Gå til innhold

Savner min manuelle girkasse...


Nevian

Anbefalte innlegg

Jeg trodde aldri jeg skulle ende opp med å savne manuelt gir etter å ha kjørt automat i tre år. Jeg har en Golf 2,0 TDI med DSG, 140 hk. Det er ingenting å si på bilens effekt sånn sett, den fyker fort avgårde. Det som over tid har endt opp med å irritere meg kraftig er forsinkelsen som oppstår fra når pedalen trykkes litt kraftig ned til effekten faktisk kjennes. Denne er kanskje bare 1,5 sekund, men det er nok til at når jeg presser pedalen ned, så rekker jeg akkurat å tenke "hvorfor skjer det ikke noe..." før bilen da plutselig bykser fremover! Særs irritabelt i blant annet akselerasjonsfelt!

Skal man akse bra med en manuell kasse girer man ned, og forventer således ingenting før clutchen tar, og da skjer jo ting umiddelbart, så man blir ikke skuffet - såfremt effekten finnes i motoren da selvsagt. Forsinkelsen er også særs irritabel hvis jeg kommer i sakte fart og skal være rask å smette inn i ei luke eller noe slikt. Gir bra med gass, men denne forsinkelsen kan nesten irritere meg nok til at jeg trekker meg fra det hele.

Men det er jo fint når man bare kjører lett og ledig, og ikke minst i køkjøring. Men jeg vurderer nesten å låne pappa sin bil en stund bare for å oppleve hvor deilig det var å ha full kontroll igjen.

Noen andre som føler det sånn? Eller er det én gang automat, alltid automat?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nok omvendt, likte den lille forsinkelsen, visste at den var der og kjørte bilen så der etter den. Har nå manuell og føler jeg plutselig har mistet kontrollen over hvor mye gass jeg egentlig på trykke inn etc (90hk bensin kontra 120hk diesel)

Det handler nok om hva man er vandt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som føler det sånn?

Næh, men har 410 hk, så er alltid krefter nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på bilen. Tradisjonell automat (de uten dobbeltclutch) er komfortable, men helt ubrukelige etter min mening. Automatkasser med dobbeltclutch er bedre, men skal du ha full kontroll må du ha manuell. De kjører ikke med manuell i motorsport for morro skyld :P

Edit: en skikkelig kasse med dobbeltclutch som du kan styre selv er like god som manuell. Men da er det jo en manuell kasse igjen.

Endret av jomann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Automatgir er for kjerringer og handikappede..



Anonymous poster hash: 89f04...2b5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Automatgir er for kjerringer og handikappede.. Anonymous poster hash: 89f04...2b5

Kjerringer kan da melde at 'tiptronic kasse' kan fjerne litt av den forsinkelsen når du alt er i bevegelse.

Ellers kan kjerringer melde at automatkasse og acc er en lekker liten luksus for den som beveger seg i miljøer med tilløp til morgen- og ettermiddagskø.

Kjerringer bør dessuten ikke ha tilgang til annet enn sedate dieselmotorer med Max 220 hk ;)

Edit: auto(in)correct

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samboeren min har en kraftig sedan med skinnseter og automat. Herlig bil som fyker av gårde med et smell...men automaten er irriterende. Skjønner deg godt på den der. Ventetiden, og også giring på feil tidspunkt (hissig med cruise control, girer for fort ned i oppoverbakke mm) er voldsom enerverende. Det er litt av en tilvenningssak og man kan tilpasse seg litt. Men irritasjonen er der, og den er berettiget. En kickdown tar vel 1 sekund for mye tid.

Ergo opplever jeg min sjuseter med bare 130hk som det sportslige alternativet. Giret er på dashbordet, rett ved siden av rattet, så det går så smukkefint at gledestårene renner. Store bremser og et velbalansert chassis gjør seg også godt på hrusvei...hvor jeg hadde vært redd for lakken på sedanen. :D

Anonymous poster hash: 39e50...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er gøy å kjøre manuelt jeg, spesielt når jeg er flinkere enn gutter på min alder til å giring og slikt :smoke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner ikke manuellen lenger. Gikk over til automat for noen år siden og har aldri angret. Trenger en litt ekstra kick, setter jeg den over i sportsmodus. Selv i valig modus akselerer bilen i det en trykker inn gasspedalen. Stort sett de eneste gangene jeg trenger å sette den over i manuell er om jeg kjører i bratte nedoverbakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde aldri jeg skulle ende opp med å savne manuelt gir etter å ha kjørt automat i tre år. Jeg har en Golf 2,0 TDI med DSG, 140 hk. Det er ingenting å si på bilens effekt sånn sett, den fyker fort avgårde. Det som over tid har endt opp med å irritere meg kraftig er forsinkelsen som oppstår fra når pedalen trykkes litt kraftig ned til effekten faktisk kjennes. Denne er kanskje bare 1,5 sekund, men det er nok til at når jeg presser pedalen ned, så rekker jeg akkurat å tenke "hvorfor skjer det ikke noe..." før bilen da plutselig bykser fremover! Særs irritabelt i blant annet akselerasjonsfelt!

