Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en email fra. apple idag, kvitering som sa jeg hadde brukt penger på app store. Ble bekymret siden det så ekte ut, selv emailen den ble sendt fra. Jeg klikket på linken i emalien og den sendte meg til en side jeg klarte se var fake. Jeg delte ikke noe som helst info, men er redd nå at siden jeg klikket på linken i det hele tatt at jeg er utsatt for phishing eller hacking.
Har videresendt emailen til apple og så slettet den totalt fra både mac og iphone mail.

Hva burde jeg gjøre med min Mac og mine kontoer nå?

Anonymous poster hash: 0cd12...a76
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytte passord + kjøre antivirus program :)

Skrevet

Fikk en email fra. apple idag, kvitering som sa jeg hadde brukt penger på app store. Ble bekymret siden det så ekte ut, selv emailen den ble sendt fra. Jeg klikket på linken i emalien og den sendte meg til en side jeg klarte se var fake. Jeg delte ikke noe som helst info, men er redd nå at siden jeg klikket på linken i det hele tatt at jeg er utsatt for phishing eller hacking.

Har videresendt emailen til apple og så slettet den totalt fra både mac og iphone mail.

Hva burde jeg gjøre med min Mac og mine kontoer nå?

Anonymous poster hash: 0cd12...a76

Dette skjedde med meg også!! At jeg hadde lastet ned et album fra Rihanna, TRE ganger. :bond: Tror ikke det er noe farlig så lenge man ikke har skrevet inn noe informasjon. Ekkelt siden den mailen ikke engang havnet i søppelpost :( Håper noen andre har noen vettuge svar

Skrevet

Så lenge du bare klikket på linken, men ikke skrev inn noe kontoinformasjon eller lignende, så er du nok trygg. Alt de eventuelt har snappet opp av info er at eposten din er aktiv og leses.

AnonymBruker
Skrevet

Bytte passord + kjøre antivirus program :)

Kjører ikke antivirus på mac da jeg har fått beskjed om at det gjør den mer utrygg. Bytte passord på alt? Eller kun email?

TS

Anonymous poster hash: aedb7...93c

AnonymBruker
Skrevet

Har endret emailen på den applekontoen som var linket til. Har to, da jeg veksler mellom å bo i 2 land. Har ikke brukt kontoen på leeenge, og ikkje kjøpt noe på så lang stund at jeg tror kort detaljene er utgått. Er det mulig å slette ens kort detaljer på en apple konto? Eller må man da slette hele kontoen?
TS

AnonymBruker
Skrevet

Har endret emailen på den applekontoen som var linket til. Har to, da jeg veksler mellom å bo i 2 land. Har ikke brukt kontoen på leeenge, og ikkje kjøpt noe på så lang stund at jeg tror kort detaljene er utgått. Er det mulig å slette ens kort detaljer på en apple konto? Eller må man da slette hele kontoen?

TS

Endret passord på den kontoen som var knyttet til emailen, altså.

TS

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du overreagerer litt, så lenge det bare dreier seg om en vanlig phisting-mail. Har du ikke oppgitt noen info der så er du like trygg som før du fikk den eposten.

AnonymBruker
Skrevet

1Jeg synes det høres ut som om du overreagerer litt, så lenge det bare dreier seg om en vanlig phisting-mail. 2Har du ikke oppgitt noen info der så er du like trygg som før du fikk den eposten.

1Gjør kanskje det, men er kun bekymret for de detaljer jeg har på mine kontoer. Av alle ting å være redd for mtp online aktivitet så er vel dette det smarteste?

2- Så bra! :) Det var det jeg trengte høre!

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du overreagerer litt, så lenge det bare dreier seg om en vanlig phisting-mail. Har du ikke oppgitt noen info der så er du like trygg som før du fikk den eposten.

I verste scenario så har hun plukket opp en malware fra den siden, som stjeler info, som passord og diverse. Man trenger ikke engang å gi fra seg informasjonen sin på slike sider. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I verste scenario så har hun plukket opp en malware fra den siden, som stjeler info, som passord og diverse. Man trenger ikke engang å gi fra seg informasjonen sin på slike sider. :)

Takk. Det hjelper....

Trodde phishing sider var ute etter info du gav, og ikke spredte virus?

TS

Skrevet

Ja, fks keylogger som nå logger og sender avsted alle hennes nye passord som hun endrer her og der.

Ofte er det panikken som er farligst. Er umulig å vite.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, fks keylogger som nå logger og sender avsted alle hennes nye passord som hun endrer her og der.

Ofte er det panikken som er farligst. Er umulig å vite.

Hvordan forhindrer jeg dette? Slette cookies?

TS

Skrevet

Takk. Det hjelper....

Trodde phishing sider var ute etter info du gav, og ikke spredte virus?

TS

Beklager å måtte spre ærlig fakta :)

Phishing emails may contain links to websites that are infected with malware.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phishing.

Det har faktisk skjedd med meg >.>

Bitter opplevelse, men det er lenge siden det skjedde med meg, etter det har vært veldig forsiktig med å trykke på linker i E-mail, selvom det ser ut som om det er fra den ordentlige siden. Skriver heller inn adressen og sjekker derifra :)

Skrevet

Hvordan forhindrer jeg dette? Slette cookies?

TS

Det er om du allerede skulle ha noe sånt inne. Jeg tviler på det i grunn, men det er sikkert noen her inne som kjenner til noen type scan du kan kjøre på din mac for å sjekke, hvis du vil gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er om du allerede skulle ha noe sånt inne. Jeg tviler på det i grunn, men det er sikkert noen her inne som kjenner til noen type scan du kan kjøre på din mac for å sjekke, hvis du vil gjøre det.

Slettet de nå jeg, i tilfelle. Regner med det går greit siden jeg ikke gav noe info.

TS

Skrevet

Burde fått flyttet tråden din til data, spill og elektronikk, da denne ligger inne på tv & film :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...