Zarah Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Hei! Jeg håper noen kan hjelpe meg med noe jeg nettopp har innsett selv. Jeg tror jeg er sukkeravhengig, eller i hvertfall har er utrolig anstrengt forhold til godteri/sjokolade etc. Jeg nettopp spist en god lunsj på lørdag med rugbrød (blir dårlig av lyst brød) og omelett. En halvtime senere fikk jeg søtsug og bestemte meg for å gå å finne noe. Fant ingenting og begynte da å kaldsvette og opplevde en slags panikk/angst. Det virker så tåpelig nå, men jeg greide ikke kontrollere det. Til slutt fant jeg to pizzasnurrer som jeg trykket i meg, enda ikke fornøyd, spiste så to krone-is, fortsatt søtsug, spiste opp en hel chips pose, neida søtsuget ga seg ikke, da ble det en hel bolle gele. Jeg var mett etter lunsjen, men nå holdt eg på å sprekke, heldigvis hadde søtsuget gitt seg. Slike episoder opplever jeg ofte, det er helt forferdelig og jeg skjønner ikke hva som går av meg. Jeg oppfører meg irrasjonelt og det føles ikke som om jeg har kontroll på hva kroppen gjør. Alt dette skjuler jeg for familien. Jeg spiser regelmessig og sunt, prøver å få i meg trege karbohydrater og proteiner og tror jeg får i meg nok fett. Jeg har en vannflaske som følger meg hvor en jeg går, så jeg holder meg hydrert. Jeg er akkurat på grensen til å ha for høy bmi, men greier å holde meg under. Trener 5-7dager i uken og spiser etter energibehovet mitt 2000-3000kcal pr dag. Men så kommer alt denne driten jeg spiser utenom. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre
The Kitten Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Hvorfor forsøker du å bli kvitt søtsuget med å spise salte ting? Det sier seg selv at det ikke vil fungere.
Zarah Skrevet 28. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2015 Nå var det ikke bare salt jeg spiste? Og det oppleves ikke som et vanlig søtsug. Jeg kan få utrolig lyst på brus, men det greier jeg å kontrollere. Hadde det vært et vanlig søtsug så hadde jeg nok vært fornøyd etter 1 is
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Det høres mer ut som om du sliter med overspising enn med sukkeravhengighet. Anonymous poster hash: 89706...7b7 1
Zarah Skrevet 28. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2015 Det høres mer ut som om du sliter med overspising enn med sukkeravhengighet.Anonymous poster hash: 89706...7b7 Og hvordan greier jeg å få styr på overspisingen?
Pottepalme Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 Hvorfor spiste du pizzasnurrer om du hadde søtsug? Eller chips? Det er jo ikke søtt? 1
Zarah Skrevet 28. april 2015 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2015 Hvorfor spiste du pizzasnurrer om du hadde søtsug? Eller chips? Det er jo ikke søtt? Det kan jeg nok ikke svare på, fordi jeg vet ikke selv. Jeg vet bare at når jeg får dette suget så handler jeg ikke helt rasjonelt
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #8 Skrevet 28. april 2015 Hei! Jeg håper noen kan hjelpe meg med noe jeg nettopp har innsett selv. Jeg tror jeg er sukkeravhengig, eller i hvertfall har er utrolig anstrengt forhold til godteri/sjokolade etc. Jeg nettopp spist en god lunsj på lørdag med rugbrød (blir dårlig av lyst brød) og omelett. En halvtime senere fikk jeg søtsug og bestemte meg for å gå å finne noe. Fant ingenting og begynte da å kaldsvette og opplevde en slags panikk/angst. Det virker så tåpelig nå, men jeg greide ikke kontrollere det. Til slutt fant jeg to pizzasnurrer som jeg trykket i meg, enda ikke fornøyd, spiste så to krone-is, fortsatt søtsug, spiste opp en hel chips pose, neida søtsuget ga seg ikke, da ble det en hel bolle gele. Jeg var mett etter lunsjen, men nå holdt eg på å sprekke, heldigvis hadde søtsuget gitt seg. Slike episoder opplever jeg ofte, det er helt forferdelig og jeg skjønner ikke hva som går av meg. Jeg oppfører meg irrasjonelt og det føles ikke som om jeg har kontroll på hva kroppen gjør. Alt dette skjuler jeg for familien. Jeg spiser regelmessig og sunt, prøver å få i meg trege karbohydrater og proteiner og tror jeg får i meg nok fett. Jeg har en vannflaske som følger meg hvor en jeg går, så jeg holder meg hydrert. Jeg er akkurat på grensen til å ha for høy bmi, men greier å holde meg under. Trener 5-7dager i uken og spiser etter energibehovet mitt 2000-3000kcal pr dag. Men så kommer alt denne driten jeg spiser utenom. