Gå til innhold

Lege bestemmer p-pille merke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man velge p-pille merke selv mens man snakker med legen, eller vil legen skrive ut resept på hva han/henne mener er best. Noen leger er imot diane og yasmin, men jeg vil gjerne starte på yasmin etter å ha hørt med flere venninner av meg.

Noen som har erfaring med dette og eventuelt har noen "tips" for å få det p-pille merket man selv skulle ønske.

Anonymous poster hash: 81d51...60e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen vil nok fortelle deg om de forskjellige merkene og fordelene og ulempene med de. Du får nok yasmin hvis du ber om det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen vil nok fortelle deg om de forskjellige merkene og fordelene og ulempene med de. Du får nok yasmin hvis du ber om det!

Ts her.

Takker for svar, men er det mulig at legen vil stå på sitt og er ekstremt motstander av et p-pille merke? Har aldri gått på p-piller før og yasmin er vel en av p-pillene som inneholder flest hormoner. Er det mulig at legen heller vil la meg gå på et p-pille merke med færre hormoner?

Skrevet

Du kan si at du vil prøve en type merke. Jeg fikk aldri velge, siden det var så mye hjertefeil og kreft i familien min. Jeg fikk bare tildelt en minipille første gangen og har gått på den siden da.

Skrevet

Du må jo ha argumenter klare. Ikke bare fordi "venninnene mine sier det".

• Liker 5
Skrevet

Du kan uttrykke ønske om et spesifikt merke, noen ganger spør legen deg om du vet om et merke du ønsker å prøve, men det er til syvende og sist legen som kan bestemme om du, med din helsetilstand, kan bruke det aktuelle merket.

Selv ble jeg tildelt Trinordiol en gang for hundre år siden, videre over på Trionetta da Trinordiol gikk av markedet, og da Trionetta også skulle gå av markedet, fikk jeg et tips om Microgynon fra to forskjellige vennniner. Hun ene hadde brukt merket, hun andre er apotektekniker og mente de kunne passe for meg.

Legen jeg var hos da jeg var tom for det gamle merket og måtte ha nye piller, spurte meg om jeg selv hadde ønsker om spesifikke merker, og da nevnte jeg Microgynon, som jeg også endte opp med.

Skrevet

Ts her.

Takker for svar, men er det mulig at legen vil stå på sitt og er ekstremt motstander av et p-pille merke? Har aldri gått på p-piller før og yasmin er vel en av p-pillene som inneholder flest hormoner. Er det mulig at legen heller vil la meg gå på et p-pille merke med færre hormoner?

Det er nok veldig sannsynlig. Men selv om du har venninner som har gått på det er det ikke sikkert at det fungerer for deg! Jeg ville valgt de p-pillene med minst risiko. Når jeg fikk p-piller første gang på helsestasjon ble jeg bare satt på Mercilon og de er jo en av de verste. Jeg fikk senere byttet til Loette, men jeg bruker ikke p-piller lengre nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke stoler på at legen din er i stand til å hjelpe deg å finne det pillemerket som passer best for deg (noe som ikke har noe som helst å gjøre med hva venninnene dine bruker) hadde jeg heller byttet lege.

Og om du faktisk stoler på at han vet hva han gjør: Hør på hva legen anbefaler deg, han/hun har tross alt noen års utdannelse i dette.

Anonymous poster hash: ebfc8...50d
  • Liker 1
Skrevet

Det er nok veldig sannsynlig. Men selv om du har venninner som har gått på det er det ikke sikkert at det fungerer for deg! Jeg ville valgt de p-pillene med minst risiko. Når jeg fikk p-piller første gang på helsestasjon ble jeg bare satt på Mercilon og de er jo en av de verste. Jeg fikk senere byttet til Loette, men jeg bruker ikke p-piller lengre nå.

Er mercilon en av de verste? :O jeg går på den på 5. Året nå..

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Han ser jo igjennom sykdomshistorien din, og hva som har forekommet av sykdommer i din familie. Om han mener det ikke er bra for deg å begynne yasmin, fordi det kan være risikabelt for deg - så må du jo høre etter på det! Det er vel det samme hva venninnen dine bruker? Er dere 3 år og må ha alt likt? Jeg kjenner ei som fikk blodpropp av yasmin, og kjenner til flere som har hatt mye bivirkninger av det pillemerket.

Anonymous poster hash: f62aa...c53

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Jeg vil selvfølgelig høre på hva legen anbefaler meg og "venninnene mine bruker det" vet jeg er et invalid argument. På forhånd har jeg lest meg opp på de ulike p-pille merkene og etter det jeg har fått inntrykk av så er flest fornøyd med yasmin. Virker som flere får væskeopphopninger og små blødninger underveis av de andre merkene, men dette er jo helt individuelt. Er bare redd for at legen mener at det faktum at jeg aldri har gått på p-piller før er en god nok grunn til å la meg prøve ut noen mildere merker før jeg starter på yasmin som har flere hormoner.

AnonymBruker
Skrevet

Han ser jo igjennom sykdomshistorien din, og hva som har forekommet av sykdommer i din familie. Om han mener det ikke er bra for deg å begynne yasmin, fordi det kan være risikabelt for deg - så må du jo høre etter på det! Det er vel det samme hva venninnen dine bruker? Er dere 3 år og må ha alt likt? Jeg kjenner ei som fikk blodpropp av yasmin, og kjenner til flere som har hatt mye bivirkninger av det pillemerket.

En av mine tidligere klassevenninner fikk slag før hun fylte 30. P-piller var en av de viktigste faktorene, så jeg vil sterkt anbefale å ikke mase seg til "feil" merke, ja.

Skrevet

Jeg får alltid viljen min med medisiner. Vet ikke hva jeg gjør som får til det :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

En av mine tidligere klassevenninner fikk slag før hun fylte 30. P-piller var en av de viktigste faktorene, så jeg vil sterkt anbefale å ikke mase seg til "feil" merke, ja.

Det er jeg fullstendig klar over. Har ingen i familien med blodpropp så jeg vil tro at risikoen for dette er relativt lav, men jeg kan vel også få testet blodtrykket samtidig som jeg er hod legen for sikkerhets skyld.

Ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg fullstendig klar over. Har ingen i familien med blodpropp så jeg vil tro at risikoen for dette er relativt lav, men jeg kan vel også få testet blodtrykket samtidig som jeg er hod legen for sikkerhets skyld.

Ts.

Vil anbefale deg å høre på legen og begynne på et merke som ikke er så sterkt og med så mye bivirkninger som yasmin. Det er ikke bare blodpropp sterke p-piller er kjent for. Husk at de inneholder MYE hormoner, or alt du vet er det ikke sikkert du tåler disse hormonene. Skjønner at du er fjortis, og at det er "in" å bruke p-piller, og at alle tror de skal ha det samme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å høre på legen og begynne på et merke som ikke er så sterkt og med så mye bivirkninger som yasmin. Det er ikke bare blodpropp sterke p-piller er kjent for. Husk at de inneholder MYE hormoner, or alt du vet er det ikke sikkert du tåler disse hormonene. Skjønner at du er fjortis, og at det er "in" å bruke p-piller, og at alle tror de skal ha det samme.

Kan nevnes at jeg er 21 år gammel, er i et forhold, har blitt gravid en gang for mye, tok abort og dermed ønsker å ta i bruk p-piller for ekstra beskyttelse i tillegg til kondom. Vil ikke gå på yasmin fordi venninnene mine går på det, men fordi de har gode erfaringer med dette merket i forhold til andre p-pille merker(selvsagt er dette helt individuelt).

Jeg kommer til å forhøre meg til legen og legen vil ha det siste ordet. Er likevel interessert i å vite hva legen mener om yasmin som prevensjon og eventuelt fordeler og ulemper.

Gjest bruker83924
Skrevet (endret)

Tror det er veldig individuelt hvordan et merke fungerer på en person. Jeg fikk på mercilon av helsesøster, og gikk på de frem til jeg nylig sluttet. Søsteren min vet jeg begynte med yasmin, men måtte gå over til loette pga ekstreme bivirkninger. Skulle jeg valgt om igjen ville jeg gått for p-piller med lite risiko og lite østrogen. ^^

Endret av ElizabethTaylor
Skrevet

Kan nevnes at jeg er 21 år gammel, er i et forhold, har blitt gravid en gang for mye, tok abort og dermed ønsker å ta i bruk p-piller for ekstra beskyttelse i tillegg til kondom. Vil ikke gå på yasmin fordi venninnene mine går på det, men fordi de har gode erfaringer med dette merket i forhold til andre p-pille merker(selvsagt er dette helt individuelt).

Jeg kommer til å forhøre meg til legen og legen vil ha det siste ordet. Er likevel interessert i å vite hva legen mener om yasmin som prevensjon og eventuelt fordeler og ulemper.

Det går nok bra skal du se. Det første legen ser på er sykdommer og blodpropp du eller noen i familien din har hatt, om det ikke er noe som tilsier at det ikke er lurt på grunn av det, skal det nok være enkelt å overbevise legen :)

Skrevet

Mine leger har hvertfall vært veldig fleksible på det, så hvis jeg ikke har hatt en formening om hva jeg vil prøve virker det som de har valgt et merke ganske tilfeldig. P-piller er veldig prøv-og-feil, så man må jo bare begynne med et merke. Har man fare for blodpropp er det nok strengere.

Jeg fikk microgynon første gangen, rett og slett fordi det var den billigste pillen. Ikke mange medisinske vurderinger bak den resepten, altså...

AnonymBruker
Skrevet

Han ser jo igjennom sykdomshistorien din, og hva som har forekommet av sykdommer i din familie. Om han mener det ikke er bra for deg å begynne yasmin, fordi det kan være risikabelt for deg - så må du jo høre etter på det! Det er vel det samme hva venninnen dine bruker? Er dere 3 år og må ha alt likt? Jeg kjenner ei som fikk blodpropp av yasmin, og kjenner til flere som har hatt mye bivirkninger av det pillemerket. Anonymous poster hash: f62aa...c53

Jeg er en av dem som har få bivirkninger. Det hjelper også mot uten hud og kan gi et lett vekttap. Jeg har også litt nedsatt sexlyst på dem. Men i forhold til Synfase og Trionetta, som ga flere bivirkninger (kvalme, vektøkning), så er jeg veldig fornøyd med dem.

Hun som fikk blodpropp av yasmin, kunne sikkert fått det av andre p-piller også. Det har vel så mye med gener å gjøre.

Anonymous poster hash: 45b11...773

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...