Gå til innhold

Et finere navn på lapskaus?

Fremhevede innlegg

Gjest Margit Spat
Skrevet

...eller folk har humor og synes det er et morsomt påfunn? Jeg oppfatter det iallefall som en "glimt-i-øyet"-greie, og ikke noe mer enn det.

Anonymous poster hash: 6f825...ca6

Det var sånn jeg forsto det, også.

Jeg gjør det på samme måten, med et glis om munnen, når jeg har bakt Toro-muffins fra pose og kaller det "gamel familieoppskrift". Vel, familien Rieber (tidligere eiere av Toro) er jo en gammel familie, selv om det ikke er min familie...

Videoannonse
Annonse
Gjest Ennasus
Skrevet (endret)

patata con carne :danse:

norsk luksusmix

one pot wonder

Endret av Ennasus
Gjest Blondie65
Skrevet

What You See Is What You Get

Hverdagskost i festdrakt

Kaus-a-la-laps

Skrevet (endret)

What You See Is What You Get

Hverdagskost i festdrakt

Kaus-a-la-laps

Denne er den beste så langt. :fnise:

Endret av DreamOn
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spykaus. Ser jo ut sm spy selv om det smaker godt.

Anonymous poster hash: c499d...414

AnonymBruker
Skrevet

Magigryte

Anonymous poster hash: 7315e...0e9

Skrevet

Jeg bruker ikke ordet lapskaus, for det er i mine øyne oppsop av rester. Mammas lapskaus var diverse kjøtt, med en brunsaus, amerikansk grønnsaksblanding og restepoteter... Jeg serverer gryte, enten oksegryte/biffgryte, svinegryte, kyllinggryte. Har jo smakt god lapskaus etter jeg flyttet, men ordet lapskaus er uapetittelig for meg.

Skrevet

Jeg bruker ikke ordet lapskaus, for det er i mine øyne oppsop av rester. Mammas lapskaus var diverse kjøtt, med en brunsaus, amerikansk grønnsaksblanding og restepoteter... Jeg serverer gryte, enten oksegryte/biffgryte, svinegryte, kyllinggryte. Har jo smakt god lapskaus etter jeg flyttet, men ordet lapskaus er uapetittelig for meg.

Ikke rart du syns det er uappetittelig for det moren din serverte var jo ikke lapskaus.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel strengt tatt bare en pôt-au-feu?

Anonymous poster hash: 41df9...9fc

Skrevet

Du kan jo bruke ord som kjøttsuppe, sodd (trøndersk) eller brennsnut (sunnmørsk). Men det stiller krav til hva slags lapskaus du serverer. De jeg nevnte har vell alle en tynn, klar kraft (ikke bruning!)

Gjest Candycane
Skrevet (endret)

Du kan jo bruke ord som kjøttsuppe, sodd (trøndersk) eller brennsnut (sunnmørsk). Men det stiller krav til hva slags lapskaus du serverer. De jeg nevnte har vell alle en tynn, klar kraft (ikke bruning!)

Jeg skal som sagt lage den fra bunn av, ikke av rester.

Så jeg kjøper inn kjøtt som jeg deler opp og bruner, koker terninger av potet, gulrot, kålrot i vann, biter av selleri ++ Blander alt og koker det lenge. Salt, pepper. Så når det er ferdig så ser det ut som lys lapskaus-ish og smaker awesome (synes jeg da) ;)

Takk for kreative navneforslag :)

*Edit: la til smileys ;)

Endret av Candycane
Skrevet

Selv kalte jeg det "lappekaus" da jeg var liten.

Skrevet

---

men ordet lapskaus er uapetittelig for meg.

Jeg synes det er et forferdelig ord jeg også - men jeg bruker det likevel :laugh:

Skrevet

Stuet [sett inn kjøttypen du bruker her]

Stuet svin, stuet okse, stuet kylling -

Stuet Ferdinand?
Stuet Nasse Nøff?

:fnise:

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg bruker ikke ordet lapskaus, for det er i mine øyne oppsop av rester. Mammas lapskaus var diverse kjøtt, med en brunsaus, amerikansk grønnsaksblanding og restepoteter... .

Urk. Det der er jo ikke noe godt.

Skrevet

Tradisjonell norsk kjøttgryte?

Norsk lusksusmiks har jeg også sansen for.

Skrevet

Bestemor kaller det småsuppe:)

Skrevet

Paella Norvegica.

Må være paella noruega i så fall, siden paella er spansk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...