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre Jeg har noe av det samme problemet. Problemet mitt er at jeg alltid må kjøpe noe godis på butikken og spiser det på kvelden fordi jeg føler at jeg må det. Det smaker ikke godt og jeg har egentlig ikke lyst på, men kroppen sier bare at jeg må gjøre det. Føler meg skikkelig dårlig etterpå. Aner heller ikke hvordan jeg skal kontrollere det....Anonymous poster hash: 96664...83e 2
Zarah Skrevet 28. april 2015 Forfatter #9 Skrevet 28. april 2015 Jeg har noe av det samme problemet. Problemet mitt er at jeg alltid må kjøpe noe godis på butikken og spiser det på kvelden fordi jeg føler at jeg må det. Det smaker ikke godt og jeg har egentlig ikke lyst på, men kroppen sier bare at jeg må gjøre det. Føler meg skikkelig dårlig etterpå. Aner heller ikke hvordan jeg skal kontrollere det....Anonymous poster hash: 96664...83e Jeg håper du ikke tar dette ille opp, men det er såå godt å høre at jeg ikke er alene! Synes du forklarte veldig bra hvordan det er. Det smaker ikke så godt og jeg har ikke så lyst på, men kroppen sier på en måte at jeg må. Akkurat sånn føler jeg det!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #10 Skrevet 28. april 2015 Jeg håper du ikke tar dette ille opp, men det er såå godt å høre at jeg ikke er alene! Synes du forklarte veldig bra hvordan det er. Det smaker ikke så godt og jeg har ikke så lyst på, men kroppen sier på en måte at jeg må. Akkurat sånn føler jeg det! Var litt godt å høre at jeg ikke er alene jeg heller. Føler at alle andre er så flinke osv, mens jeg alltid bare må ha noe uten at jeg egentlig må. Prøver å kutte ut sånn litt etter litt, men så kommer den greia at jeg bare må og da er det ikke mye jeg får gjort. Kroppen tar helt over.Anonymous poster hash: 96664...83e
bruker_K Skrevet 28. april 2015 #11 Skrevet 28. april 2015 har du prøvd Krom tabletter? Er sinnsykt avhengig av sukker selv, og hvis jeg ikke spiser en sjokolade, ender jeg opp med å spise masse ekstra mat... Prøvde krom for noen år si og syntes det funket. helt til jeg trodde jeg klarte meg uten.. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #12 Skrevet 28. april 2015 For å slutte med dette må du først og fremst bestemme deg. Det er DU som styrer DIN kropp, ingen andre. DU, og BARE DU! Også hjelper det jo å sørge for at du ikke har disse usunne tingene i hus. Ikke ha kroneis, pizzasnurrer, gele, sjokolade eller potetgull i hus. Og sørg for at du handler mat i butikken når du ellers er mett, så blir det lettere å la være å putte disse tingene i handlekurven også. Sørg for at hvis du får et "spise-kick", så har du bare sunne alternativer tilgjengelig. Dette styrer DU. Anonymous poster hash: 90bf4...d99
Zarah Skrevet 28. april 2015 Forfatter #13 Skrevet 28. april 2015 (endret) For å slutte med dette må du først og fremst bestemme deg. Det er DU som styrer DIN kropp, ingen andre. DU, og BARE DU! Også hjelper det jo å sørge for at du ikke har disse usunne tingene i hus. Ikke ha kroneis, pizzasnurrer, gele, sjokolade eller potetgull i hus. Og sørg for at du handler mat i butikken når du ellers er mett, så blir det lettere å la være å putte disse tingene i handlekurven også. Sørg for at hvis du får et "spise-kick", så har du bare sunne alternativer tilgjengelig. Dette styrer DU. Anonymous poster hash: 90bf4...d99 Bor foreløpig med foreldrene mine igjen siden jeg studerer og det er så sinnssykt dyrt å bo borte. Har foreslått for mine foreldre at vi ikke har slike ting i hus, men de har ikke det problemet jeg har EDIT: det med å ha usunne matvarer i huset og slikt altså Endret 28. april 2015 av Zarah
Zarah Skrevet 28. april 2015 Forfatter #14 Skrevet 28. april 2015 har du prøvd Krom tabletter? Er sinnsykt avhengig av sukker selv, og hvis jeg ikke spiser en sjokolade, ender jeg opp med å spise masse ekstra mat... Prøvde krom for noen år si og syntes det funket. helt til jeg trodde jeg klarte meg uten.. Får du kjøpt dette på apoteket?
bruker_K Skrevet 28. april 2015 #15 Skrevet 28. april 2015 Får du kjøpt dette på apoteket? jepp! som sagt, noen år siden nå, men er nokså sikker på at det fremdeles eksisterer
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #16 Skrevet 28. april 2015 Og hvordan greier jeg å få styr på overspisingen? Det burde du ta opp med en fagperson. Anonymous poster hash: 2ce9b...125
Zarah Skrevet 30. april 2015 Forfatter #17 Skrevet 30. april 2015 Takk for svar alle sammen Jeg var i blodbanken tidligere i uken for å registrere meg som blodgiver. I dag fikk jeg et brev om at jeg har jernmangel/lavt jernlager 8ug/l mens referanseverdien var 10-178 ug/l for kvinner. Leste litt på nettet og det stod at ved mangel kan personer oppleve stor hunger på mat eller visse matvarer. Muligens dette er forklaringen. Det stod i brevet at jeg skal komme og hente jerntabletter, så jeg får muligens se om det også vil hjelpe på den sulten jeg opplever
Pringle Skrevet 30. april 2015 #18 Skrevet 30. april 2015 (endret) Næringsmangel fører gjerne til sug. Man kan spise for dårlig selv om man tror man spiser bra. Anbefaler å se nærmere på matinntaket ditt. Kom gjerne med et eksempel på hva du spiser på en dag, kanskje vi kan gi forslag til forbedringer. Det er alltid best å prøve å endre matinntaket først, før man prøver tilskudd. Man må bare innse at godteri, pizza, osv smaker godt, og det er lett å bli fristet når man har det lett tilgjengelig, og lett å spise for mye av det fordi det smaker godt og inneholder relativt lite næring. Om sukkeravhengighet er et virkelig fenomen, kan diskuteres til man blir blå, men hvis det hjelper å betrakte og behandle problemet som en avhengighet, så gjør for all del det. Endret 30. april 2015 av Pringle
Zarah Skrevet 30. april 2015 Forfatter #19 Skrevet 30. april 2015 Næringsmangel fører gjerne til sug. Man kan spise for dårlig selv om man tror man spiser bra. Anbefaler å se nærmere på matinntaket ditt. Kom gjerne med et eksempel på hva du spiser på en dag, kanskje vi kan gi forslag til forbedringer. Det er alltid best å prøve å endre matinntaket først, før man prøver tilskudd. Man må bare innse at godteri, pizza, osv smaker godt, og det er lett å bli fristet når man har det lett tilgjengelig, og lett å spise for mye av det fordi det smaker godt og inneholder relativt lite næring. Om sukkeravhengighet er et virkelig fenomen, kan diskuteres til man blir blå, men hvis det hjelper å betrakte og behandle problemet som en avhengighet, så gjør for all del det. Om sukkeravhengighet er virkelig det vet jeg ikke, men dette føles ikke som noe vanlig sug, for vanlig sug etter søtt har jeg også, men det går over dersom jeg finner på andre ting En typisk dag for meg: Kl 06: Havregryn kokt på melk med rosiner/frukt/nøtter og ett glass melk eller juice ved siden av. Kl 09: Proteinpannekaker eller rugbrød med omelett Kl 12-13: Frukt/yoghurt/skyr/gulrot eller lignende Så blir det middag i 16-17 tiden og spiser det som vi lager da Kl 19-21 (alt etter som når vi spiste middag): Knekkebrød med pålegg som jeg ønsker eller skyr eller kesam med frukt.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #20 Skrevet 30. april 2015 Vet hvordan det er. Sliter med anoreksi med bulimiske tendenser og sukkeravhengighet... Kan ikke være alene i det hele tatt, for da bare propper jeg i meg søtt og spyr... Hver dag de siste 2 ukene har jeg proppa i meg en kilo pannekaker og tre-fire porsjoner semulegrøt med enorme mengder smør og sukker på... Skal si deg det brenner i lommeboka. (Har spist 7 pakker sukker disse ukene) Har vært sukkeravhengig siden jeg var liten, og er de siste åra jeg har blitt syk. Suget etter søtt er helt ENORMT... Aner ikke hva jeg skal gjøre. Dette suger! Anonymous poster hash: 5cc84...86d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå