Gå til innhold

Ta opp lån med kjæresten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger litt innspill her. Vi har planer om å kjøpe hus sammen. Han har noe egenkapital og ingen gjeld. Jeg har lån på leiligheten, men vil sitte igjen med egenkapital på ca 800 000 ved salg. Saken er at jeg i tillegg har studielån, kredittgjeld, billån osv. Jeg tenker å betale ut kredittgjelden og vil da sitte igjen med noe gjeld og noe mindre egenkapital. Vil banken kunne gi oss finansieringsbevis før jeg selger? Holder det å bekrefte at kredittgjelden vil betales ved salg? Hvor strenge er bankene på slikt? Noen med erfaringer?

Anonymous poster hash: c4116...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med banken du.

Ja du kan få finansieringsbevis som lar deg kjøpe før du selger (da har du evnt mellomfinansiering, hvis du tar over ny kåk før du selger den gamle). Men obs, da betaler du i praksis på 2 lån samtidig, så det koster jo litt.. (nå er det forresten blitt mulig å forsikre seg mot det også)

I tillegg - når du får finansieringsbevis basert på at du ikke har solgt, gjør banken et fratrekk i det beløpet du har takst på eksisterende kåk på, nettopp fordi det er usikkerhet knyttet til OM du får solgt til denne prisen eller ei.

Uansett så teller jo all gjeld du har i dag inn i bankens vurdering av din låneevne, også kredittgjelden.

G'luck :)



Anonymous poster hash: eeed2...73f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja, klart at vi kontakter banken. Er bare litt godt å få litt innspill fra andres erfaringer som så mye annet :) Vet at mellomfinansiering er mulig der hvor man kjøper først og selger etterpå, men lurte mest på det der med gjelden som innfris ved salg.

Anonymous poster hash: c4116...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken ga greit svar. Finansieringsbevis kan fint ordnes. De regnet til og med på for oss hvor mye som var mulig. Kjempeservice hos DNB! :)

Anonymous poster hash: c4116...53e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...