Gå til innhold

Facebook: Folk bruker likefunksjonen feil


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk (kvinner, nesten utelukkende) bruker likefunksjonen feil på Facebook, hvis noen kommer med statusoppdatering: "Er hjemme fra jobb idag, har fått lungebetennelse :(", trykker alltid en eller annen kvinne "like". Ikke for å være drittsekk, men fordi de egentlig ikke skjønner hva "like" er til, mest sannsynlig. Ser alle mulige negative eller "triste" statusoppdateringer, som nesten alltid får en like. Fra en eller annen kvinne i vennelista. Greit at kvinner generelt sett er baksnakkende, oppurtunistiske og benytter hver en anledning til å dytte andre ned i gjørma for å hevde seg selv (slapp av, jeg er dame selv), men tror ikke det er der det ligger ang. feil bruk av "like" på Facebook altså :)

Hva tror dere, hvorfor liker noen negative/"triste" statusoppdateringer? De fleste andre vil kommentere "god bedring", eller noe annet i samme gate.

Anonymous poster hash: e44ef...042

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må være noe spesielt med dine kvinnelige facebook-venner..

Anonymous poster hash: 929af...195

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det må være noe spesielt med dine kvinnelige facebook-venner.. Anonymous poster hash: 929af...195

Det er ikke MINE venner som trykker "like" ;) en liten opplysning: man kan se på andres profiler på Facebook og se at folk på deres venneliste har trykket "like"

Anonymous poster hash: e44ef...042

Gjest Olivia Benson
Skrevet

Jeg tror ikke alle ser på den knappen bare som en "jeg likte innholdet i denne statusen"-knapp. Men også som en "jeg har sett statusen din, her gir jeg deg min støtte"-knapp.

Det er vel ikke noe mer feil bruk av knappen det, men det kan jo selvfølgelig tolkes på feil måte.

  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke alle ser på den knappen bare som en "jeg likte innholdet i denne statusen"-knapp. Men også som en "jeg har sett statusen din, her gir jeg deg min støtte"-knapp.

Det er vel ikke noe mer feil bruk av knappen det, men det kan jo selvfølgelig tolkes på feil måte.

Det er en feil bruk av knappen, siden "like" betyr at man liker det. Hadde det finnes en "støtte" funksjon, kunne de selvsagt brukt den.

Men ønsker man å støtte noen, kan man skrive en kommentar istedet :)

Anonymous poster hash: e44ef...042

Gjest Olivia Benson
Skrevet

Det er en feil bruk av knappen, siden "like" betyr at man liker det. Hadde det finnes en "støtte" funksjon, kunne de selvsagt brukt den.

Men ønsker man å støtte noen, kan man skrive en kommentar istedet :)

Anonymous poster hash: e44ef...042

Ja, jeg vet hva "like" betyr, sånn rent oversatt. Men jeg mener fortsatt at det ikke er en rett og gal bruk av funksjonen. Hvis jeg hadde skrevet at jeg lå hjemme med influensa og noen likte det, så hadde i hvert fall ikke jeg trodd at de syns det var bra at jeg var syk.

  • Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Det er en feil bruk av knappen, siden "like" betyr at man liker det. Hadde det finnes en "støtte" funksjon, kunne de selvsagt brukt den.

Men ønsker man å støtte noen, kan man skrive en kommentar istedet :)Anonymous poster hash: e44ef...042

At knappen heter "like" er egentlig helt irrelevant. Folk vil alltid utvikle ulike praksiser og benytte teknologi og funksjoner på måter som det ikke var tenkt til, det er en del av domestiseringsprosessen til ny og gammel teknologi. Man kan ikke snakke om rett og gal bruk i slike sammenhenger etter min mening.

  • Liker 5
Gjest mainbitch
Skrevet

Du kan jo ikke akkurat bestemme hvordan like-knappen skal brukes heller da. Var det du som grunnla facebook, kanskje? Fins det en regel i en facebook-regelbok som sier at man ikke kan like andres statuser hvis de er hjemme fra jobb med lungebetennelse? Nei, tror ikke det.

Skrevet

Selv bruker jeg den som en oppmuntring. Hvis noen har slått opp, kan jeg like oppdateringen for å vise at jeg ser det og forstår hva som har hendt.

Jeg synes jeg du virker passe arrogant. Hvem er du som kan bestemme hva reglene for like-knappen er?

AnonymBruker
Skrevet

For meg betyr det "jeg ser deg" i pisitiv fortegn. Et tegn til vedkommende om at jeg er her.

Det er vel kun i ris og ros den likeplusse funksjonen blir misbrukt.

Anonymous poster hash: 52a55...f3e

Skrevet

Blir ikke kun brukt som tegn på at man liker det som står, men også som en "Jeg er enig"-knapp.

Om det heller ikke er noe å være enig i, er det derimot rart å like.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...