Gå til innhold

Slektsforskning - hvor begynne?

Fremhevede innlegg

Gjest snoopy_93
Skrevet

Hei!
Jeg har lyst til å forske på min slekt fordi jeg lurer på hva de gjorde, hvilke mennesker de var, om det er noe grums i slekten, om det skjedde noen tragedier og ikke minst hvor jeg selv egentlig er fra. Hvilke gener som har blitt overført og om det kanskje finnes noen i slekten som er litt lik meg selv. Kanskje også om det har vært noen skumle sykdommer som kan være arvelige ute og går.

Jeg er litt heldig, men samtidig litt uheldig. Jeg har en slektsbok i min hule hånd som er av slekten på min farfar sin side av verden. Problemet er at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Jeg har alle navn, ikke alle fødselsdatoer eller dødsdatoer.

Har dog klart å finne det jeg tror er 2. Generasjon, men på nett er navnene feil. Fødselsdato og sted er riktig, men ikke navn.. Eks; Karl Lund giftet seg med Oline Tveter den 28. November 1872.

På nett står det at hun heter Oline Paulsen Lund, noe som for så vidt kan stemme siden hennes far het Paulsen til etternavn. Hennes mor het Olsdatter. Hvordan kan Tveter komme inn i bildet da? Det var jo ikke akkurat vanlig på den tiden å skille seg, slik som det er i dag.

Så et annet lite dilema som jeg har lurt på helt siden farmor døde i 2006.. Hun var adoptert, trolig fordi hun var født "uekte". Er det noen sjans i havet for å finne ut hvem hennes ekte foreldre var? Jeg vet at hun het Eriksen til etternavn før hun giftet seg, men dette er jo etternavnet til hennes adoptivfamilie. Jeg vet også sånn ca at hun er fra samme sted som farfar.

Noen som kan gi meg noen ideer? :)

Burde jeg kanskje finne mest mulig informasjon om senere generasjoner før jeg finner info om den aller første?

Skriver ned alt jeg finner og hvilke sider det er funnet på i en bok, slik at jeg ikke må tilbake til start hver gang jeg er på tur i min slekt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bibliotek har ofte slektforskningskurs/opplæring.

Du kan søke selv på Digitalarkivet i gamle kirkebøker, slektsbøker og du kan kontakte statsarkiv, riksarkiv og kommunenes arkiver.

Der finnes også kurs i regi av andre.

Anonymous poster hash: dd91a...d77

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Bibliotek har ofte slektforskningskurs/opplæring.

Du kan søke selv på Digitalarkivet i gamle kirkebøker, slektsbøker og du kan kontakte statsarkiv, riksarkiv og kommunenes arkiver.

Der finnes også kurs i regi av andre.

Anonymous poster hash: dd91a...d77

Hvis jeg oppsøker riksarkivet, kan jeg finne nesten all info på egenhånd (og med litt hjelp fra en ansatt) da? Har hørt noe prat om at dersom det ikke er 100år siden eks. Farmor døde så må en av hennes nærmeste pårørende være med, evt gjøre søket alene pga taushetsbelagte ting/personvern.?

Gjest Mythic
Skrevet

Da jeg drev med litt slektsgransking, fant jeg det aller meste på digitalarkivet på nett. De store folketellingene ligger der, og hvis du vet navn, fødselsdato eller fødested, skal du kunne søke deg fram til veldig mye selv.

Gjest snoopy_93
Skrevet (endret)

Da jeg drev med litt slektsgransking, fant jeg det aller meste på digitalarkivet på nett. De store folketellingene ligger der, og hvis du vet navn, fødselsdato eller fødested, skal du kunne søke deg fram til veldig mye selv.

Leter der, men tror jeg gjør et eller annet feil siden jeg ikke finner så mye annet en personnr 002, sivilstand, hvor de bodde og hvor mange som bodde der. :fnise:

Endret av snoopy_93
Skrevet

Leter der, men tror jeg gjør et eller annet feil siden jeg ikke finner så mye annet en personnr 002, sivilstand, hvor de bodde og hvor mange som bodde der. :fnise:

Du finner som oftest ikke noe om selve personen på Digitalarkivet. Da må du lete mye nøyere, noe ansatte på Statsarkivet kan hjelpe med :) Folketellingene osv gir bare slike opplysninger som du oppgir over her. Opplevd samme greia. Skulle gjerne visst mer om livene deres, men da må man gjøre det på gamlemåten.. :)

Gjest snoopy_93
Skrevet

Du finner som oftest ikke noe om selve personen på Digitalarkivet. Da må du lete mye nøyere, noe ansatte på Statsarkivet kan hjelpe med :) Folketellingene osv gir bare slike opplysninger som du oppgir over her. Opplevd samme greia. Skulle gjerne visst mer om livene deres, men da må man gjøre det på gamlemåten.. :)

Ah, da vet jeg jo egentlig "alt" jeg trenger å vite for å finne ut mer om livene deres da. :)

AnonymBruker
Skrevet
Hei!

Jeg har lyst til å forske på min slekt fordi jeg lurer på hva de gjorde, hvilke mennesker de var, om det er noe grums i slekten, om det skjedde noen tragedier og ikke minst hvor jeg selv egentlig er fra. Hvilke gener som har blitt overført og om det kanskje finnes noen i slekten som er litt lik meg selv. Kanskje også om det har vært noen skumle sykdommer som kan være arvelige ute og går.

DNA-test bestiller du på nettet.

Jeg er litt heldig, men samtidig litt uheldig. Jeg har en slektsbok i min hule hånd som er av slekten på min farfar sin side av verden. Problemet er at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Jeg har alle navn, ikke alle fødselsdatoer eller dødsdatoer.

Har dog klart å finne det jeg tror er 2. Generasjon, men på nett er navnene feil. Fødselsdato og sted er riktig, men ikke navn.. Eks; Karl Lund giftet seg med Oline Tveter den 28. November 1872.

På nett står det at hun heter Oline Paulsen Lund, noe som for så vidt kan stemme siden hennes far het Paulsen til etternavn. Hennes mor het Olsdatter. Hvordan kan Tveter komme inn i bildet da? Det var jo ikke akkurat vanlig på den tiden å skille seg, slik som det er i dag.

Det var vanlig å ha to etternavn. Et patronym og så ta navnet etter stedet man bodde. Tveter og Lund kan f.eks. være henholdsvis gården hun vokste opp på og gården hun bodde på som gift.

Så et annet lite dilema som jeg har lurt på helt siden farmor døde i 2006.. Hun var adoptert, trolig fordi hun var født "uekte". Er det noen sjans i havet for å finne ut hvem hennes ekte foreldre var? Jeg vet at hun het Eriksen til etternavn før hun giftet seg, men dette er jo etternavnet til hennes adoptivfamilie. Jeg vet også sånn ca at hun er fra samme sted som farfar.

Da må du bla i kirkebøkene. Disse ligger på nett. Du må vite hvor hun var født. Det kan være at foreldrenes navn står oppført ved konfirmasjonen.

Noen som kan gi meg noen ideer? :)

Burde jeg kanskje finne mest mulig informasjon om senere generasjoner før jeg finner info om den aller første?

Skriver ned alt jeg finner og hvilke sider det er funnet på i en bok, slik at jeg ikke må tilbake til start hver gang jeg er på tur i min slekt.[/

Ellers råder jeg deg til å dobbelt-sjekke alt. Ikke ha hastverk.

Anonymous poster hash: e42dc...58e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Start med å snakke med den eldre generasjonen som enda er i live. De kan sitte på mye informasjon og bilder, og det er ting som kan gå tapt den dagen de er døde. Så ville ha startet der.

Anonymous poster hash: 29a4c...a9a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å sjekke ut med de foreldre og besteforeldrene som lever, om de ØNSKER å vite. Ikke alle som vil vite om slektninger som er barn av tyskere, "uekte barn", barn plassert i fosterhjem, osv.

Anonymous poster hash: 2a1dd...610

Gjest snoopy_93
Skrevet

Begynn å sjekke ut med de foreldre og besteforeldrene som lever, om de ØNSKER å vite. Ikke alle som vil vite om slektninger som er barn av tyskere, "uekte barn", barn plassert i fosterhjem, osv.

Anonymous poster hash: 2a1dd...610

Jeg har kun pappa og onkel igjen på den siden av slekta. :( Farmor døde i 2006 og da tenkte jeg aldri over dette med slekt siden jeg "bare" 13år.

Jeg har snakket mye med pappa om dette og han vet ikke så veldig mye mer en det jeg har fått vite. Tror heller ikke onkel vet så alt for mye heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...