Gjest Misunnelig? Skrevet 25. august 2004 #1 Del Skrevet 25. august 2004 Problem (?) : For 2 år siden reiste min mann og jeg til Stockholm, og giftet oss, i all hemmelighet, hadde bare med forlovere.Ringte da rundt etter vielsen, og fortalte den gode nyheten, til latter og tårer fra hele familien. Har ikke feiret noe i ettertid heller, da vi ikke syntes vi hadde råd, og heller ikke ville spørre foredre om penger.... Vi fikk litt forskjellige bryllupspresanger fra nær og fjern, og fra min familie fikk vi samme pengesum som mine to søstre hadde fått da de giftet seg. Men fra familien (og med familie mener jeg mor og far) hans, fikk vi ikke noe, hverken penger eller andre ting, noe som i og for seg er helt greit for oss, vi giftet oss ikke for å få gaver :-? Dette har vi ikke tenkt over før nå i år, da mannens søster giftet seg, til stor feiring og festivitas, kjempekoselig for alle involverte selvfølgelig. Og det er her problemet ligger... Mannens mor og far har betalt nesten 50.000 for dette bryllupet (halvparten av festen), og i tillegg fikk brudeparet en flott gave (digitalkamera)! Og det er da vi begynner å lure, kan dette være riktig? Kan de virkelig "gi" den ene 50.000 kroner, og den andre ikke noe? Hadde vi visst at vi kunne få hjelp med så masse penger, så kanskje vi hadde vurdert helt annerledes når vi hadde giftet oss, og man trenger jo ikke ha spesielt god fantasi for å klare å bruke 50.000 på noe nå.... vi har lyst på ny data, står i kø for prøverør, skal pusse opp kjøkken og bad, o.s.v, o.s.v.... Hva synes dere? Er de i sin fulle rett til dette, er det moralsk riktig, og i tilfelle, hva ville dere gjort i VÅR situasjon? Evt. i denne søsterens situasjon? Takk for hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 25. august 2004 #2 Del Skrevet 25. august 2004 Hvordan skulle de ha betalt deler av deres bryllup når det var hemmelig? Synes dere at dere burde fått kr 50.000 som dere kunne brukt til hva dere vil? Pengen din svigersøster fikk gikk jo til festen. Men en gave burde dere selvfølgelig fått.. Jeg synes dere burde la det ligge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #3 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg ville også ha reagert - syns foreldre skal behandle søsken likt! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. august 2004 #4 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg synes dere burde fått en gave, men synes ikke dere kunne forvente å få 50.000 når dere ikke har noe bryllupsfeiring. Å få dekket en familiefeiring er ikke det samme som å gi bort 50.000 til data, ferie el. (Men de kunne jo tilby seg å betale for prøverørsforsøkene, selv om dere ikke kan forlange det) At dere ikke spurte dem om økonomisk hjelp er jo ikke hans søsken problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 25. august 2004 #5 Del Skrevet 25. august 2004 Enig med Poirot. :enig_animasjon: De "fikk" jo ikke 50 000, men foreldrene bidro til å dekke deler av bryllupsutgiftene for at det skulle bli en stor familiefest. Denne deltok de jo også selv i. Jeg hadde aldri forventet å få samme summen i kontanter dersom jeg hadde tatt samme valg som deg. Det var til bryllupsfest og dere hadde jo ikke det. Thats it! At dere ikke fikk noen gave kan kanskje komme av at noen anser det som naturlig å ha med gave når man kommer i selskap, og ellers ikke. For andre er det naturlig å gi noe uansett. (Noen tenker nok også slik at det er brudens familie som skal dekke bryllupet, uten at det er så veldig vanlig lenger.) Men vet de at dere trenger penger til f.eks. prøverørsbehandling? Kunne jo være at de ønsker å gi dere et bidrag til dette? (Det kunne jo løse denne "moralske" konflikten.) At de skal sponse data ol. synes jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #6 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg syns foreldrene kunne ha tilbudt seg å koste noe av bryllupsfesten deres - du skriver jo at dere valgte å ikke ha pga økonomi - med deres hjelp kunne dere kanskje hatt en markering likevel... Syns