Gå til innhold

Vin til maten i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lørdagskonfirmasjon og stor familie der det er naturlig vanligvis å ta et glass vin til god mat. Hvordan ville dere reagert på velkomstdrink med champagne med og uten alkohol, og vin/ mineralvann til middagen? Innafor eller totalt upassende?

Anonymous poster hash: 93c1a...104

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det får vel være opp til hver enkelt familie..

Her i mine kretser og familie er ikke alkohol vanlig i konfirmasjon eller barnedåp, men jeg hadde ikke reagert hadde jeg blitt invitert til en konfirmasjon der alkohol ble servert. Tror dog jeg hadde holdt meg til mineralvann.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Innafor!

Det er omtrent kun vi i Norge som har blitt så rigide og sære på dette med alkohol. Så fremst man klarer å unngå at noen drikker seg full, som de fleste voksne mennesker gjør, så ser jeg absolutt ikke noe problem.

Jeg har vært i barnedåp i utlandet der de skåla med glasset hele kvelden, og det var moro :)

Anonymous poster hash: ab7b8...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Vært i barnedåp med hjemmebrent, er nok innafor.

Anonymous poster hash: 3dea8...933

Skrevet

Jeg har ikke vært i den alderen ennå at jeg skal ta stilling til det selv, kan godt hende jeg har endret mening til da, men det første jeg tenker er at jeg ikke synes det er innafor. Da fordi det er konfirmanten sin dag, som er mindreårig, 14-15 år gammel? Og jeg synes ikke det trenger å være noe fokus på at det skal serveres alkohol. Synes heller ikke noe om det i barnedåp, eller i bryllup hvis mange barn er til stede. Men i alle sosiale lag hvor samtlige er gamle nok til å drikke alkohol så synes jeg det er helt i orden, har ikke noe i mot å delta på bryllup (uten barn) hvor folk kan bli litt på en snurr.

Jeg tror nok mange nordmenn kan ha blitt 'rigide' på alkohol nettopp fordi vi har fått en så voldsom drikkekultur i Norge.

Skrevet

Man skal tross alt feire at ungdommen trer inn i de voksnes rekker. Så da bør det være innenfor med alkohol til maten. Så lenge man klarer å holde seg til møblerte mengder. At en konfirmasjon utvikler seg til fyllefest, der tante Magda begynner å strippe, og onkel Åge spyr i utrigningen på konfirmantens mor, da blir det feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det. Gikk fint for alle sammen.

Anonymous poster hash: 57cff...ae2
Skrevet

Jeg har vært i konfirmasjonen både med og uten alkoholservering. Øl eller vin til maten er helt uproblematisk i mine øyne og det har ikke vært noen som har "tatt av". I slike selskaper er det mange som velger alkoholfritt fordi man kjører eller synes det passer best og da har litt alkoholholdig drikke til maten for de som ønsker lite å si.

AnonymBruker
Skrevet

Haha! Jeg tror vi skulle klart å holde det innen sømmelighetens rammer! Oldemoren var den heftigste begersvingeren, men hun har gått bort...Men som dere sier, så er alkohol stigmatisert her til lands, og det er ikke så rart når en ser på julebordkulturen... Det er ofte så enten/eller. Jeg er blandt dem som mener at barn ikke blir varig skadet av at foreldre deler en flaske vin til et måltid, eller tar med hvitvin til krabbefest på kaia med både små og store. Det er ikke viktig for oss å absolutt servere alkohol i konfirmasjonen, men det er interessant å høre hva andre mener.

Skrevet

Jeg tror nok også det kan være slik at man kjenner sin familie best. Hvis man vet at det finnes noen i familien som kan skeie litt ekstra ut når det serveres alkohol, og det er barn tilstede, så bør man kanskje ta til vettet og ikke servere alkohol. Jeg mener ikke at barn nødvendigvis vil ta skade av at foreldrene tar seg et glass vin, men skaden skjer så snart barn får ubehagelige opplevelser med berusede voksne mennesker. Og da mener jeg barn (ja, de regnes fortsatt som det) opp til konfirmasjonsalder.

• Liker 1
Skrevet

I min familie er det ikke vanlig, og vi hadde ikke det når jeg feiret (er 22 nå). Synes det blir litt dumt å servere alkohol når hedersgjesten ikke har lov til å drikke. Holder fint med brus, juice og vann i konfirmasjon og barnedåp synes jeg :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg heller mest mot at konfirmasjon er konfirmanten dag, og alkoholfri. Jeg synes det er mest inkluderende overfor konfirmanten.

• Liker 1
Skrevet

Kall meg gammeldags, men jeg syns ikke alkoholservering hører med i en konfirmasjon ettersom det skal være konfirmantens dag og h*n ikke er gammel nok til å drikke selv.

Dette er noe du må vurdere selv. Der jeg kommer fra er det ikke vanlig å servere alkohol i konfirmasjoner, så jeg har derfor den holdningen. Når det er sagt hadde jeg nok ikke reagert hvis det hadde blitt servert alkohol i den konfirmasjon jeg var inviter til. Det får være opp til hver enkelt familie.

Hvorfor kan du ikke høre med konfirmanten selv?

• Liker 2
Skrevet

Det syns jeg konfirmanten skal få avgjøre, sammen med sine foreldre.

AnonymBruker
Skrevet

Lørdagskonfirmasjon og stor familie der det er naturlig vanligvis å ta et glass vin til god mat. Hvordan ville dere reagert på velkomstdrink med champagne med og uten alkohol, og vin/ mineralvann til middagen? Innafor eller totalt upassende?

Du bør vel spørre konfirmanten selv hva h*n ønsker.

Anonymous poster hash: 4f8a9...286

Skrevet

I vår familie er det vanlig å tilby litt vin til maten for de som vil ha. Mange velger å la være fordi de kjører.

Sånn er det alltid. Ingen drikker noe særlig, og man kan aldri se på noen om de har drukket vin eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Konfirmanten mener det er "ett fett" , og det er ingen som pleier å bikke over i settinger som dette. Får la mor og svigermor avgjøre, tenker jeg;).

Skrevet

Vi hadde vin og øl i konfirmasjon i fjor. (I tillegg til brus, juicebokser til de små og vann.)

Ingen drakk mer enn et par glass til maten, så det gikk veldig fint.

Men om man vet noen av gjestene er av typen som ikke klarer å begrense seg så ville jeg latt være.

AnonymBruker
Skrevet

De konfirmasjonene jeg har vært i har vært alkoholfrie. Den som feires har ikke lov å drikke, så ser ikke problemet med at voksne må "holde ut" med en alkoholfri middag.

Anonymous poster hash: c339d...4b9
  • Liker 2
Skrevet

Jeg sier NEI!
Rett og slett fordi det er KONFIRMANTENS store dag, og h*n ikke er gammel nok til å drikke alkoholen selv! Det å ha drikke stående som en mindreårig/konfirmant ikke kan drikke i egen konfirasjon, det blir for dumt!!! Og det er også for dumt å la h*n smake så tidlig.
Lørdag eller ikke --> Dropp alkoholen til en ca hvilken som helst annen anledning!
Lykke til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...