AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Heihei. Har tidligere lett fått betennelser i håndledd etc ved studier osv. Nå har jeg en kontorjobb(ca 50-60%) hvor eneste arbeidsoppgave er ved tastaturet. Og nå begynner jeg å få vondt i skulderen... Bare den ene som jeg bruker på tallene til høyre. Nedover fra skulderleddet og ned mot albuen på utsiden, samt bak/under skulderbladene er der det gjør vondt. Har pratet med sjefen og jeg skal få en støttepute, som er bra. Men hva kan jeg gjøre for å forhindre plagene? Hvordan er best mulig sittemåte og holdning? Syns det er vanskelig å sitte i 7-8 timer uten å "falle sammen" i holdningen... Trener styrke regelmessig osv... Har bare alltid slitt med svake sener... Noen som har noen tips? Anonymous poster hash: c652b...3d8
Minya Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Først og fremst endre måten du sitter på ved kontorpulten. Du skal ikke sitte rett opp og ned, men helst med ca 160 graders vinkel i beina, gjerne med føttene hvilende på en skammel, og svakt tilbakelent. Du kan også skaffe deg en krakkestol uten rygg for å tvinge deg til å sitte rett i ryggen, med føttene bøyd "under deg", det styrker ryggmuskulaturen din. Ikke lut i ryggen når du sitter på en sånn stol. Stolen må være høy nok til at du ikke løfter skuldrene for å legge armene i bordet. Helst skal du sitte så høyt at du må senke skuldrene bevisst for å kunne legge armene helt ned i bordet. Håndleddstøtte både foran tastatur og mus er også greit å ha. Du bør også få deg en ordentlig stol som er god å sitte i, med muligheter for å justere både ryggvinkel, høyde og vippevinkel. Minst tre forskjellige spaker for justering for akkurat deg indikerer en god stol. Stolen bør heller ikke ha armlener. Sliter du med å holde ryggen oppe i løpet av arbeidsdagen, begynn å trene core-muskulaturen din på trening. Mage- , side- og ryggøvelser for å bedre holdningen. Øvelsen "rygghev" er et must.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #3 Skrevet 29. april 2015 Først og fremst endre måten du sitter på ved kontorpulten. 1 Du skal ikke sitte rett opp og ned, men helst med ca 160 graders vinkel i beina, gjerne med føttene hvilende på en skammel, og svakt tilbakelent. Du kan også skaffe deg en krakkestol uten rygg for å tvinge deg til å sitte rett i ryggen, med føttene bøyd "under deg", det styrker ryggmuskulaturen din. Ikke lut i ryggen når du sitter på en sånn stol. Stolen må være høy nok til at du ikke løfter skuldrene for å legge armene i bordet. Helst skal du sitte så høyt at du må senke skuldrene bevisst for å kunne legge armene helt ned i bordet. Håndleddstøtte både foran tastatur og mus er også greit å ha. 2 Du bør også få deg en ordentlig stol som er god å sitte i, med muligheter for å justere både ryggvinkel, høyde og vippevinkel. Minst tre forskjellige spaker for justering for akkurat deg indikerer en god stol. Stolen bør heller ikke ha armlener. 3 Sliter du med å holde ryggen oppe i løpet av arbeidsdagen, begynn å trene core-muskulaturen din på trening. Mage- , side- og ryggøvelser for å bedre holdningen. Øvelsen "rygghev" er et must. Tusen takk for et godt og utfyllende svar! 1. Svakt tilbakelent? Jeg har fått beskjed om å sitte rett i ryggen, nesten som om det ikke er en ryggstøtte der... Altså legge en brettet genser mellom midt på ryggen min og stolryggen slik at genseren ikke "faller" ned til rumpa. Altså at jeg skal lene meg lett mot den. I tillegg har jeg også fått beskjed om å sitte med beina i ca 90 graders vinkel. Dette er feil, eller? Jeg løfter ikke skuldrene når jeg legger armene på bordet. Hvis jeg skal sitte så høyt at jeg må senke skuldrene bevisst for å nå ned til bordet, blir stolen for høy slik at føttene ikke når ned til gulvet... Om du skjønner. I tillegg bruker jeg den ene armen til å ta telefonen (trykke på en knapp lenger inn på skrivebordet hvor det står en telefon), og den blir også litt sliten. Her er det heldigvis lettere å variere arm. Hvordan bør telefonen enklest plasseres? Jeg bruker kun tastaturet på jobb, ingen datamus eller touchpad, og omtrent bare tallene til høyre på tastaturet. Jeg kan derfor variere med hvilken arm jeg bruker til jobben, men ting går tregere med venstrearmen, selvfølgelig. Dessuten har jeg kronisk betennelse i den fra studietiden fra før av (håpløse sener.... Har benhinnebetennelse i den ene leggen også!) 2. Vi har mulighet for å justere både ryggvinkel, høyde og vippevinkel. Disse fungerer ikke så bra, stolene er gamle.. Men skal prøve det ut. Jeg vet ikke hvordan innstillingene skal være, men kan høre med noen på jobb om de vet, kanskje? Har fått klarsignal fra sjefen at jeg får håndleddstøtte til tastaturet. 3. Jeg skal fokusere mer på coremuskulaturen min fra nå av og få den sterkere. Jeg jobber bare kveld og er derfor ganske sliten allerede i muskulaturen når jeg kommer på jobb og skal sitte der i 7 timer... Jeg prøver å bruke heve/senke-funksjonen mye, men blir ofte til at jeg bare blir sittende, spesielt når vi ser på TV (har en ganske chill jobb ) I tillegg er jeg veldig god på å sitte med bena i kors. Snurrer også føttene rundt "en gang til", slik at foten som "er i luften" tvinnes rundt benet som er på bakken. Prøver å venne meg av med denne uvanen, men det er vanskelig. Jeg burde vel sitte med de "hver for seg", eller? Jeg pleier også å trekke føttene opp i stolen. Håpløse sittevaner jeg nå prøver å kvitte meg med, men det er vanskelige greier! Beklager om det ble litt mye - jeg bare trenger å virkelig lære dette før kroppen blir helt ødelagt! :D Tusen takk igjen for et godt svar! Setter stor pris på det. Anonymous poster hash: c652b...3d8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå