Gå til innhold

Begrepet "voldtekt" er blitt utvannet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må først si at jeg er pisslei alle de hjernedøde diskusjonene på voldtekt det ute.

Folk kommer frem med historiene sine (som ingen kan verken bekrefte eller avkrefte) og ALLE menn der ute blir nå uglesett, alle er plutselig potensielle voldtektsmenn.

Det er ingen fokus på hva voldtekt er lenger. Alle har sin egen versjon av det.

Han stakkars fyren som skriver inn i Aftenposten i dag, der han puttet en finger i dama si mens hun sov, han har et stempel som voldtekstmann nå - iallefall per def.

Det er synd, og det er synd fordi begrepet er utvannet,oppbrukt, oppgulpet og spydd ut. Det har ingen som helst betydning lengre.

Det jeg synes synd på her er de virkelige voldtektsofrene, de som med vold og makt og misbruk har blitt tvunget til å utføre seksuelle handlinger.

Disse hører vi sjeldent om, her er det finger i musa på dama, og ørten andre historier der jeg ønsker å bare klappe laptopen sammen og holde meg vekke fra medier og sosiale medier mest mulig.

Igjen - det er ikke fokuset på voldtekt jeg kritiserer, det er MÅTEN dette er gjort på. Dømmende, demoniserende, og det virker ikke som om noen der ute skjønner hva søren definisjonen på en voldtekt er lenger. Hjernedød, that is what it is.

Gratulerer!

Anonymous poster hash: e4b8b...130
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Mythic
Skrevet

Man bør vel skille på voldtekt og overgrep, uten at jeg er noen jurist som kan de rette definisjonene her. Jeg vil ikke si at det er voldtekt i den aktuelle saken fra Aftenposten, men et overgrep er det. Og jeg er enig med deg i at det er skummelt at voldtektsbegrepet blir utvannet, både for kvinner og menn. For menn, fordi de kan få voldtektsanklager mot seg på temmelig tynt grunnlag, og for kvinner, som vil stå i fare for ikke å bli trodd, fordi det ropes om voldtekt når det i virkeligheten ikke er det. Det blir som fabelen "Gutten som ropte ulv".

AnonymBruker
Skrevet

Sovevoldtekt er like mye voldtekt som alle andre typer voldtekt. Og det er skremmende med mennesker som synes det er greit å ha sex eller fingre mennesker som sover.

Anonymous poster hash: 923ef...09b
  • Liker 6
Gjest Mythic
Skrevet

Sovevoldtekt er like mye voldtekt som alle andre typer voldtekt. Og det er skremmende med mennesker som synes det er greit å ha sex eller fingre mennesker som sover.

Det er vel ingen som benekter det, eller mener det skulle være greit. Jeg tror du misser poenget til TS.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen som benekter det, eller mener det skulle være greit. Jeg tror du misser poenget til TS.

TS skriver om "virkelige voldtektsofre" som om at man ikke er et virkelig voldtektsofte om noen forgriper seg på en i søvne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som uattraktiv mann holder jeg meg unna alle damer. Sistgang jeg ble med ei dame hjem lurte hun på hva jeg ville gjort om hun anmeldte meg for voldtekt.

Anonymous poster hash: 41195...a9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge alle parter opprettholder myten om at kvinner er fristende byttedyr og menn er overkåte rovdyr som ikke klarer å styre driftene sine, så vil alltid voldtekt være et begrep som er vanskelig å definere.

Det er jo et paradoks at man på ene siden legger ansvaret over på kvinner for å beskytte seg mot overgripere ved å kle seg riktig og ikke friste de stakkars mennene som er ofre for egne drifter, og på den andre siden synes det er rart at menn blir uglesett og antatt for å være overgripere.

Skal man få slutt på mentaliteten om at alle menn er potensielle overgripere må man også få slutt på mentaliteten om at kvinner er skyldige i å egge til voldtekt ved å kle seg utfordrende, flørte og drikke seg lettlurte.

Anonymous poster hash: c8ca8...9af
  • Liker 2
Gjest Mythic
Skrevet

TS skriver om "virkelige voldtektsofre" som om at man ikke er et virkelig voldtektsofte om noen forgriper seg på en i søvne.

Det var absolutt ikke slik jeg forsto og tolket TS.

AnonymBruker
Skrevet

Hørte på Debatten i kveld på nrk, der et eks var en kvinne som begynte i ny jobb og ble bedt ut på middag med en kollega. Det var en hyggelig kveld og de endte med frivillig sex. Etter det skrøt han til flere om at han hadde hatt sex med veldig mange kvinner på arbeidsplassen. Kvinnen anmeldte han da for voldtekt, fordi hun mente det var en krenkelse.

Det er et eksempel på utvanning av begrepet voldtekt, synes jeg (er kvinne selv). Det er ingen tvil om at mannen opptrådte umoralsk og var en drittsekk, men det er stor forskjell på umoral og lovbrudd. Man må skille jus og etikk/moral.

Anonymous poster hash: f7a9b...ef3

AnonymBruker
Skrevet

Hørte på Debatten i kveld på nrk, der et eks var en kvinne som begynte i ny jobb og ble bedt ut på middag med en kollega. Det var en hyggelig kveld og de endte med frivillig sex. Etter det skrøt han til flere om at han hadde hatt sex med veldig mange kvinner på arbeidsplassen. Kvinnen anmeldte han da for voldtekt, fordi hun mente det var en krenkelse.

Det er et eksempel på utvanning av begrepet voldtekt, synes jeg (er kvinne selv). Det er ingen tvil om at mannen opptrådte umoralsk og var en drittsekk, men det er stor forskjell på umoral og lovbrudd. Man må skille jus og etikk/moral.

Anonymous poster hash: f7a9b...ef3

Lettere å anmelde han for voldtekt fordi flere fikk vite, enn å la folk vite at hun er like løs som alle de andre. Den går i samme kategori som damer som angrer på dårlig fyllesex. Sosial status over logikk. Alltid.

Anonymous poster hash: 41195...a9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...