Gå til innhold

Krise! Sanger mistet stemme


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jobber innen utøvende scenekunst og har en spesiell jobb på mandag hvor kunde er svært viktig for meg og betaler enormt mye for å ha meg der. I dag våkna jeg med nesten kke stemme. ikke særlig voondt i halsen, men den sprekker og er enormt svak. kjennes som om jeg er veldig tørr i svelget bare.

Har kamillete, medox, propilis, hvitløkstabl, c-vitamin og solhatt.. ingenting har hjulpet. jeg MÅ være frisk på mandag, man avlyser ikke i denne bransjen..

Har noen her noen tips? Hva som helst??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Press en halv sitron og drikk den mens du lar det sirkulere litt i ganen. Det fungerer også å spise sitron eller med sånn usukret sitronsaft man har i teen, men jeg synes det er best å presse den.

Gjenta gjerne etter en del timer. Om du tok sitron før du la deg, kan du gjenta når du står opp, og om du tok den tidlig på dagen, kan du gjenta en stund før du legger deg.

Er ikke sikkert det fungerer så godt på tørr hals, men jeg har ihvertfall sluppet unna mye halsonde på grunn av dette, dessuten renser det stemmen fordi det får bort en del " gugge" fra halsen, er jo vanlig t operasangere "renser stemmen" med sitron.

Du merker innen et døgn om det har fungert eller ikke og det er ikke nødvendig å innta så mange sitroner, virker det, så virker det med 1-1,5

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Ingen melkeprodukter (slimdannende), sitron og honning (øker sekresjon og smører), ikke kald trekk på halsen (skjerf), og ellers hvile stemmen så mye som mulig.

Du har en liten uke på deg, og stemmen vil helt sikkert bli bedre i løpet av disse dagene hvis du ikke presser deg.



Anonymous poster hash: e4daf...208
Skrevet

Press en halv sitron og drikk den mens du lar det sirkulere litt i ganen. Det fungerer også å spise sitron eller med sånn usukret sitronsaft man har i teen, men jeg synes det er best å presse den.

Gjenta gjerne etter en del timer. Om du tok sitron før du la deg, kan du gjenta når du står opp, og om du tok den tidlig på dagen, kan du gjenta en stund før du legger deg.

Er ikke sikkert det fungerer så godt på tørr hals, men jeg har ihvertfall sluppet unna mye halsonde på grunn av dette, dessuten renser det stemmen fordi det får bort en del " gugge" fra halsen, er jo vanlig t operasangere "renser stemmen" med sitron.

Du merker innen et døgn om det har fungert eller ikke og det er ikke nødvendig å innta så mange sitroner, virker det, så virker det med 1-1,5

Ingen melkeprodukter (slimdannende), sitron og honning (øker sekresjon og smører), ikke kald trekk på halsen (skjerf), og ellers hvile stemmen så mye som mulig.

Du har en liten uke på deg, og stemmen vil helt sikkert bli bedre i løpet av disse dagene hvis du ikke presser deg.

Anonymous poster hash: e4daf...208

Tusen takk! Har prøvd sitronen, og det rensket iallefall opp litt, det var vist en del slim, ikke tørt altså =P. får jo litt miniangst når man er såpass avhengig av stemmen, som man ikke har kontroll på! Flere tips mottas medtakk!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Har prøvd sitronen, og det rensket iallefall opp litt, det var vist en del slim, ikke tørt altså =P. får jo litt miniangst når man er såpass avhengig av stemmen, som man ikke har kontroll på! Flere tips mottas medtakk!

Jeg utøvde klassisk sang(vel og merke på lavt nivå), og sanglæreren min anbefalte vann med sitron på selve dage, det klarner stemmen noe veldig, og bidrar til økt spyttproduksjon.

Te med honning for å smøre stemmebånd, samt taleforbud er bra(men ikke honning på selve dagen).

Om du hoster kraftig er Noskapin bra, jeg får dog mye bivirkninger.

Anonymous poster hash: 3bc35...8f5

Skrevet

Familiemedlemmer som er musikere sverger også til sitron :) Som sagt over pass på at du ikke får trekk mot halsen (om du sover med vinduet åpent kan det være lurt å lukke det, eller ta på seg en tskjorte). Dette går nok helt fint :)

Skrevet

Skyll halsen med vademecum :)

Skrevet

Takk for alle tips! Nå er sitron intatt i ymse versjoner, og skjerf og teppe på! Krysser fingrene for snarlig bedring!

Skrevet

Fersk ingefær skåret i skiver og kokt i 15 min, avsiles, drikker brygget, er bra. Kanskje noe honning for smakens skyld.

ABSOLUTT taleforbud hjalp meg da jeg mistet stemmen en uke, og begynte å bli panisk. Med absolutt, menes det også hviske-forbud. HELT taus i 2-3 dager, så stemmebåndene er inaktive og "slappe". Man anstrenger dem også ved hvisking! Upraktisk, men nødvendig. Hvisking når man ellers er hes, er belastende.

:klem::hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...