uansett det er lov å reagere når ett søsken får 50 000 - selvom det var til bryllupsfest, mens det andre søskenet ikke får noe... K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. august 2004 #7 Del Skrevet 25. august 2004 Syns uansett det er lov å reagere når ett søsken får 50 000 - selvom det var til bryllupsfest, mens det andre søskenet ikke får noe... K En bryllupsfest gjør deg ikke rikere. Om man har rett til å reagere synes jeg kommer ann på om man har drøftet bryllup og økonomi med foreldrene på forhånd. Har man ikek gjort det får man takke seg selv. Har man det, men fått nei, synes jeg det er urettferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misunnelig? Skrevet 25. august 2004 #8 Del Skrevet 25. august 2004 Ja, jeg hadde vel kanskje forventet å få litt penger av de... Bryllupet til søsteren skulle vært likt, med eller uten hjelp fra foreldre, de har spart opp penger, og skulle uansett ha betalt alt selv, om ikke foreldre tilbød seg å betale. Så nå har jo de 50.000 kroner de kan bruke til hva de vil, siden foreldrene betale selskapet. Vi har og spart opp penger til prøverør, oppussing og data, så alt dette skjer jo det og, med eller uten hjelp fra foreldre, men det hadde jo vært greit å ha litt til overs når alt dette er betalt. Jeg synes vel kanskje at når det gjelder så masse penger, så går vel dette litt på arv og sånne ting? Kan vi da ved et eventuelt arveoppgjør kreve at søsteren får trukket fra beløpet på arven, og at vi da får tilsvarende mer? Hadde vi pratet om mindre summer hadde jeg ikke reagert, men dette er mye penger, og jeg synes ikke det blir riktig at den ene får, men ikke den andre... Men flott med innspill, flere?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misunnelig? Skrevet 25. august 2004 #9 Del Skrevet 25. august 2004 En liten tilleggsopplysning... Foreldre på begge sider visste at vi hadde pratet om bryllup, og visste at vi ville det, men de visste også at vi hadde "slått fra oss tanken" fordi vi synes vi ikke hadde råd. Så det kom jo ikke som noen overraskelse at vi giftet oss, men at vi valgte å gifte oss uten en feiring. Hadde de sagt da når vi giftet oss at de kunne bidra med penger, så hadde vi selvfølgelig vurdert å feire.. Men skal det virkelig være nødvendig å BE om penger, eller kan man i sånne tilfeller forvente at hvis de har penger de kan og vil bidra med, så tilbyr de selv?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 25. august 2004 #10 Del Skrevet 25. august 2004 På den annen side; Dersom dere hadde fått 50 tusen som dere brukte på bryllupsfeiring, så ville dere fortsatt ikke hatt penger til prøverør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #11 Del Skrevet 25. august 2004 Ja, jeg hadde vel kanskje forventet å få litt penger av de... Bryllupet til søsteren skulle vært likt, med eller uten hjelp fra foreldre, de har spart opp penger, og skulle uansett ha betalt alt selv, om ikke foreldre tilbød seg å betale. Så nå har jo de 50.000 kroner de kan bruke til hva de vil, siden foreldrene betale selskapet. Vi har og spart opp penger til prøverør, oppussing og data, så alt dette skjer jo det og, med eller uten hjelp fra foreldre, men det hadde jo vært greit å ha litt til overs når alt dette er betalt. Jeg synes vel kanskje at når det gjelder så masse penger, så går vel dette litt på arv og sånne ting? Kan vi da ved et eventuelt arveoppgjør kreve at søsteren får trukket fra beløpet på arven, og at vi da får tilsvarende mer? Hadde vi pratet om mindre summer hadde jeg ikke reagert, men dette er mye penger, og jeg synes ikke det blir riktig at den ene får, men ikke den andre... Men flott med innspill, flere?? Nå skjønner jeg enda bedra at du reagerer. Som sagt så føler jeg at dette har med rettferdighetssansen til foreldrene å gjøre - syns det er trist at de føler de kan bidra med 50 000 til en av barna uten gi noe til de/den andre. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. august 2004 #12 Del Skrevet 25. august 2004 Som vi sier i min familie når noen har bursdag men ikke inviterer til selskap: Ingen kake - ingen gave! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #13 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg synes vel kanskje at når det gjelder så masse penger, så går vel dette litt på arv og sånne ting? Kan vi da ved et eventuelt arveoppgjør kreve at søsteren får trukket fra beløpet på arven, og at vi da får tilsvarende mer? Nix, tviler på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2004 #14 Del Skrevet 25. august 2004 Hva syns søsteren om dette her? Hadde dette skjedd meg meg - at jeg fikk 50 000 og ikke min søster, så ville jeg ha reagert sterkt på det. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 25. august 2004 #15 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg hadde nok reagert på det om broren min fikk 50000 til bryllup og vi ikke fikk noe til vårt. Foreldrene minme betalte 50000 til vårt bryllup. Broren min er laaaaaaangt unna bryllup, og foreldrene mine vil derfor gi han 50000 til huskjøp som er under planlegging.Synes det er ganske fair jeg. Og dersom dere har flere dyre prosjekter på gang ville jeg gitt dere pengene men de er øremerket eks oppussing eller prøverør, så de ikke kan havne i det store hverdagssluket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 25. august 2004 #16 Del Skrevet 25. august 2004 Er de litt sure? Jeg synes det høres spesielt ut å ikke få en gave en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. august 2004 #17 Del Skrevet 25. august 2004 Du kunne godt fått en gave, men jeg synes ikke det er riktig å kreve at de betaler for bryllupet deres. Voksne mennesker kan selvsagt bruke pengene sine på det de vil, så kan ikke kreve at dette har noe å si for arven deres. Jeg synes det blir feil å kreve at man skal få noe, en gave skal være noe man gir fordi man har lyst, ikke fordi det er forventet. Det kan være mange grunner til at de valgte å betale din svigerinnes bryllup og ikke deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esther Skrevet 25. august 2004 #18 Del Skrevet 25. august 2004 Helt horribelt å gi til et av barna sine og ikke likt til alle. Fatter ikke at foreldre får seg til å gjøre slik, jeg. Mine foreldre hadde selvsagt (og heldigvis) aldri gjort noe slikt - de har alltid lagt seg i selen for å praktisere likhet for alle ... (og det skal jeg gjøre med mine barn også) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 25. august 2004 #19 Del Skrevet 25. august 2004 Hos oss har det alltid vært forskjells behandling MEN man har fått til det man trenger, om det er bryllup, lån på hus, skole etc. hverken jeg eller min søster synes at det gjør noe, vi regner med at vi får det vi trenger allikevel. Jeg hadde syntes det var merkelig om min søster skulle få samme beløp som jeg fikk til mitt bryllup, når hun ikke gifter seg ( og nok heller aldri vil gjøre det). men sammtidig så er det helt greit for meg at mamma betaler andre ting for henne det går nok opp i det lange løp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 25. august 2004 #20 Del Skrevet 25. august 2004 Ja, jeg hadde vel kanskje forventet å få litt penger av de... Kan vi da ved et eventuelt arveoppgjør kreve at søsteren får trukket fra beløpet på arven, og at vi da får tilsvarende mer? To ting: Først ville jeg reagert hvis gubben min hadde forventet noe som helst av mine foreldre! Det må bli opp til meg å forvente noe som helst av mine og han kan forvente av sine! Det med arveoppgjør tror jeg heller ikke dere forvente. Som noen annen sa; dere kan nok ønske og håpe - men forvente gaver det har ikke jeg noen tro på iallefall... :-? Men, ja, jeg hadde nok blitt litt skuffet og såret om en slik forskjells-behandling hadde skjedd hos meg om min bror... :-( Jeg synes vel kanskje det blir din mann som burde ta opp dette med sin familie. (...jeg hadde nok ikke turt det - gaver føler jeg at jeg får fordi noen ønsker å gi meg det ikke fordi jeg "krever" det... :-? :oops: ) Dette er et sårt tema! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå