Gå til innhold

Starte med p-piller - timing ifht ferie og mensen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal starte med p-piller nå. Men så kom plutselig mensen over en uke for tidlig, slik at det nå er fare for at jeg får mensen akkurat den dagen jeg og kjæresten skal på romantisk ferietur for første gang.. hurra....

Jeg fikk ikke resept på pillene i tide til å begynne med dem denne syklusen. Legen min er litt gammeldags og ikke så oppdatert, og ifølge ham måtte jeg begynne første dagen av mensen. Jeg ser jo på nettet at folk skriver noe annet, at man kan begynne når som helst.

Men hvordan blir det med neste menstruasjon?

Om man begynner første dagen man har mensen, så er det jo tre uker med piller, og så en pillefri uke når man da i teorien skal få mensen. Men da blir jo mensen en uke tidligere enn normalt, altså tre uker etterpå? Eller?

Om man begynner utenom mensen, hvordan blir mensen forskjøvet da? Får man også da mensen tre uker etter pillestart, uansett hvor lenge det nå var til man egentlig skulle ha mensen?

Og hvordan fungerer det å gå rett på neste brett uten pillefri uke, første gangen? Jeg mener å huske jeg prøvde dette forrige gang jeg begynte på p-piller (for over ti år siden, så husken er litt vag), og da virket det ikke å utsette mensen.

Det er Yasmin legen har skrevet resept på, om noen har erfaring med dette spesielt.

Anonymous poster hash: c7cf7...c97
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan starte ved en senere annledning på mange av dem, men kun om det står i pakningsvedlegget. Da er du Ubeskyttet i 7 dager. Mensen blir dermed også forskjøvet som regel,noen sliter gjerne med mellomblødninger men da er det som regel lite.

Men les i pakningsvedlegget du.

Anonymous poster hash: e6e63...82b

AnonymBruker
Skrevet

Eller ring apoteket ☺☺

Anonymous poster hash: e6e63...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...