AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #1 Skrevet 30. april 2015 Hei, har et lite spørsmål. Jeg er alenemor til ei på fire år. Vi har ganske grei økonomi, men akkurat nå har det gått veldig mye penger ut i forbindelse med årsavgift på bil, eiendomsskatt, kommunale avgifter, søppelavgift osv osv, i tillegg måtte jeg få reparert vaskemaskinen og bilen måtte på verksted. Så bufferkontoen min fikk et kraftig innhugg. Til poenget, jeg hadde tenkt til å bidra med 250 kr til krisen i Nepal. Men så har min datter en venninne i bhg hvor familien sliter hardt økonomisk, og derfor ikke kan ta med barna på noenting. Siden det er 1.mai i morgen og stengt i bhg tenkte jeg å reise til dyreparken ettersom vi har årskort der. Så slo det meg at det hadde jo vært en kjempe opplevelse for venninnen til min datter å få muligheten til å være med. Det koster 270 kr for et barn å komme inn i morgen. Siden det er litt skrapa her om dagen til jeg får inn lønn, feriepenger og skattepenger, så har jeg ikke råd til å støtte nepal og betale for inngangsbillett i dyreparken for jenta. Er det da feil av meg å velge å bidra på denne måten med å betale for inngangsbilletten til jenta slik at hun kan være med oss og får en kjempe opplevelse istedet for å gi penger til nepal? Kan jo alltids gi penger dit senere? Hva ville dere gjort? Jeg har vært i kontakt med dyreparken angående å gi familien billetter til parken i sommer pga deres situasjon. Parken er åpen for det, det eneste problemet er at de har så mange folk som prøver å lure seg til slike billetter, (at folk tørr - eier de ikke samvittighet?!) så det er ikke 100% sikkert at det vil gå i orden. Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 918b3...0aa
Fireflies Skrevet 30. april 2015 #2 Skrevet 30. april 2015 Gi penger til Nepal senere, det er mange som tenker på de nå og kanskje ikke så mange som tenker på den jenta i barnehagen til datteren din. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #3 Skrevet 30. april 2015 Ta med jenta i dyreparken du! Anonymous poster hash: e8ec6...433 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #4 Skrevet 30. april 2015 Gi penger til Nepal senere, det er mange som tenker på de nå og kanskje ikke så mange som tenker på den jenta i barnehagen til datteren din. Det er helt sant. Jeg har sendt søknad til parken om å sponse dem med billetter i sommer. De er en stor familie, to voksne og 5 barn. De to minste er tvillinger. Jeg vil så gjerne at alle barn skal ha gode sommerminner uavhengig av økonomisk situasjon hjemme. Det er ikke så mye som skal til. Så jeg håper det går igjennom. Men det er klart det at noen prøver å lure seg til billetter som bare vil ha det gratis, gjør at sjangsene til de som virkelig trenger blir utrolig liten. Jeg tar henne med i dyreparken, det vil jo være et godt minne for henne. Får vondt inni meg av at jeg ikke kan ta med alle sammen. Derfor håper jeg inderlig at parken velger å gi de billetter til i sommer. Hars elv jobbet i dyreparken for en del år siden, og jeg husker vi ga bort gratsi billetter til det ene og det andre. Å gi billetter til noen vanskelig stilte familier vil jo ikke være noe økonomisk tap for parken. Anonymous poster hash: 918b3...0aa
Ms.Sommerfugl Skrevet 30. april 2015 #5 Skrevet 30. april 2015 Vet du, de har samlet inn ca 14. mill til Nepal, så å gi ei jente en fantastisk dag i dyreparken høres veldig koselig ut Man skal aldri sammenligne, for hver sin sak er viktig på sin egen måte. De anslår at Nepal trenger hjelp de neste to-tre månedene, så du kan fint gi 250 kr neste mnd f.eks. Vil også påpeke at du virker som et veldig godt menneske, som bryr deg sånn om andre som ikke har det like godt! 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #6 Skrevet 30. april 2015 Vet du, de har samlet inn ca 14. mill til Nepal, så å gi ei jente en fantastisk dag i dyreparken høres veldig koselig ut Man skal aldri sammenligne, for hver sin sak er viktig på sin egen måte. De anslår at Nepal trenger hjelp de neste to-tre månedene, så du kan fint gi 250 kr neste mnd f.eks. Vil også påpeke at du virker som et veldig godt menneske, som bryr deg sånn om andre som ikke har det like godt! Tusen takk for gode ord Jeg prøver å hjelpe det jeg kan. Har blitt godt kjent med familien, og de er fantastiske mennesker De kom til Norge i 2011 og er opprinnelig fra et afrikansk land (vil ikke nevne hvilket land i fare for gjenkjennelse). De rømte fra krig og ren nedslakting av familiemedlemmer, de kom først til Tyskland og ble deretter sendt videre hit. På grunn av asylpolitikken som gjør at det tar så lang tid å innvilge varig opphold, gjør at de ikke får lov til jobbe. De var fra en velstående familie i sitt hjemland, og faren er utdannet innenfor byggingeniør. Utrolig synd at han ikke får muligheten til å bruke den kompetansen han har. De er snille og hjelper meg med ting, så det skulle bare mangle at jeg hjelper tilbake. Heldigvis ser det ut til at de vil få innvilget varig opphold pga situasjonen i hjemlandet, så da vil de jo med tiden få muligheten til å bli integrert i yrkeslivet her til lands også Jeg vet hvordan det er å ha det trangt økonomisk da jeg selv er vokst opp i en familie med lite å rutte med. Derfor vil jeg gjerne hjelpe der jeg kan hjelpe. Jeg er heldig som har god utdannelse og godt betalt jobb, jeg er priviligert på den måten at jeg har lite økonomiske bekymringer. Jeg kan ta med datteren min på ferier og opplevelser. Det skulle bare mangle at jeg delte og bidrar av det jeg har. Jeg har selv jobbet frivillig et halvt år i Rwanda og Uganda for en del år siden, og man får et annet syn på ting etter et slikt opphold. Det gjør noe med en som person. Man setter mer pris på ting. Anonymous poster hash: 918b3...0aa