Skal man akse bra med en manuell kasse girer man ned, og forventer således ingenting før clutchen tar, og da skjer jo ting umiddelbart, så man blir ikke skuffet - såfremt effekten finnes i motoren da selvsagt. Forsinkelsen er også særs irritabel hvis jeg kommer i sakte fart og skal være rask å smette inn i ei luke eller noe slikt. Gir bra med gass, men denne forsinkelsen kan nesten irritere meg nok til at jeg trekker meg fra det hele.

Men det er jo fint når man bare kjører lett og ledig, og ikke minst i køkjøring. Men jeg vurderer nesten å låne pappa sin bil en stund bare for å oppleve hvor deilig det var å ha full kontroll igjen.

Noen andre som føler det sånn? Eller er det én gang automat, alltid automat?

Den forsinkelsen du kjenner er ikke girkassa, men turboen som spoler seg opp. Kalles turbolag(engelsk) og betyr bare at turboen trenger litt tid til å spinne opp for å produsere krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den forsinkelsen du kjenner er ikke girkassa, men turboen som spoler seg opp. Kalles turbolag(engelsk) og betyr bare at turboen trenger litt tid til å spinne opp for å produsere krefter.

Så mye effekt har ikke en vanlig dieselmotor. Turbolag er mer aktuelt på kraftige turbobensiner som har turboer som fungerer på høyere turtall. Eller diesel om du kjører en LMP fra Audi.

Anonymous poster hash: 7ac45...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye effekt har ikke en vanlig dieselmotor. Turbolag er mer aktuelt på kraftige turbobensiner som har turboer som fungerer på høyere turtall. Eller diesel om du kjører en LMP fra Audi.

Anonymous poster hash: 7ac45...06f

Feil. Noen turbo biler er det turbolag selv med lavt effektuttak. Er bare måten de er bygget på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er gøy å kjøre manuelt jeg, spesielt når jeg er flinkere enn gutter på min alder til å giring og slikt :smoke:

Du er flinkere enn gutter til å girre..? Hva er det du mener du er bedre til?

Anonymous poster hash: f8fbc...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Denne tråden har jeg besøkt tidligere, uten å forstå jva det dreier seg om.

Har testet, prøvd å forstå dette, når jeg har brukt bilen, men nei, der er ikke noe som oppleves som noen forsinkelser på min nye bil og bilmodell! Med automat, så klart.

Anonymous poster hash: 452d2...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen andre som føler det sånn? Eller er det én gang automat, alltid automat?

Niks! Jeg gikk over fra automat til manuell, og det var himmelrike! Himmelrike! :strix:

Anonymous poster hash: 1a36c...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks! Jeg gikk over fra automat til manuell, og det var himmelrike! Himmelrike! :strix:

Anonymous poster hash: 1a36c...4e7

Hva var din irritasjon med automat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva var din irritasjon med automat da?

Dels akselerasjon, som du skriver, og også at jeg synes den giret ned alt for sent i oppoverbakker.

Anonymous poster hash: 1a36c...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker også manuell giring, føler jeg har mye mer kontroll over bilen og farten.

Problemet mitt med automat var også at jeg ble veldig fort fartsblind i 40-50-60-soner. Med manuell giring er det mye enklere å følge med på farten, blir rett og slett litt uoppmerksom med automat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har jeg besøkt tidligere, uten å forstå jva det dreier seg om.

Har testet, prøvd å forstå dette, når jeg har brukt bilen, men nei, der er ikke noe som oppleves som noen forsinkelser på min nye bil og bilmodell! Med automat, så klart.

Anonymous poster hash: 452d2...4dc

Det har mye med HVILKEN girkasse det er. Automat er ikke automat.

Hvilket gjør at jeg ikke skjønner TS, siden DSG er en dobbeltclutchkasse, og derfor kan gires helt normalt.

(Det finnes 3 typer automat. Den gammeldagse mekaniske automatkassen som girte basert på turtall, CVT der det er en trinnløs automatfunksjon mellom drivverk og motor og Dobbelclutch som i praksis er en manuell kasse med elektronisk styrt clutch. Idag vil du ikke oppleve store tekniske forskjeller mellom dem, selv CVT (herostatisk berømt for sin effektforsinkelse )har fått elektroniske styringsmekanismer som får dem til å fungere, og man skal til billige versjoner av amerikanske girkasser for å finne kasser med merkbar forsinking.

Jeg kjørte en DSG sak for ett par dager siden, og selv om det var en ubetydelig forsinkelse når jeg lot girhendlene være i fred, tok det meg kort tid å få inn vanen med dem.

Hva jeg skulle ha gjordt i tilfelle vannplaning, har jeg dog ikke anelse om. )

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan bekrefte det du sier med DSG kassa. Den er totalt ubrukelig og treig. Kjørte firmabil med sånn automatkasse og den er helt grusom.

Det er uten tvil den dårligste automatkasse jeg noengang har opplevd når det kommer til respons. Alle andre er så mye kjappere.

Du burde prøve andre automat kasser. Du kan ikke bli annet enn positivt overraska.



Anonymous poster hash: 6e396...051
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...