Gå til innhold

Hva din eldste fullt brukbare hvitevare?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Siemens tørketrommel som er 18 år, og som har gått 3-4 ganger hver dag i minst 10 av disse årene.

Wow. Det er kvalitet det. :) Vasker du 4 maskiner om dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow. Det er kvalitet det. :) Vasker du 4 maskiner om dagen?

Da vi hadde fem barn boende hjemme her gjorde vi det. :laugh: Nå vasker vi bare annenhver dag. Luksus. :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Alt på kjøkkenet her er innebygd, og huset ble bygd for 10 år siden. Hadde ikke engang tenkt på at det begynte å bli gammelt.... :fnise:

Anonymous poster hash: 70065...7d6
Skrevet

Svarer på Hva din eldste fullt brukbare hvitevare?

1954 modell Grepa komfyr, alt virker men man må ha god tid om man skal bake noe.

Illustrasjonsbilde:

senjatrollet00289.jpg

• Liker 2
Skrevet

1954 modell Grepa komfyr, alt virker men man må ha god tid om man skal bake noe.

Illustrasjonsbilde:

senjatrollet00289.jpg

Åh, de er så fiiiine. :)

• Liker 1
Skrevet

Alle mine hvitevarer er like gamle (under 2 år) så jeg er spent på hvilken som holder lengst.

Gjest Raptuza
Skrevet

Micro vi fikk i bryllupsgave for snart 19 år siden...!😄

Gjest Wei Wei
Skrevet

Siemens oppvaskmaskin. Har 8-9 år gammel.

Skrevet

Foreldrene mine har en Miele microbølgeovn som er 25 år gammel og den fungerer som da den var ny. Den eldste hvitevaren samboeren og jeg har er en vaskemaskin fra Siemens som er ca 10 år gammel. Den fungerer også helt fint.

Gjest Mythic
Skrevet

Mikrobølgeovn. Arvet den av mamma, som kjøpte den det året jeg ble født. snart 28 år siden.

Den går som om den skulle være ny.

Anonymous poster hash: 2660f...aba

Samme her, mikrobølgeovn som er 27 år gammel. Stygg som nøkken, men funker like fint. Også har jeg en Adax håndmikser som er over 20 år gammel. Den er uunværlig på kjøkkenet, og fungere akkurat like bra som da den var ny.

AnonymBruker
Skrevet

Har en elektra-komfyr fra tidlig 90-tall med varmluftsfunksjon, kjøpte den brukt for 4 år siden... Funker nesten for bra, må kutte ned steketider på bakverk og pizzaer; følger jeg angitt tid blir de svidd :fnise:

Anonymous poster hash: 9003b...4df
Skrevet

Hvitevare og hvitevare, fru Blom, men det er i hvert fall et kjøkkenredskap: min miksmaster som er eldre enn meg, og den går som ei klokke! Tror den er fra 1976, men er ikke helt sikker på årstallet.

I samme gate var min mors gamle kjøleskap, som tikket og gikk i over 25 år. På hytta er også det meste minst 20 år gammelt, inkludert oppvaskmaskinen som bråker noe vanvittig, men det aldri er trøbbel med for øvrig.

De nyere tingene vi har (kaffemaskin, induksjonstopp osv) er det som har gått oftest i stykker- og som er dyrest å reparere. Det er vel egentlig en myte at alt var så mye bedre før, men akkurat når det gjelder husholdningsartikler lurer jeg på om det er noe i det...

Skrevet

Hvitevare og hvitevare, fru Blom, men det er i hvert fall et kjøkkenredskap: min miksmaster som er eldre enn meg, og den går som ei klokke! Tror den er fra 1976, men er ikke helt sikker på årstallet.

I samme gate var min mors gamle kjøleskap, som tikket og gikk i over 25 år. På hytta er også det meste minst 20 år gammelt, inkludert oppvaskmaskinen som bråker noe vanvittig, men det aldri er trøbbel med for øvrig.

De nyere tingene vi har (kaffemaskin, induksjonstopp osv) er det som har gått oftest i stykker- og som er dyrest å reparere. Det er vel egentlig en myte at alt var så mye bedre før, men akkurat når det gjelder husholdningsartikler lurer jeg på om det er noe i det...

Min erfaring er at det stemmer at hvitevarer hadde en helt annen holdbarhet før enn det som lages i dag. Der jeg bodde før hadde jeg et fryseskap som var minst 30 år gammelt og gikk som en klokke. Aldri noe problemer! I foreldregenerasjonen min var det typisk at slike ting varte i minst 20-30 år. Det sies at det som lages i dag er bedre miljøvennlig, og det hadde nok stemt om de hadde samme holdbarhet som før (ikke særlig miljøvennlig å måtte bytte hvitevarer etter få år..).

Det eldste jeg har i dag er en Siemens oppvaskmaskin som sto her da jeg kjøpte leiligheten for 11 år siden. Tipper den var et par år den gang. Og så har jeg et svindyrt kombiskap og en tilsvarende dyr vaskemaskin som begynte å krangle et par måneder etter at garantien var gått ut.. Jo mer duppeditter og elektronikk, jo større er sjansen for at det blir problemer.

AnonymBruker
Skrevet

den miksmasteren din er det en kenwood? innlegg 32<br />min kenwood chef er fra 1976 og senest i går ble den brukt til å kna sammen en stor deig, minuset med den er støyen de tre minuttene det tar<br /><br />alle andre hvitevarer er skiftet ut de siste åra, tørketrommelen da den ikke tørket lenger men fordogga lufta så mye at optisk røykvarsler startet å ule,<br />fryser da besøkende kikka ut og lurte på hvor i svarte den traileren som sto å gikk på tomgang var, kjøleskapet da det begynte å kvine, vaskemaskina da mothaken som skulle holde døra lukket brakk og det ikke var mulig å få ny del for det fantes ikke på reservedelslageret lenger

Anonymous poster hash: c1f82...39a

AnonymBruker
Skrevet

glemte å si at alt som har blitt byttet ut var over 20 år gammelt

Anonymous poster hash: c1f82...39a

AnonymBruker
Skrevet

Har en micro etter mine besteforeldre, og min mor sier de kjøpte den før jeg ble født, så den er minst 30 år:P Går som ei klokke:) Til tross for at det faktisk har vært brann inni den :fnise:

Anonymous poster hash: 99f27...280
Skrevet

Fryseren. Kjøpte den brukt for maaange år siden og er av samme modell og merke som den mammaen min har. Den er hvertfall 40 år gammel eller kanskje mer hoho!

AnonymBruker
Skrevet

Miele oppvaskmaskinen til foreldrene mine. Den levde vel i 25 år eller noe - ble faktisk nylig skiftet ut!

Anonymous poster hash: 8799b...910
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste er bare 7-8 år. Oppvaskmaskina. Men den skyller ikke helt bra :P

Anonymous poster hash: 8f0e9...273
Skrevet

Min erfaring er at det stemmer at hvitevarer hadde en helt annen holdbarhet før enn det som lages i dag. Der jeg bodde før hadde jeg et fryseskap som var minst 30 år gammelt og gikk som en klokke. Aldri noe problemer! I foreldregenerasjonen min var det typisk at slike ting varte i minst 20-30 år. Det sies at det som lages i dag er bedre miljøvennlig, og det hadde nok stemt om de hadde samme holdbarhet som før (ikke særlig miljøvennlig å måtte bytte hvitevarer etter få år..).

Det eldste jeg har i dag er en Siemens oppvaskmaskin som sto her da jeg kjøpte leiligheten for 11 år siden. Tipper den var et par år den gang. Og så har jeg et svindyrt kombiskap og en tilsvarende dyr vaskemaskin som begynte å krangle et par måneder etter at garantien var gått ut.. Jo mer duppeditter og elektronikk, jo større er sjansen for at det blir problemer.

Ja, det var omtrent det Miele-mannen sa, da han kom for å fikse induksjonstoppen vår som er fem år gammel og har gått i stykker to ganger de siste seks månedene. Den ene gangen betalte vi seks tusen for å få den fikset, den andre gangen skulle det vært 17 000 (!!! Vi slapp unna fordi førstemann hadde gjort en feil). Hvor miljøvennlig er det å kjøre dieselbil rundt i hele østlandsområdet for å fikse helt nye ting?

Elektronikk er vanskelige saker, fordi det sjelden lar seg fikse uten eksperthjelp. Min bestefar kunne skru litt her og dunke litt der, og så funket det igjen. Sånn er det ikke lenger. Jeg var veldig fristet til å kjøpe slike vindusviskere som spruter vann, helt til mannen min påpekte at da kan vi ikke bare bytte dem ut selv på Biltema- da er det inn på reparasjon og omkoding. Og sånn er det nok på veldig mange felter. Alt som inneholder elektronikk og chip'er er både sårbart og krever rådyr eksperthjelp, så utviklingen er nok ikke bare til det gode.

Forresten er vaskemaskinen og trommelen vår nesten ti år gamle, og de er utsatt for ekstremt hard bruk. De funker fremdeles, og jeg håper det fortsetter sånn en stund til. Jeg er ikke klar for å si at en vaskemaskin på ti år er "gammel" riktig ennå :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...