AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #1 Skrevet 30. april 2015 Naboen ringte meg og ble bekymret etter en samtale med barnehagen der hun fikk beskjed om at hennes 3 åring ikke lekte med andre barn i barnehagen. Hun var veldig voksenavhengig og vil gjerne passe på alt og alle. Hun observerer og får med seg ALT som blir sagt. Hun trives heller ikke spesielt godt ute og er litt engstelig. Hvorfor blir noen barn sånn? Hun har måttet drive mye for seg selv hjemme men jeg trodde kanskje det ville føre til at hun lærte å leke... Hvordan få henne mer inkludert i lek? Noen med tips og råd som jeg kan bringe videre? Denne jenta har også ved 2 anledninger slått 2 ansatte i barnehagen mens hun har sittet på fanget deres og slappet av/kost......Anonymous poster hash: f5010...833
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #2 Skrevet 30. april 2015 Min sønn var også en observatør, ikke en deltaker. Jeg vet ikke hvorfor, men hara alltid vært "veslevoksen" og "gammelmodig", og det virket som om det er en del av hans personlighet. Nå, når han er voksen, har han funnet sin plass. Jeg har ingen råd, men noen barn er slik! Anonymous poster hash: c9ecb...07c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #3 Skrevet 30. april 2015 TS her. Ja alle barn er jo forskjellige men jeg synes jo det er litt rart at hun ikke leker... Trodde det var noe alle barn gjorde.....Anonymous poster hash: f5010...833
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #4 Skrevet 30. april 2015 TS her. Ja alle barn er jo forskjellige men jeg synes jo det er litt rart at hun ikke leker... Trodde det var noe alle barn gjorde.....Anonymous poster hash: f5010...833 Alle barn er forskjellig. Det er ikke en lov som sier at barn MÅ leke. Noen barn er observatører, og mange barn finner ikke plassen sin i bhg. Trenger ikke være noe galt. Anonymous poster hash: 69dfa...6d1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #5 Skrevet 30. april 2015 TS her. Ja alle barn er jo forskjellige men jeg synes jo det er litt rart at hun ikke leker... Trodde det var noe alle barn gjorde.....Anonymous poster hash: f5010...833 Det at hun har slått kan være et tegn på at hun er frustrert. Anonymous poster hash: 69dfa...6d1
Gjest Mythic Skrevet 30. april 2015 #6 Skrevet 30. april 2015 Noen barn trenger hjelp til å lære å leke, det er slettes ikke så uvanlig. Ofte ligger det engstelse eller en veldig forsiktig personlighet i bunnen, som gjør at det føles tryggest å gå med en voksen og observere de andre barna. Disse barna har ikke lært de sosiale kodene som gjør at de klarer å ta kontakt med andre barn på en adekvat måte, og opprettholde kontakt. Barnehagen bør sette i gang tiltak, f.eks lekegrupper med 2-3 barn med voksenstøtte, slik at barnet får øve seg på å knytte sosiale relasjoner og lære seg å leke. Det er helt greit å ønske å leke for seg selv i blant, men ikke hele tiden. Og barn er ikke i barnehage for å gå og holde en voksen i hånda hele dagen.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #7 Skrevet 30. april 2015 Noen barn trenger hjelp til å lære å leke, det er slettes ikke så uvanlig. Ofte ligger det engstelse eller en veldig forsiktig personlighet i bunnen, som gjør at det føles tryggest å gå med en voksen og observere de andre barna. Disse barna har ikke lært de sosiale kodene som gjør at de klarer å ta kontakt med andre barn på en adekvat måte, og opprettholde kontakt. Barnehagen bør sette i gang tiltak, f.eks lekegrupper med 2-3 barn med voksenstøtte, slik at barnet får øve seg på å knytte sosiale relasjoner og lære seg å leke. Det er helt greit å ønske å leke for seg selv i blant, men ikke hele tiden. Og barn er ikke i barnehage for å gå og holde en voksen i hånda hele dagen. Dette! Anonymous poster hash: 69dfa...6d1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #8 Skrevet 30. april 2015 Noen barn trenger hjelp til å lære å leke, det er slettes ikke så uvanlig. Ofte ligger det engstelse eller en veldig forsiktig personlighet i bunnen, som gjør at det føles tryggest å gå med en voksen og observere de andre barna. Disse barna har ikke lært de sosiale kodene som gjør at de klarer å ta kontakt med andre barn på en adekvat måte, og opprettholde kontakt. Barnehagen bør sette i gang tiltak, f.eks lekegrupper med 2-3 barn med voksenstøtte, slik at barnet får øve seg på å knytte sosiale relasjoner og lære seg å leke. Det er helt greit å ønske å leke for seg selv i blant, men ikke hele tiden. Og barn er ikke i barnehage for å gå og holde en voksen i hånda hele dagen. Jeg har tenkt mye på dette svaret, og jeg har kommet fram til at selv om du har rett, er det likevel to faktorer du utlater. Det ene er personlighet, og det andre er at det å ikke leke ikke er ensbetydende med å "gå o gholde en voksen i hånda hele dagen". Som sagt lekte heller ikke min sønn i den alderen, og han likte bedret voksenkontakt. Kanskje er det som du sier at det var fordi han ikke forsto de sosiale kodene blant barn? Men jeg heller mer til den teorien at dette er en del av hans personlighet, og det gjorde også lærerne og PPT. Han har alltid vært en veldig konkret person, som aldri har vist interesse for abstrakte fantasifulle aktiviteter. Og selv om han var observatør, var han ikke passiv. Han var "vaktmesteren". Den som gikk rundt, observerte, passet på at alle hadde det bra, reparerte leker som var ødelagt, trøstet de som hadde slått seg, snakket med de voksne... du kan kanskje si at ha "lekte voksen". Det var først da han ble større at han deltok på enkelte typer lek, som gjemsel, boksen går, slåball. Konkret lek, med konkrete regler. Anonymous poster hash: c9ecb...07c 1
Gjest Mythic Skrevet 30. april 2015 #9 Skrevet 30. april 2015 Jeg har tenkt mye på dette svaret, og jeg har kommet fram til at selv om du har rett, er det likevel to faktorer du utlater. Det ene er personlighet, og det andre er at det å ikke leke ikke er ensbetydende med å "gå o gholde en voksen i hånda hele dagen". Som sagt lekte heller ikke min sønn i den alderen, og han likte bedret voksenkontakt. Kanskje er det som du sier at det var fordi han ikke forsto de sosiale kodene blant barn? Men jeg heller mer til den teorien at dette er en del av hans personlighet, og det gjorde også lærerne og PPT. Han har alltid vært en veldig konkret person, som aldri har vist interesse for abstrakte fantasifulle aktiviteter. Og selv om han var observatør, var han ikke passiv. Han var "vaktmesteren". Den som gikk rundt, observerte, passet på at alle hadde det bra, reparerte leker som var ødelagt, trøstet de som hadde slått seg, snakket med de voksne... du kan kanskje si at ha "lekte voksen". Det var først da han ble større at han deltok på enkelte typer lek, som gjemsel, boksen går, slåball. Konkret lek, med konkrete regler. Anonymous poster hash: c9ecb...07c Da leste du for fort, for jeg tok med personlighet. Og hvis man ikke leker, men heller ikke holder en voksen i hånda, hva gjør barnet da? Er observatør i barnehagen i 5 år? I mine øyne, som pedagog, vile det helt klart vært en kilde til bekymring, uansett hva slags personlighet barnet har. Det er min jobb å sørge for at alle barna får muligheten til å utvikle seg ut fra sine forutsetninger og evner, og den sosiale delen er den aller viktigste i barnehagen. Flott at sønnen din fikset regelleker og fant seg til rette etter hvert, men det jeg skrev i det første innlegget vil likevel være det jeg ville gjort om barnet i HI gikk i min barnehage.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #10 Skrevet 30. april 2015 Da leste du for fort, for jeg tok med personlighet. Og hvis man ikke leker, men heller ikke holder en voksen i hånda, hva gjør barnet da? Er observatør i barnehagen i 5 år? I mine øyne, som pedagog, vile det helt klart vært en kilde til bekymring, uansett hva slags personlighet barnet har. Det er min jobb å sørge for at alle barna får muligheten til å utvikle seg ut fra sine forutsetninger og evner, og den sosiale delen er den aller viktigste i barnehagen. Flott at sønnen din fikset regelleker og fant seg til rette etter hvert, men det jeg skrev i det første innlegget vil likevel være det jeg ville gjort om barnet i HI gikk i min barnehage. Ja, du tok med forsiktig og engstelig personlighet, men mitt poeng var at dette ikke gjelder alle som ikke leker. Og som jeg skrev var både førskolelærere og PPT inne i bildet i vårt tilfelle, men de konkluderte med at "han er bare slik". Og som sagt, han var "vaktmester", og passet på alt og alle, og hadde det veldig bra. Skulle han da blitt tvunget inn i lek bare fordi han ikke hadde en A4-personlighet? Anonymous poster hash: c9ecb...07c 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #11 Skrevet 30. april 2015 Husker jeg kjedet meg mye i barnehagen. Litt vanskelig å tidfeste sånt, men tipper jeg var 5-7 år gammel. Synes liksom ikke det var noe interessant å finne på, og pleide bare å stå ved gjerdet og vente på mamma eller pappa. Ble liksom litt meditativt. Vet ikke hvor lenge jeg pleide å stå der da. Føltes som evigheter, men barns tidsperspektiv er jo noe forskjøvet, og hukommelsen saboterer ofte litt. Anonymous poster hash: fb4c3...693 2
Gjest Mythic Skrevet 30. april 2015 #12 Skrevet 30. april 2015 Ja, du tok med forsiktig og engstelig personlighet, men mitt poeng var at dette ikke gjelder alle som ikke leker. Og som jeg skrev var både førskolelærere og PPT inne i bildet i vårt tilfelle, men de konkluderte med at "han er bare slik". Og som sagt, han var "vaktmester", og passet på alt og alle, og hadde det veldig bra. Skulle han da blitt tvunget inn i lek bare fordi han ikke hadde en A4-personlighet? Anonymous poster hash: c9ecb...07c Jeg sier ikke noe om tvang, så ikke legg ord i munnen på meg. Likevel er det sånn at som pedagog plikter man å forsøke å legge til rette for og bidra til at barna skal utvikle lekekompetanse, uansett hva slags personlighet de har, og om "de bare er slik". Slik det blir lagt fram i HI, vil jeg tolke det dithen at dette barnet trenger veiledning og voksenstøtte i lek, og jeg ville ikke slått meg til ro med at barnet bare er sånn.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #13 Skrevet 30. april 2015 Jeg sier ikke noe om tvang, så ikke legg ord i munnen på meg. Likevel er det sånn at som pedagog plikter man å forsøke å legge til rette for og bidra til at barna skal utvikle lekekompetanse, uansett hva slags personlighet de har, og om "de bare er slik". Slik det blir lagt fram i HI, vil jeg tolke det dithen at dette barnet trenger veiledning og voksenstøtte i lek, og jeg ville ikke slått meg til ro med at barnet bare er sånn. Ja, og jeg skrev også at jeg var enig med deg, selv om jeg også påpekte at det også finnes andre årsaker enn engstelse/forsiktig personlighet, liten forståelse for sosiale koder, og at slike barn ikke alltid går rundt og holder en voksen i hånda. Anonymous poster hash: c9ecb...07c
Gjest Mythic Skrevet 30. april 2015 #14 Skrevet 30. april 2015 Ja, og jeg skrev også at jeg var enig med deg, selv om jeg også påpekte at det også finnes andre årsaker enn engstelse/forsiktig personlighet, liten forståelse for sosiale koder, og at slike barn ikke alltid går rundt og holder en voksen i hånda. Anonymous poster hash: c9ecb...07c Og jeg sa "ofte" og "noen", ikke "alltid" og "alle", så da tenker jeg vi er enig. Alle barn er ulike, og du sammenliknet veldig med ditt barn, og det blir ikke rett i forhold til hva vi diskuterer her. Ditt barn hadde sine behov, dette barnet kan ha helt andre behov.
Jade Skrevet 30. april 2015 #15 Skrevet 30. april 2015 Denne jenta har også ved 2 anledninger slått 2 ansatte i barnehagen mens hun har sittet på fanget deres og slappet av/kost......Anonymous poster hash: f5010...833 Høres ut som hun vil formidle noe, og klarer ikke å få det ut verbalt der og da. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå