Gå til innhold

inhabil psykolog ?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gikk på videregående ble jeg utsatt for overgrep.

Opplevde å få liten støtte fra skolen og at saken ble dysset ned.

Ble etterhvert sendt til psykolog, og hun er gift med rådgiver på skolen.

Kan nevne at dette er en kristen skole.

Er psykologen inhabil ?

Anonymous poster hash: e5615...3ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh.. Nei? Var det rådgiver som utsatte deg for overgrepene?



Anonymous poster hash: 2b67d...be6
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner hun den som utsatte deg for overgrepene? Så ja, da er hun inhabil. Hun kan da ikke forventes å være nøytral til det du forteller og hvordan hun fordøyer informasjonen du gir henne. Skaff deg en ny en.



Anonymous poster hash: 417e7...2f1
AnonymBruker
Skrevet

Nei en annen elev.

Men saken ville vært uheldig for den type skole.

+rådgiver har ansvar for elevene (fikk ikke hjelp og støtte til å anmelde saken. den ble hysjet ned)

Anonymous poster hash: e5615...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner hun den som utsatte deg for overgrepene? ja, da er hun inhabil. Hun kan da ikke forventes å være nøytral til det du forteller og hvordan hun fordøyer informasjonen du gir henne. Skaff deg en ny en.

Anonymous poster hash: 417e7...2f1

Viss det, så ja.

på en måte som hjelper deg.

*edit skrivefeil.

Anonymous poster hash: 417e7...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Nei en annen elev.

Men saken ville vært uheldig for den type skole.

+rådgiver har ansvar for elevene (fikk ikke hjelp og støtte til å anmelde saken. den ble hysjet ned)

Anonymous poster hash: e5615...3ab

Jeg vil ikke tro at hun er direkte inhabil i og med at hun har jo absolutt taushetsplikt derfor vil jo hun aldri fortelle til sin mann (rådgiveren) at du er pasient hos henne engang. Men føler du det er for vanskelig så kan du be om å bytte psykolog.

Anonymous poster hash: 2b67d...be6

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du mener med "inhabil" her. Det er ikke noe habilitetskrav til psykologer, akkurat. Det er habilitetskrav til sakkyndige som er oppnevnt i saker, som en psykolog som er oppnevnt i en barnevernssak, men en psykolog kan jo ellers behandle en pasient uavhengig av habilitetsregler. På samme måte som det er helt lov for en lege å ha noen de kjenner, eller egen familie, som pasienter.

Du kan naturligvis velge å bytte psykolog, dersom du ønsker det. Det vil neppe noen forsøke å stå i veien for. Men det har i så fall ikke med habilitet å gjøre.



Anonymous poster hash: a0c1c...e06
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde for en god del år siden.

Får ikke tilgang til jornalen min, selv om jeg har krav på det.

Fikk diagnose av hun for ca 8 år siden.

Får ikke hjelp til ny vurdering, har vært fysisk syk lenge.

Står også fast på videre utredning,da fastlegen mener det er psykisk.

Kan man klage inn dette ?

Anonymous poster hash: e5615...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg ville vært skeptisk til er om psykologen hadde en kone som oppførte seg dårlig,om han valgte å være sammen med noen som var kjipe. Da hadde jeg lurt på dømmekraften og innsikt. Men var rådgiver veldig involvert i saken din? Var hun eller han direkte frekk eller nedlatende e.l?



Anonymous poster hash: f24b3...8b1
AnonymBruker
Skrevet

Å nekte deg innsyn i journalen er et brudd på pasientrettighetsloven, så det kan du klage inn.

Anonymous poster hash: 05471...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...