80f69...bdb

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har opplevd det samme. For all del, de aller fleste erfaringene mine er positive, men jeg har også opplevd helsepersonell som bare virker drittleie og nedlatende. De er nå også bare mennesker, og de må sikkert hanskes med mye rart (selv ble jeg lei nok av menneskeheten da jeg jobbet i butikk), men det er klart man bør kunne ha litt ekstra lunte når man først jobber et sted der klientene ofte er hakket mer bekymret eller ute av seg enn de er på andre arenaer.

Jeg husker jeg fikk kjeft ("Hvorfor i helvete spør du meg om det? Det står jo på boksen!") da jeg kontaktet en lege jeg hadde vært hos og spurte om jeg skulle ta en medisin morgen eller kveld. Grunnen til at jeg lurte var at legen tydelig hadde sagt kveld, men hun hadde likevel skrevet "morgen" på lappen som ble klistret på på apoteket, og hverken pakningsvedlegget eller et Google-søk da noe sikkert svar. Det viste seg forøvrig til slutt at jeg skulle ta medisinen om kvelden, så hvis jeg hadde fulgt det som jo "står på boksen!" hadde det vært feil.

Men det er vel bare sånt som skjer. Noen folk er sure og vanskelige. Kan skjønne at det er ubehagelig, men det er dessverre lite å gjøre ved. Vedkommende tenker neppe over at du er "hun dumme" en annen gang. Hvis denne legen først er nedlatende og dømmende av natur får du trøste deg med at alle er idioter for ham eller henne, så det er like greit at du ringer som noen annen. Bare bit det i deg, det er bare sånn det er iblant.



Anonymous poster hash: 94c60...b4c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, får bare bite det i meg.

Anonymous poster hash: 80f69...bdb

Skrevet

Som helsepersonell selv, møter jeg alltid folk hyggelig, enten på telefon eller som pårørende på avdeling. (Selv jobber jeg som barnesykepleier). Men på vår side møter vi noen ganger (heldigvis ikke ofte), vanskelige foreldre som lar ting gå over oss. Ja, jeg vet at de er bekymret for sine barn, og det hender at jeg har lyst til å svare tilbake med samme mynt, men jeg gjør aldri det. Må jo være profesjonell. Så jeg biter det i meg.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du var uheldig å møtte personellet rett etter at de møtte en dust?



Anonymous poster hash: 055bc...b52
AnonymBruker
Skrevet

Jeg møter alltid folk høflig, men jeg kan godt fortelle deg at de færreste pasienter har samme innstilling, folk er utrolig frekke. Og en del pasienter er rett og slett så uspiselige at grensen for å være høflig tilbake svinner fort, kanskje du er en av dem? En av de som har null forståelse for at det er venting, at andre er sykere enn deg, at det ikke er alt man kan gjøre noe med, i alle fall ikke der og da? Helt dagligdags. Klart helsepersonell skal møte folk høflig, men mange ganger pblir normale konsultasjoner sett på som uhøflige fordi folk ikke får viljen sin. Bare se på tråder her inne.

Anonymous poster hash: 2f234...92a

Om de færreste pasienter er høflige i din erfaring, isteden så er folk "utrolig frekke", da tror jeg heller det er deg det er noe galt med. Pasienter er ofte i en veldig sårbar situasjon.

Anonymous poster hash: 9345c...3dc

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg møter alltid folk høflig, men jeg kan godt fortelle deg at de færreste pasienter har samme innstilling, folk er utrolig frekke. Og en del pasienter er rett og slett så uspiselige at grensen for å være høflig tilbake svinner fort, kanskje du er en av dem? En av de som har null forståelse for at det er venting, at andre er sykere enn deg, at det ikke er alt man kan gjøre noe med, i alle fall ikke der og da? Helt dagligdags. Klart helsepersonell skal møte folk høflig, men mange ganger pblir normale konsultasjoner sett på som uhøflige fordi folk ikke får viljen sin. Bare se på tråder her inne.

Anonymous poster hash: 2f234...92a

Er det så utenkelig at helsepersonell kan opptre dårlig i arbeidssammenheng? Det er i så fall ikke første gang.

Jeg jobber selv innenfor helse og skal bli lege, og har møtt helsepersonell som opptrer kritikkverdig.

Anonymous poster hash: 214c9...68f

AnonymBruker
Skrevet

Er det så utenkelig at helsepersonell kan opptre dårlig i arbeidssammenheng? Det er i så fall ikke første gang.

Jeg jobber selv innenfor helse og skal bli lege, og har møtt helsepersonell som opptrer kritikkverdig.

Anonymous poster hash: 214c9...68f

Må selvfølgelig nevne at det finnes mange pasienter, brukere og deres pårørende som kan være veldig uhøflig, pirkete, betrevitende, etc.

Helsepersonell er også mennesker som blir satt ut av oppførselen til uhøflige pas., og det skal selvsagt ikke gå utover andre pas., men i blant gjør det det.

Anonymous poster hash: 214c9...68f

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke den eneste. Har møtt på flere av den "varianten".



Anonymous poster hash: e8963...2d3
Gjest MissMa
Skrevet

Synes nesten alltid jeg treffer på uhøflige mennesker i telefonen, eller når jeg kommer i luka.. Sure og lite hyggelige. Og jeg vet at det ikke er bare meg..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møter alltid folk høflig, men jeg kan godt fortelle deg at de færreste pasienter har samme innstilling, folk er utrolig frekke. Og en del pasienter er rett og slett så uspiselige at grensen for å være høflig tilbake svinner fort, kanskje du er en av dem? En av de som har null forståelse for at det er venting, at andre er sykere enn deg, at det ikke er alt man kan gjøre noe med, i alle fall ikke der og da? Helt dagligdags. Klart helsepersonell skal møte folk høflig, men mange ganger pblir normale konsultasjoner sett på som uhøflige fordi folk ikke får viljen sin. Bare se på tråder her inne.

Anonymous poster hash: 2f234...92a

Noen pasienter kan ha en negativ innstilling, men fra et totalperspektiv er dette de færreste. Det finnes helsepersonell som er nedlatende, men igjen er dette de færreste (håper jeg).

Anonymous poster hash: e9590...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt negative opplevelser med helsepersonell på legekontor. De er dog veldig hyggelige på private legekontor.



Anonymous poster hash: 8137d...66a
Skrevet

Synes nesten alltid jeg treffer på uhøflige mennesker i telefonen, eller når jeg kommer i luka.. Sure og lite hyggelige. Og jeg vet at det ikke er bare meg..

Har inntrykket av at de du møter der gjerne er ufaglærte (eller har noen få ukers kurs fra nav eller lignende). Altså at de ofte har lav status på arbeidsplassen, kjipere lønn og arbeidsoppgaver osv. Tror det er fort gjort å bli litt bitter da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...