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #7 Skrevet 30. april 2015 Tusen takk for gode ord Jeg prøver å hjelpe det jeg kan. Har blitt godt kjent med familien, og de er fantastiske mennesker De kom til Norge i 2011 og er opprinnelig fra et afrikansk land (vil ikke nevne hvilket land i fare for gjenkjennelse). De rømte fra krig og ren nedslakting av familiemedlemmer, de kom først til Tyskland og ble deretter sendt videre hit. På grunn av asylpolitikken som gjør at det tar så lang tid å innvilge varig opphold, gjør at de ikke får lov til jobbe. De var fra en velstående familie i sitt hjemland, og faren er utdannet innenfor byggingeniør. Utrolig synd at han ikke får muligheten til å bruke den kompetansen han har. De er snille og hjelper meg med ting, så det skulle bare mangle at jeg hjelper tilbake. Heldigvis ser det ut til at de vil få innvilget varig opphold pga situasjonen i hjemlandet, så da vil de jo med tiden få muligheten til å bli integrert i yrkeslivet her til lands også Jeg vet hvordan det er å ha det trangt økonomisk da jeg selv er vokst opp i en familie med lite å rutte med. Derfor vil jeg gjerne hjelpe der jeg kan hjelpe. Jeg er heldig som har god utdannelse og godt betalt jobb, jeg er priviligert på den måten at jeg har lite økonomiske bekymringer. Jeg kan ta med datteren min på ferier og opplevelser. Det skulle bare mangle at jeg delte og bidrar av det jeg har. Jeg har selv jobbet frivillig et halvt år i Rwanda og Uganda for en del år siden, og man får et annet syn på ting etter et slikt opphold. Det gjør noe med en som person. Man setter mer pris på ting. Anonymous poster hash: 918b3...0aa Ja, der kan du se! Jeg har fullstendig rett i at du er en veldig omsorgsfull person med mye hjerte! <3 Man har veldig lett for å få tunnelsyn på enkelte ting, som f.eks krisen i Syria og andre land med mye indre krig og uroligheter. Selv jobbet jeg i Røde Kors 6 måneder, og jeg fikk et helt annet syn på ting. Utrolig at all den informasjonen ligger der, rett foran øynene våre, uten at man "ser det". Så ta med denne familien til dyreparken, la de oppleve at vi nordmenn ikke er så "kalde" som folk skal ha det til! Blir litt rørt av dette, i grunn... Anonymous poster hash: 38a36...b93 1
Ms.Sommerfugl Skrevet 30. april 2015 #8 Skrevet 30. april 2015 Haha, trykket tilfeldigvis på anonymknappen. Det var jo ikke meningen! Men som svarte deg over her 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #9 Skrevet 30. april 2015 Haha, trykket tilfeldigvis på anonymknappen. Det var jo ikke meningen! Men som svarte deg over her Det går helt fint skjønte at det var deg Anonymous poster hash: 918b3...0aa
Ms.Sommerfugl Skrevet 30. april 2015 #10 Skrevet 30. april 2015 Det går helt fint skjønte at det var deg Anonymous poster hash: 918b3...0aa Hehe,, det er bra! Håper dere koser dere masse! Var selv i dyreparken for ikke lenge siden, fordi... vel, jeg elsker dyreparken til tross for at jeg er 25 år gammel
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #11 Skrevet 30. april 2015 Hehe,, det er bra! Håper dere koser dere masse! Var selv i dyreparken for ikke lenge siden, fordi... vel, jeg elsker dyreparken til tross for at jeg er 25 år gammel Da blir det dyreparken i morgen Skulle gjerne hatt mulighet til å ha med alle barna, men håper dyreparken gir denne familien billetter til senere i sommer. Var ende hos dem på kaffe og kake nå i kveld, og vi snakket litt om dette med integrering i samfunnet. Spesielt mannen savner å kunne jobbe ettersom han er kjølemontør. Helt utrolig at asylpolitikken skal fungere slik. Oppvaskmaskinen min ville ikke fungere for en stund siden, og han sa at jeg måtte ikke finne på å ringe reperatør, det kunne han fikse. Så han kom hjem her og ordna det på under en time Jeg fyrte da opp grillen og inviterte alle på grilling, så moren lagde en del mat og jeg lagde en del mat, så det ble en salig blanding av norsk og afrikansk grillmat Det var utrolig koselig. Hun venninnen til datteren min er ofte med hjem her, ofte blir ett eller to av de andre barna også med hjem innimellom, min datter er også med hjem der iblant. Jeg bor i et tett nabolag, og et par av naboene her kommenterte at jeg hadde hatt "sånne" folk på besøk her for en stund siden og lurte på om jeg skulle fortsette med det. Jeg ble altså så sjokkert at jeg ikke trodde det jeg hørte! Fortalte dem da at dem ikke hadde noenting med hvem jeg hadde besøk av eller ikke. Og at alle mennesker er like mye verdt, man omtaler ikke andre mennesker som "sånne", det er rett og slett motbydelig og rasistisk. Fortalte dem videre at jeg ser ikke hudfarge, jeg ser mennesket, og denne familien er 10 ganger bedre mennesker enn det dere er. Skamme dere skulle dere. Nabodama ble rimelig paff, og siden har jeg ikke hørt noe. Trodde virkelig ikke folk hadde slike holdninger i 2015. Anonymous poster hash: 918b3...0aa 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå